عنوان موضوع: در رابطه با شغل مهندس برق بیشتر بدانیم

کد خبر: 1148995
عنوان موضوع: در رابطه با شغل مهندس برق بیشتر بدانیم

 

یکی از زیر شاخه های رشته مهندسی وجود در آن به ادامه تحصیل بپردازید مهندسی برق است. مهندسی برق ساخت و نگهداری دستگاه ها و سیستم هایی است که از نیروی الکتریکی استفاده می‌کنند. در طول تاریخ شغل مهندس برق طرفداران زیادی داشته و نقش پررنگی را در جامعه ایفا کرده‌ است.

تاریخچه برق

اگر از اختراع لامپ توسط توماس ادیسون گرفته تا اختراع تلویزیون توسط  فیلوتی فارنسورث را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهیم این موضوع را در خواهیم یافت که برق در زندگی ما نقش بسزایی داشته است. این دو مخترع از پیشگامان مهندسی برق بودند که تا حد زیادی بر جنبه های مختلف زندگی ما تاثیر گذاشته اند. با گذشت زمان و فاصله گرفتن از زمان کار این پیشگامان بزرگ، رشته مهندسی برق توسعه یافته است و به تعدادی از زیرشاخه‌های تخصصی گسترش یافته است. این توسعه شامل سیستم های ناوبری، تولید انتقال نیرو، موتور ها، باتری ها و سیستم های کنترل می باشد. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و با توجه به افزایش استفاده از الکترونیک و سیستم های الکتریکی در زندگی روزمره جای تعجب نیست که مهندسان برق هنوز هم یکی از اعضای مهم و تاثیر گذار در جامعه ما قلمداد می شوند. با توجه به نقش پررنگ مهندسان برق در روزگار ما فرصت های شغلی برای استخدام مهندس برق و زیرشاخه های آن زیاد است.

مهندسان برق چه کار می کنند؟

به طور خلاصه میتوان گفت که مهندسان برق نقش بسزایی در زندگی ما دارند و به حفظ جهان و توسعه آن کمک می کنند. اگر بخواهیم کار مهندسان برق را از زیر نظر بگذرانیم باید از ریز تراشه های کوچک داخل تلفن های همراه گرفته تا سیستم‌های الکتریکی هواپیماهای بزرگ را بررسی کنیم. مهندسان برق دستگاه‌ها و سیستم‌های ناوبری را ایجاد میکنند و روی آنها کار میکنند. با گسترش برق و فناوری، مسیرهای شغلی و فرصتهای شغلی زیاد در زمینه مهندسی برق و زیر شاخه‌های آن به وجود آمده است.

وظایف شغلی مهندسان برق

مهندسان برق ممکن است وظایفی مانند موارد زیر داشته باشند:

  • سیستم‌های الکتریکی مختلف و کاربرد آنها را مورد ارزیابی قرار بدهند
  • روش‌های جدیدی را برای استفاده از قطعات الکترونیکی به منظور توسعه یا بهبود سیستم‌های موجود طراحی کنند
  • محاسبات دقیقی را برای توسعه استانداردها و مشخصات ساخت،نصب و آزمایش انجام بدهند
  • برای اطمینان از مطابقت محصولات با مشخصات و کدها، تجهیزات الکتریکی را نصب و مورد آزمایش قرار بدهند
  • همچنین مهندسان برق ممکن است به بررسی شکایات مشتریان یا مردم، ارزیابی مشکلات و توصیه راه حل‌های مهندسی برای رفع این مشکلات ارائه بدهند
  • ممکن است با مدیران پروژه در طی انجام پروژه ارتباط موثر داشته باشند تا با همکاری یکدیگر پروژه را با موفقیت به اتمام برسانند
  • همچنین مهندسان در مورد آخرین تحقیقات و فناوری‌ها اطلاعات کامل و جامع دارند.

مدرک تحصیلی مهندسان برق

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که مهندسان برق چه مدرکی دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهندسی برق نیز مانند سایر رشته‌ها به کسب مدرک لیسانس نیازمند است. کسب مدرک لیسانس مهندسی برق شما را با مهارتها و دانش لازم برای شروع حرفه خود آماده می‌کند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال دریافت درآمد بالاتر و دستیابی به شغل‌های حرفه‌ای، پیشرفته و تخصصی هستید، میتوانید اقدام به گرفتن مدرک فوق لیسانس خود کنید. به هر حال داشتن مدرک لیسانس برای مهندس برق شدن الزامی است. برخی از افراد سوال دیگری نیز در ذهن خود دارند: آیا افرادی که تحصیلات مرتبط با رشته مهندسی برق را ندارند، ممکن است که بتوانند شغل مهندسی برق را انتخاب کنند؟ باید بگوییم که بله اما برای این کار

  • ابتدا فرد باید دبیرستان را تمام کند
  • سپس روی مهارت‌های خاص مهندسی کار کند
  • بعد روی مهارت‌های نرم خود کار کند
  • پس رشته مهندسی را انتخاب کند که نیاز به مدرک نداشته باشد.

به علت اینکه افراد زیادی به رشته برق علاقه دارند و هر ساله دانشجوهای زیادی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به طبع باید افراد زیادی در این رشته استخدام شوند.

استخدام مهندسی برق

رشته مهندسی برق دروس جذابی مانند: حساب دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک مدرن، طراحی مهندسی و... را شامل می شود. با همه این دروس دانشگاهی، توانایی‌های حرفه‌ای دانشجویان از طریق آموزش عملی و شکل گیری مهارتهای عملی میسر میشود. حتی افراد سطح پایین نیز می‌توانند با توسعه مهارت‌های خود تبدیل به یک مهندس برق حرفه‌ای بشوند. برخی افراد برای رشد بیشتر دانش و تجربه خود مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت می‌کنند.

با توجه به اهمیت برق و الکترونیک در صنعت و زندگی روزمره افراد جامعه و همچنین به علت زیرشاخه‌های متنوع رشته برق تقاضا و استخدام زیاد است، انتظار می‌رود که استخدام در این زمینه با رشد قابل توجهی همراه باشد.

دوره های مهندسی برق

برای تبدیل شدن به یک مهندس برق حرفه‌ای باید دوره‌های زیادی گذرانده شود. کسب مهارت‌های مهم تحلیلی، فنی و مهندسی از طریق گذراندن دوره های زیر امکان پذیر است

  1. حساب دیفرانسیل و انتگرال
  2. معادلات دیفرانسیل و جبر خطی
  3. شبیه سازی سیستم‌های الکتریکی
  4. نگارش فنی
  5. طراحی مهندسی
  6. فیزیک مدرن
  7. فیزیک کلاسیک
  8. پایتون
  9. علوم کامپیوتر
  10. مهارت‌های حرفه ای
  11. کسب توانایی‌های مربوط به امور مالی
  12. طراحی پردازنده‌های سیستم‌ها

مشاغل مهندسی برق

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی صنایع بیشماری به وجود آمده است که اجزای اصلی آنها را قطعات و ماشین آلات الکترونیکی تشکیل می دهند، همین امر باعث می شود که حرفه مهندسی برق فرصت‌های شغلی خوبی را در آینده شاهد باشد. در نتیجه مهندسان برق میتوانند در صنایع مختلفی مانند:

  • هوا فضا
  • خودرو
  • ساخت مخابرات
  •  تحقیق و توسعه
  • خدمات مهندسی
  •  تاسیسات
  •  ساخت و ساز

شروع به فعالیت کنند. در زمینه‌های ذکر شده نقش‌های زیادی وجود دارد که مهندسان برق می‌توانند با توجه به علاقه و مهارت خود یکی از آنها را انتخاب کرده و مشغول به فعالیت شوند. همانطور که اشاره شد فرصت‌های شغلی خوبی برای رشته مهندسی برق و زیر شاخه‌های آن وجود دارد.

پر تقاضا‌ترین مشاغل مهندسی برق

همه‌ی زیرشاخه‌های مهندسی برق حائز اهمیت هستند و تقاضا زیاد دارند اما موارد زیر جزو پر تقاضا‌ترین مشاغل هستند

  • مهندسی عمران
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی زیست پزشکی
  • مهندسی نرم افزار سیستم‌ها
  • مهندسی اتوماسیون و رباتیک
  • مهندسی انرژی‌های جایگزین

محیط کار مهندسان برق

مهندسان برق می‌توانند در شرکت‌ها و مراکز مختلف که نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی آنها دارند، استخدام شده و شروع به فعالیت کنند. در بسیاری از مشاغل مهندسان برق تمایل دارند که در داخل ساختمان و در دفاتر کار کنند. با این همه گاهی اوقات آنها ممکن است برای نظارت به هرگونه قطع برق یا نصب و آزمایش تجهیزات از سایت‌ها بازدید کنند.

ساعات کاری مهندسان برق ۴۰ ساعت در هر ماه است اما نمیتوان به قطع این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و در مورد آن اظهار نظر کرد. بحث ساعات کاری مهندسان برق به کارفرمایان آنها بستگی دارد و نیز برخی از مهندسان ممکن است که اضافه کار کنند اما به طور معمول ساعات کاری مهندسان در اداره‌ها ۴٠ ساعت است.

چکیده متن

رشته مهندسی برق یکی از رشته‌های پر طرفدار و پر درآمد در کشور ما است. مدرک الزامی برای مهندسان برق،مدرک کارشناسی است اما افرادی که خواستار دستیابی به مهارت‌ها و موفقیت‌های بیشتر در حرفه خود هستند مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت می‌کنند. با توجه به رشد صنعت، تکنولوژی و نقش پر رنگ برق در زندگی ما تقاضا برای رشته مهندسی برق و سایر زیر شاخه های آن با رشد مواجه شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها