انواع بیماری‌های پوستی، علائم، تشخیص و درمان آن

کد خبر: 1178191
انواع بیماری‌های پوستی، علائم، تشخیص و درمان آن

 

 

انواع بیماری‌های پوستی (Skin Diseases)، مانند بیماری EB یا پروانه‌ای (Epidermolysis bullosa) می‌توانند دلایل ژنتیکی داشته باشند و برخی دیگر به سبک زندگی و بیماری‌های زمینه‌ایی مربوط هستند. تعدادی از آنها مانند اگزما (درماتیت آتوپیک، atopic dermatitis) مزمن یعنی طولانی مدت هستند و تعدادی دیگر مانند کهیر تنها در مدت زمانی کوتاه، فرد را درگیر می‌کنند. این بیماری‌ها باعث قرمزی، التهاب، خارش و سایر تغییرات پوستی می‌شوند. شیوه‌های درمان معمولا دارو، پماد، دارو و تغییر سبک زندگی است. در این مقاله با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی، علائم، شیوه‌های تشخیص و راهکار‌های درمان آن آشنا می‌شوید.

شایع‌ترین بیماری‌‌های پوستی

اگزما چیست؟

اگزما نوعی حساسیت پوستی به‌شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد. از شایع‌ترین آنها می‌توان به درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis) اشاره کرد. این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز کند اما کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. یکی از نگرانی‌ها این است که آیا درماتیت آتوپیک واگیر دارد؟ خوشبختانه پاسخ این سوال منفی است. اما باید بدانید ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند تبخال و زگیل در این بیماران بالاست.

علائم اگزما چه چیزهایی هستند؟

  • قرمزی پوست
  • خارش که می‌تواند منجر به زخم نیز شود.
  • پوسته پوسته شدن پوست

تشخیص اگزما چگونه است؟

متخصص پوست با بررسی علائم پوستی می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. برای بررسی این بیماری بندرت آزمایش خون تجویز می‌شود. ممکن است پزشک متخصص برای بررسی‌های بیشتر تست پریک یا پانکچر (Skin prick) را توصیه کند. در این آزمایش مشخص می‌شود بیمار به چه نوع ماده‌ایی حساسیت دارد.

درمان اگزما چگونه انجام می‌شود؟

متخصص پوست و مو برای درمان این بیماری پوستی پماد و کرم‌های کورتیکواستروئیدی را با هدف کاهش خارش و قرمزی تجویز می‌کند. داروی آنتی هیستامین نیز در کاهش خارش پوست موثر است. اگر اگزما باعث عفونت شده باشد، آنتی بیوتیک با هدف کنترل عفونت تجویز می‌شود. کمپرس سرد و داشتن رژیم غذایی خاص از دیگر روش‌های کنترل و درمان اگزما است. اگر عوارض بیماری شدید باشد ممکن است اشعه درمانی نیز به بیمار توصیه شود. پزشکان و متخصصان درمانکده می‌توانند در این زمینه به شما مشاوره آنلاین متنی، صوتی و تصویری دهند.

اگزما در ناحیه ساعد دست را می‌بینید. بیمار در حال خاراندن آن است.

آکنه چیست؟

پوست دارای منافذی است که می‌تواند با باکتری، چربی، سلول‌های مرده پر و مسدود شود. با انسداد این منافذ آکنه و جوش‌های پوستی ایجاد می‌شوند. آنها را بیشتر در نواحی مختلف صورت، شانه، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌بینید. فاکتورهایی مانند بهداشت ضعیف پوست و تغییرات هورمونی در بروز آن موثر هستند. آکنه از بیماری‌های مزمن و التهابی پوستی به‌شمار می‌رود. این جوش‌ها خطرناک نیستند اما می‌توانند باعث زخم‌های پوستی شوند.

علائم آکنه

  • برآمدگی‌های پوستی که با تورم و التهاب همراه هستند.
  • درد و حساسیت هنگام لمس کردن
  • تغییر رنگ پوست

این جوش‌ها معمولا به مدت زمان بیشتری برای درمان و محو شدن نیاز دارند. در صورت دستکاری احتمالا جای زخم آنها بر روی پوست باقی می‌ماند.

تشخیص

پزشک متخصص با بررسی جوش‌ها می‌تواند بیماری را تشخیص دهد و نیاز به آزمایش خاصی نیست. خواب ناکافی، رسیدن به سن بلوغ و تغییرات هورمونی، استرس، سیگار کشیدن و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از فاکتورهای ریسک آکنه به‌شمار می‌روند.

درمان آکنه

درمان آکنه با توجه به شدت آن انجام می‌شود. اگر شدت جوش‌ها خفیف باشد معمولا با مراقبت‌های خانگی درمان می‌شود. مراقبت‌های خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شستشوی مرتب بدن بخصوص بعد از فعالیت‌های روزانه و ورزش
  • قرار نگرفتن در زیر نور خورشید
  • دستکاری نکردن جوش‌ها
  • مصرف اسکراب‌های پوستی با هدف پاکسازی صورت

در صورتی که جوش‌ها شدت داشته باشند پزشک داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌های خوراکی، داروهای ضد آندروژن، رتینوئیدها، داروهای کورتیکواستروئیدی به شکل‌های کرم، لوسیون و ژل را توصیه می‌کند.

برای مشاوره و دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص پوست و مو، دکتر قلب و عروق، زنان و زایمان و دیگر تخصص‌های پزشکی می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه و جستجو تخصص پزشکی مورد نظر، لیست پزشکان همراه با آخرین و تازه‌ترین اطلاعات آنها در دسترس شما قرار می‌گیرد.

چهره مرد جوانی را می‌بینید که مملوء از جوش است. او در حال ترکاندن جوش سرسفید صورتش است

کهیر چیست؟

کهیر (Hives یا urticaria)، یکی از بیماری‌های  پوستی حاد و موقت است که عوامل متعددی باعث بروز آن می‌شوند. این بیماری پوستی هر نقطه‌ای از بدن را می‌تواند درگیر کند. کهیر مسری نیست و مهمترین راه درمان پیدا کردن عامل آن است. برای مثال برخی افراد با خوردن ماده غذایی خاصی دچار این بیماری می‌شوند که با حذف آن علائم از بین می‌روند. نیش حشرات، حیوانات خانگی، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی و مواد خوراکی باعث بروز کهیر می‌شوند.

علائم کهیر

  • قرمزی پوست
  • خارش‌های پوستی
  • التهابات پوستی
  • بعد از فشردن قسمت ملتهب با سفید شدن آن مواجه می‌شوید.

اگر علائم کهیر بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول کشید و در عین حال قسمت‌های بیشتری از بدن را درگیر کرد؛ بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص کهیر

پزشک متخصص با معاینه بالینی بیمار می‌تواند این بیماری پوستی را تشخیص دهد. بثورات پوستی کهیر معمولا بصورت حلقه‌های بزرگ و کوچک روی پوست ظاهر می‌شوند. آنها حالتی برجسته ندارند اما بیمار از خارش آنها شکایت دارد. در صورتیکه این بیماری طولانی مدت باشد، احتمالا پزشک برای تشخیص علت آلرژی، آزمایش تجویز می‌کند.

درمان کهیر

درمان این نوع از بیماری‌های پوستی به حاد و مزمن بودن آن بستگی دارد. معمولا برای درمان کهیر خفیف، درمان‌‌های خانگی جواب می‌دهند. درمان خانگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمپرس خنک
  • استفاده از شوینده‌های ملایم
  • دوش آب خنک و سرد
  • پوشیدن لباس‌های نخی و راحت
  • شناسایی و حذف محرک ها
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید
  • مصرف ویتامین D3

پزشک متخصص نیز برای درمان داروهایی مانند ستیریزین، استروئیدهای موضعی، کرم و پماد را پیشنهاد می‌کند.

کهیر در قسمت ساعد دست را می‌بینید که بیمار در حال خاراندن آن است

آیا پمفیگوس فولیاسه از بیماری‌های پوستی رایج است؟

پمفیگوس (Pemphigus)، یکی از بیماری‌های پوستی نادر است و به عنوان یک اختلال خود ایمنی به‌شمار می‌رود. خبر خوب این است که بیماری مسری نیست. متخصصان نمی‌دانند دلیل اصلی بروز این بیماری چیست؛ اما فاکتورهایی مانند ژنتیک، مصرف داروهای خاص، آفتاب سوختگی شدید و نیش حشرات در بروز آن موثر هستند. تاول‌ و برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ که پر از مایع هستند، از علائم این بیماری به‌شمار می‌روند.  پزشکان برای درمان از  پماد و  قرص‌های کورتیکواستروئیدی استفاده می‌کنند. (منبع: خبرآنلاین)

دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص تهران در کوتاه‌ترین زمان

درمانکده ارائه کننده خدمات رایگان دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص تهران است. این مجموعه مرکز  بهداشتی و درمانی نیست؛ بلکه با پزشکان متعهد و باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. در این مجموعه بیش از ۵۰ تخصص پزشکی پوشش داده شده است. با مراجعه به سایت درمانکده و جستجوی تخصص مورد نظر لیست پزشکان متخصص در دسترس شما قرار می‌گیرد.

 

برچسب ها : دکتر قلب,دکتر پوست,درمانکده

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها