مراحل چاپ کتاب در ایران چگونه است؟

کد خبر: 1193580

انتشارات اندیشه آگاه که ناشر کتاب‌های روانشناسی و موفقیت است در این مقاله شما را با فرایندها و مراحل چاپ کتاب آشنا می‌کند.

مراحل چاپ کتاب در ایران چگونه است؟

 

 

 

برای هر فعالیت اقتصادی یا فرهنگی در تمامی جوامع و کشورها قوانین و مراحلی وجود دارد و کتاب نیز به عنوان یک محصول فرهنگی از این قاعده مستثنی نیست. کشور ایران که در بین ده کشور نخست دنیا از نظر چاپ کتاب و بیست کشور اول دنیا در زمینه سرانه مطالعه کتاب است نیز دارای قوانین و مراحل مشخص و کاملی در زمینه چاپ کتاب است. مراحل شفاف سبب تسهیل در فرایند چاپ کتاب می‌شوند چراکه از آغاز تا پایان چاپ کتاب به دقت و روشنی ترسیم می‌شود و نویسندگان یا مترجمین بدون دغدغه و با ذهنی باز می‌توانند برای چاپ کتاب خود اقدام کنند.

یکی از مشکلات در عرصه نشر و چاپ کتاب این است که برخی از افراد تصور می‌کنند فرایند چاپ کتاب بسیار پیچیده و پر از قوانین و مقررات است و گذشتن از آن همانند گذشتن از هفت خان رستم است. این درحالی است که وقتی نویسنده یا مترجم کتاب خود را به ناشر می‌دهد، سایر کارهای چاپ کتاب توسط ناشر انجام می‌گیرد و بیشتر کارها نیز امروزه به صورت اینترنتی و در کمترین زمان صورت می‌گیرد. انتشارات اندیشه آگاه که ناشر کتاب‌های روانشناسی و موفقیت است در این مقاله شما را با فرایندها و مراحل چاپ کتاب آشنا می‌کند.

چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب در ایران

برای اینکه فرایندها و مراحل چاپ کتاب آغاز شود ابتدا باید مولف یا مترجم کتاب را به ناشر تحویل دهد. بسیاری از نویسندگانو مترجمین با این مشکل مواجه هستند که کتابی را شروع می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به پایان برسانند. بنابراین در ابتدا باید یک برنامه دقیق و گام به گام برای تمام کردن کتابتان داشته باشید. بهتر است به صورت یکنواخت و برنامه‌ریزی شده بنویسید تا اینکه یک روز چندین صفحه نگارش کنید و سپس چند روز یا چند هفته نگارش را رها کنید.

پس از اتمام کار نگارش و ترجمه کتاب، بهتر است یک یا دو بار دیگرآن را بخوانید و ویرایش کنید و حتی می‌توانید از یک نویسنده یا مترجم دیگر بخواهید که داستان شما را بخوانند و نظر بدهند. پس از اینکه کتاب را به ناشر تحویل می‌دهید ویراستاری بر روی کتاب نیز انجام می‌گیرد و متن شما از نظر نگارشی، املایی، جمله‌بندی و حتی محتوایی ویراستاری و بهبود می‌یابد. همچنین ناشر کتاب را صفحه‌آرایی می‌کند و آن را در یک قالب استاندارد که به آن قطع کتاب می‌گویند درمی‌آورد. قطع کتاب می‌تواند رقعی، وزیری، رحلی، خشتی و یا سایر قطع‌های کم کاربردتر شود. همچنین در این مرحله جلد کتاب توسط ناشر طراحی می‌گردد.

پس از طی این مراحل، کتاب برای اخذ مجوزهایی مانند شابک، فیپا و مجوز انتشار به مراجع مربوطه ارسال می‌گردد و در نهایت نیز پس از اخذ مجوزها برای چاپ و صحافی به چاپخانه ارسال می‌شود. همانگونه که در این مراحل مشاهده می‌کنید، به غیر از نوشتن و ویرایش کتاب، سایر کارها توسط ناشر انجام خواهد شد و نویسنده یا مترجم کار زیادی برای انجام دادن نخواهند داشت. به همین دلیل است که به نویسندگان و مترجمین توصیه می‌شود که درباره مراحل چاپ کتاب و دشواری آن دغده‌ای نداشته باشند چرا که این کارها توسط ناشر انجام خواهد گرفت.

کتاب برتری خفیف

انتشارات اندیشه آگاه با سال‌ها فعالیت در حوزه چاپ کتاب که ناشر کتاب‌های مشهور و پرفروشی مانند کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون و کتاب قدرت انضباط شخصی اثر دنیل والتر است، آماده همکاری با مترجمین و مولفین گرامی در زمینه چاپ کتاب در زمینه‌های مختلف است. برای این کار تنها کافی است کتاب خود را به ناشر بسپارید تا در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت کتاب شما به چاپ برسد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها