۸ اشتباه در رانندگی که خودرو را نابود می کند

کد خبر: 1180741
۸ اشتباه در رانندگی که خودرو را نابود می کند

خودرو مانند هر وسیله دیگر، برای افزایش طول عمر و بهبود عملکرد به نگهداری صحیح نیاز دارد. بسیاری از رانندگان ممکن است از روی ناآگاهی، اشتباهاتی را در رانندگی انجام دهند که باعث آسیب رسیدن به خودرو شود. انجام دادن این اشتباهات در رانندگی، شاید در همان لحظه آسیبی به ماشین وارد نکند ولی با تکرار شدن در درازمدت، صدماتی را به اتومبیل وارد می‌کند. در این مقاله قصد داریم ۸ مورد از اشتباهات رانندگی که برای ماشین خسارت‌هایی را به همراه دارند بررسی کنیم. خواندن این مقاله را به همه افرادی که رانندگی می‌کنند و با مسائل فنی آشنایی کافی ندارند پیشنهاد می‌کنیم.

۱. هنگام عبور از روی دست‌اندازها پدال ترمز را نگه می‌دارید

اگر راننده‌ای تازه‌کار هستید احتمالاً این اشتباه را خیلی تکرار می‌کنید. نگه‌ داشتن ترمز هنگام عبور از روی موانع و دست‌اندازها، به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل فشار بسیاری وارد می‌کند. برای عبور از روی موانع بدون آسیب رساندن به خودرو باید پیش از رسیدن به مانع سرعت خود را کم کنید.

به‌طورکلی، نگه داشتن پدال ترمز به طور مداوم، باعث وارد شدن آسیب جدی به سیستم ترمز ماشین می‌شود. برخی از رانندگان هنگام عبور از مسیرهای سرازیری، پدال ترمز را دائماً نگه می‌دارند؛ این کار دمای بین لنت و دیسک ترمز را بالا برده و باعث از بین رفتن لنت و تاب برداشتن دیسک می‌شود. بهترین کار برای عبور از سرازیری‌ها، استفاده از دنده‌های سنگین به‌منظور جلوگیری از افزایش سرعت ماشین است؛ همچنین اگر به ترمز کردن نیاز بود، به‌صورت ناگهانی پدال را فشار دهید. با ثبت نام در دوره‌های آموزش خصوصی رانندگی در تهران، خیلی سریع با اصول رانندگی حرفه‌ای آشنا می‌شوید.

۲. برای گرم شدن کابین خودرو، ماشین را درجا گرم می‌کنید

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در زمستان ماشین را درجا گرم می‌کنید، باید بدانید که این کار برای موتور اتومبیل بسیار ضرر دارد و از اشتباهات در رانندگی محسوب می‌شود. گرم کردن اتومبیل در حالت متوقف شده، باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می‌شود؛ همچنین، گرم شدن موتور پیش از حرکت، پخش شدن روغن به‌آرامی در بخش‌های مختلف موتور را به همراه دارد. احتمالاً هنگام آماده شدن برای پاسخ به سوالات فنی آیین نامه، با مفهوم دور موتور آشنا شده‌ باشید؛ بعضی از افراد، گمان می‌کنند گاز دادن و بالا بردن دور موتور پیش از حرکت، از لطمه وارد شدن به موتور ماشین جلوگیری می‌کند؛ درصورتی‌که این کار باعث بالا رفتن دما در بعضی از قسمت‌های ماشین می‌شود. بالا رفتن دما به‌طور ناگهانی، به قطعاتی از ماشین که در هم چفت شده‌اند، فشار بسیاری را وارد می‌کند.

بهترین کار این است که خودرو را روشن کرده و ۱ دقیقه بعد از استارت زدن، خودرو را به حرکت درآورید. چند کیلومتر اولیه را با سرعت پایین طی کنید تا ماشین گرم شود.

۳. پشت چراغ قرمز و در ترافیک، پدال کلاچ را نگه می‌دارید

هرچند هنگام آموزش تابلوهای راهنمایی و رانندگی به رانندگان توصیه می‌شود پیش از رسیدن به چراغ قرمز یا ترافیک، سرعت خود را به آرامی کم کرده و پس از توقف کامل، دنده را روی حالت خلاص قرار دهید؛ بسیاری از رانندگان تازه‌کار، عادت ندارند در ترافیک یا پشت چراغ قرمز دنده ماشین را خلاص کنند. این افراد، هنگام توقف پای خود را روی پدال کلاچ نگه داشته و ماشین را روی دنده یک قرار می‌دهند تا با سبز شدن چراغ یا باز شدن مسیر، سریعاً شروع به حرکت کنند. خلاص نکردن دنده، فشار بسیاری را به گیربکس و دوشاخه کلاچ ماشین وارد می‌کند. شاید این موضوع برای مدتی هیچ خسارتی به ماشین وارد نکند، ولی با تکرار این اشتباهات در رانندگی، گیربکس خراب شده و باید آن را تعویض کنید.

فشار دادن همزمان ترمز و کلاچ؛ مهمترین اشتباه در رانندگی

۴. با وجود روشن بودن چراغ بنزین، از ماشین استفاده می‌کنید

بسیاری از افراد بعد از روشن شدن چراغ بنزین، بدون توجه به آن به حرکت خود ادامه می‌دهند؛ در چنین شرایطی، رسوبات و ناخالصی‌های درون بنزین وارد مسیر سوخت خودرو شده و به مرور زمان، در عملکرد فیلتر بنزین، انژکتور و پمپ بنزین اختلال ایجاد می‌کنند. بهترین کار سوخت‌گیری مجدد بعد از رسیدن بنزین به یک چهارم در باک بنزین است.

۵. برای متوقف کردن خودرو پدال ترمز و کلاچ را به‌صورت هم‌زمان می‌گیرید

یکی دیگر از اشتباهات در رانندگی که بین رانندگان تازه‌کار رایج است، گرفتن ترمز و کلاچ به‌صورت هم‌زمان برای متوقف کردن خودرو است. این کار نیروی موتور ماشین را افزایش داده و باعث دیرتر متوقف شدن خودرو می‌شود. بهترین حرکت، گرفتن پدال گاز برای کاهش سرعت و گرفتن کلاچ پیش از به لرزه درآمدن ماشین است.

۶. فاصله‌تان را با خودروی جلویی رعایت نمی‌کنید

یکی از اشتباهات در رانندگی که معمولاً راننده‌های تازه‌کار آن را انجام می‌دهند، فاصله نگرفتن از ماشین جلوی آن‌ها است. در این صورت اگر اتومبیل جلویی ناگهان به عقب حرکت کند، ممکن است به‌سادگی به ماشین خسارت وارد شود. فاصله استاندارد بین خودروها، به اندازه طول یک خودرو است. در ترافیک‌ها و هنگام پارک کردن، فاصله از ماشین جلویی باید به اندازه‌ای باشد که کف چرخ‌های ماشین روبه‌روی خود را به راحتی ببینید.

۷. از دنده به‌عنوان تکیه‌گاه دست خود استفاده می‌کنید

یکی دیگر از اشتباهات در رانندگی، استفاده کردن از دنده به‌عنوان تکیه‌گاه دست خود استفاده می‌کنند. حالت استاندارد رانندگی قرار دادن هر دو دست روی فرمان است. اگر دائماً دست‌ خود را روی دنده قرار دهید، ممکن است بدون دلیل و از روی عادت دنده عوض کنید. عوض کردن دنده به‌صورت مداوم، باعث فرسودگی آن به مرور زمان می‌شود.

۸. صندلی خود را به‌درستی تنظیم نمی‌کنید

راننده‌های تازه‌کار معمولاً صندلی خود را بیش از حد به فرمان نزدیک می‌کنند؛ این کار کاملاً اشتباه است! بهترین حالت صندلی خودرو زمانی است که کاملاً راحت باشید. تنظیم نبودن صندلی باعث می‌شود راننده دید مناسبی نسبت به مسیر روبه‌رو و اطراف آن نداشته باشد؛ همین موضوع از اشتباهات در رانندگی است که خطر تصادف را بسیار افزایش می‌دهد.

تنظیم نکردن آینه‌ها و صندلی؛ افزایش خطر و تسلط نداشتن به رانندگی

یادگیری مهارت‌های رانندگی برای وارد نکردن صدمه به ماشین در نیم کلاج

در این مقاله درباره اشتباهات در رانندگی صحبت کردیم که باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به ماشین در درازمدت می‌شوند. انجام ندادن این اشتباهات و اصولی رانندگی کردن، به بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر قطعات آن کمک می‌کند.

اگر به‌تازگی گواهینامه گرفتید یا راننده‌ی تازه‌کاری هستید، برای تقویت‌ مهارت‌های خود در رانندگی و ناخواسته آسیب وارد نکردن به ماشین، می‌توانید در کلاس‌های خصوصی رانندگی آموزشگاه نیم کلاج ثبت نام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کلاس‌ها به سایت این مجموعه با آدرس nimkelaj.com‌ سر بزنید یا با شماره ۰۹۱۲۸۹۲۳۲۲۸ تماس بگیرید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها