مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان و خطر مرگ در جوانان

کد خبر: 1184061
مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان و خطر مرگ در جوانان

 

چکیده : مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان به منظور کاهش خطرات مرگ در آن ها سبب شده است تا خانواده تمهیدات لازم و ضروری را برای این منظور در نظر داشته باشد. توصیه می کنیم اگر توانایی لازم به منظور کنترل نوجوانان خود را ندارید حتما از مشاوره های روانشناسی استفاده کنید تا بتوانید قبل از وقوع فاجعه و عوارض ناشی از مصرف انواع قرص های روانگردان، در پی رفع آن باشید.

 

قرص های روانگردان در دسته قرص های شیمیایی توهم زا قرار دارند که مصرف آن ها نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی بر خلق و خو و درک و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اثرات مخرب و سوء مصرف انواع قرص های روانگردان تاثیرات گوناگونی را بر کیفیت زندگی جوانان قرار داده است. از این رو در این بخش قصد داریم به روش های مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان و خطر مرگ در جوانان بپردازیم. 

 

عوارض جبران ناپذیر قرص های روانگردان چیست؟

بر اثر سوء مصرف انواع قرص های روان گردان عوارض متعددی گریبان گیر فرد از نظر جسمی و روانی خواهد شد. این اثرات به صورت کوتاه مدت و بلند مدت خود را نشان می دهند. اثرات کوتاه مدت پس از مصرف می توان به دندان قروچه غیر ارادی، کاهش اعمال مهاری، لرز با تعریق زیاد و یا بدون آن، تاری دید، افزایش ضربان قلب و فشار خون و احتمال بروز تشنج اشاره نمود. اما اثرات بلند مدت آن ویران گر و خطرناک تر از اثرات کوتاه مدت آن است و حتی می تواند منجر به مرگ در جوانان شود. به طور کلی تمامی مواد مخدرها مانند قرص های روان گردان و یا مواد مخدر کراک اثرات جبران ناپذیری را برای فرد مصرف کننده به دنبال می آورند.

از آنجا که عملکرد بدن در غیاب دارویی که به آن وابسته است، با مشکل مواجه می‌شود و بیمار به هنگام ترک مخدر کراک، برخی علائم ناراحتی را تجربه می‌کنند. که می‌تواند درد عضلانی، اسهال و تب، افسردگی، اضطراب، هوس های مستاصلانه برای کراک بیشتر باشد. در افراد که مدت زمان طولانی اعتیاد به کراک دارند ممکن است علائم ترک جدی‌تری داشته باشند مانند گرایش به خودکشی و افسردگی شدید.

حال به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی عوارض قرص های روانگردان می پردازیم.

  • ایجاد مشکلات قلبی

مصرف داروهای روانگردان همانند سایر داروهای ضد افسردگی می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود. در جوانان و نوجوانانی که اقدام به مصرف انواع قرص ها و داروهای روانگردان می کنند، 3 عامل نقش مهم و کلیدی را در مرگ آن ها می تواند ایفا کند. این 3 عامل عبارتند از: عوامل فیزیولوژیکی ، فیزیوپاتولوژیک و درمانی.

  • افزایش خطر خودکشی

مصرف داروهای روانگردان منجر به تغییر ترکیبات شیمیایی مغز خواهد شد و در فرد تصمیم به خودکشی افزایش می یابد. محققان و پزشکان دریافتند که افرادی که اقدام به مصرف انواع قرص های روان گردان، داروهای ضد افسردگی ، SSRI ، داروهای ضدتشنج ، داروهای آرام بخش ، داروهای ضد اضطراب می کنند، نسبت به افرادی که هیچ گونه مصرفی ندارند، بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند.

  • عوارض دوران بارداری و زایمان

مصرف انواع داروهای روانگردان، آرامبخش و سایر موارد دیگر در دوران بارداری می تواند عوارض دوران بارداری و زایمان را افزایش دهد و حتی خطر مرگ را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. از این رو دختران جوان و نوجوانی که در طول دوران بارداری اقدام به مصرف این نوع از داروها می کنند، باید خطرات ناشی از مصرف آن را نیز بپذیرند.

روش های مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان

روش های متنوعی به منظور دور نگه داشتن جوانان از مصرف انواع قرص های روانگردان وجود دارد که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم. البته که مهم ترین آن کمک گرفتن از پزشک روانپزشک در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی است.

1.پر کردن خلأ اوقات فراغت

یکی از روش های مقابله به قرص های روانگردان در جوانان، پر کردن خلأ اوقات فراغت است. بنابراین اگر اوقات فراغت آن ها با فعالیت های مختلفی همچون ورزش، پیاده روی، دیدن فیلم، کار، تحصیل و سایر موارد دیگر پر شود، نیاز به استفاده از مصرف قرص های روانگردان می تواند برای همیشه از بین برود.

2.مشکلات خانوادگی

اعتیاد بیماری مزمن و ترک آن همواره امکان پذیر است اما مسیر و شرایط خاص خود را می طلبد. مشکلات خانوادگی بروز اصلی کمبود احساسات و مسائل در ارتباط با آن است. جدایی پدر و مادر، دعوا، مسائل اقتصادی خانواده و سایر موارد دیگر می تواند زمینه ساز رشد مشکلات افسردگی و اضطراب در جوانان باشد و دلیلی محکم بر شروع مسیر پر خطر اعتیاد است.

3.طرد از خانواده و جامعه

طرد شدن جوانان مخصوصا پسران به دلیل مشکلات زیادی که ممکن است در خانواده و جامعه برای آن ها به وجود بیاید، زمینه ساز شروع مسیر اعتیاد به انواع قرص های روانگردان است. همواره حمایت خانواده و جامعه و اهمیت دادن به نسل جوان می تواند یکی از روش های مقابله با اعتیاد در آن ها است.

4.مشکلات اقتصادی، روانی و عاطفی

مشکلات همواره می تواند زمینه ساز بروز حالات و احساسات مختلف در جوانان باشد. به دلیل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف انواع مواد اعتیاد آور و توهم زا، اکثر جوانان برای بهبود شرایط روانی و عاطفی خود به مصرف انواع مواد مخدر و روان گردان ها روی می آورند. بهتر است خلاء های روانی و عاطفی جوانان به منظور مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان، توسط روانپزشک مورد بررسی و درمان قرار بگیرید.

عوارض قرص های روانگردان

نقش خانواده‌ها در مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان در جوانان چیست؟

خانواده همواره نقش کلیدی و موثری را در تربیت و کنترل فرزندان خود را دارند. در سنین نوجوانی خانواده موظف است در خصوص آثار مخرب و زیان بار مصرف انواع قرص های روانگردان، با فرزندان خود صحبت کنند. متاسفانه برخی از نوجوانان بدون اطلاع از آثار و عواقب ناشی از مواد مخدر، به مصرف آن روی آورده اند و زمانی که در این خصوص با آن ها صحبت شود و آن ها از عواقب ناشی از مصرف مطلع شوند، بهتر می توانند به مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان بپردازند.

علی رغم توجه های خانواده، متاسفانه در برخی از موارد شاهد گرایش جوانان به مصرف انواع قرص های روانگردان خواهیم بود. در این صورت خانواده باید سعی کند شرایطی را برای فرزند خود فراهم کند تا بتواند از مسیر اعتیاد منحرف شده و به مسیر زندگی سالم و ترک آن روی بیاورد.

همواره طرد کردن فرزند می تواند مشکلات متعدد دیگری را برای خانواده و خود فرد به همراه داشته باشد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود با استفاده از روش هایی همچون طرد، قهر کردن، عدم توجه و سایر موارد دیگر بخواهید به فرزند خود بفهمانید که از دست او ناراحت هستید و مسیری که در پیش گرفته است، مسیر اشتباهی است.

جمع بندی:

مقابله با اعتیاد به قرص های روانگردان به منظور کاهش خطرات مرگ در آن ها سبب شده است تا خانواده تمهیدات لازم و ضروری را برای این منظور در نظر داشته باشد. توصیه می کنیم اگر توانایی لازم به منظور کنترل نوجوانان خود را ندارید حتما از مشاوره های روانشناسی استفاده کنید تا بتوانید قبل از وقوع فاجعه و عوارض ناشی از مصرف انواع قرص های روانگردان، در پی رفع آن باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها