چگونه از چروک پوست جلوگیری کنیم؟

کد خبر: 1191753

پیری پوست یک فرایند بیولوژیکی است. سلول‌ها و بافت‌های پوست نیز همانند سلول‌ها و بافت‌های کل بدن به‌مرورزمان پیر می‌شوند. راه های جلوگیری از چروک پوست را می توانید در ادامه بخوانید

چگونه از چروک پوست جلوگیری کنیم؟

 

 

پوست ما به دلیل برخی عوامل درونی و بیرونی به‌مرورزمان پیر می‌شود. با اصلاح سبک زندگی و عادات مراقبت از پوست با استفاده از محصولات ضدچروک می‌توان به جلوگیری از پیری زودرس و همچنین کاهش علائم پیری کمک کرد. بسیار مهم است که این اقدامات پیشگیرانه را در دهه 20 و 30 سالگی به‌عنوان یک روال مثبت و ثابت برای حفظ سلامت پوستتان شروع کنید.

چه چیزی باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود؟

پیری پوست یک فرایند بیولوژیکی است. سلول‌ها و بافت‌های پوست نیز همانند سلول‌ها و بافت‌های کل بدن به‌مرورزمان پیر می‌شوند. به همین دلیل است که پوست یک کودک خردسال نسبت به پوست یک پیرمرد ۹۰ساله بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؛ زیرا تولید کلاژن در طول زمان کمتر و کندتر می‌شود. این فرایند می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله قرارگرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و برخی عادات سبک زندگی تشدید شود.

با افزایش سن، پوست شما نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود؛ بنابراین با کمترشدن رطوبت پوست، پوست بیش از هر زمانی مستعد چین‌وچروک می‌شود.

برای جلوگیری از چین‌وچروک چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ژنتیک می‌تواند در پیری پوست شما در طول زمان نقش داشته باشد. این به‌عنوان پیری ذاتی شناخته می‌شود. اما حتی اگر خانواده شما پوستی دارند که به‌راحتی چروک می‌شود، باز هم می‌توانید کنترل خوبی روی پوست خود و میزان پیری آن داشته باشید. اگرچه ظاهرشدن چین‌وچروک‌ها در برخی مواقع اجتناب‌ناپذیر است، اما مراقبت خوب از پوست می‌تواند تا حد بسیار زیادی می‌تواند از پیری پوست و ایجاد چین چروک پیشگیری کند.

در ادامه به عواملی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به حفظ سلامت و جوانی پوست شما کمک کنند.

سبک زندگی سالم

همان‌طور که می‌دانید پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است؛ بنابراین آنچه به بدن خود وارد می‌کنید تأثیر زیادی بر روی پوست و سلامت پوست شما دارد؛ بنابراین، قبل از اینکه به محصولات ضدچروک متوسل شوید، باید از داشتن یک سبک زندگی سالم اطمینان حاصل کنید. این به معنای داشتن یک رژیم غذایی متعادل، نوشیدن مایعات کافی و ورزش منظم است.

مراقبت از پوست

محصولات ضدچروک و مراقبت از پوست برای کمک به کاهش علائم قابل‌مشاهده پیری پوست مانند چین‌وچروک، خطوط ریز و لکه‌های تیره فرموله شده‌اند. با استفاده درست و منظم از محصولات ضدچروک می‌توانید به میزان چشمگیری به جوانی و شادابی پوستتان کمک کنید. در ادامه شما را با محصولاتی آشنا می‌کنیم که تأثیر بسیار شگرفی در پیشگیری از پیری پوست دارند.

ضدآفتاب

اشعه ماورای بنفش تا حد زیادی مسئول پیری زودرس پوست است. اگر بدون محافظت در معرض نور خورشید قرار بگیرید، در معرض خطر چین‌وچروک و لکه‌های بیشتری قرار خواهید گرفت؛ بنابراین بهترین محصولات ضدچروک، محصولاتی با فاکتور محافظت در برابر آفتاب هستند. این نه‌تنها برای تابستان، بلکه برای پاییز، زمستان و بهار نیز صدق می‌کند. برای استفاده روزانه، ارزش آن را دارد که روی ضد آفتابی که مخصوصاً برای پوست صورت شما مناسب است، سرمایه‌گذاری کنید.

ترکیبات ضد پیری

مراقبت بهینه باید متناسب با نیازهای فردی پوست شما باشد، زیرا با افزایش سن پوست تغییر می‌کند و نیازهای متفاوتی دارد. محصولات ضدچروک و پیری می‌توانند بافت زیرجلدی را تحریک کنند. به‌این‌ترتیب لایه بالایی پوست را سفت می‌کنند و می‌توانند چین‌وچروک‌ها را به طور مشهودی کاهش دهند؛ بنابراین برای دستیابی به اثر قابل‌مشاهده، باید از مواد فعال مانند هیالورونیک اسید، ویتامین A یا C به طور منظم استفاده کنید، تا به‌سلامت و جوان‌سازی پوستتان کمک کنند.

هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک پوستی صاف و درخشان و همچنین ناخن‌های قوی و موهای سالم را تضمین می‌کند. بدن خود اسید هیالورونیک تولید می‌کند زیرا بخشی جدایی‌ناپذیر از بافت همبند است. یکی از ویژگی‌های خاص اسید هیالورونیک این است که می‌تواند تا شش لیتر آب را ذخیره کند. بااین‌حال، از اواسط دهه 20، اسید هیالورونیک طبیعی در بافت همبند شروع به کاهش می‌کند و در نتیجه اولین چین‌وچروک‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین محصولات آرایشی با ماده فعال هیالورونیک اسید می‌توانند تأثیر مثبتی بر روی پوست داشته باشند. محصولات مراقبتی مختلفی از کرم و سرم گرفته تا لوازم‌آرایش و ویال برای نوشیدن وجود دارد. به گفته متخصصان پوست، کرم‌ها و سرم‌ها بهترین نتیجه را به دست می‌آورند و آرایش با اسید هیالورونیک نیز می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. البته شایان‌ذکر است که نوشیدن هیالورونیک اسید کمتر مؤثر است.

رتینول

گفته می‌شود سرم‌های رتینول به پوست خاصیت ارتجاعی و ظاهری جوان می‌بخشند. رتینول ماده مؤثر ویتامین A است که گفته می‌شود اثرات مثبتی بر شکل‌گیری پوست دارد. ویتامین A در واقع می‌تواند باعث تشکیل سلول‌های شاخی شود که لایه بالایی پوست را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، گفته می‌شود که این ویتامین تولید کلاژن را تحریک می‌کند که در لایه‌های زیرین پوست برای سفت و انعطاف‌پذیر کردن پوست موردنیاز است؛ بنابراین، استفاده از سرم رتینول می‌تواند در واقع پوست را صاف کرده و به‌عنوان یک محصول ضد پیری مفید باشد. بااین‌حال، هنگام استفاده از ویتامین A، توجه داشته باشید که طبق انجمن آلمانی تغذیه، حداکثر دوز روزانه برای بزرگسالان سه میلی‌گرم است. شما معمولاً می‌توانید با یک رژیم غذایی متعادل به این مقدار برسید، به همین دلیل است که مؤسسه فدرال ارزیابی خطر (BfR) در مورد مصرف بیش از حد هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند استفاده از محصولات آرایشی را به مراقبت از صورت و دست محدود کنید. همچنین هنگام استفاده از سرم رتینول همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید؛ زیرا پوست را نسبت به اشعه ماورای بنفش حساس‌تر می‌کند.

ویتامین C

پاک‌کننده‌های رادیکال نیز می‌توانند از نظر ضد پیری مؤثر باشند. این به‌عنوان‌مثال در مورد اثرات ویتامین C و E که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود صدق می‌کند. این مواد می‌توانند اثرات منفی اشعه ماورای بنفش بر روی پوست را کاهش دهند. سرم‌های ویتامین C می‌توانند از کلاژن و الاستین بافت همبند در بافت چربی زیرجلدی محافظت کنند، به‌طوری‌که پوست کمتر چین‌وچروک به نظر برسد.

مرطوب‌کننده‌ها

مرطوب کردن یکی دیگر از مراحل ضروری در روتین مراقبت از پوست ضد پیری است که انجام آن "در هر سنی" مهم است. مرطوب‌کننده‌ها از هر نوع (مانند لوسیون‌ها، کرم‌ها، سرم‌ها و پمادها) معمولاً اغلب به‌عنوان ضد پیری برچسب‌گذاری می‌شوند، زیرا مرطوب‌کننده ظاهر چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد و FDA این برچسب را مجاز می‌داند.

محصولات ضد چروک

روتین مراقبتی ضد پیری

در این قسمت از مقاله چند نکته ضروری برای داشتن روتین مراقبتی ضد پیری با شما به اشتراک می‌گذاریم.

گام اول: استفاده از یک پاک‌کننده ملایم

پاک‌سازی برای ازبین‌بردن هرگونه محصول مراقبت از پوست یا آرایشی که در طول روز استفاده کرده‌اید، و همچنین روغن‌های طبیعی پوست، آلاینده‌ها و باکتری‌های انباشته شده مهم است. شما با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم به حفاظت از پوست خود کمک می‌کنید و آن را در برابر کم‌آبی و آسیب مقاوم نگه دارید. پاک‌کننده‌هایی با pH بالا مانند صابون‌های طبیعی بسیار خشن هستند و می‌توانند پوست شما را در برابر تحریک و عفونت آسیب‌پذیر کنند. پاک‌کننده‌هایی با pH پایین برای حفظ تعادل بهینه پوست مناسب هستند.

گام دوم: استفاده از تونر

تونرها درگذشته برای بازگرداندن PH پایین پوست پس از شستشو با یک پاک‌کننده با pH بالا ساخته شدند. اگر از یک پاک‌کننده با PH پایین استفاده می‌کنید، پس استفاده از تونر غیرضروری است. خیلی بهتر است در وهله اول از آسیب جلوگیری کنید تا اینکه بعداً آن را خنثی کنید!

گام سوم: استفاده از سرم‌های ضد پیری

به‌طورکلی، سرم‌ها حاوی غلظت بیشتری از مواد فعال نسبت به یک مرطوب‌کننده هستند. بهترین ترکیبات ضد پیری که باید به آنها توجه کرد مشتقات ویتامین A شناخته شده به‌عنوان منبع معتبر رتینوئید (رتینول، ترتینوئین و تازاروتن) و ویتامین C  است. علاوه بر افزایش کلاژن در پوست، آنها همچنین به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند تا استرس اکسیداتیو بیولوژیکی و محیطی را که باعث پیری می‌شود، جذب کنند.

گام چهارم: استفاده از مرطوب‌کننده

با افزایش سن، سبوم نیز کاهش می‌یابد. درحالی‌که این به معنای احتمال کمتر آکنه است، به این معنی است که پوست شما راحت‌تر خشک می‌شود. یکی از دلایل بزرگ خطوط ریز، آبرسانی ناکافی پوست است، اما خوشبختانه رفع آن با یک مرطوب‌کننده خوب آسان است! به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که حاوی مرطوب‌کننده‌های اتصال‌دهنده به آب مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک باشد.

گام پنجم: استفاده از ضدآفتاب

محافظت در برابر آفتاب یکی از راه‌های مطمئن برای جوان نگه‌داشتن پوست شماست. خورشید مسئول بسیاری از علائم قابل‌مشاهده پیری پوست شما است که آسیب‌های ناشی از نور خورشید به دسته خاص خود در پوست تبدیل می‌شود: پیری نوری.

اشعه ماورای بنفش خورشید از دو طریق می‌تواند باعث پیری شود:

  • شکستن کلاژن و ایجاد ناهنجاری در الاستین که منجر به نازک شدن پوست و چین‌وچروک می‌شود.
  • باعث ایجاد تکه‌های رنگ‌دانه ناهموار می‌شود.

انتخاب محصولات ضدچروک مناسب

با وجود تنوع بسیار زیاد محصولات ضد پیری موجود در بازار، دانستن اینکه چه محصولی واقعاً مؤثر است، دشوار است. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با چند محصول بسیار مؤثر برای جلوگیری از پیری پوست آشنا کنیم.

کرم رتینول 3D اولاین

کرم رتینول 3D اولاین

کرم رتینول D3 اولاین از جمله محصولات ضدچروک حاوی رتینول است. همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز ذکر کردیم رتینول از جمله مؤثرترین مواد در درمان‌های ضدچروک پوست است که تأثیر چشمگیری در ترمیم و بازسازی پوست دارد.

سرم صورت آلفا آربوتین اوردینری

سرم صورت آلفا آربوتین اوردینری

سرم صورت آلفا آربوتین اوردینری حاوی 3 نوع هیالورونیک اسید و ویتامین B5 است که باعث می شود جذب و رطوبت پوست افزایش یابد و خطوط و چروک های پوست به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کرم ضد آفتاب SPF 50 کلینیک

کرم ضد آفتاب SPF 50 کلینیک

کرم ضد آفتاب SPF 50 کلینیک که دارای بافت سبک و بر پایه آب است، با مواد معدنی غنی شده است و دارای اکسیدان نیز هست که از چروک و پیری صورت به میزان چشمگیری جلوگیری می کند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها