واریز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امشب ؟ | بارنشستگان حسابشان را چک کنند

کد خبر: 1186592

دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

واریز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امشب ؟ | بارنشستگان حسابشان را چک کنند

به گزارش پایگاه خبری بازار بورس : حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است . مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقوق بسیار ناچیز است . تعیین میزان حقوق بازنشستگان در اواخر هر سال با تنش همراه است. طبق نظر کارشناسان حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

معوقات بازنشستگان طبق وعده مسئولان در ماه جاری در حال پرداخت اما متناسب‌سازی بازنشستگان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. البته آن‌طور که پیش‌بینی شده مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پس از متناسب‌سازی، به حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه می‌شود. البته این رقم با احتساب حق عائله‌مندی ۵۰ و حق اولاد ۱۰۰ درصدی برای کارکنان و بازنشستگان محاسبه شده و به طور میانگین یکی از نمایندگان مجلس این رقم را اعلام کرده است. البته این رقم برای حداقلی‌بگیران و سایر سطوح متفاوت است. البته این لایحه نیم نگاهی به دیگر شاغلان نیز داشته است. مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور  به میزان ۳۰ درصد و ۱۵ درصد نیز برای حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در کشور افزایش یافت. در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا دولت عدالت اجتماعی را در افزایش حقوق‌ها رعایت کرده است.

از سویی دیگر بدهی گزاف تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی دردسر جدیدی را برای بازنشستگان ایجاد کرده است. بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به بهانه بدهی تامین اجتماعی از ارائه خدمت به بازنشستگان و کارکنان سر باز زده‌اند. البته عده‌ای می‌گویند بدهی وزارت کار به تامین اجتماعی مسبب چنین امری شده است. برای بررسی بیشتر این موضوعات گسترش‌نیوز با علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد:  در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

یک فعال حوزه کار با تاکید بر ترمیم حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، از آغاز واریز معوقات بازنشستگان سایر سطوح مزدی خبر داد و گفت: معوقات ظرف پنج ماه از آبان تا اسفند به حساب بازنشستگان واریز می شود.

رحمت الله پورموسی گفت‌ : با تاکید بر لزوم ترمیم حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان اظهار کرد:جامعه کارگری خواهان مهار تورم و تثبیت قیمت‌هاست، هر چند که دولت برای کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها در بازار تلاش می‌کند اما در این شرایط قدرت معیشت کارگران و بازنشستگان و حتی کارمندان باید حفظ شود.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ها و لزوم حفظ قدرت خرید، دولت ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری را در دستور کار قرار داد و مجلس نیز آن را تصویب کرد.

این فعال حوزه کار با اشاره به هزینه‌های سبد معیشت کارگران، گفت: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مسکن، بهداشت و درمان، خوراک و مواد غذایی و... است که اگر تورم هر کدام محاسبه شود، می‌بینیم که حقوق و دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های زندگی و سبد معیشت آنها را نمی‌دهد، لذا باید تلاش کنیم که تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد و جامعه کنترل شود.

پورموسی در ادامه از آغاز واریز معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی خبر داد و گفت: وزیر کار در روزهای گذشته اعلام کرد که معوقات پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح تا قبل از پایان سال پرداخت خواهد شد و در همین راستا از روز گذشته واریز این مبالغ به حساب بازنشستگان آغاز شده است.

وی گفت: پرداخت معوقه فروردین از این ماه و همزمان با شروع پرداخت مستمری آبان ماه آغاز شده و به تدریج معوقه هر ماه در برج بعد پرداخت می شود به نحوی که معوقه اردیبهشت در آذر ماه،‌ معوقه خرداد در دی ماه و به همین ترتیب معوقات پنج ماه تا آخر سال به حساب بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

این پیشکسوت کارگری تصریح کرد: در ابتدای سال افزایش ۱۰ درصد برای حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی در نظر گرفته شد که مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت با پیگیری‌های زیاد، هیات تطبیق قوانین مجلس اعلام کرد که باید مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اعمال شود و بعد از رایزنی‌های زیاد موضوع به وزارت کار محول شد و وزارت کار نیز بر اساس مصوبه شورای عالی کار عمل کرد.

پورموسی ادامه داد: بر این اساس احکام حقوق بازنشستگان از شهریورماه صادر شد، در واقع احکام بازنشستگان سایر سطوح غیر از بازنشستگان حداقل بگیر از اول سال و اول فروردین ۱۴۰۱ اصلاح شد و وزیر کار نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که از آبان ماه، معوقات پنج ماهه فروردین تا شهریور ۱۴۰۱ به تدریج و تا آخر سال پرداخت خواهد شد.

 حقوق بازنشستگان

این فعال حوزه کار در عین حال با اشاره به قول مساعد رییس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرای ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: منابع اجرای این طرح باید از محل پرداخت بدهی‌های دولتی به سازمان تامین شود که با توجه به قول مساعد دولت و سازمان تامین اجتماعی و اینکه پایان برنامه ششم توسعه تا آخر امسال است، امیدواریم که در چند ماه باقی مانده هرچه زودتر ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی محقق شود.

به محض تصویب افزایش مستمری‌ها، افزایش حقوق اجرایی می‌شود. بالاخره پرداختِ معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح آغاز و همزمان با شروع پرداخت مستمریِ آبان ماه، معوقات فرودین‌ماه براساس حروف الفبا در حال پرداخت است. مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، مسئله معیشت و نیز خدمات سلامت بازنشستگان را دغدغه مشترک دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی و مسئولان کانون‌های بازنشستگان اعلام کرد و گفت: «اطمینان می‌دهیم به‌محض تصویب میزان و چگونگی افزایش حقوق امسال بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هیأت‌ محترم دولت، مابه‌التفاوت حقوق اردیبهشت ماه این عزیزان را در دو روز پایانی همین ماه پرداخت می‌کنیم و مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین را هم در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌کنیم.

معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری، همزمان با شروع پرداخت مستمریِ آبان‌ماه، در حال پرداخت است.

حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران، از پرداخت معوقات فرودین ماه حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری خبر داد. 

ایزدان گفت: بعد از ماه‌ها و با پیگیری‌های مستمرِ کانون‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و فعالان این حوزه، بالاخره پرداختِ معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح آغاز و همزمان با شروع پرداخت مستمریِ آبان ماه، معوقات فرودین ماه نیز براساس حروف الفبا در حال پرداخت است. 

 به محض تصویب افزایش مستمری‌ها، افزایش حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود

بازنشستگان عزیز ما نگران نباشند ما آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع در هیأت‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.»

میرهاشم موسوی در دیدار با اعضای کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی که به‌منظور بررسی مسائل مختلف بازنشستگان برگزار شد، افزود: «نمایندگان بازنشستگان به‌طور دقیق و با رویکرد منطقی و حرفه‌ای مطالبات و مسائل این قشر عزیز و فهیم را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنند. تعامل مطلوبی میان سازمان تأمین‌اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی به‌عنوان نمایندگان بازنشستگان برقرار است. از ابتدای سال چهار جلسه ویژه مسائل بازنشستگان با حضور این عزیزان برگزار کرده‌ایم؛ زیرا واقف هستیم در تعامل حداکثری، به یکدیگر کمک می‌کنیم و رشد و اعتلا برای همه ارکان سازمان اتفاق می‌افتد و این همان سه‌جانبه‌گرایی و مشارکت همه ذینفعان برای رشد و هم‌افزایی است.»

وی با بیان اینکه بازنشستگان از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف کشور حضوری مؤثر داشته‌اند و همواره از نظام و انقلاب حمایت کرده و می‌کنند، گفت: «در حال حاضر، در گام دوم انقلاب، بازنشستگان همچنان نقش مؤثر خود را برای اعتلای میهن اسلامی ایفا می‌کنند. بازنشستگان عزیز کشور هوشیار و متحد هستند و مطالبات خود را از راه قانونی مطرح می‌کنند و این رویکرد حرفه‌ای آن‌ها موجب شکست توطئه‌های دشمنانی می‌شود که قصد دارند از مطالبات قانونی آن‌ها سوء‌استفاده کنند و تنش و تشنج بیافرینند.»

موسوی تاکید کرد: «از زمان تصویب میزان افزایش سالانه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار، سازمان تأمین‌اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان، دغدغه افزایش حقوق بازنشستگان را داشته‌اند و تاکنون در حال پیگیری موضوع هستند. همه ما یک حرف می‌زنیم و با یکدیگر همفکر هستیم و هدف مشترک‌مان ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا امروز یک عده می‌خواهند التهاب ایجاد کنند و با القای یأس و نومیدی به جامعه بازنشستگان، این گونه وانمود کنند که سازمان و دولت به فکر آن‌ها نیستند. دولت در حال حاضر درگیر کارهای بزرگ از جمله جراحی اصلاح نظام اقتصادی و مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌هاست؛ برنامه‌ای که سالیان سال به تأخیر افتاده و دولت می‌خواهد مردم از یارانه‌ها به شکلی عادلانه منتفع شوند.»

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد این سازمان در مورد افزایش حقوق بازنشستگان طبق مواد قانون ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، هفتم اردیبهشت به دولت محترم ارسال شده است، گفت: «از ابتدای سال تاکنون این چهارمین جلسه است که در مورد مسائل بازنشستگان و با حضور اعضای کانون عالی بازنشستگان تشکیل شده است. بازنشستگان در همه جلسات مشارکت داشتند و با همفکری یکدیگر، پیشنهاد افزایش حقوق به دولت ارسال شد. این مصوبه در کمیسیون مربوطه دولت هم مطرح شده است و اعضای کمیسیون سئوالاتی را مطرح کردند و با منطق حرفه‌ای به آن‌ها پاسخ دادیم و امیدواریم به‌زودی با تصویب آن در هیأت‌محترم دولت و ابلاغ آن به سازمان، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را اجرا کنیم.»

وی تصریح کرد: «مسائل بازنشستگان، محدود به افزایش مستمری نیست بلکه موضوعات سفرهای زیارتی و سیاحتی، بیمه تکمیلی و رفاهی و سلامتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را در دستور کار داریم. مسائل رفاهی از ضروریات زندگی بازنشستگان است و ما نیز در حال طراحی برنامه‌های خوبی با استفاده از ظرفیت‌های درونی سازمان هستیم که به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود.»

علی‌اصغر بیات، رئیس هیات‌مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این جلسه با تقدیر از برگزاری جلسات منظم با حضور بازنشستگان و مدیران سازمان، بر پیگیری مسائل و مطالبات از طریق گفتمان مستمر و منطقی تأکید کرد.

رئیس هیات‌مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه کانون‌های بازنشستگان در هماهنگی با مسئولان سازمان تأمین‌اجتماعی، از نخستین روزهای پس از تصویب افزایش سالانه حداقل حقوق کارگران در اسفند سال گذشته، پیگیر احقاق حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بوده‌اند، از تلاش‌های کانون‌ها برای احیاء و توسعه برنامه‌های رفاهی ویژه بازنشستگان و نظر مثبت مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه خبر داد.

حقوق بازنشستگان

اجرایی شدن افزایش حقوق بازنشستگان مستمری‌بگیران 

سید عباس حسینی، از اجرایی شدن افزایش حقوق مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با قانون مدیریت خدمات کشوری خبر داد و اظهار کرد: با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک‌های دولتی از تاریخ بهمن ماه سال ۱۳۹۵، فاصله قابل توجهی بین حقوق کارکنان شاغل در بانک‌های دولتی و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها ایجاد شد.

وی افزود: با وجود درخواست‌های متعدد بازنشستگان این بانک‌ها برای تطبیق حقوق همانند شاغلین از همان تاریخ، به دلیل زمان‌بر شدن اخذ مجوزهای قانونی لازم، دستور تطبیق حقوق مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان و وظیفه‌بگیران بانک‌های عضو صندوق مذکور در آذر ماه سال ۱۳۹۸ توسط این وزارت صادر شد.معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: با صدور این مجوز، حقوق جدید مستمری‌بگیران ۷ بانک دولتی و ۴ بانک خصوصی‌شده با عنوان حقوق متناسب‌سازی تعیین و مابه التفاوت ناشی از آن از تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱ محاسبه و به مشمولین پرداخت شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها