آنچه باید درباره خرید و فروش دلار بدانید

کد خبر: 1173369
آنچه باید درباره خرید و فروش دلار بدانید

 

سرمایه‌گذاری دلاری یکی از روش‌های در امان ماندن از تورم سنگین موجود در کشور است؛ اما نباید فراموش کرد که سود کردن از خرید دلار فقط یک روی سکه است. روی دیگر آن از دست دادن بخشی از سرمایه است که در اثر عدم آشنایی با ماهیت بازار ارز و عوامل مؤثر در تغییر قیمت ارزهای مختلف به خصوص دلار رخ می‌دهد. قاعده سرمایه‌گذاری این است که برای ورود به هر بازاری باید با پیدا و پنهان آن آشنا باشید. در غیر این صورت بازارهای مالی آنقدر بی‌رحم هستند که خیلی زود شما را تنبیه کنند. بازار ارز نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر همین اساس در ادامه قصد داریم تا شما را با تعدادی از بایدها و نبایدهای خرید و فروش دلار آشنا کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری در دلار در دسترس همه قرار دارد

در بین انواع بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور، دلار را می‌توان در دسترس‌ترین گزینه روی میز برای عموم مردم دانست؛ چرا که امکان سرمایه‌گذاری در این بازار حتی با خرید یک دلار نیز وجود دارد. این در حالی است که بازار مسکن عملا از دسترس بخش‌های زیادی از مردم خارج است. خرید یک واحد مسکونی با قیمت زیر یک میلیارد تومان در بسیاری از شهرهای کشور عملا امکان‌پذیر نیست.

بنابراین اولین نکته‌ای که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری دلاری برای عموم مردم جذاب باشد، امکان ورود به این بازار با سرمایه‌های اندک است. این موضوع جنبه‌های مثبت و منفی دارد که باید در کنار یکدیگر دیده شوند. گاهی اوقات سرمایه‌های کوچک وقتی در کنار هم جمع می‌شوند، قدرت زیادی پیدا می‌کنند. این قدرت زیاد متمرکز نیست ولی بشدت تحت تأثیر تصمیمات جمعی قرار دارد. لذا رفتارهای جمعی سرمایه‌گذاران خرد گاهی اوقات از کنترل خارج می‌شوند.

دلار خیلی سریع نسبت به وقایع سیاسی واکنش نشان می‌دهد

وقایع مهم سیاسی معمولا روی بازارهای سرمایه‌گذاری اثرگذار هستند. در این بین دلار معمولا خیلی سریع‌تر و بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به طوری که به محض شایعه شدن خبری مهم در عرضه سیاسی کشور، بازار ارز واکنش نشان می‌دهد. به عنوان نمونه بارز این ماجرا می‌توانید ماجرای توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 5+1 را در نظر بگیرید. هر زمان که اخباری مبنی بر نزدیک شدن به توافق هسته‌ای منتشر می‌شود، دلار روند نزولی به خود می‌گیرد. در مقابل اخبار منفی باز باعث می‌شود تا دلار در کانال صعودی قرار بگیرد. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در دلار را دارید، به ناچار باید به تحلیلگر مسائل سیاسی نیز تبدیل شوید.

دلار نسبت به سایر ارزهای خارجی ترجیح داده می‌شود

گزینه‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری ارزی در بازار پیش روی شما قرار دارند. به عنوان مثال می‌توان از یورو نام برد. اما نکته مهم این است که باید نقدشوندگی دارایی مد نظر خود را قبل از خرید حتما ارزیابی کنید. اگر شما برای فروش ارز مجبور شوید تا مدت زمان زیادی صبر کنید، قطعا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکرده‌اید. نقدشندگی دلار در مقایسه با سایر ارزها در بازار به مراتب بیشتر است. به همین دلیل معمولا خرید دلار ترجیح داده می‌شود.

دلار و نفت همواره نسبت معکوس دارند

دلار و طلا به عنوان دو دارایی ارزشمند به شمار می‌روند که تغییرات قیمت آن‌ها کاملا تابع نفت است. نفت به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی در دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل تأثیر نفت بر اقتصاد جهانی فراتر از آن چیزی است که خیلی از افراد تصور می‌کنند. معمولا دلار و نفت رابطه معکس با هم دارند. با افزایش قیمت نفت، شاهد افت قیمت دلار هستیم. برعکس هر زمان قیمت نفت کاهش می‌یابد، شاهد افزایش قیمت دلار هستیم. بنابراین رصد اوضاع نفت و بازار انرژی برای سرمایه‌گذاری در دلار ضروری است.

موضوع دیگری که باید در اینجا اشاره کنیم، میزان صادرات نفت ایران است. هر زمان شاهد افزایش صادرات نفت در کشور باشیم، منابع لازم برای کنترل بازار ارز تأمین می‌شود. در مقابل با کاهش صادرات نفت، عملا ورود ارز به کشور کاهش می‌یابد. در نتیجه بانک مرکزی منابع لازم برای کنترل قیمت دلار را در اختیار نخواهد داشت. لذا شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود.

31

افزایش یا کاهش نرخ بهره بانکی روی قیمت دلار مؤثر است

یکی دیگر از عوامل اثرگذار روی قیمت دلار در اقتصاد ایران، نرخ بهره بانکی است. به تجربه ثابت شده است که هر زمان نرخ بهره بانکی بیش از افزایش قیمت دلار باشد، تقاضا در بازار برای خرید دلار کاهش می‌یابد. به این ترتیب باید منتظر افت قیمت دلار باشیم. بنابراین حتما لازم است که سرمایه‌گذاری در دلار با در نظر گرفتن نرخ بهره بانکی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، صورت بگیرد.

همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهید

به هیچ عنوان تمام سرمایه خود را برای خرید و فروش دلار صرف نکنید. هر یک از بازارهای سرمایه‌گذاری در گذر زمان با ریسک‌های کوچک و بزرگ همراه است. هنر سرمایه‌گذار حرفه‌ای آن است که سبدی از سرمایه‌گذاری تشکیل دهد. به این ترتیب امکان مدیریت ریسک برای او فراهم می‌شود. بنابراین سعی کنید از بازارهای مختلف مانند طلا، مسکن و بورس نیز در کنار دلار برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

زیماپی؛ صرافی آنلاین خرید و فروش دلار

نکات مهمی در ارتباط با سرمایه‌گذاری در دلار را مطرح کردیم. خبر خوب برای علاقه‌مندان به خرید و فروش دلار این است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای خرید و فروش دلار ندارید. علاوه بر آن دیگر لازم نیست نگران خرید دلارهای تقلبی باشید. زیماپی، بستر خرید و فروش آنلاین دلار را برای شما فراهم کرده است. با استفاده از اپلیکیشن کیف پول زیماپی می‌توانید در هر لحظه از شبانه‌روز و در هر جایی به راحتی در عرضه چند ثانیه اقدام به خرید دلار کنید.

قیمت دلار در زیماپی به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه خرید و فروش دلار در زیماپی بدون کارمزد است. هیچ محدودیتی نیز برای خرید یا فروش دلار در شبانه روز در کیف پول زیماپی وجود ندارد. به هیچ عنوان نگران نقدشوندگی دارایی خود نیز نباشید. هر زمان که مایل باشید، می‌توانید دلار خود را به ریال تبدیل کنید. با زیماپی نبض بازار ارز را در دستان خود داشته باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها