شرایط و مراحل راه اندازی سالن زیبایی

کد خبر: 1196299
شرایط و مراحل راه اندازی سالن زیبایی

صنعت زیبایی به سرعت در حال گسترش است. از این رو، به‌‌روز بودن و منطبق شدن با متدهای نوین برای برخی از فعالان این عرصه، دشوار است. با این سرعت رشد و به‌وجود آمدن شاخه‌های گسترده، متخصصان زیبایی باید تحت آموزش‌های مناسب قرار بگیرند تا بتوانند انواع خدمات زیبایی را ارائه دهند. بسیاری از سالن‌های زیبایی، در طیف محدوی از خدمات تخصص دارند. برای مثال، فقط به کاشت ناخن یا خدماتی نظیر برنزه کردن پوست، می‌پردازند. در این مطلب، قصد داریم به نحوه راه اندازی آرایشگاه زنانه و مراحل و شرایط آن بپردازیم.

یک آرایشگاه زنانه‌ چه خدماتی ارائه می دهد؟

شاید یک سالن زیبایی در کار خود، موفق باشد و مشتریان از خدماتی که ارائه می‌دهد، راضی باشند. این یک موفقیت بزرگ است، اما یک آرایشگاه نیاز به تطبیق با شرایط جدید و ارائه خدمات به‌روز دارد. در واقع پویایی برای هر کسب و کاری مهم است و افراد باید دائما به دنبال راه‌هایی برای بهبود کسب و کارشان باشند. یکی از راه‌های ارتقاء وضعیت یک آرایشگاه زنانه و جذب مشتریان بیشتر، گسترش خدماتی است که در آنجا ارائه می‌شود.

برخی از خدماتی که امروزه، سالن‌های زیبایی ارائه می‌دهند

: اصلاح و کوتاهی مو

یکی از بهترین راه‌های تغییر چهره، کوتاه کردن مو‌هاست. کوتاهی مو علاوه بر تغییر ظاهر شما، موخوره و شکستگی‌های ساقه‌ی موی شما را برطرف می‌کند. معمولا آرایشگر‌ها از قیچی، تیغ و یا ماشین‌های اصلاح برای کوتاهی حرفه‌ای مو کمک می‌گیرند.

: اصلاح صورت و ابرو

یکی از مهم‌ترین خدمات آرایشگاه‌های زنانه که زنان از گذشته برای آن به آرایشگران مراجعه می‌کردند، اصلاح صورت و ابرو است. اصلاح ابرو به کمک موچین و تیغ و اصلاح صورت به کمک وکس و بند انجام می‌شود. معمولا آرایشگاه‌های زنانه در این باره انواع خدمات اصلاح ابرو، قرینه سازی، هاشور ابرو را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

: رنگ، مش و کراتینه مو

معمولا افراد برای پوشاندن مو‌های سفید خود یا ایجاد تنوع، مو‌های خود را رنگ می‌کنند. ترکیب رنگ‌ها و در آوردن رنگ مو‌های خاص از جمله مهارت‌هایی است که فقط آرایشگران حرفه‌ای و باتجربه از پس آن بر‌ می‌آیند.

همچنین مش واژه ای به معنای روشن کردن قسمت‌هایی از مو است. لایت به معنی سه درجه روشن‌تر شدن مو نسبت به رنگ پایه است. رنگ کردن مو، مش و هایلایت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و آرایشگر معمولا متناسب با نتیجه‌ای که شما انتظار دارید، از بهترین روش برای شما استفاده می‌کند.

کراتینه مو فرآیندی است که طی آن با استفاده از مواد و محصولات حاوی کراتین، مو‌های آسیب دیده را احیا می‌کنند و پس از آن مو‌ها تا مدت زیادی صاف، نرم و درخشنده باقی می‌مانند.

: خدمات ناخن

یکی از محبوب‌ترین خدمات آرایشگاه‌های زنانه تهران ، خدمات ناخن است که شامل پدیکور و مانیکور می‌شود. پدیکور به معنای اصلاح ناخن‌های پاست که باعث زیبایی و جلوگیری از رشد میکروب در پا می‌شود. مانیکور نیز به معنای آرایش ناخن‌های دست است که شامل سوهان‌کشی و گرفتن پوست‌های مرده ی اطراف ناخن می‌شود. اگر به دنبال ناخن کار در تهران با تخفیف ویژه و با قیمت مناسب هستید، به سایت تخفیفان سر بزنید.

: شنیون و بافت مو

شنیون یکی از مدل‌های رایج آرایش مو است که طی آن مو‌ها با سنجاق یا گیره در پشت سر جمع می‌شود و مدل‌های بسیار متنوعی دارد. برای انتخاب بهتر مدل‌های شینیون بهتر است از قبل این مدل ها را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جستجو و مدل دلخواه خود را پیدا کنید و از آرایشگر بخواهید آن مدل را روی مو‌های شما پیاده کند.

: اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از قدیمی‌ترین روش‌های از بین بردن مو‌های زائد است که در بیشتر آرایشگاه‌های زنانه رشت انجام می‌شود. در این روش از موم استفاده می‌شود و شما می‌توانید حدودا بین ۴ تا ۶ هفته از رویش دوباره موهای زائد خود خلاص شوید. اگر از این روش به صورت منظم و مکرر استفاده شود، کم کم موهای زائد شما شما کم پشت شده و پیاز آن ضعیف می‌شود. این کار در ارایشگاه زنانه و هم در سالن اپلاسیون در تهران انجام می‌شود.

: گریم و میکاپ

6

میکاپ و گریم در واقع  پرهزینه‌ترین و تخصصی‌ترین خدمت آرایشگاه‌های زنانه است. در میکاپ آرایشگر با استفاده از رنگ‌ها به تغییراتی در صورت می‌پردازد، مثلاً از سایه چشم، مژه مصنوعی، رژگونه و رژ لب پررنگ و حجم دهنده استفاده می‌کند.

در حالی که گریم صورت به معنای به کار بردن تکنیک سایه روشن و برجسته کردن زیبایی های صورت است که شامل آرایش چشم، زیرسازی، کانتور و… می‌شود.

سایر خدماتی که آرایشگاه‌های زنانه به مشتریان خود ارائه می‌دهند، به شرح زیر است:

  • براشینگ مو
  • اکستنشن مو
  • کاشت، لیفت و اکستنشن مژه
  • میکروبیلدینگ
  • پاکسازی پوست
  • طراحی حنا یا تتوی موقت

سالن عروس

در سالن عروس یا عروس سرا، کلیه خدمات مربوط به زیبایی عروس توسط متخصصین حرفه‌ای در زمینه‌های میکاپ، گریم و شنیون مو انجام می‌شود. به عبارت دیگر در سالن های عروس بیشتر خدماتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، به صورت تخصصی‌تر صورت می‌گیرد. طبیعی است که با توجه به تخصصی بودن این خدمات، تعرفه و قیمت دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

شرایط و مراحل راه ‌اندازی آرایشگاه و سالن زیبایی

اکر قصد تاسیس سالن زیبایی در اصفهان را دارید، باید از یک‌سری حداقل‌ها برخوردار باشید، تا بتوانید سالن خود را تاسیس کنید. برخی از این موارد برای شروع کار الزامی هستند و برخی دیگر بر موفقیت شما در جذب مشتری تاثیر دارند. در ادامه، به برخی از این موارد می‌پردازیم.

کسب مدرک معتبر

یکی از الزامات افتتاح آرایشگاه، برخوردای از گواهینامه آرایشگری است، این مدرک هم بر روند اخذ مجوز و هم بر پروسه مشتری یابی، تاثیر می‌گذارد. یکی از مدارکی که هم در ایران و هم در خارج از ایران، اعتبار دارد، مدرک فنی و حرفه‌ای آرایشگری است. این مدرک در رده بین‌المللی نیز معتبر است و اخذ آن، از مهم‌ترین مراحل برای افتتاح یک آرایشگاه زنانه است.

ایده تاسیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت کار و امور اجتماعی، ابتدا در سال 1339، توسط شورای عالی، تصویب شد. سرانجام این سازمان با هدف ادغام چند سازمان وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی در سال 1359، رسما شکل گرفت. این سازمان در پی مهارت آموزی به کارجویان و افرادی که قصد ارتقاء توانایی‌های خود را دارند، تاسیس شد. امروزه، مدارکی که سازمان فنی و حرفه‌ای به افراد اعطا می‌کند، در اغلب کشورهای قاره اروپا (مانند آلمان)، استرالیا و کاتادا، اعتبار دارد.

شرایط اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای آرایشگری

اولین گام برای دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای آرایشگری، ثبت نام در یک آموزشگاه آرایشگری زنانه است. اغلب آموزشگاه‌های آرایشگری، دوره‌هایی برای افراد مبتدی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای ارائه می‌دهند. شما باید با در نظر گرفتن شرایط خود، در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کرده و مدرکتان را کسب کنید. البته شرکت در آزمون‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، زمانی میسر می‌شود که شما از حداقل سن 16 سال برخوردار باشید و آموزه‌های تئوریک و عملی مربوط به حرفه آرایشگری را فرا گرفته باشید.

آزمون‌ اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای آرایشگری نیز دو بخش تئوری و عملی دارد. پس از قبولی در این بخش‌ها، مدرک آرایشگری شما، به شکل الکترونیکی صادر می‌شود. روند صدور مدرک نیز بین 90 روز تا 6 ماه، به طول می‌انجامد.

محاسبه هزینه های همه جانبه ی تأسیس آرایشگاه زنانه

محاسبه هزینه‌ ها و داشتن پیش زمینه ی مالی در تمام امور جزو مهم‌ ترین فاکتور هایی است که باید در نظر داشت. در صورت محاسبه ی اشتباه ممکن است تبعات بدی را برای شما به همراه داشته باشد. ازاین‌ جهت شما باید تمام هزینه‌ هایی که قرار است برای سالن زیبایی خود صرف کنید را به ‌درستی محاسبه و در برنامه خود وارد نمایید

در این رابطه شما نباید از هیچ هزینه‌ ای هرقدر هم که کوچک و بی اهمیت جلوه کند، چشم‌ پوشی کرده و آن را بی ‌اهمیت بشمارید. محاسبه هزینه فقط بدان معنی نیست که شما هزینه ‌هایی که قرار است خرج نمایید را محاسبه کنید بلکه باید برنامه‌ ای هم برای نرخ‌ هایی که قرار است به مشتریان خود ارائه دهید داشته باشیدقطعاً شما باید تمام عواملی که ممکن است بر روی خدمات شما تأثیر گذار باشد را به ‌درستی و کاملا دقیق حساب کرده و با میزان سود خود مقایسه کنید سپس هزینه نهایی را اعلام کنید

تخمین هزینه ‌ها

از مهم‌ترین هزینه‌های تأسیس سالن زیبایی می ‌توان به مواردی اشاره کرد که برخی از آنها در ذیل آورده شده است:

  • هزینه اجاره یا خرید مکان سالن زیبایی
  • هزینه تجهیزات لازم برای سالن زیبایی
  • هزینه خرید دکوراسیون و وسایل تزئینی سالن زیبایی
  • هزینه دریافت مجوز
  • هزینه آموزش و حقوق کارکنان
  • هزینه خرید تجهیزات جانبی مانند کامپیوتر
  • هزینه خدمات عمومی‌ مانند آب و برق

تجهیزات مورد نیاز برای تأسیس آرایشگاه زنانه

یک لیست از تجهیزاتی که حتما باید خریداری کنید، آماده کنید. در این مرحله نیازی به نگرانی در مورد محل قرار دادن لوازم نیست و تنها لیست وسایل ضروری را تهیه کنید. پس از تهیه لیست نیز به مراکز خرید رفته و بار دیگر لیست خود را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد. در صورتی که یک وسیله خاص ضروری نبوده و مناسب بودجه شما نبود می توانید از آن عکس گرفته و مدتی پس از راه اندازی سالن زیبایی آن را خریداری کنید.

برای راه اندازی یک سالن زیبایی معمولا وسایل زیر مورد نیاز است:

  • صندلی میکاپ
  • آینه
  • صندلی اصلاح
  • مبل انتظار
  • صندلی پدیکور
  • کابین دوش
  • تخت ماساژ
  • میز ناخن
  • سرشور
  • کمد و قفسه
  • جالباسی و یا کمد لباس برای مشتریان
  • کامپیوتر
  • نرم افزار حسابداری
  • دستگاه کارتخوان
  • تلویزیون
  • آب سرد کن

اسم سالن زیبایی

شاید ازنظر شما انتخاب اسم مناسب برای سالن زیبایی‌ تان امری بی ‌اهمیت باشد و یا در حد یک انتخاب ساده به آن بنگرید. ولی شما باید دور اندیش باشید و همیشه بازه ی زمانی 5 سال آینده ی خود را ببینید و به این نکته فکر کنید که قرار است در آن زمان کجا باشید.از این جهت نام سالن زیبایی در برند شدن شما تأثیر بسزایی دارد و در موفقیت شما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. توجه داشته باشید اسمی که انتخاب می‌کنید باید به ‌راحتی در ذهن بماند و معنا و مفهوم خاصی داشته باشد

دکوراسیون داخلی سالن زیبایی

یکی دیگر از مهم‌ ترین فاکتور های تأسیس آرایشگاه زنانه، طراحی داخلی آن است چرا که این طراحی سالن از لحاظ بصری به مشتری القا میکند که شما در رشته و زمینه ی فعالیت خود به میزان قابل ملاحظه ای حرفه‌ ای هستید. پس باید در انتخاب درست دقت کنید و از یک تیم مجرب برای طراحی دکور سالن زیبایی خود استفاده کنید

7

استخدام پرسنل

شغل آرایشگری در دسته فعالیت های خدماتی قرار میگیرد .پس موفقیت سالن زیبایی شما خیلی بستگی به کیفیت خدمات شما دارد و کیفیت خدمات بستگی به پرسنل سالن زیبایی شما دارد.بسیاری از سالن های زیبایی تازه تاسیس تا مدت زیادی درگیر استخدام آرایشگران حرفه ای و تکمیل کادر سالن زیبایی خود می باشند.

اگر استخدام دقیق و برنامه ریزی شده پیش نرود مدیر سالن زیبایی تا مدت زیادی در چرخه باطل بین پیدا کردن پرسنل حرفه ای و جذب مشتری گرفتار می شود.چرا که اکثر آرایشگران حرفه ای به صورت درصدی کار می کنند و تا زمانی که سالن زیبایی شما شناخته شود و مشتریان شما افزایش یابند چند ماهی زمان می برد در این مدت درآمد پرسنل نظرشان را جلب نمی کند و ممکن است همکاری خود را با شما قطع کنند و شما تا پیدا کردن پرسنل حرفه ای دیگر ممکن است مشتریانی که از خدمات نفر قبلی راضی بوده اند را از دست بدهید.

پس از مدت زمانی که سالن شما مشغول دکور شدن است تبلیغات خود را برای استخدام شروع کنید.می توانید با عضویت در شبکه اجتماعی مخصوص آرایشگران،تبلیغ استخدام خود را به گوش آرایشگران حرفه ای برسانید

در انتخاب آرایشگر دقت کنید

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در سالن‌ های زیبایی تازه تأسیس رخ می دهد، این است که از آرایشگران با سابقه کار بالا استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند سریع ‌تر نتیجه می‌گیرند این در حالی است که بعضی از آرایشگرها با این ‌که سابقه طولانی مدتی دارند ولی هنوز رفتار اخلاق محور را بلد نیستند و مشتریان شما را می‌ دزدند!! توجه کنید تنها داشتن سابقه ی طولانی نمیتواند معیار و ملاک مناسبی برای انتخاب پرسنل سالن باشد

پس بهتر است در انتخاب آرایشگر دقت کنید و به سراغ افرادی بروید که از سابقه کاری کمتری برخوردار باشند و در مقابل مورد اعتماد تر باشند.البته دقت داشته باشید که این امر در مورد همه‌ ی آرایشگران حرفه‌ ای با سابقه بسیار بالا صدق نمی‌ کند و غالب این آرایشگران دارای اخلاق حرفه‌ ای هستند اما شما باید جانب احتیاط را  رعایت کنید و به اصطلاح بی‌ گدار به آب نزنید.پس اگر فرد حرفه‌ ای مورد اعتمادی را در نظر ندارید به سراغ افراد کم ‌تجربه‌تر ولی دارای وجدان کاری بروید

محیط مناسب برای تأسیس سالن زیبایی

از دیگر کارهای مهمی که نیاز است شما انجام دهید، انتخاب محیط مناسب برای تأسیس آرایشگاه زنانه است زیرا اشتباه در این انتخاب تمام هزینه ‌ها و وقت شما را از بین خواهد برد. برای انتخاب مکان مناسب باید به چندین نکته ساده دقت کنید تا بتوانید کسب و کار موفقی را اداره کنید. در ادامه به این نکات می پردازیم.

دسترسی آسان

شما باید مکانی را برای تأسیس آرایشگاه زنانه انتخاب کنید که از چندین راه و از هر سمت شهر بتوان به‌ سادگی به آن دسترسی داشت و با مشکلاتی مانند ترافیک و کمبود فضای پارک نداشته باشد داشتن دسترسی آسان برای کار شما بسیار حائز اهمیت است چرا که این احتمال وجود دارد که در حال حاضرتعداد مشتریان کمی داشته باشید اما قطعا با گذشت زمان و معروفیت شما از همه‌ جا مشتری خواهید داشت و باید دسترسی آسان و راحتی را به شما داشته باشند تا بتوانند به ‌سادگی شما را انتخاب نمایند و جز آخرین انتخاب‌ها نباشید، بلکه در لیست آرایشگاه های مورد علاقه ی بانوان، در اولویت باشید

مکان‌های شلوغ

یکی دیگر از فاکتورهایی که شما در کنار دسترسی آسان باید در نظر بگیرید، شلوغی مکان مورد نظر برای تأسیس آرایشگاه زنانه است. شما باید مکان‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین رفت ‌وآمد را داشته باشد مانند فروشگاه ‌های مرکز شهر یا از این قبیل مکان ها.البته این انتخاب باید کاملاً متناسب با دسترسی آسان باشد و با بند قبل در تناقض نباشد

از معجزه ی تبلیغات اینترنتی غافل نشوید

یکی از دلایل موفقیت کسب و کارها در دنیای امروزی استفاده از اینترنت در جهت شناساندن برند به سایرین می باشد. با توضیح یک مثال مساله را بهتر توضیح می دهیم.خودتان را در نظر بگیرید که چه رسانه‌ ای را برای یاد گیری و تحقیق انتخاب کرده‌اید. آیا وارد محل اطراف کار یک سالن زیبایی شده‌ اید تا در مورد آن تحقیق کنید یا در اینترنت به دنبال محل مورد نظر خود هستید؟ قطعاً جواب اکثر شما استفاده از شبکه های مجازی است

پس شما از اهمیت اینترنت باخبر هستید و نه ‌تنها برای پیدا کردن سالن زیبایی بلکه برای هر چیز دیگری به این فضا مراجعه می‌کنید.پس فعالیت شما در اینترنت برای موفقیت کسب و کارتان الزامی است و باید در این فضا حضوری فعال داشته باشید. به‌ علاوه رقبای شما از قبل داخل این فضا هستند و در حال جذب مشتریان به سمت خود هستند پس چرا شما از این مزیت بی ‌بهره بمانید! از بستر اینترنت به بهترین شکل در جهت تحقق اهداف خود استفاده کنید

شعار تبلیغاتی

یکی از جملاتی که با ذهن خواننده بازی می‌کند و او را به سمت شما جذب می‌کند شعار شماست، پس باید در انتخاب شعار خود هوشیارانه عمل کنید و زیرک باشید تا بتوانید تنها با یک جمله مشتری و بازار هدف خود را به دست آورید. البته دقت کنید از به کار بردن جملات کلیشه ‌ای و بزرگنمایی های بی جا در شعار خود خود داری کنید

اگر به دنبال شعار خوب و استثنائی می‌ گردید باید بدانید شعارها اصول خاصی دارند که باید آن ‌ها را رعایت کرد. از معروف‌ ترین اصول می ‌توان به ساده بودن متن شعار، هدفمند و مختصر بودن جمله درحالی‌ که هدف شما را کاملاً بازگو می‌کند و پرهیز از بزرگنمایی اشاره کرد

بالا بردن رضایت مشتری

یکی از مهم‌ ترین کارهایی که شما باید انجام دهید این است که بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید و آن ‌ها را متقاعد کنید تا به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند و این راه تنها از طریق انتخاب‌ های درستی نظیر احترام متقابل به مشتری، مشتری مداری و ایجاد فضای آرام و مواردی از این قبیل برای شما قابل ‌دسترس است

دقت داشته باشید زمانی که مشتری از شما رضایت داشته باشد به طور ناخود آگاه شما را در ذهن خود دارد و هرجایی که برود و بداند کسی نیاز به سالن زیبایی دارد شما را پیشنهاد میدهد و این یعنی مشتری جدید.در واقع کاری که رضایت مشتری انجام می‌دهد ایجاد وفاداری در مشتری قبلی و ساخت مشتری جدید است. پس از این عنصر غافل نشوید

تخصصی کارکنید

برخی افراد فکر می‌ کنند بعد از تأسیس آرایشگاه زنانه، حتما باید در تمام زمینه‌ ها مشغول به کار شوند اما این تصور کاملاً اشتباه است. اگر قرار است شما طیف وسیعی از خدمات را ارائه دهید باید در آن زمینه‌ ها تخصص کافی داشته باشید. امکان ندارد که بدون تخصص کافی به آن کار مشغول شوید. دلیل این کار هم مسلماً مشخصا ارائه ی خدمات با کیفیت پایین می باشد!

زمانی که شما تخصص کافی در کاری نداشته باشید آن را به درستی انجام نمی دهید و این امر باعث می‌ شود که اسم سالن زیبایی شما به ‌صورت منفی معروف شود، یعنی اگر قرار است کسی به سمت شما بیاید با دانستن وضعیت کیفی کار شما پشیمان شود و این یعنی تیر خلاص به کسب و کار شما. به‌ علاوه ممکن است شما در شنیون و میکاپ بسیار حرفه‌ای عمل کنید ولی در کاشت ناخن آنچنان که باید حرفه‌ ای نباشید ولی باز به انجام این کار تن دهید و کار چند مشتری را خراب کنید ازاین ‌رو مشتریان علاوه بر این‌ که دیگر برای کاشت ناخن پیش شما نمی‌آیند، ممکن است برای شنیون و میکاپ هم شما را کنار بگذارند و این برای یک سالن تازه تأسیس بسیار بد است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها