9 عامل موثر بر قیمت محصولات فولادی

کد خبر: 1203547
9 عامل موثر بر قیمت محصولات فولادی

 

نوسان قیمت در صنعت فولاد

صنعت فولاد به دلیل کارایی بالا در صنایع مختلف همواره مورد توجه بوده و رونق و رکود آن می تواند تاثیر مستقیم بر رشد یا افت اقتصاد یک کشور داشته باشد در نتیجه نوسان قیمت مواد اولیه این صنعت مانند قیمت سنگ آهن، قیمت محصولات نیمه تولید شده مانند قیمت ورق روغنی و حتی قیمت محصولات نهایی مانند قیمت پروفیل مبلی، لوله سبک و سنگین، انواع قوطی میتواند باعث افزایش یا کاهش قیمت محصولات در صنایع دیگر نیز شود. نوسان قیمت در صنعت فولاد اغلب نشئت گرفته از کاهش تقاضا، نوسان نرخ ارزهای بین المللی و قیمت جهانی فولاد و آهن می باشد.

با توجه به آن که کشور چین اولین کشور تولید کننده فولاد در جهان می باشد، تعیین قیمت جهانی و همچنین رشد و کاهش صنعت فولاد جهانی تاثیرپذیری از این کشور می باشد. در سال 2022 میلادی با کاهش تقاضا در صنعت ساختمان سازی چین، تقاضا برای محصولات فولادی خصوصا مقاطع کاربردی در این صنعت، کاهش یافته و در سدد آن قیمت محصولات نهایی نیز کاهش قیمت را تجربه نمود. 

جهت اطلاع از قیمت روز پروفیل، لوله سبک و انواع ورق های فولادی میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس (02140770074) حاصل فرمایید.

9 عامل موثر بر قیمت محصولات فولادی

حمل و نقل

کرایه حمل و انتقال مواد اولیه به کارخانجات اولین عامل و پس از آن بالا بودن وزن محصولات فولادی هنگام حمل و نقل و انتقال آن ها که باعث میشود موقع انتقال بار سوخت بیشتری مصرف کند و همچنین قیمت سوخت و بنزین یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت محصولات فولادی می باشد. 

جهت تعیین قیمت پروفیل مبلی، هزینه ی باربری انتقال ورق روغنی به کارخانه تولید لوله و پروفیل و پس از آن هزینه ی حمل بار پروفیل مبلی به مشتری نیز در نظر گرفته میشود. اگر قیمت سوخت و بنزین افزایش یا کاهش پیدا کند قیمت روز پروفیل نیز به طبع آن تغییر میابد.

اثر تورم

کشورهای در حال توسعه در حدود 60درصد از فولاد جهانی را تامین مینمایند که اغلب با مشکل تورم دست و پنجه نرم میکنند. تورم در کشورهای در حال توسعه باعث شده است که کشورهای توسعه یافته به دلیل عواملی چون نیروی کار ارزان و کاهش هزینه های خود، کارخانجات خود را به این کشورها منتقل نمایند.

تصمیمات داخلی هر کشور نیز میتواند بر کاهش یا افزایش قیمت محصولات فولادی یک کشور تاثیر گذار باشد.

میزان عرضه و تقاضا

ایجاد شرایطی مانند جنگ میان کشورها، بیماری های همه گیر مانند کرونا و کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت ها در بازار جهانی میتواند میزان تقاضا را کم یا زیاد کرده و پیرو آن قیمت ها را با تغییر همراه کند. به طور مثال در فصل بهار و تابستان به دلیل گرم شدن هوا صنعت ساختمان سازی با رونق همراه شده و مصرف مقاطع ساختمانی مانند انواع ورق فولادی، لوله و پروفیل افزایش میابد در این موقعیت قیمت پروفیل مبلی و لوله های سبک و سنگین که در ساختمان سازی به وفور استفاده میشوند افزایش میابند.

سیاست داخلی و خارجی

سیاست های سیاسی و اقتصادی میتواند به شدت در بازار خرید و فروش فولاد تاثیر گذار باشد. در تابستان سال 1401 وضع قانون عوارض صادراتی که یک سیاست اقتصادی نادرست بود، صادرات محصولات فولادی کاهش شدیدی پیدا کرده و تولیدکنندگان تولید خود را در حد تامین نیاز داخل کشور برنامه ریزی نمودند. اتخاذ تصمیمات نادرست میتواند باعث رکود در آن صنعت و کشور شود.

سندیکای لوله و پروفیل در خصوص قانون وضع عوارض صادراتی بیان نمود که این حوزه مورد توجه قرار گرفته و برای این محصولات استثنا قائل شده اند در نتیجه قیمت پروفیل مبلی صادراتی و قیمت لوله سبک صادراتی در این برحه ی زمانی ثابت باقی ماند.

9

نوسان ارزهای بین المللی

قیمت روز پروفیل و دیگر محصولات فولادی تاثیر مستقیم از نوسان قیمت ارزهای بین المللی گرفته و افزایش قیمت دلار و دیگر ارزهای رایج میتواند قیمت محصولات فولادی را نیز افزایش دهد.

تامین انرژی

تامین انرژی در ماهای مختلف سال با چالش هایی همراه می باشد که مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه به ارمغان می آورد. در تابستان تامین برق مورد نیاز کارخانجات و در زمستان تامین گاز یکی از بزرگترین مشکلات صنعت فولاد در سال های اخیر محسوب شده و نتایج آن ایجاد نوسان در قیمت محصولات فولادی می باشد.

یکی از محصولاتی که قیمت آن تاثیر مستقیم از محدودیت برق و گاز گرفته و دچار نوسان میشود قیمت پروفیل مبلی میباشد.

قیمت ضایعات آهن

تولید مواد اولیه فولاد مانند شمش فولادی ، بیلت و اسلب به دلیل قابلیت بازیافتی بودن فولاد نیازمند استفاده از ضایعات اهن می باشد، اگر قیمت ضایعات بالا رود، قیمت مواد اولیه تا محصول نهایی مانند قیمت پروفیل مبلی نیز افزایش پیدا میکند.

قیمت مواد اولیه

قیمت اهن اسفنجی و ذغال سنگ که مواد اولیه تولید فولاد تلقی میشوند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

بورس کالا

یکی از سازمان هایی که در سال های اخیر فعالیت خود را در حوزه ی فولاد گسترش داده است، بورس کالا بوده که جهت شفاف سازی معاملات تشکیل شده اما متاسفانه امروزه به سازمان قیمت گذاری دستوری تبدیل شده است که با توجه به قیمت عرضه ورق روغنی در بورس کالا، قیمت روز پروفیل تعیین میگردد.

مجموعه بازرگانی پرشین آیرون، لوله و پروفیل سبک و سنگین را تولید کرده و در کنار آن انواع ورق فولادی مانند: ورق سرد، ورق گرم، ورق اسیدشویی، ورق گالوانیزه و .... را نیز تامین کرده و با مناسب ترین قیمت در بازار در اختیار مشتریان عزیز خود قرار میدهد. مشتریان این مجموعه از قیمت پایین باربری بهره مند شده و بار آن ها زیر قیمت مصوب ارسال میشود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها