معاینه فنی خودرو چیست و اهمیت انجام آن چقدر است؟

کد خبر: 1207063

داشتن معاینه فنی، از مهم‌ترین فاکتورها برای خودروها محسوب می‌شود و عدم وجود معاینه فنی خودرو، برخلاف قانون است. در صورت نداشتن معاینه فنی، خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف و مالک خودرو جریمه می‌شود. بنابراین افراد دارای وسیله نقلیه باید از این قانون پیروی کنند. همچنین بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی تمام خودرو‌های داخلی و خارجی دارای سن بیش از ۴ سال، باید معاینه فنی اخذ نمایند. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نحوه دریافت معاینه فنی، شرایط و مراحل معاینه فنی خودرو آشنا کنیم.

معاینه فنی خودرو چیست و اهمیت انجام آن چقدر است؟

 

 

معاینه فنی خودرو چیست؟

12

منظور از معاینه فنی خودرو، بررسی‌ و آزمایش تمام موارد فنی و ظاهری خودرو بوده که در مراکز معاینه فنی خودرو توسط افراد متخصص انجام می‌شود تا سلامت تمام قطعات خودرو و عملکرد استاندارد آن‌ها توسط افراد متخصص تأیید شود.

در مراکز معاینه فنی بعد از تأیید مواردی نظیر جلوبندی خودرو، زیربند ماشین، ترمزهای عقب و جلوی خودرو، وضعیت ظاهری ماشین، عملکرد کمک ‌فنرها، بررسی فرمان و وضعیت اتصال‌های آن و سلامت چراغ‌های جلو و عقب خودرو، برچسب و گواهی معاینه فنی با اعتبار 1ساله برای خودرو صادر می‌شود. بر طبق قانون راهنمایی و رانندگی، اگر خودروهای مشمول در سال ۱۴۰۱ معاینه فنی نداشته باشند، روزی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

همچنین قبل از اقدام به خرید ماشین دست دوم، باید گواهی معاینه فنی خودرو را بررسی کرده و از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید. سپس مابقی مراحل خرید ماشین دست دوم را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز جهت معاینه فنی خودرو چیست؟

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو عبارتند از:

  • اصل کارت یا سند خودرو
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو
  • ثبت اطلاعات در سیستم مرکز
  • دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات
  • پرداخت هزینه معاینه فنی

مهلت اعتبار معاینه فنی چقدر است؟

  • مهلت اعتبار معاینه فنی موتورسیکلت، خودروی سواری شخصی و دولتی سبک، ۱ سال است.
  • خودروهای عمومی سبک‌ و‌ سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال، ۶ ماه اعتبار دارند.
  • خودروهای عمومی سبک ‌و سنگین با عمر بیش از ۱۰ سال، دارای ۳ ماه اعتبار هستند.

شرایط اخذ معاینه فنی خودرو

شرایط دریافت معاینه فنی جهت خرید ماشین دست دوم به شرح زیر است.

  • استعلام اعتبار معاینه فنی خودرو
  • دریافت نوبت اینترنتی پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی
  • آماده‌سازی مدارک لازم جهت معاینه فنی
  • مراجعه به مراکز معاینه فنی
  • پذیرش خودرو

مراحل معاینه فنی خودرو

13

  • پذیرش
  • بازرسی ظاهری
  • بررسی آلایندگی خودرو
  • بررسی کمک فنرها
  • آزمودن ترمزها
  • بررسی سیستم تعلیق
  • سلامت چراغ‌ها
  • بررسی میزان انحراف
  • صدور گواهی

پذیرش

برای انجام معاینه فنی خودرو، ابتدا باید اطلاعات خودرو و مالک، توسط پلیس ناجا ثبت ‌شود.

بازرسی ظاهری

14

همانطور که در بخش فوق بیان کردیم، برای خرید ماشین دست دوم، گواهی معاینه فنی خودرو الزامی بوده و باید از سلامت ظاهری و فنی خودرو اطمینان حاصل کنید.

در بررسی ظاهری خودرو باید از سلامت مواردی نظیر آینه‌ها، شیشه‌ها، برف پاک‌کن، بوق خودرو، کمربند ایمنی، بدنه خودرو، میزان پوسیدگی بدنه، لاستیک‌ها، صدای اگزوز، چراغ‌های نور بالا و نور پایین، چراغ راهنما، دود خروجی اضافی از اگزوز، طلق چراغ‌های عقب، چراغ عقب برای ترمز و دنده عقب، خطر و چراغ پلاک مطمئن شوید.

همچنین در این مرحله از معاینه فنی خودرو، لوازم و تجهیزات بسته‌بندی شده روی خودرو نیز باید بررسی شوند. زیرا اگر این لوازم غیراستاندارد باشند، گواهی معاینه فنی خودرو صادر نمی‌شود.

آزمون آلایندگی

بررسی میزان آلایندگی گاز‌های خروجی از اگزوز خودرو با استفاده از یک دستگاه مخصوص در این مرحله انجام می‌شود. اگر گازهای خروجی از اگزوز خودرو بیشتر از حد مجاز باشد و هوا را آلوده کند، گواهی معاینه فنی خودرو صادر نمی‌شود. زیرا گاز‌های دی‌اکسیدکربن و مونواکسیدکربن، آلاینده‌های خطرناکی هستند که اگر میزان این دو گاز در خودرو زیاد باشد، به تشخیص کارشناس تا رفع مشکل، صدور گواهی معاینه فنی خودرو به تعویق می‌افتد.

بررسی کمک فنرها

بررسی کمک فنر‌ها با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام و نتیجه بررسی وضعیت کمک فنرها، به صورت عددی و شکل گرافیکی ثبت می‌شود.

تست ترمز

توجه به سلامت ترمز‌های اصلی و دستی از مهم‌ترین فاکتورها در روند معاینه فنی خودرو محسوب می‌شوند. بنابراین لنت‌های نو و روغن ترمز باکیفیت و مناسب به سلامت ترمز‌ها کمک زیادی می‌کند.

آزمون سیستم تعلیق

بررسی اتصالات و قطعات سیستم تعلیق خودرو، با استفاده از دستگاه مخصوص این سیستم برای صدور گواهی معاینه فنی خودرو الزامی است.

سلامت چراغ‌ها

قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو جهت دریافت گواهی معاینه فنی، از سلامت چراغ‌های خودرو اطمینان حاصل کرده تا انحراف نور نداشته باشند. سلامت چراغ‌ها با استفاده از رایانه بررسی می‌شود.

بررسی میزان انحراف

در این مرحله میزان انحراف جانبی خودرو پس از طی 1 کیلومتر بررسی می‌شود. توجه داشته باشید که در زمان رانندگی اگر فرمان خودرو را رها کنید، جلوبندی و فرمان خودرو نباید بیشتر از ۷ متر، منحرف شوند.

صدور گواهی

در نهایت بعد از بررسی کامل خودرو در مراکز معاینه فنی، در صورتی که خودرو تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذراند، برچسب و گواهی معاینه فنی با اعتبار یکساله برای خودرو صادر می‌شود.

کلام آخر

انجام معاینه فنی خودرو، جهت پیشگیری از آلودگی هوا، حفظ سلامت راننده و سرنشینان خودرو الزامی است. زیرا در مراحل معاینه فنی، تمام قطعات فنی و ظاهری خودرو بررسی شده، ایرادات و مشکلات خودرو طی پروسه معاینه فنی شناسایی و عیوب خودرو رفع می‌شود. همچنین از ایجاد تصادف‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد. بنابراین بر طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، انجام معاینه فنی برای خودروهای دارای سن بیش از چهار سال ضروری است.

مجموعه خودرو 45، سایت خرید ماشین دست دوم و کارکرده بوده که این پلتفرم کارآمد و حرفه‌ای در زمینه پیش خرید ماشین دست دوم، بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

همچنین خودرو 45 با به کارگیری از بهترین متخصصین و کارشناسان خودرو در زمینه خرید ماشین دست دوم کارشناسی شده، راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین به سایت خرید ماشین خودرو 45 مراجعه کرده و خودروی مورد نظر خود را سریع، آسان، در کمترین زمان ممکن و با قیمت منصفانه خریداری کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها