درمان وزوز گوش

کد خبر: 1178269
 درمان وزوز گوش

 

وزوز گوش، هشداری برای سلامتی شنوایی شما. وزوز گوش زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ صدایی در محیط اطراف شما نیست اما شما صدایی مانند صدای زنگ می‌شنوید. این صدا ممکن است به صورت سوت کشیدن نیز باشد و بلندی و کوتاهی متفاوتی دارد. با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی دلایل وزوز گوش و انواع آن، راهکارهای پیشگیری ارائه داده و در صورت مبتلا شدن به آن، شما را با راه‌های درمان وزوز گوش آشنا کنیم.

 

دلایل وزوز گوش

متخصصان هنوز پاسخ دقیقی به دلیل وزوز گوش ارائه ندادند ولی اکثریت این نظر را دارند که وزوز کردن گوش، از نوعی تغییر ذهنی یا فیزیکی به وجود می‌آید، که حتی ممکن است به سیستم شنوایی ربطی نداشته باشد.

با اینکه خود وزوز گوش بیماری محسوب نمی‌شود اما ممکن است بر اثر یکی از موارد زیر به وجود آمده باشد.

  • کم شنوایی: در گوش سلول‌های بسیار ریزی وجود دارد که به حلزون گوش معروف هستند. این سلول‌ها هستند که در گوش به حرکت در می‌آیند و سیگنال‌های صوتی را دریافت می‌کنند. با افزایش سن این سلول‌ها کارایی خود را از دست داده و به ندریج موجب وزوز گوش می‌شود.
  • مصرف برخی داروها: از عوارض جانبی بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که در درمان سرطان تجویز می‌شود، وزوز کردن گوش است. در بعضی از موارد مصرف نکردن داروها باعث کاهش و از بین رفتن وزوز گوش می‌شود.
  • آسیب دیدن عصب شنوایی: در مواردی که پایانه‌های ریز عصبی در گوش آسیب ببینند یا تخریب شوند، شنوایی شخص کاهش می‌یابد و گوش وی وزوز می‌کند.
  • ضربه به سر: سر حساس‌ترین و حیاطی‌ترین عضو بدن است. ضربه به سر ( حتی اگر شدید هم نباشد ) ممکن است صدمات جدی نه تنها به سیستم شنوایی، بلکه به مغز هم بزند. ضربه به سر فرد ممکن است علاوه بر آسیب‌های شدید در سیستم شنوایی، باعث وزوز کردن گوش نیز بشود.
  • اختلال در عملکرد شیپور استاس: شیپور استاش یکی از لوله‌های داخل گوش است که گوش میانی را به قسمت فوقانی و بالایی گوش متصل می‌کند ، منبسط شدن این لوله ممکن است موجب وزوز گوش در فرد شود.
  • قرار گرفتن در معرض صدای بلند: کار کردن در محیط‌های پر سر و صدا، حضور در کنسرت‌ها، استفاده طولانی مدت از هدفون و ... موجب وزوز کردن گوش شما می‌شود. اگر در کوتاه مدت در معرض باشید، بعد از مدتی وزوز گوش شما از بین می‌رود ولی درصورتی که در طولانی مدت باشد، می‌تواند باعث کم‌شنوایی و حتی ناشنوایی شود

8

انواع وزوز گوش

بسته به وضعیت بیماری یا دلیلی که باعث وزوز گوش شما شده است، نوعی خاص از آن به سراغ شما می‌آید. در ادامه قصد داریم مواردی از آن را بررسی کنیم.

  • وزوز ذهنی: وزوز ذهنی رایج‌ترین نوع وزوز گوش است. در وزوز گوش ذهنی صداهایی که بیمار می‌شنود از هیچ منبع خارجی تولید نمی‌شود. وزوز گوش ذهنی اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند ایجاد می شود.
  • وزوز عینی: وزوز گوش عینی یک شکل نادر است. در این نوع وزوز گوش بیمار می تواند صدای “واقعی” بخشی از بدن مثل عبور جریان خون یا انقباض عضلات را بشنود. این صدا ممکن است برای یک فرد دیگر مثل پزشک نیز قابل شنیدن باشد. وزوز گوش عینی اغلب به دلیل ناهنجاری عروقی یا انقباضات عضلانی غیرارادی ایجاد می شود.

انواع دیگری از وزوز گوش نیز وجود دارد که در یکی از دو دسته بالا قرار میگیرد و برای مطالعه بیشتر می‌توانید به وب‌سابت کلینیک دانیال مراجعه کنید.

پیشگیری از وزوز گوش

با رعایت موارد زیر می‌توانید به راحتی از وزوز کردن گوش خود جلوگیری کنید.

  • قرار گرفتن در معرض صدای بسیار بلند را کاهش دهید.
  • از محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین خودداری کنید.
  • فشار خون خود را کنترل کنید.
  • ورزش کنید و به طور کلی سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشید.

9

درمان وزوز گوش

روش‌های مختلفی برای درمان وزوز گوش وجود دارد که متخصص شنوایی سنجی بنابه شرایط بیمار تجویز می‌کند. همون جور که گفتیم وزوز گوش یک نشانه است و بیماری نیست در نتیجه برای درمان آن، پزشک ابتدا دلیل آن را تشخیص و سپس آن را درمان می‌کند. در ادامه به چند مورد از روش‌های درمان اشاره می‌کنیم.

رفتار درمانی

رفتار درمانی عموما برای کسانی تجویز می‌شود که از مشکلاتی مانند اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و استرس رنج می‌برند. در این روش درمانی، پزشک با استفاده از درمان شناختی رفتاری به افرادی که مبتلا به صدای وزوز در ناحیه گوش هستند کمک می‌کند تا با این شرایط راحت‌ تر زندگی کنند. در واقع پزشک به فرد مبتلا آموزش می‌دهد که چگونه این مشکل را برطرف نماید یا مشکل را بپذیرد. این روش باعث افزایش کیفیت زندگی فرد مبتلا شده و از اختلالات ناشی جلوگیری می‌کند.

استفاده از سمعک

در اکثر موارد وزوز گوش ناشی از کم شنوایی است. وقتی شخصی در اثر دلایل مختلف کم شنوا می‌شود، مغز فرد در روند پردازش صدا دچار تغییراتی می‌شود که در تهایت متجر به وزوز گوش می‌شود. سمعک با تقویت صداهای اطراف در بهتر شنیدن به شما کمک می‌کند و با از بین رفتن اختلالات مغزی، وزوز گوش شما را درمان می‌کند.

مدیریت پیشرفت وزوز

مدیریت پیشرفت وزوز یکی از برنامه هایی است که وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا برای درمان وزوز گوش سربازان خود پیاده سازی و اجرا کرد. این روش درمانی مناسب افرادی است که برای طولانی مدت در معرض صداهای بسیار بلند قرار گرفته‌اند. نظامیان با حضور در میادین جنگ و در معرض صداهای بلند بودن، اغلب دچار وزوز گوش می‌شوند که این روش درمانی می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب

همانطور که قبلا اشاره شد، افسردگی و اضطراب می‌تواند از عامل‌های وزوز گوش باشد. یکی از راه‌های درمان افسردگی و اضطراب، دارو است. طبق مطالعات اخیر مشخص شده است که استفاده از داروهای ضد اضطراب ( آلپرازولام ) و ضد افسردگی ( ایمی پرامین ، دزپیرامین ) می‌تواند درمانی برای وزوز گوش باشد.

درمان اختلالات و موانع

در آمریکا انجمنی با نام انجمن وزوز گوش وجود دارد که طبق تحقیقات و مطالعات این افراد مشکل وزوز معمولاً به دلیل کم شنوایی است. کم شنوایی می‌تواند ناشی از کهولت سن و یا  تحریک سیستم شنوایی باشد. دلیل دیگری که ممکن است باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی گردد مربوط به ایجاد اختلال در مفاصل گیج گاهی یا فک می‌‌باشد. اگر وزوز مربوطه به مفاصل گیج‌گاهی یا فک مربوط باشد با استفاده از روش ‌های درمانی دندانپزشکی می ‌توان با تغییر ترتیب قرار گرفتن دندان ها شنیدن صدای وزوز را کم کرد و یا کاملاً از بین برد. گاه ممکن است که این اختلال ناشی از جرم گوش باشد که برای از بین بردن این انسداد خفیف باید به پزشک مراجعه نمایید.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال با دارا بودن متخصصان با تجربه و همچنین تکنولوژی روز، درمان وزوز گوش را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها