دوربین مدار بسته

کد خبر: 1192372
دوربین مدار بسته

با تغییر سبک زندگی استفاده از دوربین مداربسته نیز رواج بیشتری پیدا کرده است چرا که به کمک آن یک نفر می تواند در آن واحد چند جا را تحت نظر بگیرد، می تواند سالمند خود را از راه دور مشاهده و مراقبت نماید، امنیت ساختمان را ارتقا ببخشد، با دفتر کار خود یک ارتباط دوطرفه تصویری و صوتی برقرار نماید و همزمان تصاویر مربوط به باغ خود در خارج از شهر را در گوشی موبایل ببیند.

یک سیستم نظارتی خوب علاوه بر کیفیت باید قابلیت انتقال تصویر روی تلفن های همراه را نیز داشته باشد. هرچند که این موضوع در بین محصولات جدید یک امر عادی محسوب می شود اما برخی از مدل های قدیمی هستند که یا قابلیت انتقال تصویر را ندارند و یا اینکه نیاز به ای پی استاتیک داشته و از امکان انتقال تصویر به صورت P2P بهره مند نیستند.

امروزه استفاده از دوربین جنبه های مختلفی دارد که برای انتخاب آن باید به نیازهای کاربر و محیط نصب با توجه به معیارهایی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند توجه نمود.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته در شکل های اولیه خود از سیستم آنالوگ بهره می گرفت و رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی دوربین های دیجیتال پا به عرصه سیستم های نظارتی گذاشتند و تحول شگرفی در ارتقای کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته ایجاد نمودند. البته دوربین های قدیمی هم در جا نزدند و با پیدا شدن رقیب قدرتمند دیجیتال خود کیفیتشان ارتقا یافت تا سهم خود را در بازار از دست ندهند.

یکی از تفاوت های عمده بین دوربین های آنالوگ و دیجیتال شیوه انتقال تصویر آنهاست  که برای سیستم های قدیمی تر از کابل آنتن و برای دوربین های جدید از کابل شبکه استفاده می شود و به همین علت هم هست که به آن دوربین تحت شبکه نیز می گویند و مزیت سرعت بالای انتقال دیتا به کیفیت بهتر تصویر در این مدل می انجامد.

دوربین های مدار بسته جدا از ساختار و شیوه کار از نظر ظاهری و نوع استفاده نیز تقسیم بندی متنوعی دارند که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

دوربین بالت استوانه ای شکل است و یکی از رایج ترین انواع موجود در بازار به حساب می آید که برای محیطهای با نسبت طول به عرض بالا مناسب هستند.

دوربین دام از نظر ظاهری گنبدی شکل هستند که برای محیط های با نسبت طول به عرض کم کارایی دارند.

دوربین اسپیددام قابلیت چرخش و زوم بالایی دارد و بسیار حرفه ای بوده و با توجه به اینکه از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار است برای کارهای خاص امنیتی یا نظارتی مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین وری فوکال قابلیت تنظیم لنز را دارد که می توان آن را برای تصویربرداری از یک محدوده خاص مثلا برای خواندن پلاک خودرو مورد استفاده قرار داد. این دوربین دارای دو نوع دستی و موتورایز است که در حالت دوم می توان از طریق نرم افزار لنز دوربین که به یک موتور متصل است را جلو و عقب برده و تنطیم نمود.

دوربین های دیگری هم وجود دارند مانند پینهول، بندانگشتی، فیش آی و رومیزی که استفاده از آنها عمومیت نداشته و در موارد معدودی کاربرد دارند.

دسته بندی دیگری برای انواع دوربین مدار بسته وجود دارد که به کارایی آنها مربوط می شود مثلا دوربین دید در شب رنگی یا دید در شب معمولی (سیاه و سفید)، دوربین میکروفون دار، قابلیت WDR، قابلیت تشخیص چهره و سایر امکاناتی که می توان از یک سیستم نظارتی توقع داشت.

انتخاب دوربین مدار بسته

برای انتخاب یک سیستم نظارتی مناسب پس از شناخت انواع دوربین محیط نصب آن را بررسی و باید به موارد مهمی از جمله مکان نصب که در فضای باز است یا بسته، محیط مسقف است یا روباز، مسافتی که می خواهیم دوربین برای ما تصویربرداری را انجام دهد و اینکه آیا می خواهیم تصویر رنگی باشد یا خیر؟ توجه نمود.

توجه به نکات فوق به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از یک راهنمای دوربین مدار بسته بهترین انتخاب را متناسب با نیازتان داشته باشید.

خرید دوربین مداربسته

یک سیستم مدار بسته از اجزای مختتلفی شامل دستگاه ضبط کننده، هارد، منبع تغذیه یا آداپتور، کابل، فیش و سوکت تشکیل شده است که لوازم جانبی دیگری از جمله میکروفون، جعبه و مانیتور را نیز می توان به آن اضافه نمود. در کنار هم قرار گرفتن درست این موارد منجر به عملکرد درست سیستم نظارتی می شود. در زیر به توضیح لوازم گفته شده می پردازیم اما توجه به این نکته ضروری است که خرید دوربین مدار بسته و لوازم جانبی آن بهتر است از یک مجموعه انجام شود.

دستگاه ضبط کننده تصاویر برای دوربین های آنالوگ را DVR (DIGITAL VIDEO RECORDER) و برای دوربین های IP را NVR (NETWORK VIDEO RECORDER) می نامند. دی وی آر ها دارای انواع 4، 6، 8، 16 و 32 کانال هستند و منظور از کانال تعداد دوربین هایی است که می توان به آنها متصل نمود. مدل های رایج ان وی ار نیز 10، 16 و 32 هست که اگر تعداد دوربین بیشتر از 32 عدد نیاز شود می بایست ترکیبی از دو دستگاه را در نظر گرفت.

یک نکته در رابطه با انتخاب ضبط کننده برای تعداد بالای دوربین اینست که توصیه شده در عوض به کارگیری یک دستگاه مثلا 32 کانال از دو دستگاه 16 کانال استفاده نمود که البته این مساله ممکن است هزینه های جانبی را بالا ببرد اما مطمئنا پایداری سیستم را افزایش می دهد.

هارد دوربین مدار بسته برای ذخیره سازی تصویر و یا صدا به کار گرفته می شود و یکی از نیازهای اساسی به حساب می آید چرا که در صورت ذخیره نشدن تصاویر یک اپراتور به صورت دائمی باید به مانیتور نگاه کند تا وقایع را از دست ندهد اما در صورت داشتن هارد می توان بازبینی در ساعت ها و تاریخ های گذشته تا انجا که ظرفیت ذخیره سازی اجازه می دهد را داشت.

منبع تغذیه که به آن ترانس یا سوئیچ تغذیه نیز گفته می شود وظیفه تامین برق مورد نیاز دوربین ها و دستگاه ضبط کننده را دارد. گاهی با توجه به محیط نصب و شرایط کاری به جای سوئیچ از آداپتور نیز استفاده می شود.

روش انتخاب تغذیه دوربین مدار بسته به این صورت است که ابتدا ولتاژ کاری آن را از روی راهنمای نوشته شده روی بدنه یا کاتالوگ می خوانیم که برای اکثر دوربینها 12 ولت و در موارد معدودی 24 ولت می باشد و سپس جریان مورد نیاز را برای هر دوربین بین 1 الی 2 آمپر در نظر می گیریم. به اینصورت اگر بخواهیم برای هر دوربین یک آداپتور استفاده نماییم باید با توجه به آنچه که در بازار موجود است یک آداپتور 12 ولت 2 آمپر را انتخاب نماییم. اما روش بهتر استفاده از یک سوئیچ تغذیه است که براساس توانایی جریان دهی آن شناخته می شود و انواع آن 5، 10، 15، 20 و 33 آمپری هستند. مثلا برای 4 عدد دوربین 12 ولتی یک سوئیچ 12 ولت 8 آمپر نیاز کار را رفع می نماید اما با توجه به رنج آمپر منبع تغذیه های موجود در بازار باید یک پله بالاتر یعنی 10 آمپری را انتخاب نمود.

برای استفاده از کابل باید به نوع دوربین توجه نمود که اگر آنالوگ باشد از کابل آنتن و اگر تحت شبکه باشد از کابل شبکه استفاده می شود. نوع کابل تاثیر زیادی بر کیفیت تصاویر می گذارد و عواملی از جمله درصد خلوص و ضخامت بالاتر مس در بهتر بودن آن موثر است.

برای کابل کشی دوربین از دو روش استفاده می شود که یکی استفاده از کابل های معمولی است و دیگری کابل ترکیبی که علاوه بر انتقال تصویر دو رشته سیم برق هم برای تغذیه دوربین به همراه دارد؛ البته این مورد در کابل شبکه کمی تفاوت دارد و با استفاده از سوئیچ های POE می توان برق را از طریق همان کابل دیتا انتقال داد.

یکی از مواردی که برای کابل کشی دوربین باید به آن توجه نمود فاصله دوربین از دستگاه است که اگر متراژ آن در حدود زیر 80 متر باشد از کابل های معمولی موجود در بازار می توان استفاده کرد و اگر متراژ بالاتر برود حتما باید از کابلهایی با کیفیت و درصد خلوص مس بالاتر و ضخامت رسانای بیشتر استفاده نمود تا با مشکل انتقال تصویر و عدم تامین جریان برق کافی مواجه نشد.

فیش مورد استفاده برای کابل آنتن BNC نام دارد که شامل انواع مختلف پیچی و پرسی می شود و برای کابل شبکه نیز سوکت شبکه است که در اتصال آن باید به نوع رنگ بندی سیم ها توجه نمود و یکی از دو مدل TYPE A یا TYPE B را به کار گرفت.

برای اتصال تغذیه ورودی به دوربین از سوکت نری AC استفاده می شود که در صورت به کارگیری آداپتور نیازی به آن نیست ولی اگر سوئیچ تغذیه استفاده شود باید این سوکت را نیز متصل نمود.

بهترین دوربین مدار بسته

با توجه به تنوع بالای دوربین و لوازم جانبی آن در بازار، افراد هنگام بررسی و انتخاب با این سوال مواجه می شوند که چطور بهترین دوربین را انتخاب نمایند. برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که همواره بهترین انتخاب آن است که نیاز ما را جوابگو باشد؛

همه میدانند که کیفیت دوربین اهمیت بالایی دارد و یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت رزولوشن تصویر است که با یک عدد مشخص می شود و واحد آن مگاپیکسل بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد بالتبع کیفیت تصویر هم بهتر است؛ اما نکته اینجاست که همواره انتخاب یک دوربین با رزولوشن بالا الزاما بهترین انتخاب نیست، مثلا برای یک آسانسور با طول و عرض یک متر نیازی نیست که از دوربین 5 مگاپیکسل استفاده نمود.

مورد دیگری که می توان به آن اشاره نمود امکان دید در شب رنگی دوربین است که برخی تصور میکنند این قابلیت به کیفیت آن اضافه می نماید در صورتیکه در بعضی موارد این مساله نه تنها یک مزیت نیست بلکه استفاده از آن باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر می شود (مثلا تصور کنید یک دوربین استارلایت را در حیاط یک خانه نصب نمایید و نور ال ای دی های آن به داخل اتاق خواب بتابد).

بنابراین بهترین دوربین مدار بسته الزاما ربطی به دارا بودن تمام ویژگی های مربوط به آن را ندارد بلکه به نیاز کاربر و قابلیت هایی که برای محیط موردنظر می خواهد بستگی دارد.

قیمت دوربین مدار بسته

همانطور که گفته شد یک سیستم نظارتی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که کیفیت هرکدام از آنها در ارزش گذاری کلی سیستم و نیز هزینه تمام شده تاثیر مستقیم دارند اما خود دوربین بیشتر از باقی اجزا با کیفیت و ارزش سیستم ارتباط دارد. اگر بخواهیم عوامل موثر در قیمت دوربین مدار بسته را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. نوع دوربین مدار بسته که AHD یا IP باشد؛ به طور کلی کیفیت و قیمت دوربین تحت شبکه از دوربین های آنالوگ بالاتر است البته این مساله در همه موارد صدق نمی کند و الزاما اینگونه نیست و چه بسا در مواردی دوربین های ای اچ دی قدرت تصویر بالاتری دارند.
  2. قابلیت های دوربین اعم از دید در شب رنگی، WDR، BLC و سایر موارد که اضافه شدن هر کدام از امکانات به طور طبیعی بر قیمت دوربین اثرگذار است.
  3. رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته که بالتبع هرچه مقدار آن بیشتر باشد قیمت دستگاه هم افزایش می باید.
  4. جنس بدنه دوربین که اگر پلاستیکی باشد قیمت آن ارزانتر از کیس های فلزی است.
  5. نوع و تعداد کانال های دستگاه ضبط کننده
  6. هارد مورد استفاده که بهتر است از سری SURVEILLANCE  باشند که مخصوص دوربین مدار بسته هستند.
  7. درصد خلوص مس کابل و سطح مقطع آن

در این نوشته سعی کردیم تا یک راهنمای دوربین مدار بسته را به زبانی ساده با بهره گیری از سایت کالا بست ارائه و علاوه بر معرفی انواع دوربین مداربسته به بررسی شرایط خرید و نیز عوامل موثر بر قیمت آن اشاره نمودیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها