چه زمانی مالیات خرید و فروش خودرو را باید پرداخت کنیم؟

کد خبر: 1207756
چه زمانی مالیات خرید و فروش خودرو را باید پرداخت کنیم؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، جزو هزینه‌های اجباری خودرو است که امکان پرداخت آنلاین آن از طریق آیتول فراهم شده‌است. هر شخص با خرید خودرو، متحمل پرداخت یکسری هزینه‌ها اعم از هزینه‌های نگه‌داری ماشین، بدهی‌های ناشی از خلافی خودرو، هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک، معاینه فنی و ... خواهد شد.

 در این میان طبق قوانین کشور ایران، هر نوع خرید و فروش یا نقل و انتقالی مشمول قانون پرداخت مالیات خواهد شد، بنابراین اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که تصور می‌کنید پرداخت مالیات تنها شامل کالاها، کسب و کارها، حقوق و دستمزدها و ... می‌شود سخت در اشتباه هستید، چرا که مطابق با قانون مالیاتی کشور، هنگام خرید و فروش خودرو هم مجبور به پرداخت مبلغی تحت عنوان « مالیات نقل و انتقال خودرو» هستید. حال سؤال اصلی این است که؛ چه زمانی باید اقدام به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کرد؟

قبل از پاسخ به این سؤال، ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که؛ دریافت مالیات یکی از راه‌های کسب درآمد دولت‌ها جهت اداره کشور و در مواردی جبران کسری بودجه آن‌ها است. مالیات‌ها انواع متفاوتی دارند. مالیات بر تولید کالا، خدمات، صادرات، نقل و انتقال و ... تنها بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت است.

 در سال‌های قبل برخی افراد به دلیل فرار از پرداخت مالیات خرید و فروش خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی‌کردند و برای انجام اینکار تنها به برگ سبز خودرو اکتفا می‌نمودند، از این رو دولت و مجلس به منظور رفع این معضل، قانون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را به تصویب رساندند، بنابراین اگر سودای فرار مالیاتی در این زمینه را در سر دارید، باید بدانید که، پرداخت وجه مالیات خودرو امری اجباری است که در صورت عدم پرداخت و تسویه آن در لیست بدهکاران مالیاتی قرار گرفته و نه تنها اجازه انتقال سند به شما داده نمی‌شود، بلکه از خروج شما از کشور نیز ممانعت به عمل می‌آید.

بدین ترتیب اگر قصد فروش خودرو را دارید اولین اقدام جهت انجام این پروسه، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است، یعنی تا قبل از مراجعه به سامانه پرداخت مالیات خودرو و تسویه وجه مالیاتی امکان تعویض پلاک و انتقال خودرو به خریدار را نخواهید داشت.

 

2

پرداخت مالیات نقل و انتقال ماشین بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

پاسخ این سؤال محل دعوی بسیاری از فروشندگان و خریداران خودرو بوده‌است. بدین منظور ما در این بخش با ذکر این نکته که «پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تماما به عهده فروشنده است» خیال شما را راحت خواهیم کرد. در سال‌های قبل، پروسه نقل و انتقال خودرو بدین شکل بود که؛ فروشنده و خریدار پس از انجام معامله، به مرکز تعویض پلاک مراجعه نموده و در مرحله آخر با رجوع به دفاتر ثبت اسناد رسمی نسبت به انتقال سند و پرداخت مالیات آن اقدام می‌کردند.

اکنون اما این روند تغییر کرده‌است، لذا به منظور خرید و فروش خودرو، در همان ابتدای امر و قبل از هر اقدام دیگری، فروشنده موظف است وجه مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی خودرو، عوارض شهرداری و ... را به طور کامل تسویه نماید تا بتواند مراحل بعدی اعم از تعویض پلاک، ثبت سند و ... را انجام دهد، مابقی هزینه‌های خرید و فروش خودرو مانند هزینه تعویض پلاک نیز بر عهده خریدار است.

 

3

چگونه آنلاین مالیات خودرو را پرداخت کنیم؟

از آنجائیکه خرید و فروش خودرو با توجه به مشکلاتی هم چون عدم امکان قیمت گذاری مشخص روی خودروها، نرخ تورم، عدم رعایت اصول اخلاقی و حقوق مصرف کننده از سوی دلالان خودرو  و ... خود با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، دولت به منظور رفاه حال مالکین خودرو و تسریع در امر پرداخت مالیات، سامانه‌ای دولتی تحت عنوان « دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو» را راه‌اندازی کرده‌است.

پس اگر به دنبال پاسخ سؤال : چگونه آنلاین مالیات خودرو را پرداخت کنیم؟ هستید، ابتدا باید به درگاه ملی خدمات مالیات این سایت دولتی مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی و شماره همراه به نام خود، مراحل ثبت نام و پرداخت را انجام دهید. نیاز به ثبت نام و احراز هویت، عدم دسترسی همیشگی به سایت به دلیل افزایش حجم تقاضا و ... از جمله معایب این وبگاه دولتی است، بنابراین ما به شما سریع‌ترین، راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه، جهت تسویه مالیات نقل و انتقال خودرو یعنی استفاده از سامانه جامع و چند منظوره آیتول را پیشنهاد می‌کنیم.

آیتول یکی از معتبرترین و به روزترین سامانه‌های خدمات خودرویی است که امکان تسویه مالیات نقل و انتقال خودرو را به شکلی آسان و سریع مهیا کرده‌است. بدین منظور تنها کافی است به سایت itoll.ir  مراجعه کرده و در قسمت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، تنها با وارد کردن شماره پلاک و کد ملی مالک خودرو در کمترین زمان و بدون نیاز به هیچگونه احراز هویت، از ریز جزئیات مالیات خودرو خود مطلع شده و در صورت تمایل، از طریق درگاه‌های امن این سامانه، نسبت به صفر کردن مالیات خودرو خود، به صورت آنی و لحظه‌ای اقدام نمائید.

استفاده از سایر خدمات آیتول اعم از؛ استعلام نمره منفی گواهینامه، انجام غیر حضوری معاینه فنی و تعویض پلاک و ... در کنار پشتیبانی ۲۴ ساعته تیم تخصصی این سامانه معتبر، از جمله مزایایی است که تنها با آیتول تجربه خواهید کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها