افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار امروز | قیمت 206 چند شد؟

کد خبر: 1184553

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش قیمت‌ها در این بازار است.

افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار امروز | قیمت 206 چند شد؟

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین : قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد. قیمت خودرو در چند سال گذشته ثابت نبوده و هرروز تغییر می‌کند. قیمت خودرو تابع شرایط متفاوتی است و پیش‌بینی آن کمی دشوار است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار هم بستگی دارد. قیمت خودرو در آینده چه می‌شود؟

قیمت خودروبررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش قیمت‌ها در این بازار است.

بررسی نوسانات قیمتی در این بازار حاکی از جهش قیمت‌ها است به طوری که در بین خودروهای پراید مدل ۱۳۱ آن از ۱۸۴ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده‌است.

در بین خودروهای پژو نیز این جهش قیمت‌ها مشهود است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۳۰۴ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۰۵ میلیون تومان رسیده‌است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شده‌است و ۳۱۶ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

پژو پارس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۳۹۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شده‌است و ۴۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای رانا نیز در این مدت از جهش قیمت‌ها در امان نبودند به طوری که رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ از ۳۱۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۱۲ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۲۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده‌است و رانا پلاس پانوراما مدل ۱۴۰۰ نیز از ۳۴۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده‌است.

قیمت روز خودرو در جدول زیر آمده‌است:

رکود همچنان در بازار خودرو جولان می‌دهد. اما بعد از افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی، سطح معاملات مقداری افزایش پیدا کرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت خودرو در روزهای آینده با جهش همراه خواهد بود.

قیمت خودرو

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌‌سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

برخلاف نوسانات قیمتی که خودروها در بازار تجربه کردند، اما پراید ماه‌هاست که با ثبات قیمت همراه شده است. برای مثال، پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با نرخ ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

اما پژو ۲۰۷ اتومات که هفته‌ها از نوسان قیمتی دور مانده بود، اما در این چند روز، با نوسان قیمتی زیادی همراه شده است. حال این خودرو پنج میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان شد و هم‌اکنون در سطح ۶۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز مانند روز گذشته، دو میلیون تومان افزایش داشت و اکنون ۴۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت خودروقیمت خودروهای پرطرفدار

اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح سه‌شنبه هم مانند روزهای گذشته، در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز برخلاف روزهای گذشته، ثابت ماند و حالا ۳۱۱ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو نیز در بازار کشور در نرخ ۳۶۶ میلیون تومان ثابت ماند.

با افزایش قیمت دلار، بازار خودرو هم با افزایش قیمت همراه شده است. این افزایش قیمت بازار را بعد از ماه‌ها از رکود خارج کرد و اکنون خرید و فروش در بازار در حال انجام است.

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات اکنون در قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ اکنون در قیمت ۳۰۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۷۰ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم امروز با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر بازار در رکود است. اما قیمت‌ خودرو در چند روز گذشته با ثبات همراه شده و با تغییرات چندانی همراه نشده است. 

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات اکنون در قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ اکنون در قیمت ۳۰۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۰ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم امروز در قیمت ۵۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

بازار خودرو در کنار ارز، بورس و مسکن یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران بوده و پیش‌بینی قیمت خودرو کار ساده‌ای نیست. موازی با نوسانات چشمگیر دلار، شاهد نوسانات قیمت خودرو در بازار هستیم اوایل امسال بود که  قیمت خودرو  بین کارخانه و حاشیه بازار به شدت زیاد بود و پس از آن برای کنترل قیمت خودرو طرح قرعه کشی راه اندازی شد به هر حال  برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد کردند و این امر موجب شد تا قیمت خودرو در بازار دوباره دچار نوسان باشد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در بازار طی دو هفته اخیر بین ۳ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. سعید موتمنی از روند رو به کاهش قیمت خودرو در بازار خبرداد و اظهار کرد: با توجه به روند کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار نیز تا حدودی کاهش یافته است.

وی با بیان عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت‌های خودروساز کم بوده، افزود: اگر عرضه خودرو از سوی این شرکت‌ها نیز افزایش می‌یافت با توجه به کاهش قیمت ارز، شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار بودیم. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اشاره به کاهش قیمت خودرو‌های تولید داخل در بازار، گفت: قیمت‌های اغلب خودرو‌های تولید داخلی ۳ تا ۶ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: به‌عنوان مثال قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ دو که مدتی پیش در بازار با قیمتی حدودی ۲۷۳ میلیون تومان عرضه می‌شد اکنون به حدود ۲۶۷ میلیون تومان رسیده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان کرد: قیمت پژو پارس از ۲۸۱ میلیون تومان در بازار به ۲۷۷ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ نیز از ۱۸۸ میلیون تومان به حدود ۱۸۵ میلیون تومان افت کرده است.

موتمنی در مورد خودرو‌های مونتاژی نیز اظهار کرد: این خودرو‌ها نیز کاهش قیمت داشته است به‌عنوان مثال خودرو جک اس ۵ و هایما هر کدام حدود ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. وی افزود: خودرو‌های ۹۰۰ میلیون تومانی تقریبا ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و خودرو‌های که قیمت آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: به‌طور کلی بررسی قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد که خودرو‌های تولید داخلی حدود ۲ درصد و خودرو‌های مونتاژی حدود ۴ درصد طی دو هفته اخیر کاهش قیمت داشته‌اند. وی افزود: با وجود کاهش قیمت خودرو، خریداری وجود ندارد و اغلب مشتریان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به کاهش قیمت ارز هستند.!خود

طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح شیوه نرخ‌گذاری خودروهای داخلی، گویا مورد موافقت ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته و قرار است از ابتدای سال آینده به اجرا در بیاید. بر این اساس، تعیین قیمت محصولات کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار می‌شود، اما نرخ‌گذاری پر تیراژها همچنان در اختیار شورای رقابت خواهد بود.هدف صمت از این طرح،تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان برای تحقق شعار جهش تولید است و این وزارتخانه سودای رشد۵۰ درصدی تیراژ را در سرمی‌پروراند. در حال حاضر شورای رقابت مسوول تعیین نرخ تمام محصولات ایران خودرو و سایپا است و قیمت خودروها را بر اساس فرمول اختصاصی خود هر وقت صلاح بداند، تغییر می‌دهد. شیوه نرخ‌گذاری شورای رقابت بارها مورد اعتراض فعالان صنعت خودرو قرار گرفته و آنها همواره بر آزادسازی قیمت به‌عنوان راه اصلی خروج از زیان دهی و تامین نقدینگی موردنیاز خود برای تولید، تاکید کرده‌اند. از همین رو وزارت صمت به‌عنوان متولی امور خودروسازان بزرگ کشور،  از مدت‌ها پیش به‌دنبال تغییر شیوه فعلی قیمت‌گذاری خودرو بود و خبرها از این وزارتخانه حکایت از تدوین طرحی با نام اصلاح صنعت خودرو با محوریت جهش تولید داشت. هرچند وزارت صمت تا به امروز جزئیات دقیق طرح خود را رسانه‌ای نکرده، با این حال آن طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، اساس آن بر پایه جهش تولید بوده و این جهش البته مشروط به پرداخت تسهیلات و همچنین تغییر شیوه قیمت‌گذاری است. طبق اخباری که آن زمان از وزارت صمت درز کرد، این وزارتخانه قصد داشت قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ را به خودروسازان بسپارد، اما پر تیراژها کماکان توسط شورای رقابت نرخ‌گذاری شوند. در مقطعی که وزارت صمت در حال نهایی کردن طرح خود بود، شورای رقابت پیش دستی کرد و خبر از آزادسازی قیمت ۱۸ خودرو کم‌تیراژ داد تا عملا راه را برای «صمت» و خودروسازان هموار کند. با این حال اما چون قیمت خودرو در بازار پس از هفته‌ها آرامش، رشد کرد، تصمیم شورای رقابت با موجی از انتقادات مواجه و وزیر صمت نیز اعلام کرد این شورا (در ماجرای آزادسازی قیمت کم‌تیراژها) بی تدبیری کرده است. با توجه به واکنش بازار خودرو به مصوبه شورای رقابت، وزارت صمت ترجیح داد فعلا طرح مشابه خود (واگذاری قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان) را مسکوت نگه دارد تا اوضاع بازار آرام شود. هرچند بازار خودرو تنها دو سه روز در شوک آزادسازی قیمت کم‌تیراژها از سوی شورای رقابت قرار داشت، با این حال شورا نتوانست در مقابل انتقادات مقاومت کند و در حالی که قرار بود مصوبه‌اش از ابتدای بهمن اجرایی شود، آن را تعلیق کرد. شورای رقابت همزمان اما افزایش قیمت فصلی خودروها را نیز لغو و به خودروسازان اجازه نداد نرخ محصولات شان را در زمستان بالا ببرند، آن هم در حالی که از ابتدای امسال مقرر شده بود قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یک بار و با توجه به نرخ تورم بخشی افزایش یابد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها