نگهداری گل آپارتمانی

کد خبر: 1175313
نگهداری گل آپارتمانی

 

چکیده : تزیین دکوراسیون با گل آپارتمانی یکی از بخش های مهم در خانه و فرهنگ ایرانی است. در قسمت های مختلف هر خانه می توان گل و گیاه مختلف خانگی قرار داد که زیبایی بیشتری به محیط بدهند. اما قبل از خرید یک گل آپارتمانی باید به نکاتی توجه داشته باشید تا طبق آن خرید کنید و همچنین با رعایت این موارد از گل نگهداری کنید. در این مطلب مهمترین نکات برای نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را بررسی خواهیم کرد.

 

همیشه یکی از مواردی که در تزئین و دکوراسیون منزل نقشی مهمی دارد و جلوه زیبایی به فضای خانه می دهد، استفاده از گل طبیعی است. برای خرید گل آپارتمانی ابتدا باید میزان نور خانه را در نظر بگیرید. معمولا در خانه های ایرانی گل های پتوس، زاموفیلیا، سانسوریا، دیفن باخیا، حسن یوسف و... از محبوب ترین گل های آپارتمانی هستند که در فضای خانه استفاده می شوند. اما جالب است بدانید تنوع گل های مناسب خانه به قدری زیاد است که حتی اسم خیلی از آنها را نشنیده اید! مسئله مهم بعد از خرید گل برای فضای خانه، حیاط و شرکت، طریقه نگهداری اصولی از آن است. که در این مطلب سعی بر آن داریم که با ذکر مواردی مهم، طول عمر و رشد و تغذیه گیاهان خانگی را بررسی کنیم.

نور مناسب گل و گیاه آپارتمانی

شرط اول رسیدگی و نگهداری به گیاهان، وجود نور در حد نیاز است. باید ابتدا درباره میزان نور مورد نظر تحقیق کنید، سپس آن را در مکان مناسبی از خانه قرار دهید. در این نکته باید حتما توجه داشته باشید که لزوما نور بیشتر برای رشد گیاه مناسب نیست! گیاهان زیادی وجود دارند که سایه دوست هستند و نیاز به نور غیرمستقیم دارند، در صورتی که این گیاهان در معرض نور مستقیم قرار بگیرند فورا آسیب دیده و از بین می روند. همچنین گیاهان زیادی هستند که نیاز به نور مستقیم دارند و به این شکل رشد و سلامت بهتری دارند. از جمله گیاهان سایه دوست می توان به پتوس، زاموفیلیا، گل سانسوریا، آگلونما، بامبو اشاره کرد. همچنین از گیاهانی که نیاز به نور زیاد دارند، می توان به انواع کاکتوس، آرکا، سیکاس، گل یشم، آشوریا، کروتون، گل ناز، حسن یوسف و... اشاره کرد. در نظر داشته باشید برای خرید این گلها، ابتدا هرکدام از این گل ها را نظر نوردهی منزل، شرکت یا حتی باغچه خود بررسی نمایید.

 

 

 

آب دهی کافی با توجه به نوع گیاه

باید توجه داشته باشید که هر گیاه با توجه به مدل ریشه و شرایط خاک مورد نیاز خود، مقدار متفاوتی آب برای رشد نیاز دارد. البته معمولا می توان گفت شرایط نوری و شرایط آب دهی با هم ارتباط مستقیمی دارند. به جز انواع کاکتوس ها، اغلب گیاهانی که نیازمند نور مستقیم هستند، برای رشد در این نور مستقیم نیاز به آب بیشتری هم دارند. معمولا گیاهانی که نیازمند نور زیاد هستند، سطح رویی خاک را باید برای آنها مرطوب نگه دارید. اما گیاهانی که نیازمند آب کمتری هستند، مهم این است که ریشه آنها تا حد کمی در زیر خاک مرطوب باشد.

در مورد آب دادن به گل آپارتمانی این نکته را در نظر داشته باشید که آب دادن بیش از حد به گل باعث گندیدگی ریشه می شود. اگر حس کردید ریشه گیاه در حال خراب شدن است، فورا آن را از ریشه جدا کنید و گیاه را برای زنده نگه داشتن قلمه بزنید یا در آب نگه دارید. همچنین در زیر گلدان حتما سوراخ کوچکی ایجاد کنید که هم آب اضافه گلدان آز آن خارج شود، و هم باعث راه تنفسی و ورود هوا به داخل خاک شود.

 

استفاده از خاک مناسب

برای نگهداری گل ها در گلدان، همیشه از خاکی استفاده کنید که هم برای گیاه مغذی باشد و هم وجود برخی دانه های درشت در خاک باعث ورود هوا به آن شود، اما به چه صورت؟ بهترین گزینه ترکیب چند نوع خاک مناسب است. ترکیب خاک برگ، کوکوپیت و پرلایت بهترین گزینه است. همچنین پیشنهاد میشود در زیر این ترکیب خاک، از یک لایه شن و در زیر آن از ماسه یا دانه های سنگ ریز استفاده کنید که این کار در زهکشی گلدان نقش مهمی دارد. البته اگر تابحال خودتان مدل های خاک را با هم مخلوط نکرده اید، پیشنهاد می شود که از خاک های آماده استفاده کنید.

یک نکته خیلی مهم در خاک گلدان فشرده نبودن خاک است. گاهی اوقات افراد برای اینکه خاک بیشتری در گلدان جای دهند، آن را فشار می دهند و متراکم می کنند، که این کار باعث مسدود شدن راه های هوا به داخل گلدان می شود و ریشه گیاه کم کم از بین میرود. همیشه خاک را در حالت عادی در گلدان بریزید و فشاری روی آن نیاورید. مگر وقت هایی که برای یک گل خاص از خاک برگ استفاده می کنید. در کنار خاک، شرایط کوددهی به گل نیز باید رعایت شود که برای هر نوع گل کاملا متفاوت است.

 

خرید گل

 

آب پاشی و تمیز نگه داشتن برگ ها

در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد برگ های گل را روزانه اسپری می کنند. اینکه آب پاشی برگ های گل مناسب است یا خیر بستگی به نیاز گل به رطوبت دارد. در گل هایی که در مناطق شرجی رشد می کنند با توجه به میزان نور و رطوبت زیادی که گل نیاز دارد، اسپری کردن برگ ها بسیار مفید است. اما در گلهایی مانند کاکتوس که در هوای خشک بهتر رشد می کند، اسپری کردن گل نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند باعث بیماری های قارچی روی گل شود و رشد گیاه را متوقف کند. به همین دلیل برای اسپری کردن ابتدا برای گل مورد نظر میزان رطوبت مورد نیاز را بررسی کنید.

تمیز نگه داشتن سطح برگ های گل امری متفاوت و مفید برای گل است و ارتباطی با رطوبت ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود روی سطح برگ گل های آپارتمانی را به صورت هفتگی با یک دستمال که سطح آن مرطوب است تمیز کنید. با اینکار علاوه بر اینکه گرد و خاک نشسته روی گل از بین می رود و گل تمیز میشود، راه های جذب گل باز می شود و در مجموع به فتوسنتز و رشد گیاه کمک می کند.

 

تراریوم، یک پیشنهاد جدید!

اگر در منزل خود شرایط نگهداری مانند نور مستقیم ندارید، یا فرصت رسیدگی به گل های خانه را ندارید، پیشنهاد ما به شما، خرید تراریوم است. تراریوم یا باغ شیشه ای که مجموعه گل هایی می گویند که در یک باکس شیشه ای قرار داده می شوند و معمولا بسته هستند. گیاهان تراریومی معمولا نیازی به نور مستقیم ندارند، آبدهی زیادی نمی خواهند و اسپری هفتگی برای آن ها کافیست، نیازی به تنظیم رطوبت ندارند زیرا محیط بسته ی آن، رطوبت مورد نیاز را تامین می کند. در حقیقت تراریوم با توجه به محیط بسته ای که دارد، خودش یک اکوسیستم برای رشد خود ایجاد می کند و با آن به حیات خود ادامه می دهد. همچنین تراریوم با توجه به ظاهری شیشه ای که دارد و درون آن پیداست، زیبایی بیشتری به نسبت گلدان آپارتمانی دارد. وجود شکل های هندسی مختلف برای تراریوم نیز یکی از دلایل محبوبیت این دسته از محصولات است. اشکال مختلفی مانند تراریوم های کروی، مثلثی، چند ضلعی، چند وجهی، استوانه ای، مکعبی و... بخشی از این زیبایی هاست.

خرید تراریوم

 

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده، قبل از خرید هر نوع گل ابتدا شرایط محیطی را کاملا بسنجید. برای سفارش این محصولات باید به دنبال یک گل فروشی آنلاین باشید تا مدل های مختلف را با قیمت بررسی نمایید و یکی از آنها را انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که گل همیشه یک هدیه برای مناسبت های مختلف مانند عرض تبریک، هدیه تولد، باکس ولنتاین است. در هر زمان بسته به اینکه برای چه کسی و چه مناسبتی می خواهید هدیه خریداری کنید، انواع و اقسام گل یکی از بهترین گزینه ها هستند که در برخی موارد می توانید از آنها به عنوان گیفت کنار هدیه اصلی نیز استفاده نمایید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها