آیا لوله مبلی برای ساخت باربیکیو کاربرد دارد؟

کد خبر: 1205419
آیا لوله مبلی برای ساخت باربیکیو کاربرد دارد؟

فولاد و سایر آلیاژهای آهن تنها به شکل لوله و پروفیل و به طور خاص با ضخامت پروفیل و لوله مبلی در آشپزخانه و برای تولید انواع ابزار و وسایل آشپزی بسیار کاربردی و پر استفاده است. فرهای برقی یا گازی، انواع کباب پز و باربیکیو و اجاق های تک شعله پروفیلی در ابعاد کوچک و بزرگ از جمله متداول ترین ابزار پختی هستند که برای تولیدشان از مقاطع فولادی سبک به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

باربیکیو و کباب پز:

کبابی کردن روشی پرطرفدار برای پخت است. همین باعث شده امروز انواع کباب پزها و باربیکیو ها به جز مهمی از باغ و ویلا ها حتی مجموعه های بزرگ آپارتمانی تبدیل بشود. باربیکیوهای گازی فرآیند آماده سازی بسیار ساده ای هم دارند که محبوبیت آن ها را دوچندان کرده است. برای روشن کردن شعله نیازی به زغال یا محلول های آتش زنه ندارد بلکه با باز کردن پیچ گاز و تنها با یک جرقه روشن می شوند و شعله در طول مشعل آن ها منتشر می شود.

صفحه ی اصلی باربیکیوها مستطیل شکل است. در امتداد طول این مستطیل 2 تا 4 ردیف مشعل قرار می گیرد. درب کباب پز با لولا به یکی از طول های این مستطیل متصل می شود. قسمت جلویی درب طبقه ای به عنوان گرم کن قرار می گیرد. در قسمت بیرونی سه ضلع دیگر این مستطیل صفحه های نگه دارنده و زیر آن چهار عدد پایه و یک طبقه اضافه تر قرار می گیرد. این صفحه های نگه دارنده از پروفیل و لوله مبلی ساخته می شود. از آن ها به عنوان پایه ای برای قرار دادن ابزار و تجهیزات پخت استفاده می شود. پروفیل مبلی برای ساخت این صفحه ها بسیار مناسب است. هم فرآیند پذیر هستند که با خمکاری شکل صفحه مورد نظر می شوند، هم مقاوم که به راحتی توان تحمل وزن زیاد را دارند.

شکل معمول پایه های این کباب پزها صاف و بدون انحنا است. در قسمت پایینی پایه ها صفحه ای با چهار چوب پروفیلی ساخته می شود که هم بر مستحکم شدن پایه ها اثر می گذارد هم فضایی برای قرار دادن وسایل اضافی پخت و پز فراهم می شود. عموما تنها دوتا پایه از چهارپایه چرخ دار هستند تا هم حمل و جابجایی آن سخت نباشد و هم با قرار دادن هر چهار پایه روی زمین کباب پز حرکت نکند.

فر گازی:

 طی سال های اخیر با کوچک شدن آپارتمان ها و کم شدن فضای آشپزخانه، گازهای رومیزی طرفدار زیادی پیدا کرده اند. اما حذف فر از اجاق گاز برای همه مطلوب نبود. به همین دلیل بسیاری از افراد به استفاده از فرهای گازی روی آوردند. فرهای گازی به شکل توکار، رومیزی و حتی ایستاده صنعتی تولید می شوند. فرهای توکار و رومیزی بیشتر در منازل مورد استفاده قرار می گیرد اما فرهای ایستاده که ابعاد بزرگتری هم دارند اغلب در شیرینی فروشی ها یا آشپزخانه رستوران ها کاربرد دارد.

لوله مبلی و پروفیل سبک در فرآیند تولید این نوع فرها نیز کاربرد دارد. هم برای لوله کشی های داخلی و هم ساخت بخشی از اجزا بیرونی. دسته تمامی انواع این فرها اغلب از پروفیل یا لوله مبلی ساخته می شود. به لطف فرآیند پذیری خوب این مقاطع یا با خمکاری شکل دسته ساخته می شود یا با برش لوله ها و جوشکاری مجددشان. برای فرهای صنعتی ایستاده پایه ها نیز از مقاطع مبلی ساخته می شود.

این مقاطع به چند دلیل برای این منظور مناسب و کاربردی هستند. اول این که قیمت لوله مبلی مناسب و مقرون به صرفه است. پیچیدگی طراحی فر باعث شده قیمت نسبتا زیادی داشته باشد. استفاده از مواد اولیه ی ارزان قیمت تر می تواند بر پایین آمدن این قیمت نهایی اثر خوبی داشته باشد. مقاطع فولادی سبک ظاهر براق و زیبایی دارند و با کیفیت بالایی آبکاری می شود. اغلب از نمونه های آبکاری شده برای این منظور استفاده می شود که در تماس با چربی و رطوبت عمر مفید طولانی تری داشته باشد.

5

اجاق تک شعله:

اجاق گازهای تک شعله در مقایسه با اجاق گازهای معمول رومیزی یا فردار شعله ی بزرگ تر با حرارت مستقیم و قوی دارد. همین شکل و ساختار خاص باعث شده این نمونه ها برای آشپزخانه های صنعتی بزرگ که در حجم بالا غذا پخته می شود مناسب و کاربردی باشند.

برای لوله گاز که شلنگ به آن متصل می شود باید از لوله های تست شده استفاده بشود که با نشتی یا فشار لوله منفجر نشود. شعله ها معمولا چدنی هستند. برای بدنه و پایه ها هم از لوله و پروفیل مبلی استفاده می شود. بدنه یک چهارچوب پروفیلی است که مشعل روی آن سوار شده و با چهار عدد پایه پروفیلی از زمین فاصله گرفته است.

ساختار این گازها به نسبت بسیار ساده است. برای تولیدشان تنها پروفیل ها را به طول های مورد نظر برش داده و با جوش به هم متصل می کنند. بعد از ساخت چهارچوب کل چهارپایه رنگ می شود تا هم ظاهر زیبا تری داشته باشد و هم در برابر زنگ و خوردگی مقاوم بشود. با توجه به این که خمکاری روی پروفیل ها انجام نمی شود از پروفیل های راسته کاری هم برای این منظور میتوان استفاده کرد.

سخن پایانی:

تمام انواع مقاطع فولادی ظاهر ظریفی دارند و برای ساخت محصولات صنعتی نامناسب به نظر می رسند اما در واقع این مقاطع برای ساخت بخش هایی از محصولات صنعتی هم مناسب و کاربردی هستند. همان طور که می دانید این مقاطع از نظر ابعاد و ضخامت تنوع بسیار زیادی دارند. بدیهی است که برای محصولات سنگین صنعتی باید از نمونه های مقاوم تر استفاده بشود. علاوه بر ضخامت کیفیت تولید هم اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اطمینان از کیفیت تولید تنها و مناسب ترین راهکار، همکاری با تولیدکنندگان معتبر چون گروه صنعتی صبا است. در مورد ضخامت برای ساخت بربیکیو و کباب پز که خود وزن زیادی دارند معمولا از ضخیم ترین نمونه ها یعنی ضخامت های بین 1.25 تا 1.5 استفاده می شود اما برای اجاق گاز های پروفیلی که خود وزن کمتری دارند و تنها باید وزن دیگ غذا را تحمل کند از نمونه های نازک تر و ضخامت هایی بین 0.6 تا 0.9 میلی متر استفاده می کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها