اسرار موفقیت در کارآفرینی از صفر

کد خبر: 1171609
اسرار موفقیت در کارآفرینی از صفر

کارآفرینی از صفر، یکی از موضوعات چالش برانگیز است که مخالفان و موافقان خود را دارد. برخی از افراد معتقدند که امکان شروع یک کسب و کار موفق از صفر وجود ندارد. اما برخی از افراد بوده اند که نه به صورت کلامی، بلکه در عمل ثابت کردند که این کار کاملاً امکان پذیر است. مسلماً رسیدن به موفقیت های بزرگ و درخشان کار آسانی نیست. بنابراین با تلاش معمولی نمی توان انتظار موفقیت چشمگیری داشت. کارآفرینان موفقی که کار خود را از صفر شروع کردند، همه در یک مورد وجه اشتراک داشته اند و آن انگیزه فوق العاده و پشتکار بالا می باشد.

در رابطه با موضوع کارآفرینی از صفر می توان تعداد زیادی از کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند را مثال زد. افراد موفقی که چه در عرصه صنعت و چه در عرصه علوم کامپیوتر، توانسته اند بسیار موفق عمل کنند. در ادامه چند مورد از کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند و به موفقیت رسیدند را معرفی می نماییم.

کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند

کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند

افرادی که بدون سرمایه ثروتمند شدند در ایران، کم نیستند. افراد خلاق و سخت کوشی که توانسته اند بدون سرمایه و یا با سرمایه خیلی کم بستر عظیمی را برای اشتغال زایی و فعالیت های اقتصادی فراهم آورند. یکی از موفق ترین کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند، دکتر ماکان آریا پارسا مدیر عامل هولدینگ پارس پندار نهاد است. ماکان آریا پارسا بعد از شرکت در کنکور سراسری توانست در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی تحصیلات خود را به پایان برساند. ایشان بعد از اخذ مدرک کارشناسی توانست از دانشگاه اشتنبایس آلمان در رشته مدیریت MBA مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نماید. ایشان علاوه بر تحصیل در مقطع ارشد در کشور آلمان یک‌بار دیگر در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران یک مدرک کارشناسی ارشد دیگر در رشته مدیریت MBA اخذ کرد.

از افتخارات این مدیر کارآفرین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدیر برتر فناوری اطلاعات در سال 1396
  • دکتری کارآفرینی، گرایش آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی
  • کارشناسی ارشد، رشته مدیریت MBA، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • کارشناسی ارشد، رشته مدیریت MBA، دانشگاه Steinbeis Berlin آلمان
  • کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی
  • دارنده گواهینامه مدیریت کسب‌وکارMBA  مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 ازDNV  هلند
  • دارنده گواهینامه دوره آموزش عالی حقوق تجارت و داوری
  • دارنده گواهینامه دوره آموزش عالی حقوق تجارت و داوری

یکی دیگر از کارآفرینان موفق، مجید حسینی نژاد بنیان گذار علی بابا است. وی در سال 1385 از شغل لوازم یدکی کنار گذاشته شد. سپس وارد کار لوازم پزشکی و آرایشی، بهداشتی شد که در این زمینه نیز شکست خورد و سرمایه اش را از دست داد. اما نا امید نشد و کارهای مختلف دیگری را نیز آغاز نمود.

آژانس هواپیمایی علی بابا یکی از کارهایی بود که مجید حسینی نژاد آغاز نموده و در آن نیز شکست خورد. اما وی تصمیم گرفت با تشکیل یک تیم متخصص کاری را در جهت ارائه خدمات آنلاین سفر راه اندازی نماید. تا این که وب سایت علی بابا راه اندازی شد و اکنون این وب سایت بزرگ ترین سایت ارائه دهنده خدمات گردشگری در ایران می باشد.

نمونه دیگری از کارآفرینان ایرانی که از صفر شروع کردند، حاج محمد کریم فضلی مؤسس گلرنگ می باشد. وی کار خود را از یک کارگاه بسیار کوچک آغاز نمود. اما امروزه گروه صنعتی گلرنگ، برند معتبر و معروفی است که شامل 20 زیر برند می باشد.

در کنار نام بردن از افراد موفقی مانند مؤسسان گلرنگ و علی بابا، کم لطفی است اگر فعالیت های زنان موفقی که از صفر شروع کردند را نادیده بگیریم. نمونه بارز یکی از افراد موفق ایرانی که زندگی سختی داشتند و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند، خانم شکوه السادات هاشمی موسس شرکت توره شیمی پارس می باشند. ایشان با مشکلات فراوان در طول روز کار می کرد و شب ها در تلاش برای تحصیل زحمت می کشید. تا زمانی که در منزل خود با مشکل از بین بردن سوسک رو به رو شد.

با وجود سم پاشی و استفاده از روش های رایج مشکل آن ها برطرف نشد. تا اینکه ایشان توانست فرمولی را پیاده سازی کند، که می توانست سوسک ها را از منزل ریشه کن سازد. ایشان سپس خمیری که برای از بین بردن سوسک ساخته بود را با نام امحا، به ثبت رسانید و در میان آشنایان و همسایه ها توزیع نمود. طولی نکشید که تقاضا برای خرید این محصول بالا گرفت و اکنون ایشان به عنوان مؤسس شرکت توره شیمی پارس در حال فعالیت می باشد.

افرادی که بدون سرمایه ثروتمند شدند در ایران

شروع کارآفرینی از صفر

بسیاری از افراد زمانی که سرگذشت یک کارآفرین موفق را می خوانند، تصمیم می گیرند که تحولاتی در زندگی خود ایجاد کنند. اما نمی دانند که از کجا و چگونه؟ برای این که شما نیز بتوانید رویای کارآفرینی از صفر را تحقق بخشید، در گام اول باید عاشق کارتان باشید. در واقع باید در زمینه ای که به آن علاقه دارید، به دنبال نوآوری و ابداع باشید. البته لازم به ذکر است که در کنار آن باید با مفاهیم متعددی نظیر مهندسی ارزش و مدیریت ارزش، مدیریت منابع انسانی، هوش مالی و ... آشنایی خوبی داشته باشید.

ممکن است پس از قدم گذاشتن در عرصه کارآفرینی پس از مدتی تحمل سختی، با خود بگویید که دیگر از تحمل این همه فشار خسته شدم و سریعاً به دنبال راه گریزی از مهلکه بگردید. اما اگر علاقه وافر و دلیل محکمی برای کار خود داشته باشید، حتی هنگام خستگی نیز دست از کار نمی کشید. فراموش نکنید افرادی که بدون سرمایه ثروتمند شدند در ایران، با تمام مشکلاتی که شما با آن رو به رو هستید دست و پنجه نرم کرده اند. آن ها نیز طعم فشار های ناشی از تورم، بیکاری و تحریم را چشیده اند، اما خسته نشده اند.

برخی معتقدند افراد موفق از هوش سرشار و استعداد بی نظیری برخوردارند. استعداد یک امر خدادادی است. اما به این معنی نیست که خداوند افراد را در دو گروه با استعداد و بی استعداد، خلق کرده است. هر فردی استعداد ذاتی خود را دارد. برخی می توانند شخصا دست به کار شوند و برخی نیز مدیران خوبی هستند که می توانند، توانایی دیگران را به خوبی به کار گیرند. بنابراین همه افراد توانمندی لازم برای شروع یک کسب و کار موفق را دارند.

یکی دیگر از نکاتی که برای شروع کارآفرینی از صفر، باید در نظر داشته باشید این است که آیا حاضرید در جایی بدون دریافت حقوق و به صورت رایگان کار کنید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، شما یکی از ویژگی های ورود به دنیای کارآفرینی را دارید. زیرا برای این که بتوانید از صفر کار خود را آغاز کنید، حداقل یک یا دو سال لازم است که بدون دریافت سود و حقوق کار کنید.

سرگذشت یک کارآفرین موفق

مزایا و معایب شروع کار از صفر

کارآفرینی از صفر تأثیرات، مزایا و معایب زیادی خواهد داشت. یکی از مزایای شروع کارآفرینی این است که شما در این راه همواره در حال یادگیری خواهید بود. در واقع برای این که در کار خود موفق باشید هر روز لازم است که مهارت جدیدی را یاد بگیرید.

مزیت دیگری که شروع کارآفرینی از صفر برای شما دارد، این است که شما رئیس و برنامه ریز خودتان هستید. تمام کارها و برنامه ها تحت مدیریت و نظارت شما صورت می گیرد. بنابراین می توانید باورها، ارزش ها و ایده های خود را در کارتان پیاده سازی نمایید. همچنین در این شرایط شما در راستای علایق خود زندگی می کنید. تمام فعالیت های شما کارهایی هستند که شما از انجام آن لذت می برید.

در کنار محاسن شروع کارآفرینی از صفر، معایبی نیز وجود دارند که پرداختن به آن ها ضروری به نظر می رسد. اولین نکته در این رابطه این است که مسئولیت تمام تصمیمات درست یا غلط، با خود شما است. اگر هم زمانی در هر جایی، کار با مشکل مواجه شود این شما هستید که باید به آن رسیدگی کنید.

نکته دوم این که در این کار حقوق مشخص و معینی برای شما در نظر گرفته نمی شود. گاهی ممکن است هیچ درآمدی نداشته باشید و گاهی نیز درآمد شما بسیار خوب باشد. همچنین برای گسترش کسب و کارتان نیز باید خودتان هزینه کنید. از همه مهم تر در کارآفرینی از صفر نمی توان از فعالیت ها و کارهای انجام شده، انتظار موفقیت صد در صد داشت. قطعا در هر کاری به میزان کم یا زیاد احتمال ریسک و شکست وجود دارد. بنابراین همواره باید آماده مقابله با شکست باشید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها