گردو کدام شهر معروف است؟

کد خبر: 1192903

گردو در سبد غذایی ایرانیان جایگاه خاصی دارد. شهرستان تویسرکان در استان همدان هم به لحاظ حجم تولید گردو و هم از نظر کیفیت و طعم بی نظیر مغز گردو آن شهرت جهانی دارد. سالانه حدود 18 هزار تن گردو توسط باغداران تویسرکان تولید می شود.

گردو کدام شهر معروف است؟

 

 

گردو در سبد غذایی ایرانیان جایگاه خاصی دارد. شهرستان تویسرکان در استان همدان هم به لحاظ حجم تولید گردو و هم از نظر کیفیت و طعم بی نظیر مغز گردو آن شهرت جهانی دارد. سالانه حدود 18 هزار تن گردو توسط باغداران تویسرکان تولید می شود.

میزان تولید گردو در ایران چقدر است؟

بر اساس داده های پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران، بالغ بر 163 هزار هکتار از اراضی باغی در زیر کشت درختان گردو است که از این مقدار حدود 130 هزار هکتار باغات بارده هستند و 33 هزار هکتار دیگر نیز تازه احداث شده اند.

در ایران سالانه حدود 260 تا 270 هزار تن محصول از باغات گردو برداشت می شود که میانگین برداشت به ازای هر هکتار نزدیک به 2 تن برآورد می شود. ایران با این میزان از تولید جایگاه سوم جهان بعد از کشورهای آمریکا و چین را دارد. البته با وجود این جایگاه در سطح جهانی اما نامی از ایران بین 20 کشور برتر صادرکننده گردو در جهان دیده نمی شود.

چند دلیل مهم برای عدم کامیابی ایران در بازار جهانی گردو وجود دارد:

  • نخست شیوه ارائه محصول است، عدم وجود محصول یکدست و سورتینگ نامناسب محصولات در این حوزه
  • در درجه دوم سرانه مصرف بالا در ایران است که باعث شده بازار داخلی نسبت به بازار خارجی جذاب تر باشد
  • تفاوت قیمت گردو و مغز گردو ایران نسبت به این محصول در سطح جهانی

گردو تویسرکان

مقایسه سرانه مصرف گردو در ایران و جهان

از گذشته مصرف گردو در خانوارهای ایرانی بسیار رواج داشته است. دلیل آن هم این است که درهر استان منطقه ای وجود دارد که گردو در آنجا به خوبی پرورش می یابد. این اقلیم مناسب سبب شده تا گردو به فرهنگ غذایی مردم بسیار رسوخ کند. غذاها و دسرهای متفاوت که گردو در آنها نقش اصلی را دارد بسیارند، بنابراین این موضوع سرانه مصرف گردو در ایران را افزایش داده است.

طبق آمارها سرانه مصرف گردو در ایران بیش از 2 کیلو و 750 گرم در سال است و این در حالی است که سرانه مصرف در سطح جهانی نزدیک به 500 گرم است. همین موضوع یکی از دلایل مهم بالا بودن قیمت گردو نسبت به قیمت جهانی در داخل کشور است.

تولید کننده گردو

بزرگترین تولید کننده گردو در ایران

بر اساس مطالعات انجام شده، بسیاری بر این عقیده اند که ایران خاستگاه گردو در سطح جهان است. دامنه های زاگرس در استان همدان و به ویژه شهرستان تویسرکان را مبدا رشد گردو و تکثیر آن به دیگر نقاط ایران وجهان می دانند. تویسرکان بزرگترین شهر تولید کننده گردو در سطح جهان به شمار می رود.

بر اساس آمارها، تویسرکان با تولید سالانه نزدیک به 18 هزار تن گردو بیشترین سهم تولید این محصول را در کشور داراست. از سوی دیگر، طعم گردو و کیفیت غذایی بی نظیر این محصول در سطح جهانی باعث شده که در سال 98 شهرستان تویسرکان از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی به عنوان شهر جهانی گردو شناخته و ثبت شود.

گردو کدام شهر معروف است

با گذر از استان های مختلف متوجه این موضوع می شویم که در هر استان، شهر یا منطقه ای به تولید گردو معروف است. برای مثال در استان تهران، دماوند و شهریار، در استان آذربایجان شرقی؛ آذرشهر و مراغه، در استان چهارمحال و بختیاری؛ سامان به تولید گردو معروف هستند.

در استان همدان، شهرهای تویسرکان، نهاوند، ملایر و همدان بیشترین تولید گردو را دارند. گردو در این استان جز جدایی ناپذیر فرهنگ مردم است. با گذر از روستا و شهرها با دیدن تعدد درختان گردو متوجه این موضوع می شویم.

فاصله تویسرکان از پلیس راه جوکار (که بین شهرهای ملایر و همدان واقع شده) حدود 20 کیلومتر است. در ورودی این شهرستان تونلی به طول 777 متر وجود دارد که با گذر از آن به سوی تویسرکان به ناگهان با حجم بالایی از درختان گردو مواجه می شوید که در دو سوی جاده چشم نوازی می شکنند. این درختان زینت بزرگی بر طبیعت بکر این شهرستان هستند.

بیشترین وسعت باغات در این شهرستان به گردو اختصاص دارد. تراکم باغات به گونه ای است که شبیه جنگل های گردو هستند. باغات بدون مرز در دامنه کوه ها و کشیده شده بسوی دشت ها بسیار چشم نواز است.

شهر جهانی گردو هر ساله مسافران زیادی را بسوی خود از نقاط مختلف ایران می کشاند که بیشتر برای خرید گردو به این شهر می آیند. گردو تویسرکان به دلیل طعم و کیفیت بی نظیر آن بسیار شناخته شده است.

معرفی حلوای گردویی تویسرکان

برای تهیه این حلوای خوشمزه به 1 لیوان آرد سبوس دار، ¾ لیوان شیره انگور طبیعی و مقداری مغز گردو سفید نیاز داریم. با استفاده از دستکش یکبار مصرف گردوها را از پوسته خارج و آماده کنید. آرد را الک کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و آرد طلایی شود. سپس شیره انگور را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با آرد مخلوط شود.

بعد از آنکه غلظت مناسبی پیدا کرد از روی حرارت بردارید و آن را در یک سینی پهن کنید تا حدودا ضخامت آن نزدیک به 2 سانتیمتر شود. سپس روی آن مغز گردو های خرد شده را بریزید و روی حلوا فشار دهید تا به خورد آن برود. سپس برش دهید و بگذارید حرارت آن از بین برود تا آماده میل کردن شود. می توانید آن را به دلخواه تزیین کنید.

برای خرید گردو و دریافت راهنمای سفر به تویسرکان به صورت غیر حضوری می توانید به وب سایت توی مارت www.tuymart.ir مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها