درمان بی قراری و اضطراب

کد خبر: 1200047

بی قراری و اضطراب ممکن است بر سلامت روان شما تاثیر گذارد و شما را دچار مشکلاتی مانند ناتوانی در استراحت، مشکل در تمرکز و ناآرام بودن مدام کند.

 

ما بطور ذاتی به ابزارهایی مجهز هستیم که ما را ایمن نگه میدارند. یکی از شناخته شده ترین و ضروری ترین این ابزارها، پاسخ جنگ یا گریز است. ما بوسیله این سیستم خطر را درک میکنیم. بعنوان مثال زمانی که یک ماشین به سرعت به طرف شخصی می آید، پاسخ جنگ یا گریز وارد عمل میشود. علامت خطر میدهد و بدون هیچ فکر و پردازشی در مورد اینکه چکاری باید صورت بگیرد، دویدن را برای فرد آسانتر میکند. متاسفانه سیستم جنگ یا گریز گاهی به اشتباه خطر را درک میکند که میتواند باعث اضطراب و علائم مرتبط با بیقراری شود. البته ممکن است همه ما گاهی احساس اضطراب و بیقراری داشته باشیم. اما با این حال زمانیکه اضطراب و بی قراری بیشتر و با علائم دیگر همراه میشود، میتواند زندگی روزمره را مختل و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. بی قراری و اضطراب ممکن است بر سلامت روان شما تاثیر گذارد و شما را دچار مشکلاتی مانند ناتوانی در استراحت، مشکل در تمرکز و ناآرام بودن مدام کند. همچنین ممکن است اضطراب و بیقراری در نهایت سلامت جسمانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا دچار بی قراری میشویم؟

همانطور که پیشتر گفتیم، همه ما گاهی دچار بیقراری میشویم. اما گاهی از مرز طبیعی بودن فراتر میرود و به یکی از ویژگیهای یک بیماری تبدیل میشود. در موارد حاد برای درمان اضطراب پیشنهاد میشود به یک روانشناس خوب مراجعه فرمایید. برخی از شرایطی که ممکن است بیقراری را بعنوان یک علامت نشان دهند عبارتند از:

  • افسردگی: افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس عصبانیت، تحریک پذیری یا بی قراری را تجربه کنند.
  • اختلال دوقطبی: بی قراری و احساس بی قراری میتواند با دوره های شیدایی یا هیپومانیا و همچنین با دوره های افسردگی همراه باشد.
  • اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD): بی قراری و اضطراب از علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند.
  • زوال عقل: افراد مبتلا به زوال عقل، ممکن است پدیده غروب آفتاب را تجربه کنند و در اواخر بعد از ظهر و عصر، دچار بی قراری شوند. بیقراری در این افراد بصورت صحبت کردن، پرسیدن سوالات تکراری یا قدم زدن بروز پیدا میکند.
  • پرکاری تیروئید: زمانی که غده تیروئید بیش از حد فعال باشد، میتواند موجب علائمی مانند بیقراری، عصبی بودن و تحریک پذیری شود.
  • سندرم پاهای بی قرار: این سندرم میلی ناخوشایند به حرکت دادن پاها برای تسکین ناراحتی است. این سندرم معمولا در عصرها رخ میدهد و موجب تاثیر منفی بر خواب میشود.
  • ترک الکل: در صورت وابستگی به الکل، ترک آن میتواند علائمی از جمله بی قراری و بی قراری ایجاد کند.
  • ترک مواد مخدر: بی قراری و تحریک پذیری میتواند در نتیجه ترک برخی از مواد مخدر باشد.
  • اضطراب: افرادی که در شرایطی هستند که اضطراب زیادی را تجربه میکنند، میتوانند احساس بی قراری و تنش کنند.

راهکارهای کاهش اضطراب

اضطراب چگونه باعث بیقراری مداوم یشود؟

شایعترین دلیل بی قراری، اضطراب است. بی قراری زمانی است که به سختی بنشینید یا استراحت کنید. بیقراری میتواند باعث شود که فرد احساس خستگی کند، در تمرکز مشکل داشته باشد یا احساس کند که ذهنش در حال خالی شدن است. بیقراری اغلب بصورت احساس تنش یا آشفتگی ظاهر میشود. بیقراری میتواند بر توانایی فرد برای خوابیدن، عملکرد صحیح در محل کار یا مدرسه تاثیر بگذارد و سلامت کلی را کاهش دهد. بیقراری مانند بسیاری از دیگر علائم اضطراب، نتیجه فعال شدن پاسخ جنگ یا گریز است. زمانی که فردی وارد حالت مبارزه میشود، بدن او موجی از آدرنالین دریافت میکند. آدرنالین اغلب به عنوان «انرژی طبیعت» نامیده میشود و پاسخی به استرس است. برای برخی افراد، پاسخ جنگ و گریز ممکن است معیوب باشد. به این معنا که گاهی اوقات این پاسخ فعال میشود اما خطر واقعی وجود ندارد. این حالت اغلب در افرادی بوجود می آید که در گذشته یک یا چند دوره طولانی مدت استرس شدید را تجربه کرده اند. این حالت در نهایت موجب ایجاد مشکل در سیستم عصبی میشود. زیرا هیج خطر واقعی وجود ندارد و تمام آدرنالینی که در بدن هجوم می آورد، جایی برای رفتن ندارد. این آدرنالین غیرضروری میتواند باعث ناراحتی جسمی از جمله احساس بیقراری شود.

علت بی قراری و اضطراب چیست

درمان بیقراری و اضطراب

اگر بیقراری شما بر عملکرد زندگی روزمره تان تاثیر میگذارد، به یک متخصص مراجعه کنید. چه علت پزشکی باشد یا روانی، آنها میتوانند شما را راهنمایی کنند تا به یک برنامه درمانی مفید برسید. اگر بیقراری شما ناشی از اضطراب یا افسردگی است، علاوه بر دریافت کمک از یک متخصص، راههایی وجود دارد که میتوانید انجام دهید. روشهای دیگر که میتواند برای درمان اضطراب و بیقراری مفید باشد عبارتند از:

  • مدیتیشن (ذهن آگاهی): مدیتیشن میتواند به آرام کردن شما کمک کند و فرصتی را برای آگاهی نسبت به افکار، احساسات و احساساتِ بدنیتان فراهم میکند. این کار ذهن را آموزش میدهد که تکانه ها را نادیده بگیرد و به شما این امکان را میدهد تا در دوره های اضطراب یا استرس آرامتر و متمرکز بمانید. ذهن آگاهی میتواند استرس را کاهش دهد، به شما در مدیریت افسردگی و اضطراب کمک کند و بطور کلی کمتر در برابر بیقراری آسیب پذیر خواهید شد.
  • تمرینات تنفسی: تمرینات تنفسی مختلفی برای کسانی که اضطراب و بیقراری دارند پیشنهاد میشود. برخی از محبوب ترین آنها تمرینات تنفس عمیق، شمارش نفسها و تنفس مراقبه هستند. این نوع از تنفسها میتوانند استرس را کاهش دهند و علائم اضطراب و افسردگی را بهبود بخشند.
  • تجسم: تجسم ابزاری عالی برای اضطراب و بیقراری است. میتوانید خودتان را در محیطی آرام و امن تصور کنید. به این کار اصطلاحاً حمل و نقل ذهنی گفته میشود. تجسم ابزاری عالی برای حواس پرتی خواهد بود و به ذهن و بدن اجازه میدهد تا حس آرامش را به دست آورند.
  • با خانواده، دوستان و همکاران خود صحبت کنید: احساسات خود را سرکوب نکنید. اگر با کسی مشکلی دارید، سعی کنید فوراً با فرد صحبت کنید. سرکوب مشکلات و احساسات، تنها موجب وارد شدن استرس غیرضروری به شما میشود.
  • اگر نیاز دارید گریه کنید: برای برخی گریه کردن باعث میشود احساس بهتری داشته باشند. احساس خجالت نکنید. گریه میتواند فشار و تنش را کاهش دهد.
  • رژیم غذایی متعادل: یک رژیم غذایی نامناسب میتواند احساس اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.
  • خواب کافی: خواب ارتباط نزدیکی با سلامت روان دارد. بهتر است در روز 8 ساعت را برای خوابیدن اختصاص دهید.
  • توجه به احساسات: از خلق و افکارتان آگاه باشید. به هر چیزی که باعث احساس خوب یا بد میشود توجه داشته باشید.
  • برای خودتان وقت بگذارید: حتی اگر نیم ساعت باشد، به مکانی آرام بروید و استراحت کنید، به پیاده روی بروید یا کاری را انجام دهید که از آن لذت میبرید.
  • ورزش کنید: یکی از سریعترین راهها برای کاهش مقداری از این آدرنالین، حرکت دادن و سوزاندن آن است. دویدن و ورزش آدرنالین اضافی را میسوزاند. به یک کلاس ورزشی گروهی (مانند: پیلاتس) بپیوندید. همچنین میتوانید در خانه بصورت آنلاین اینکار را انجام دهید. حتی پیاده روی یا تنها انجام 5 دقیقه یوگا یا حرکات کششی در خانه، میتواند آرامش بخش باشد. بیرون رفتن در هوای تازه و نور خورشید نیز میتواند به تنظیم خلق و خوی شما کمک کند.
  • کاری لذت بخش انجام دهید: با دوستان خود ملاقات کنید، یک فیلم تماشا کنید، یا کار دیگری انجام دهید که برای روحیه شما سرگرم کننده است.
  • از الکل و مواد مخدر پرهیز کنید: شاید الکل و مواد مخدر بصورت موقت شما را آرام کنند اما در طولانی مدت میتوانند تاثیر منفی بر سلامت روان شما داشته باشند.

منبع: calmclinic.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها