احسان رستگار در برنامه‌ جام انقلاب؛

سیر فرخ‌نژاد از کارگردانی گروه تلویزیونی جانباز تا دستمزد ۱۸ میلیاردی استرداد

کد خبر: 1200528

برنامه جام انقلاب امروز به نقد و بررسی برخی شبهات فرهنگی پرداخت که این روزها درباره برگزاری جشنواره فجر مطرح می شوند.

سیر فرخ‌نژاد از کارگردانی گروه تلویزیونی جانباز تا دستمزد ۱۸ میلیاردی استرداد
 
 

به گزارش جام جم آنلاین، سومین برنامه جام انقلاب امروز دوشنبه سوم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، احسان رستگار، امین صبحی و محمدحسین علی‌اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد.

از موضوعات این برنامه پاسخ به شبهه‌ها و تخریب هایی بود که مخالفان و معاندین نظام درباره تحریم جشنواره فجر مطرح می‌کنند.

احسان رستگار به عنوان دبیر فرهنگی برنامه جام انقلاب به تحلیل پشت پرده این شبهات پرداخت. براساس صحبت‌های او، درباره نحوه برگزاری و نحوه انتخاب داوران و برگزیدگان جشنواره فجر هر ساله شبهاتی مطرح می شود اما در این دوره از جشنواره شبهه افکنی ها در امتداد بازی اغتشاشات اخیر است و در این میان دوتابعیتی های فرهنگی اعم از بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و نویسنده نقش برجسته ای دارند.

گرچه توصیه می شود در برخورد با تهدیدها بهتر است، آنها را ندید گرفت و از کنارشان عبور کرد اما در جشنواره فجر امسال می توان از تهدید تحریم جشنواره، برای آینده حوزه فیلم سازی فرصت های طلایی ایجاد کرد. استبدادطلبان دوتابعیتی حوزه فرهنگ سال هاست این عرصه را در اختیار خود گرفتند و اجازه ورود به دیگران نمی دهند. حال این فرصت برای بازیگران، کارگردانان و نویسندگان و سایر عوامل دست اندار در حوزه هنر هفتم هست که وارد عرصه شوند و توانایی های خود را به نمایش بگذارند.

احسان رستگار برای روشن تر شدن مباحث کارنامه حمید فرخ نژاد را ورق زدو گفت:برخلاف آن‌چه همه فکر می‌کنند که حمید فرخ‌نژاد با بازیگری شروع کرده، این‌طور نیست؛ او سال ۱۳۷۸ با کارگردانی فیلم ضریح به تهیه‌کنندگی قاسم افشار از گروه تلویزیونی جانباز فعالیت سینمایی‌اش را آغاز کرد و بعد هم در فیلم 《پایی برای پرواز》 بازی کرد.

جالب است مخاطبان بدانند از جمله ادعاهای حمید فرخ نژاد این است که فیلم انتخاباتی سیدمحمد خاتمی را او ساخت اما کسی دیگری (سیف الله داد) آن را به نام خود تمام کرد. انحراف حمید فرخ نژاد از فیلم سفر سرخ آشکار شد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ با حمایت از میرحسین موسوی از مواضع سیاسی اش پرده برداشت. از آن سال به بعد وقتی حمید فرخ نژاد برای پروژه فیلم سازی دعوت به همکاری می شد، به کارگردانان و تهیه کنندگان آن پروژه ها درباره انحرافات و گرایش های فکری فرخ نژاد تذکراتی داده می شد اما هر بار کسانی بودند که فرخ نژاد را سفید می کردند و منتقدان دلسوز را به بدبینی و توهم توطئه متوهم می‌کردند.
سال ۹۰ فرخ نژاد در فیلم استرداد نقش یک مقام عالی رتبه نظامی قبل انقلاب و یک وطن‌دوست و قهرمان را برای بنیاد سینمایی فارابی بازی می کند و ۷۰۰ تا ۸۰۰ سکه بهار آزادی می گیرد؛ می‌شود معادا حدودا ۱۸ میلیارد تومان امروز! سال ها بعد در پشت صحنه یکی از فیلم ها با یکی از عوامل کتک کاری می کند. خانه سینما این موضوع را بررسی می‌کند، حکمیت تشکیل می‌دهد و آن‌ها فرخ‌نژاد را محکوم می‌کنند و با پا در میانی افراد مختلف، خانه‌ سینما به انتشار یک بیانیه‌ای در روزنامه‌های کثیر الانتشار علیه فرخ‌نژاد بسنده می‌کند ولی تصمیم می‌گیرد که در صورت تکرار، او ممنوع الفعالیت شود.

در مجموع با وجود تذکرات متعدد درباره انحرافات فکری و سیاسی حمید فرخ نژاد، او طی این سال ها در پروژه های فیلم سازی مختلف، بارها به ایفای نقش‌های حساس مأموران امنیتی و نظامی پرداخته و حالا جا دارد که کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که او را مدام حمایت می‌کردند، پاسخگو باشند در قبال حمایت‌های اشتباهشان از وی.

مرحوم جلال آل احمد در کتاب 《سه مقاله‌ی دیگر》، مطلبی دارد با عنوان فریادی از سر چاه؛ حکایت ما و حامیان فرخ‌نژاد و امثال او، همین فریادهای از سر چاه است که از ابتدا دلسوزانه از سر ماه، می‌گفتیم که ته این چاه آب نیست؛ اما برخی لجوجانه تا ته چاه را کندند و دیدند نه تنها ته این چاه آب نیست، بلکه گندآب است! این افراد امروز باید در قبال فرخ‌نژادها پاسخگو باشند.

البته متاسفانه هنوز هم عناصر دیگری همچون حمید فرخ نژاد در حوزه فیلم سازی کشور هستند که هر وقت درباره استفاده از آنها تذکر داده می شود، افرادی تذکردهندگان را به بدبینی متهم می کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها