نکات مهم طراحی بسته بندی: ۵ نکته اساسی در طراحی بسته بندی عالی

کد خبر: 1184819
نکات مهم طراحی بسته بندی: ۵ نکته اساسی در طراحی بسته بندی عالی

 

به آخرین خرید خود فکر کنید. چرا آن برند خاص را خریدید؟ آیا این یک خرید مهم و لازم بود یا چیزی که واقعاً به آن نیاز داشتید؟ احتمال دارد که طراحی بسته بندی شما را جذب کرده باشد. همچنین وقتی میخواهید به کسی هدیه بدهید یا از کسی هدیه بگیرید، آیا بسته بندی و ظاهر آن مهم‌تر است یا محتویات آن؟

با رواج ویدیوهای جعبه گشایی و آنباکسینگ، بسته بندی بیش از پیش در فروش اهمیت پیدا کرده و برندها زمان و هزینه بیشتری را برای آن اختصاص می‌دهند. پس اگر قصد سرمایه گذاری روی طراحی بسته بندی محصولتان را دارید این مقاله را بخوانید.

نکات مهم در طراحی بسته بندی محصول

1-تاثیر طراحی بسته بندی بر فروش

شرکت‌ها به طور فزاینده به اینکه باید مشتریان خود را نه تنها با یک محصول عالی، بلکه حتی با بسته بندی بهتر تحت تأثیر قرار دهند، می‌پردازند. بسته بندی و طراحی کارتن بسته بندی اولین چیزی است که مشتری می‌بیند و اغلب تاثیری ماندگار برای او به جا می‌گذارد. فرقی ندارد که فروش محصول به صورت حضوری باشد یا آنلاین. این تاثیر به ماندگاری بیشتر محصول و برند می‌انجامد.

بسته بندی، زمانی که به درستی و خلاقانه انجام شود، در نهایت چیزی است که محصول شما را می‌فروشد. این مسئله چیزی بیش‌تر از قرار دادن لوگوی خود روی یک بسته بندی یا ارائه یک برچسب جالب است. بسته بندی توجه را جلب می‌کند، پیامی می‌فرستد و باعث می‌شود مصرف کنندگان احساس خاصی داشته باشند و در نهایت تصمیم بگیرند آن محصول را خریداری کنند. از طرفی بسته بندی یک محصول گویای کیفیت و همچنین وقت و سرمایه‌ای است که صرف آن محصول شده‌است. همچنین نشان می‌دهد که آن برند برای مخاطب خود و سلایق و ذوق آنها ارزش قائل است.

بسته بندی نوعی برندسازی است و دانستن اینکه چگونه محصول خود را در میان همه محصولات موجود در قفسه‌ها متمایز کنید، می تواند سخت باشد. برای مثال استفاده از رنگ‌های خاص یا پترن‌های جلب توجه کننده نگاه افراد را ناخودآگاه به سمت خود می‌کشاند. گاهی فرم‌های ناهنجار و نامتعارف حتی می‌تواند کنجکاوی شمارا برانگیزد و باعث شود محصولی را خریداری کنید تا از بسته بندی زیبای آن بعدا استفاده کنید.

بسته بندی اغلب نادیده گرفته می‌شود و چیزی است که بسیاری از صاحبان مشاغل آن را نمی‌شناسند یا اهمیت کمی برای آن قائل هستند. بسیاری از کسب‌وکارها اغلب ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل را انتخاب می‌کنند و باور ندارند که می‌توانند بسته بندی شگفت‌انگیز خلق کنند و ارزش محصول را از این طریق بالا ببرند. در صورتی که امروزه می‌دانیم بسته بندی اغلب تاثیرگذارتر از خود محصول است.

تصمیم‌گیری حین خرید تنها چند دقیقه، اگر نگوییم چند لحظه، زمان می­برد. بنابراین بسته‌بندی شما باید به اندازه‌ای قوی باشد که در لحظه توجه خریداران را به خود جلب کند و آن‌ها را قانع کند که محصول شما به لحاظ بصری از سایر رقبایتان برتر است. نیاز است که بسته­‌بندی شما در این حد خوب باشد!

۲- شخصی سازی یک پدیده‌ی خوشایند است

شخصی‌سازی در جامعه امروزی بسیار مهم است. در واقع یک روش بسیار مؤثر برای بازاریابی است و با فناوری و امکاناتی که اکنون در دسترس است، مردم انتظار دارند محصولی را بخرند که بسته بندی آن مختص به همان محصول است.

بسته‌بندی شخصی‌شده به‌عنوان طعمه اجتماعی عمل می‌کند و مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کند که به صورت آنلاین و حضوری به محصول خود ببالند. با این حال، برای برندها غیرممکن است که همه محصولات را دستی بسته بندی کنند و یک پیام شخصی را با دست بنویسند، بنابراین این کار باید به روش‌های دیگری انجام شود.

به عنوان مثال، امروزه برخی از برندها کارت کوچکی را در همه بسته‌ها می‌گذارد که با تشکر یا یک جمله محبت آمیز امضا شده است. جزئیات کوچکی مانند این، شرکت‌های بزرگ را به مصرف کننده نزدیک‌تر می‌کند و یک ارتباط عاطفی کوچک با مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

2

 

۳-  پایداری و قابلیت استفاده مجدد

پایداری و قابلیت استفاده مجدد بسته بندی یک ارزش افزوده هم برای برند و هم برای محصول است. طرح‌های بسته‌بندی که با در نظر گرفتن این دو عامل ایجاد می‌شوند، فراتر از صرف بسته بندی عملکردی و ظاهر زیبا هستند. برندها باید از قابلیت استفاده مجدد بسته‌بندی محصول خود آگاهی بیشتری داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مصرف‌کنندگان پس از باز شدن آن را دور نمی‌اندازند.

بسیاری از برندها این کار را به درستی انجام می‌دهند و بسیاری از مصرف کنندگان اغلب بسته بندی محصولات را نگه می‌دارند، به خصوص آنهایی که کمی لوکس‌تر هستند و می‌توانند کاربرد دیگری برای آن در جاهای دیگر پیدا کنند. با این کار، علاوه بر تداوم تاثیر دیداری و بازاریابی پنهان، چرخه زندگی آن را افزایش می‌دهد، به این معنی که زباله کمتری وارد محیط می‌شود و آن را اخلاقی‌تر و پایدارتر می‌کند.

امروزه مصرف کنندگان نسبت به ردپای کربن و سبز بودن خود بیش از هر زمان دیگری آگاه هستند. همانطور که ممکن است برای اینکه بیشتر در جهت پایداری قدم بردارند، بصورت انلاین خرید می‌کنند، در مورد لزوم پایداری بسته بندی محصولات خریداری شده نیز فکر می‌کنند. اگرچه بسته بندی می‌تواند زیبا به نظر برسد، اما اگر قابل استفاده مجدد یا سازگار با محیط زیست نباشد، مصرف کنندگان ممکن است به همین دلیل دوباره آن برند را خریداری نکنند. بنابراین، برای برندها ضروری است که نوع بسته بندی را که می‌خواهند عرضه کنند، با در نظر گرفتن آینده‌ای پایدار طراحی کنند.

 

3

۴- خلاقیت و متمایز بودن

بسته بندی راه دیگری برای طراحی و بازاریابی برند شماست. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که ارزش‌های برند شما از طریق تمامی جزئیات محصول و بسته بندی معرفی می‌شود.

در همین راستا، برند Tiffany & Co با استفاده از جعبه آبی کوچک، هویت برند را به گونه‌ای تعریف کرد که باعث شد در بین مردم و رقبا متمایز شده و در سراسر جهان شناخته شوند.

4

علاوه بر این، اینفلوئنسرها به معنای واقعی کلمه از جعبه گشایی هدایای خود، یک استراتژی بازاریابی کاملاً متفاوت در رسانه‌های اجتماعی حرفه‌ای ایجاد کرده‌اند.

۵-  به بسته بندی خود اهمیت دهید

اگر به نحوه بسته‌بندی محصولات خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید راه‌هایی برای کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر بودن در نحوه ارائه محصولات خود در عین نوآوری بیابید.

این موضوع کمتر به مصرف‌کنندگان مربوط می‌شود و بیشتر به این موضوع می پردازد که چگونه شما به عنوان یک کسب‌وکار می توانید از آسیب دیدن بسته بندی خود، اتلاف فضا و استفاده از مواد غیر ضروری جلوگیری کنید. اگر بسته بندی بزرگ، حجیم باشد و به راحتی قابل نگهداری نباشد، می‌تواند روند تولید و تحویل را کُند کند.

داشتن بسته‌بندی‌هایی که به راحتی قابل نگهداری هستند و فضای زیادی را در انبارها اشغال نمی‌کنند، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند. در نتیجه می‌تواند تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار شما داشته باشد.

5

 

سخن آخر

قدرت تاثیر یک بسته بندی خوب بر خرید به همان اندازه است که یک بسته بندی نامناسب می‌تواند افراد را از خرید منصرف کند. طراحی نادرست و نامناسب بسته بندی هر محصولی می‌تواند مستقیما باعث کاهش فروش محصول و نارضایتی خریداران شود زیرا گاهی علاوه بر زیبایی‌های بصری و فرمی، کارایی یک بسته‌بندی و همچنین امنیتی که بسته بندی برای محصول ایجاد می‌کند بسیار حائز اهمیت است.

در گذشته تنها کیفیت محصول بود که افراد را وادار به خرید می‌کرد، اما امروزه بسته‌بندی یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در انتخاب محصول است. در این مقاله سعی کردیم موثرترین و به روزترین عوامل در طراحی بسته‌بندی خوب را شرح بدهیم. با استفاده از این نکته‌ها می‌توان یک بسته بندی جذاب و وسوسه کننده طراحی و نه تنها به فروش محصول کمک کرد، بلکه منظره‌های چشم نوازی در فروشگاه‌ها ایجاد کرد و محصولات یک برند را از سایر محصولات کاملا متمایز کرد. در صورتی که قصد سرمایه گذاری روی بسته بندی و جعبه محصول خود هستید، میتوانید از خدمات طراحی بسته بندی و جعبه استودیو طراحی صنعتی ایکاس استفاده کنید. برای دریافت مشاوره و مشاهده نمونه کارها از سایت استودیو طراحی ایکاس به آدرس www.ekasdesign.com  مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها