روش‌های بازیافت آهن: نکات+ 5 مزایای بازیافت آهن قراضه

کد خبر: 1195628
روش‌های بازیافت آهن: نکات+ 5 مزایای بازیافت آهن قراضه

 

 

بهترین روش‌های بازیافت آهن

آهن را می‌توان پرکاربردترین فلز در دنیای این روزها دانست و طبق برخی گزارشات، چیزی نزدیک به ۹۰ درصد کل استخراج فلزات را آهن تشکیل می‌دهد. در واقع، از همان ابتدا، کشف آهن توانست تغییرات چشم‌گیری را در زندگی بشر ایجاد کند. جالب است بدانید چندین هزار سال قبل از میلاد، بشر اطلاعی از وجود آهن در دل زمین نداشت و تنها منبع دسترسی به آهن را شهاب‌سنگ‌هایی می‌دانستند که گاهی با زمین برخورد می‌کردند. به همین دلیل، آهن فلزی کمیاب به حساب می‌آمد.

چیزی نزدیک به ۵ هزار سال پیش از میلاد، افراد به وجود آهن در دل زمین پی برده و روش استخراج آن را یاد گرفتند؛ به حدی که از ۱۲۰۰-۱۳۰۰ سال پیش از میلاد، عصر آهن با به کارگیری این فلز در صنایع متعدد، آغاز شد. در همین دوره بود که بشر، نحوه تولید آهن چکش‌خوار با اضافه کردن کربن به آن را آموخت. امروزه می‌دانیم که آهن چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین بوده و بخش عظیمی از هسته زمین را نیز همین فلز کاربردی تشکیل داده است.

استفاده از آهن و آلیاژهای آن را می‌توانید در جای‌جای زندگی‌ ببینید. بخش عظیمی از آهن استخراج شده به تولید فولاد اختصاص داده می‌شود و این آلیاژ نیز یکی از پرکاربردترین‌ها در صنایع گوناگون به حساب می‌آید. با وجود آن که منابع و ذخایر آهن بسیار زیاد به نظر می‌رسند، اما از آن‌ جا که منابع تمام شدنی هستند و باید آیندگان خود را نیز در نظر بگیریم، استخراج بی‌رویه آهن کاملاً مغایر قوانین دوست‌دار محیط زیست است. به همین دلیل بهتر است از روشی چون بازیافت آهن استفاده شود. در این مقاله قصد داریم به روش‌های بازیافت آهن بپردازیم. همراه ما باشید.

 

تاریخچه بازیافت کردن آهن

این که بخواهیم تاریخچه بازیافت کردن آهن را به طور دقیق بیان کنیم، کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مروری بر پیشینه بازیافت در زندگی‌ بشر نیز خالی از لطف نیست. جالب است بدانید که همزمان با یکجا نشینی بشر، اقدام به بازیافت نیز شروع شده و با کوچک‌ترین حرکات، سعی در استفاده مجدد از زباله‌ها داشتند. نخستین حرکت بشر برای بازیافت را می‌توان به استفاده مجدد از استخوان‌های حیواناتی که از گوشت آن‌ها تغذیه می‌کردند دانست.

آن‌ها از این استخوان‌ها برای تولید ابزار مختلف بهره می‌بردند. کمی بعد چینی‌ها آموختند که چطور با مواد بازیافتی، کاغذ تولید کنند و این، پیشرفت بزرگی در حوزه بازیافت بود. از آن‌جا که بازیافت فلزات دشوارتر بوده و فناوری‌های پیچیده‌تری را طلب می‌کند، دستیابی به مهارت بازیافت فلزات طول کشید. بازیافت گسترده فلزات از آن‌ جا شروع شد که قوطی‌های آلومینیومی که اغلب در توزیع نوشابه‌ها استفاده می‌شد، برای استفاده مجدد بازیافت کردند. این اتفاق به نیمه دوم قرن ۱۹ باز می‌گردد.

پس از آن، پیشرفت تکنولوژی شرایط را برای بازیافت طیف گسترده‌ای از فلزاتی چون آهن و فولاد را نیز فراهم کرد. حال این روزها بازیافت آهن قراضه یکی از روش‌های کاربردی در کاهش زباله‌ها و عدم استخراج بی‌رویه منابع به شمار می‌رود. با انواع روش‌های بآزیافت قراضه آهن بیشتر آشنا خواهید شد.

بازیافت ضایعات آهن

چطور می‌توان آهن را بازیافت کرد؟

برای بازیافت فولاد و بازیافت ضایعات آهن، باید مراحل متعدد یکی پس از دیگری طی شوند تا به نتیجه مطلوب یعنی آهن بازیافت‌شده دست پیدا کنیم. ممکن است در نگاه اول این مراحل سخت و دشوار به نظر برسند؛ اما حقیقت این است که با مطالعه روش استخراج آهن در می‌یابید که بازیافت نسبت به استخراج، بسیار راحت‌تر می‌باشد. به طور کلی چهار مرحله را برای بازیافت قراضه آهن ذکر می‌کنیم:

  • مرحله اول:

اولین مرحله در بازیافت ضایعات آهن، همان طور که انتظار می‌رود، جمع‌آوری آهن‌هاست. برای آن که بتوان فلزات را بازیافت کرد، باید منبعی برای تحویل آن‌ها وجود داشته باشد. مراکز خرید ضایعات آهن در نقاط مختلف وجود دارند که می‌توانید آهن قراضه‌ها را به آن‌ها بفروشید. جالب این که بخش عظیمی از این ضایعات، ماشین‌های اسقاطی هستند که دیگر کاربردی ندارند.

  • مرحله دوم:

پس از جمع‌آوری ضایعات، نوبت به تفکیک و جداسازی آن‌ها می‌رسد. یک خودروی شخصی را در نظر بگیرید. این ماشین افزون بر فلز آهن که در بدنه آن یافت می‌شود، انواع دیگر متریال مثل پارچه، پلاستیک و… را نیز در خود دارد که برای بازیافت آهن باید جدا شوند. به همین دلیل مرحله تفکیک، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور، اغلب از آهن‌رباهای غول‌آسا استفاده می‌شود و بقایای موارد اضافی را به صورت جزئی جدا می‌کنند.

  • مرحله سوم:

پس از آن که آهن را از سایر موارد جدا کردیم، حال باید آن‌ را با دستگاه‌های پرس بزرگ، به مقاطع کوچک تبدیل کنیم. اغلب ضایعات آهنی حجم بسیار زیادی دارند و باید برای حمل و نقل و انتقال به کارخانه‌ها، پرس شوند. این فرایند به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. انواع پرس‌ها:

برای کاهش حجم ضایعات آهن می‌توان از انواع پرس‌ها کمک گرفت. به طور کلی سه مدل از انواع پرس‌های استفاده گسترده‌ای در این حیطه دارند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پرس عدل‌ساز: پرس‌های عدل ساز افقی و عمودی یکی از روش‌های فشرده‌سازی هستند که برای بازیافت قطعات سبک استفاده می‌شوند. برای مثال بازیافت قوطی‌ها و قطعاتی با ضخامت کمتر از چهار میلی‌متر با استفاده از پرس عدل ساز صورت می‌گیرد. در این روش فلزات در محفظه‌ای ریخته شده و با دانسیته بالا پرس می‌شوند؛ به طوری که چگالی آن در نهایت ۳ تن بر متر مکعب خواهد بود.

پرس خودرو: در این روش همان طور که از نام آن پیداست، پرس خودروها برای جابه‌جایی آسان‌تر انجام می‌شود.

پرس بریکت: در این روش پرس، از خرده آهن‌ها و براده‌های آهن با وزن بسیار زیاد استفاده می‌شود. این روش در مرحله ذوب، کاربرد زیادی دارد.

  1. دستگاه گیوتین و پرس: دستگاه گیوتین و پرس یکی از روش‌های مهم در بازیافت فولاد است که در کارگاه‌های ریخته‌گری به فراوانی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند تمام فلزات سبک و سنگین را با چگالی ۱ تن بر مترمکعب فشرده کند. در هر ساعت بیش از ۸۵ تن آهن قراضه توسط این دستگاه‌ها فشرده می‌شوند. فشرده‌سازی به این روش، ارزان و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد.

  2. خردکن‌ها: خردکن‌ها تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای هستند که با هدف بیشترین بازگشت سرمایه طراحی شده‌اند. در واقع خردکن‌ها برای استفاده حداکثری از ضایعات آهن، بهینه می‌شوند. در این دستگاه‌ها، مطابق برنامه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود، ناخالصی‌ها از آهن جدا شده و در نهایت آهن خالص با چگالی ۱ تا ۱.۶ تن بر متر مکعب فشرده می‌شود. خردکن‌ها می‌توانند بازیافت فولاد و بازیافت ضایعات آهن را تا ۱ میلیون تن در سال داشته باشند.

 

  • مرحله چهارم:

آخرین مرحله از بازیافت آهن قراضه، انتقال آن به کوره‌های ذوب است. ضایعات آهن در این کوره‌ها در دمای بسیار بالا ذوب می‌شوند تا برای استفاده مجدد و شکل‌گیری آماده شوند. فرایند ذوب آهن بسته به اندازه و ابعاد کوره ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در نهایت آهن مذاب برای استفاده در صنایع گوناگون آماده است.

بازیافت آهن

مزایای بازیافت آهن

بازیافت به طور کلی مزایای متعددی دارد که باعث می‌شود جهان، به به‌کارگیری هر چه بیشتر آن مایل باشد. از گذشته‌های دور تا به امروز، تولید بیش ازحد زباله یکی از معضلات مهم در زندگی بوده است؛ تا حدی که تصور می‌شود در صورت عدم به‌کارگیری روش‌های مناسب، تا چند سال بعد، زمین به یک زباله‌دان بزرگ تبدیل شود. بخش مهمی از این زباله‌ها را ضایعات صنعتی تشکیل می‌دهند. مواردی مثل بازیافت ضایعات آهن و بازیافت فولاد به عنوان مواردی پر کاربرد در صنعت، می‌تواند نقش مهم و مؤثری در کاهش آلودگی‌ها داشته باشد. با این حال بازیافت آهن فواید دیگری نیز دارد که آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • یکی از مزایای بازیافت آهن قراضه، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. در واقع برای آن که بخواهیم مقدار مشخصی از ضایعات آهن را بازیافت کنیم، به انرژی کمتری نسبت به استخراج همان میزان آهن نیاز است. حال تصور کنید که سالانه مقدار قابل توجهی آهن قراضه تولید می‌شود که می‌توان آن‌ها را بازیافت کرده و در صنایع مختلف به کار گرفت‌.به این ترتیب، مقدار زیادی انرژی به این روش ذخیره می‌شود.

  • از آن جایی که در روش بازیافت، انرژی کمتری نیاز است، در نتیجه هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند. برای استخراج آهن از معادن باید فرآیندهای مختلفی انجام شوند تا در نهایت سنگ معدن، به آهن خالص تبدیل شود. در بازیافت این روش بسیار کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد شد.

  • با بازیافت آهن می‌توان از استخراج بی‌رویه از معادن جلوگیری کرد. همان طور که می‌دانید تمام مواد معدنی و فلزات مثل بسیاری از موارد دیگر در کره زمین، منابعی محدود هستند. بنابراین پس از قرن‌ها استخراج، بالاخره روزی تمام می‌شوند. انسانیت حکم می‌کند که در موارد این چنینی به فکر آیندگان خود نیز باشیم و با استفاده بیش از حد از منابع، آن‌ها را محروم نکنیم. به همین علت بازیافت می‌تواند بخشی از نیاز ما به فلزات را پوشش داده و به این ترتیب، از میزان استخراج آهن بکاهد.

  • بازیافت آهن نسبت به تولید آن از سنگ معدن، گازهای سمی کمتری تولید می‌کند. از طرفی استخراج آهن به نوعی محیط زیست را هدف قرار داده و منجر به آسیب به آن می‌شود. به همین دلیل بازیافت، روشی دوست‌دار محیط زیست است.

  • سیستم بازیافت آهن می‌تواند زمینه اشتغال را برای افراد زیادی تأمین کند که این، خود یک مزیت به حساب می‌آید‌.

از آهن بازیافتی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

یکی از نکات بازیافت فولاد و آهن، موارد استفاده آن‌ها پس از بازیافت است. باید بدانیم که بخشی از بازیافت ضایعات آهن، مربوط به مواردی چون به‌کارگیری در هنر می‌باشد. بسیاری از هنرمندان خصوصاً در سبک مدرن، با استفاده مجدد از ضایعات آهن، اثری هنری خلق می‌کنند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند الهام‌بخش و تأثیرگذار باشند. بخش دیگری از بازیافت به همان صورتی که توضیح داده شد، در کارخانه انجام می‌شود. نکته مهم درباره این روش بازیافت این است که خواص فلز آهن در اثر بازیافت تغییر نکرده و می‌توان این فرایند را بارها و بارها تکرار کرد. به عبارتی هیچ محدودیتی در تعداد دفعات بازیافت در نظر گرفته نمی‌شود؛ چرا که خواص آهن ثابت مانده و تغییر نمی‌کند. همین مسئله گواه این مدعاست که از آهن بازیافتی می‌توان در تمام صنایع استفاده کرد؛ چرا که تفاوتی با آهن استخراجی ندارد.

نکات بازیافت فولاد و آهن

بهترین مرجع برای خرید مقاطع آهنی و فولادی

به عنوان یک صنعتگر ممکن است به دنبال تهیه قطعات آهنی به منظور استفاده در حیطه تخصصی خود باشید. اگر در کنار صنعتگری، به جمع یکی از دوستداران محیط زیست نیز بپیوندید، متوجه می‌شوید که استفاده از آهن بازیافتی می‌تواند چه کمک بزرگی به حفظ طبیعت و محیط زیست بکند. خصوصاً حالا که از اهمیت بازیافت آهن و نکات بازیافت فولاد و آهن آگاهید، این امر در شما شدت می‌گیرد.

حال می‌خواهیم منبعی را به شما معرفی کنیم که در دسترسی به انواع مقاطع آهنی و فولادی با ویژگی‌های مختلف، کمکتان کند. شرکت «آهن رسان» بیش از سه دهه است که انواع مقاطع فولادی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. در واقع آهن رسان، مرجعی برای پیدا کردن تولیدکنندگان و فروشندگان در حوزه آهن‌آلات به حساب می‌آید.

اگر در حیطه خودروسازی مشغولید و یا حرفه ساختمان‌سازی را پیشه کرده‌اید، می‌توانید با آهن رسان، مقاطع آهنی و فولادی مد نظر خود را خریداری کنید. صاحبین کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز در صورت نیاز به آهن‌آلات، می‌توانند سری به وبسایت آهن رسان بزنند. در این وبسایت ضمن آشنایی با انواع تولیدکنندگان آهن، فولاد و سایر فلزات، می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه نیز ارتباط بگیرید. به این ترتیب اطلاعات قابل قبولی درباره خرید آهن‌آلات کسب خواهید کرد.

سخن پایانی

نکات بازیافت فولاد و آهن بسیار گسترده‌اند و توضیح و تفسیر همه آن‌ها در فرصت محدود ما در این مقاله نمی‌گنجید. به این سبب، به توضیح مختصر مزایای بازیافت آهن قراضه و نحوه بازیافت ضایعات آهن و بازیافت فولاد پرداختیم. حال می‌دانید که بازیافت آهن قدمی مهم در جهت کاهش هزینه‌ها و از همه مهم‌تر، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی است. با وجود این آگاهی می‌توانید از فلزات بازیافتی برای کمک به حفظ زمین استفاده کنید. مجموعه آهن رسان با تجربه سی ساله خود می‌تواند بهترین راهنما برای تهیه انواع مقاطع آهنی و آهن‌آلات باشد. سری به وبسایت این مجموعه بزنید تا از هر آن چه باید بدانید، مطلع شوید. آهن رسان، می‌تواند بهترین منبع برای خرید انواع فلزات باشد.

منبع:  https://ahanresan.ir/

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها