جالب ترین حقایق در مورد ترکیه! از ویژگی ها تا آداب و رسوم

کد خبر: 1151199
جالب ترین حقایق در مورد ترکیه! از ویژگی ها تا آداب و رسوم

 

ترکیه یکی از توریستی ترین و قدیمی ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود که مهد اولین مساجد، کلیساها و... بوده است. در این کشور اماکن گردشگری بسیار زیاد و متنوع را خواهید یافت که هر مسافری را با هر سلیقه‌ای جذب خود می‌کند. شما در ترکیه می‌توانید از سواحل بکر و رویایی آن نیز دیدن کنید یا به سراغ آثار تاریخی و باستانی بروید که ارزش و قدمت بالایی دارند. همچنین می‌توانید حمام ترکی و باقلواهای بسیار معروف این کشور را امتحان کنید که تجربه‌ی بسیار متفاوتی برایتان خواهد شد. پس اگر قصد دارید قبل از خرید بلیط هواپیما و سفر به ترکیه با حقایقی در خصوص آداب و رسوم، فرهنگ‌ و جاهای دیدنی این کشور آشنا شوید؛ حتما در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید.

از اولین کلیسا تا قدیمی ترین شهر جهان!

  • بازار بزرگ استانبول با 64 خیابان، 4 هزار مغازه و 2500 نیروی کار، بزرگ ترین بازار غیرمسقف دنیاست. این بازار، همچنین یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان است که در قرن پانزدهم میلادی به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. گفته می شود سالانه بین 250 تا 400 هزار نفر از این بازار دیدن می کنند. بازار بزرگ ترکیه در سال 2014 با بیش از 91 میلیون بازدید کننده در لیست اولین نقاط جذاب توریستی دنیا قرار گرفت.
  • نخستین کلیسای مسیحی ساخته شده توسط بشر، کلیسای سنت پیتر، بین سال های 1098 تا 1268 میلادی در انطاکیه ترکیه ساخته شد. این کلیسا که به شکل یک غار در دل کوه حفاری شده، سیزده متر عمق، نه و نیم متر عرض و هفت متر ارتفاع دارد. کلیسای سنت پیتر که برخی معتقدند توسط اولین مسیحیان مورد استفاده قرار می گرفته، یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسیحی به شمار می رود.
  • «چاتال هویوکÇatalhöyük » قدیمی ترین شهر انسانی شناخته شده، در ترکیه قرار دارد که نشانه هایی از سکونت بشر طی سال های قرن هفتم قبل از میلاد در آن دیده می شود. در حقیقت، این شهر یک سکونتگاه بسیار بزرگ نوسنگی در آناتولی جنوبی بود که از 7500 تا 5700 قبل میلاد وجود داشت. باید افزود که کاتال هویوک که در جنوب غربی شهر کنونی کُنیا قرار دارد، در سال 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

6

  • ترکیه ششمین مقصد محبوب گردشگران در دنیاست و تنها در سال 2013 ، بیش از 35 میلیون گردشگر از آن بازدید کردند. بیشتر این توریست‌ها از کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، بلغارستان، گرجستان هلند و ایران بودند. جالب است بدانید که این کشور هفده اثر دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. البته این کشورهای گفته شده مانند گرجستان و هلند نیز چیزی کم از ترکیه ندارند. در واقع افراد زیادی خود را با تور گرجستان و هلند به این مقاصد می‌رسانند. شما نیز می‌توانید برای خرید تور ارزان خارجی از قاصدک24 استفاده کنید و محبوب ترین تورهای مسافرتی مانند تور ترکیه، دبی، گرجستان و... را از این آژانس مسافرتی آنلاین خریداری کنید.
  •  مسجد ایاصوفیه فعلی یا کلیسای هولی ویزدم سابق(Holy Wisdom) در استانبول، بزرگ ترین کلیسای جامع دنیا برای نزدیک به هزار سال بود. این کلیسا در سال 1453 توسط سلطانِ فاتحِ قسطنطنیه به مسجد تبدیل شد و سال ها بعد در سال 1935 میلادی، در دوران اصلاحات آتاتورک به شکل یک موزه در آمد. نکته جالب توجه دیگر این است که ایاصوفیا که نمادی از سبک معماری بیزانس به شمار می رود، به خاطر گنبدهای عظیم خود معروف است و نقطه عطفی در تاریخ معماری دنیا تلقی می شود.

7

  • شهر مدیترانه ای ترکیه یعنی «آنتالیا» رکورد دار بیشترین میزان دریافت مدرک بین المللی “پرچم آبی “در دنیاست. این مدرک به سواحلی اعطا می شود که بالاترین میزان کیفیت آب، تمیزی ساحل و استانداردهای زیست محیطی را دارند. گفتنی است که در سال 2017 بیش از دویست ساحل، پنج تفریحگاه ساحلی و پنج قایق تفریحی در آنتالیا این نشان را دریافت کردند.

مهم ترین آداب و رسوم ها

  • حمام های ترکی در قرن هفتم میلادی از امپراتوری روم وارد ترکیه شدند. به نظر می رسد که این حمام ها به قدری محبوبیت داشتند که حتی به خارج از مرزهای عثمانی هم رفته اند. چرا که در عصر ویکتوریایی در بریتانیا نیز رایج بودند. در واقع این حمام ها فقط یک اتاق شستشوی ساده نبودند و از چندین اتاق تشکیل می شدند؛ اتاق استراحت، اتاق ماساژ و بالاخره اتاق شستشو. به کسانی هم که در حمام ها کار می کردند، دلاک(Tellak) یا لته مال گفته می شد.
  • مصطفی کمال آتاتورک افسر نظامی که بعدها با انجام اصلاحاتی پدر ترکیه نوین لقب گرفت، در سال 1921 به قدرت رسید. وی به محض رسیدن به قدرت، ممنوعیت الکل را لغو و تقویم مسیحی را جایگزین تقویم اسلامی کرد. آتاتورک همچنین، الفبای ترکی را از عربی به رومی تغییر داد و یکشنبه را به جای جمعه، روز تعطیل در این کشور اعلام کرد. جالب تر اینکه حتی استفاده از کلاه ترکی نمادین نیز ممنوع شد.
  •  بیشتر ترک‌ها تا زمان تصویب قانونی در سال 1934 که آن‌ها را ملزم به داشتن نام خانوادگی می کرد، فاقد آن بودند. بد نیست بدانید که محبوب ترین نام های خانوادگی در ترکیه، ایلماز(شکست ناپذیر)، کایا(صخره)،شاهین و چلیک(فولاد) هستند.
  • ترکیه بالاترین میزان مصرف چای در دنیا را دارد. جالب است بدانید که بیشتر ترک‌ها روزانه ده فنجان چای یا بیشتر می نوشند و هر فرد به طور متوسط هفت کیلوگرم چای در سال مصرف می کند.طبق آمارها 96درصد جمعیت هر روز چای می‌نوشند. از این رو ترکیه در جمع پنج کشور بزرگ تولید کننده چای دنیا قرار دارد. همچنین قهوه ترکی طرفداران زیادی در دنیا دارد و در این کشور به روش خاص خود تهیه می‌شود.

8

حال که با جالب ترین حقایق در مورد ترکیه آشنا شدید می‌توانید خود را با تورهای مسافرتی به این کشور برسانید. از محبوب ترین تورهای ترکیه می‌توانیم به تور آنتالیا، تور استانبول، ازمیر و کوش آداسی اشاره کنیم که به صورت ترکیبی نیز عرضه می‌شوند. قاصدک24 یکی از معتبرترین آژانس‌های آنلاین است که می‌توانید تمامی خدمات گردشگری خود را از آن دریافت کنید. تنها لازم است تا به سایت آن مراجعه کنید یا اپلیکیشن قاصدک24 را از کافه بازار دانلود کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت تورهای مسافرتی با پشتیبانی شبانه روزی آن‌ها به شماره‌ی (75269-021) تماس حاصل کنید. به جز موارد گفته شده، امکان خرید بلیط هواپیما استانبول، آنتالیا، بلیط اتوبوس استانبول، بلیط قطار و تمامی بلیط‌های موردنیاز در قاصدک24 وجود دارد که با کمترین نرخ و بیشترین تنوع ارائه می‌شوند.

خرید ارزان ترین تور آنتالیا (تور-آنتالیا/https://ghasedak24.com)

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها