شروط 12 گانه طلاق چیست؟

کد خبر: 1178145
شروط 12 گانه طلاق چیست؟

 

به طور معمول در سند ازدواج، یک ‌سری شروط درج شده که زوجین در صورت تمایل می‌توانند به آن‌ها متعهد شوند. طبق قانون موجود، سر دفتر ازدواج مؤظف است که شروط طلاق را به طور کامل برای زن و مرد توضیح دهد و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد. این شروط که با نام شروط 12 گانه طلاق شناخته شده‌اند، به گونه‌ای هستند که در صورت وجودشان زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه نماید و به راحتی تقاضای طلاق کند.

از آن جایی که مردان بعد از عقد برخی اختیارات حقوقی را به دست می‌آورند، خانم‌ها گاهی ممکن است جهت تقاضای طلاق با دشواری‌هایی مواجه شوند. به همین خاطر قانون گذار این شروط را پیش بینی کرده تا در صورت وجود داشتن‌شان زن بتواند راحت‌تر با اثبات کردن‌شان دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با این شروط آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

معرفی شروط 12 گانه طلاق

افرادی که به خوبی با شروط طلاق آشنایی داشته باشند، نیاز به طی کردن مراحل ساده‌تری در دادگاه دارند زیرا با اثبات کردن این شرط‌ها می‌توانند سریع‌تر پرونده طلاق را حل کنند. به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم نسبت به موارد مهی که در ادامه مقاله ذکر می‌شود، بی‌تفاوت نباشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

عدم پرداخت مخارج زندگی

در صورتی که شوهر، به مدت 6 ماه هزینه‌های روزانه را پرداخت نکند یا این که خرج و مخارج زندگی را ندهد، زن می‌تواند با اثبات کردن آن به راحتی تقاضای طلاق کند زیرا پس از ازدواج تمام هزینه‌های زندگی بر عهده مرد است.

رفتار نامناسب

اگر رفتار و اخلاق مرد نیز به قدری نامناسب باشد که زن نتواند آن را تحمل کند، می‌تواند نسبت به طلاق اقدام نماید. بهتر است جهت اثبات این موضوع، شکایت کیفری ضرب و جرح انجام شود و بعد از انجام کارهای قانونی و صدور حکم نهایی در دادگاه کیفری به علت محقق شدن شرط در دادگاه خانواده، درخواست طلاق خود را ارائه دهید.  

ابتلا به بیماری غیرقابل درمان

یکی دیگر از شروط طلاق که در سند ازدواج ذکر شده، مبتلا شدن شوهر به بیماری‌های صعب‌ العلاج یا غیر قابل درمان است. در واقع اگر مرد بیماری داشته باشد که ادامه زندگی مشترک برای زن بسیار مخاطره انگیز و سخت باشد، می‌تواند برای جدا شدن از همسر خود اقدام کند. توجه داشته باشید منظور از بیماری‌های صعب العلاج، بیماری‌های مسری همچون هپاتیت، ایدز، صرع، سوزاک، سل و دیگر موارد لاعلاج بوده که در اغلب موارد، درمان قطعی برای‌شان وجود ندارد و زوجه ممکن است در معرض ابتلا به آن‌ها قرار بگیرد.  

داشتن جنون

دیوانه بودن زوج هم نمونه‌ای دیگر از شروط 12 گانه طلاق بوده که بهتر است آن را هم بشناسید. البته دقت داشته باشید جنون شوهر در مواقعی که امکان  فسخ نکاح به صورت شرعی نباشد. از این جهت اگر زوجه بعد از مطلع شدن از جنون یا دیوانگی زوج، سریعاً درخواست فسخ کند، حق فسخ او ساقط خواهد شد اما می‌تواند به استناد شرط فوق نیز درخواست خود را جهت طلاق به دادگاه خانواده ارسال نماید.  

 

نداشتن شغل مناسب

نداشتن شغل آبرومندانه و مناسب هم یکی دیگر از شروط طلاق است. بعد از ثابت کردن این شرط، در صورتی که دادگاه تشخیص دهد شغل زوج منافی با حیثیت زوجه و یا مصالح خانوادگی بوده، ممکن است زوج را از شغلی مه دارد منع کند. در چنین شرایطی اگر مرد همچنان شغل قبلی خود را ادامه دهد، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.  

محکوم شدن به 5 سال حبس یا بیشتر

اگر زمانی مرد به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر از 5 سال حبس محکوم شود، در صورت صادر شدن حکم قطعی برای شوهر، زن می‌تواند درخواست خود را برای

12

طلاق ارسال کند. دقت داشته باشید در چنین مواقعی زن زمانی که مرد در زندان باشد، می‌تواند درخواست طلاق بدهد.‌

داشتن اعتیاد به مواد مخدر

از جمله دیگر شروط طلاق می‌توان به داشتن اعتیاد شوهر اشاره کرد. اگر دادگاه تشخیص دهد که مرد دارای اعتیاد به مواد مخدر بوده و این مسئله به بنیان خانواده یا زندگی مشترک خلل وارد می‌کند، رأی طلاق خیلی راحت‌ صادر خواهد شد. بهتر است بدانید زمانی که اعتیاد زوج در حدی باشد که امکان وظایف زناشویی و همچنین پرداخت نفقه برای زن وجود نداشته باشد، پرونده طلاق راحت‌تر حل خواهد شد.

ترک منزل

هر زمانی که شوهر بی‌دلیل و یا بدون عذر موجه، منزل و زندگی خانوادگی خود را ترک کند، زن می‌تواند تقاضای طلاق بدهد. البته توجه داشته باشید تشخیص این بند یا شرط، با دادگاه بوده و باید به مدت 6 ماه متوالی یا 12 ماه متناوب باشد. البته اگر ترک کردن زندگی مشترک مرد به علت‌های غیر ارادی همچون بیماری، حبس و یا توقیف باشد، زن نمی‌تواند تقاضای طلاق کند.

داشتن سوء پیشینه

محکوم شدن قطعی مرد به دلیل مرتکب شدن جرم یا اجرای هر گونه مجازات که مغایر با شئون زوجه و حیثیت خانوادگی باشد، از دیگر شروط طلاق به شمار می‌رود. به طور معمول با توجه به وضع زوجه، تشخیص این موضوع که مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی بوده، با دادگاه است.

ناتوانی جنسی

بهتر است بدانید عقیم بودن و ناتوانی جنسی هم یکی دیگر از شرط‌های طلاق محسوب می‌شود. هنگامی که زوجه از شوهر خود به دلیل عوارض جنسی یا عقیم بودن، بعد از گذشت 5 سال صاحب فرزند نشود، می‌تواند از وی جدا شود. تشخیص این موضوع با پزشک قانونی بوده و برای اجرای حکم طلاق، باید حتما آن را به طور واضح ثابت کرد.

مفقود شدن

اگر زمانی شوهر به مدت 6 ماه یا بیشتر، مفقودالاثر شود و پس از مراجعه به دادگاه نیز پیدا نشود، زن می‌تواند به صورت غیابی با طی کردن مراحل لازم درخواست طلاق بدهد.

ازدواج مجدد مرد

ازدواج مجدد مرد اگر بدون رضایت زن باشد و دادگاه تشخیص دهد شوهر نسبت به همسران خود به خوبی عدالت را برقرار نمی‌کند، حکم طلاق سریعاً صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که احقاق این شرط طلاق، منوط به ازدواج شوهر بوده که هم ازدواج دائم و هم ازدواج موقت شامل آن است. اگر مرد به دلایلی همچون نشوز زن، بتواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه صالح دریافت کند، زن نمی‌تواند طلاق را با این شرط اجرا کند.

13

کلام آخر

همان طور که می‌دانید یکی از سخت ترین پروندهای موجود در دادگاه خانواده، پرونده درخواست طلاق توسط زن بوده زیرا اگر نتوانند از حق خود در دادگاه به خوبی دفاع کنند، حکم طلاق برای‌شان صادر نخواهد شد. به همین دلیل نیز ما سعی کردیم در این مقاله مفید شما را با شروط طلاق آشنا کنیم تا اگر زمانی یکی از شروط درج شده در سند ازدواج وجود داشت و تصمیم‌تان را برای طلاق گرفتید، بتوانید اقدامات بهتری جهت اثبات آن انجام دهید و به مشکل برنخورید. همچنین توصیه می‌شود جهت موفقیت بیشتر پرونده، از بهترین وکیل طلاق در تهران کمک بگیرید تا رسیدگی دقیق‌تری بر روی پرونده‌تان صورت بگیرد و با اطمینان بیشتری جلو بروید.

منبع: وکیل از ما

 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها