محله های استانبول؛ گشت و گذار در محله های قدیمی، لوکس و دیدنی استانبول

کد خبر: 1207762
محله های استانبول؛ گشت و گذار در محله های قدیمی، لوکس و دیدنی استانبول

سفر به یک مقصد، تنها در دیدن ساختمان های تاریخی یا معروف و جاذبه های طبیعی آن محدود نمی شود. گاهی بافت فرهنگی، اجتماعی و مذهبی یک محله به خودی خود می تواند برای گردشگر جذاب باشد. محله های استانبول، پرجمعیت ترین شهر ترکیه از جمله مقاصدی است که این ویژگی را دارد. شباهت های متعدد در آداب ‌و رسوم و فرهنگ نزدیک به ایران، استانبول را به اولویت‌های اصلی مسافران ایرانی برای سفر به قلب اقتصادی و گردشگری ترکیه بدل کرده است. اگر با خرید بلیط هواپیما تهران استانبول قصد سفر به ترکیه را دارید، اولین و مهم ترین کار، آشنایی با این محله های استانبول است. پس در ادامه برای گشت و گذار در محله های قدیمی، لوکس و دیدنی استانبول همراه باشید.

محله سلطان احمد از قدیمی‌ترین محله های استانبول

یکی از پر ترددترین محله های استانبول، برای گردش محله سلطان احمد است. چراکه بسیاری از موزه‌ها و کاخ ‌موزه‌های بزرگ و مهم استانبول در این محله واقع شده‌اند. اگر با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده اید، بازدید و گشت و گذار در این محله معروف را از دست ندهید. شاید بتوان گفت که شهر استانبول، از همین محله رشد کرده و رفته رفته، به استانی بسیار پهناور تبدیل شده است. این محله، از جمله قدیمی ترین محله های استانبول است و کاخ توپکاپی در آنجا واقع شده است. کاخ توپکاپی مکانی چندمنظوره و یادگار دوران عثمانی است. این کاخ مرکز مدیریت حکومت، حرمسرا و دادگاه بوده و قدمت آن به سال 1478 می‌رسد. موضوعی که باعث تعجب همگان می‌شود این است که 25 سلطان عثمانی در طی 4 قرن در کاخ توپکاپی زندگی می‌کردند. علاوه بر این، بسیاری از اماکن تاریخی و دیدنی معروف ترکیه، همچون مسجد آبی (مسجد سلطان احمدی)، مسجد ایاصوفیه، بازار بزرگ استانبول، میدان اسب، و آب انبار باسیلیکا نیز در همین محله قرار دارند. در محله سلطان احمد می‌توانید بهترین بناهای تاریخی استانبول را ببینید، بهترین غذاهای خیابانی استانبول را مزه کنید و بهترین سوغاتی‌های ترکیه را از بازار بزرگ استانبول بخرید.

خرید سوغاتی از محله گالاتا

یکی از نمادهای شهر استانبول، برچ معروف گالاتا است و محال است که آن را در فیلم‌های ترکیه‌ای، ندیده باشید. برج گالاتا تا حدود سال ۱۹۶۰ میلادی به‌عنوان مکانی برای دیده‌‌بانی و روشن کردن آتش در هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گرفت و همیشه فرد یا افرادی برای سرکشی و کنترل کشتی‌های در حال عبور و مرور در آن حضور داشتند. نام محله گالاتا برگرفته از برج مشهور گالاتا استانبول است که در منطقه بیگ‌اوغلو قرار دارد. این منطقه، به خصوص منطقه اطراف برج، از جمله توریستی‌ترین محله های استانبول به شمار می‌رود. پیشنهاد می کنیم پیش از خرید بلیط هواپیما استانبول تهران و بازگشت به ایران، ازین محله دیدن کنید. کافه‌ها و رستوران‌های محله گالاتا زبانزد خاص و عام هستند. محله گالاتا مکانی مناسب برای خرید سوغاتی‌های به‌مراتب ارزان‌تر از منطقه سلطان احمد است. پیاده‌روی در کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش این محله یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در سفر به استانبول به شمار می رود.

خیابان استقلال و میدان تکسیم از محله های معروف استانبول

مشهورترین خیابان استانبول، خیابان استقلال، در بی‌اوغلو قرار دارد و در روزهای آفتابی یا شب‌های پرستاره، با مناظر تاریخی، فروشگاه‌های پرزرق‌وبرق و مردم خون‌گرمش می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند. در قسمت شمال شرقی این خیابان، میدان تکسیم قرار گرفته است جایی که خیلی از افراد آن را قلب استانبول می‌دانند و بسیاری از رستوران‌های مشهور نیز در آنجا مشغول خدمت‌رسانی هستند. میدان تکسیم از مهمترین و پربازدیدترین محله ‌های استانبول است. این میدان برای همه گردشگران و به‌ویژه ایرانی‌ها، اولویت اول در انتخاب هتل است. همه می‌خواهند هتل‌شان نزدیک به میدان تکسیم باشد. حتی جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تکسیم، دلیل اصلی بسیاری از گردشگران برای انتخاب این محله است. دسترسی از این محله به بزرگترین و مدرن‌ترین مراکز خرید استانبول آسان است.

محله بشیکتاش (ایلچه بشیکتاش)

نمی‌شود به استانبول سفر کرد، اما به محله بشیکتاش سر نزد. چنان که پیشتر هم گفتیم، بسیاری از اماکن دیدنی و تاریخی استانبول، درست در همین منطقه قرار دارد و ندیدنشان، فقدان بزرگی خواهد بود. بشیکتاش که در گذشته روستایی احاطه‌شده در دل جنگل بوده، حالا یک منطقه شهری در قلبِ قسمت اروپایی استانبول است که ساکنانی از طبقه متوسط روبه‌بالای استانبول، در آن زندگی می کنند. گفتنی است که ورزشگاه تیم محبوب بشیکتاش در این منطقه قرار دارد. کاخ دولمه باغچه، کاخ ییلدیز، کاخ ایهلامور، کاخ خدیجه سلطان، مسجد اورتاکوی، موزه نیروی دریایی از جمله جاهای دیدنی محله بشکیتاش استانبول است. در این محله می‌توانید غذاهای سنتی ارزان‌قیمت را تجربه کنید. خرید ماهی تازه و زندگی شبانه‌ی بسیار پویا هم از ویژگی‌های بشیکتاش است. بشیکتاش به عنوان یکی از معروف ترین محله های استانبول، ن رستوران‌ های مشهور نصرت و اولوس 29، و چندین هتل‌ لوکس را در دل خود جای داده است.

محله کاگیتان؛ از تفرجگاه‌های سلاطین دوره عثمانی

کاگیتان از قدیمی‌ترین محله های استانبول به حساب می‌آید. کاگیتانِ امروزی در گذشته یک منطقه جنگلی بود و سلطان‌های عثمانی به‌همراه خانواده برای تفریح و برگزاری مهمانی‌ها به این نقطه می‌رفتند. اکنون خبری از منطقه جنگی نیست و در دهه ۱۹۲۰ میلادی به‌دلیل موقعیت فوق‌العاده این منطقه و نزدیک‌بودن به گلدن هورن، کاگیتان به یک ناحیه صنعتی/کارخانه‌ای تبدیل شده است.

شیشلی، گشت و گذار در مرکز خرید جواهر استانبول

در بخش عمده‌ای از تاریخ استانبول، شیشلی و منطقه شمالی میدان تکسیم، محلی برای شکار بوده است. بعد از استقلال کشور ترکیه و با راه‌اندازی اولین ‌ترن برقی استانبول در شیشلی و تاسیس بیمارستان‌ها و مدارس مجهز، کم‌کم پای مهاجران و سرمایه‌گذاران هم به این منطقه باز شد. این محله در حال‌حاضر از محله‌ های مدرن استانبول است. اگرچه شیشلی منطقه‌ای کاملا مسکونی است، ولی در آن می‌توان ساختمان‌های تجاری، هتل‌های لوکس، رستوران‌های پرزرق‌وبرق و فروشگاه‌های بزرگی را پیدا کرد که در نزدیکی مرکز خرید جواهر استانبول، بزرگترین مرکز خرید اروپا و دومین مرکز خرید شهری بزرگ دنیا قرار گرفته‌اند. در محله شیشلی که قدم بزنید ساختمان سه‌طبقه صورتی‌رنگی را می‌بینید که با همه ساختمان‌های اطرافش متفاوت است. این ساختمان زیبا در دهه اول قرن بیستم ساخته شده و محل زندگی مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) اولین رئیس جمهور کشور ترکیه بوده است. از سال 1942 این خانه به موزه تغییر کاربری داده و به یکی از مقاصد گردشگری محله شیشلی تبدیل شده است. محله بزرگ شیشلی خود شامل چندین محله‌کوچک است که هرکدام داستان‌ها و سرگذشت جالبی دارند. درگذشته مردمانی از یونان، ارامنه، بالکان و شام در این محله‌ها زندگی می‌کردند که هنوز هم بعد از گذشت چند قرن می‌توان ردپای حضورشان را در بناها و ساختمان‌های آنجا دید. معروف‌ترین محله در منطقه شیشلی محله نیشانتاشی است که بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید لوکس در آن قرار دارند. مسجد تسویکیه، قصر ایهلامور، مسجد شیشلی، آمفی‌تئاتر جمیل توپوزولو، مرکز خرید جواهر، مرکز خرید کنیون و مرکز خرید پروفیلو از مهم ترین جاهای محله شیشلی استانبول هستند. از شیشلی، دسترسی به اورتاکوی و ببک بسیار آسان است و محله تکسیم هم با چند دقیقه در دسترس‌تان قرار می‌گیرد.

محله ساری یر؛ شمالی‌ترین محله استانبول

منطقه ساری یر، شمالی‌ترین محله استانبول در قسمت اروپایی این شهر است و در اصل یک دهکده ماهیگیری بوده است. در ساحل این منطقه عمارت های قدیمی که متعلق به سفارت خانه ها و یا مردم عادی است و همچنین رستوران های دریایی قرار دارند. منطقه ساری یر در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار دارد که از جنوب توسط محله بشیکتاش، از جنوب غربی با منطقه شیشلی، از شرق با تنگه بسفر، از شمال با دریای سیاه و از غرب با محله ایوب سلطان احاطه شده است. ساریر یکی از محله های لوکس استانبول است. ساری یر و رومِلی کاواگی آخرین نقطه ای است که قایق های مسافربری و قایق های تفریحی در طول بسفروس در آن توقف می کنند. محبوبیت این دو منطقه به خاطر رستوران های دریاییشان است و آنادولو کاواگی که در ساحل روبه رویی واقع شده در هنگام تعطیلات بسیار شلوغ می باشد. تپه های هر دو طرف پوشیده از جنگل های سرسبزی است. به دلیل همه این مزایا، ترافیک سنگین ساری یر را نباید فراموش کنید؛ پس با یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده به شمالی‌ترین و یکی از زیباترین محله های استانبول بروید.

محله امینونو، از محله های خوب استانبول

محله امینونو استانبول یکی از محله های خوب استانبول است که در قسمت اروپایی قرارگرفته و دوره‌های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است. با امینونو یکی از قدیمی ترین محله های استانبول است که بسیاری از نمادهای این شهر دیدنی را در خود جای داده است. آب‌راه بسفر و کشتی‌های کروز، مسجد جدید استانبول، پل گالاتا و ماهیگیران کرانه‌ی بسفر را در این منطقه خواهید دید. امینونو در کنار خلیج شاخ‌طلایی واقع شده و به دلیل نزدیکی به تنگه بسفر محل رفت‌وآمد بازرگانان، تجار و دریانوردان بسیاری بوده است. اسکله‌های متعدد تفریحی، ساختمان‌های قدیمی، بازارهای سنتی و جاذبه‌های دیدنی نماد محله امینونو هستند. این محله به دلیل وجود رستوران‌های محلی و بازارها و بازارچه‌های محلی مانند بازار ادویه استانبول، شهرت دارد. در محله سیرکیجی هم که نام میدانی در امینونو است، قدیمی‌ترین بوتیک‌های استانبول و فروشگاه‌های قدیمی و مشهور باقلوای استانبولی، دلیل شهرت و محبوبیت آن بین گردشگران شده است.

محله های استانبول

محله بالات، خانه های رنگارنگ

بالات از محله‌ های تاریخی استانبول است و در منطقه فاتح واقع شده است. این محله قدیمی استانبول، وجود کافی‌شاپ‌هایی‌ست که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی دلپذیر سرو می‌کنند و خانه‌های رنگارنگی که چشم‌اندازی بدیع به این نقطه از شهر استانبول بخشیده‌اند. علاقمندان به عکاسی در سفر، بالات را برای گشت‌وگذارشان انتخاب می‌کنند. محله بالات در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این محله در منطقه فاتح و در محدوده شهر قدیم واقع شده است. محله بالات در مجاروت محله «فنر» (Fener) و در ساحل جنوبی خلیج شاخ طلایی (Golden Horn) استانبول قرار دارد، جایی که در گذشته محل زندگی یونانی‌ها و یهودی‌های ساکن استانبول بود. مردم یهودی ساکن استانبول سرنوشت پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند. بخشی از یهودیان سفاردی در سال ۱۴۹۲ میلادی برای فرار از تفتیش عقاید اسپانیایی و نجات جان خود، اسپانیا را به مقصد استانبول ترک کردند. علاوه بر این، بخش دیگری از یهودی‌ها در دهه ۱۹۳۰، با روی کار آمدن حکومت نازی‌ها، از اروپای شرقی و میانه به استانبول آمدند. بسیاری از این مهاجران در منطقه فاتح و به‌خصوص در محله بالات ساکن شدند. پس از سال ۱۹۶۰ میلادی اقلیت ثروتمند یهودی از بالات به محله شیشلی در بخش اروپایی استانبول نقل مکان کردند. مهاجرت و کاهش جمعیت یهودیان، تغییرات قابل‌توجهی را در ناحیه ثروتمند بالات پدید آورد و این محله را به محله‌ای مهاجرنشین و فرودست بدل کرد. محله بالات تا مدتی درگیر غفلت و بی‌توجهی بود و با گذر زمان و توسعه گردشگری، این محله مجدد مورد بازنگری قرار گرفت. با حمایت یونسکو، بسیاری خانه‌های محله بالات بازسازی شد و این منطقه در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمی از مذهب‌ها و نژادهای گوناگون است که اکثر آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از طرفی، خانه‌های رنگارنگ و کلیساهای ارامنه نیز از ویژگی‌های بارز محله بالات به شمار می‌روند.

تفریحات شبانه در بندرگاه گالاتا و محله کاراکوی

کاراکوی، یکی از محله های استانبول است که بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید، عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها برای خرید با قیمت مناسب را در خود جای داده است. در محله کاراکوی استانبول، کافه‌بوتیک‌های بسیار زیبایی انتظارتان را می‌کشند و رستوران‌ها آماده پذیرایی از شما هستند. کاراکوی را به عنوان یکی از بهترین محله‌های استانبول برای تفریحات شبانه هم می‌شناسند. این محله در کنار آب واقع است و در گذشته یکی از مهمترین بندرگاه‌های ترکیه محسوب می‌شده، بندرگاه تفریحی استانبول، یعنی گالاتا هم در این محله واقع است. رستوران‌های محلی و رستوران‌های غذای دریایی نیز از قسمت‌های جذاب در محله کاراکوی هستند. در روزهای آخر هفته محله کاراکوی پر می‌شود از ازدحام جمعیت گردشگران و شهروندان استانبول که برای خرید و گشت‌وگذار به این محله می‌آیند. یکی از رستوران‌های معروف کاراکوی، رستوران Karaköy Lokantası است که برای رفتن به آن حتما باید از قبل میز شامتان را رزرو کنید.

محله اورتاکوی استانبول

محله اورتاکوی استانبول

محله اورتاکوی به دلیل قرارگرفتن در کنار دریای مرمره، یکی از معروف‌ترین محله ‌های استانبول به حساب می‌آید و در هرگوشه از آن ردپایی از ملل و ادیان مختلف جهان دیده می‌شود. وجود چند مسجد و کلیسا در این منطقه بر ادعای آزادی مذاهب در اورتاکوی، صحه می‌گذارد. اورتاکوی (Ortaköy) یعنی «روستایی در میانه». همانطور که از نامش پیداست، محله اورتاکوی استانبول درست در وسط منطقه بسفر قرار دارد و چشم‌انداز بسیار زیبایی به گردشگران نمایش می‌دهد. جالب است بدانید، اسکله کوچکی اورتاکوی را به همسایه هایش وصل می‌کند که در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد. مسجد اورتاکوی معروف به مسجد مجیدیه، کلیسای Surp Krikor Lusavori، مدرسه کاباتاش، رستوران Feriye که به عنوان مطبخ برای سلطان استنفاده می‌شده، از جمله جاهای دیدنی محله اورتاکوی استانبول هستند. بازارهای خیابانی نیز در اورتاکوی محبوب هستند و هر روز هفته پر از جمعیتی است که از قدم زدن دراین بازارهای خیابانی و خرید انواع صنایع دستی، سوغاتی، کتاب های دست دوم و بسیاری از تفریحات لذت می برند.

محله ببک، صبحانه خوشمزه در محله سلبریتی ها

بعد از پیاده‌روی در اورتاکوی و خوردنِ یک وعده غذای خیابانی، به سمت ببک حرکت کنید و در همین حین از چشم‌انداز زیبای بسفر لذت ببرید. محله ببک استانبول (Bebek) به محله سلبریتی‌های ترکیه شهرت دارد؛ این منطقه برای خانه‌های لوکس، رستوران‌های گران‌قیمت و کلوپ‌های شبانه پر زرق‌وبرق شهرت دارد. اگرچه که به‌عنوان یک گردشگر شما را به پرداخت هزینه‌های گزاف در محله بسفر ترغیب نمی‌کنیم، اما می‌توانید مانند بسیاری از گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنید، از اورتاکوی تا ببک را پیاده گز کنید و در مشهورترین قنادی این منطقه – بایلان – قهوه ترک و دسر سفارش دهید. ببک همچنین یک انتخاب عالی در بین بهترین محله‌های استانبول برای یک صبحانه لذیذ است. پیشنهاد می‌کنیم کافه مانگاریت (Mangerie Café) را انتخاب کنید و یک صبحانه عالی با چشم‌اندازی زیبا از بسفر را نوش جان کنید.

محله مودا استانبول، جایی برای شکم گردی

بیشتر هنرمندان و نویسندگان استانبول در محله مودا سکونت دارند. وجود رستوران‌ها و کافه‌های جدید در این محله باعث رونق آن شده که این شهرت هر روز هم بیشتر شناخته می‌شود. مودا در بین محله‌های آسیایی استانبول، یکی از بهترین‌ها برای زندگی ا‌ست و همچنین از بهترین محله های استانبول برای شکم گردی محسوب می‌شود. مودا جاده‌سی (خیابان مودا) و اطراف آن پر از کافه‌های جالبی است که مردم محلی در طول روز در آن‌ها وقت می‌گذرانند و در حین نوشیدن قهوه باهم صحبت می‌کنند. یکی از بهترین مکان‌ها کافه یر (Yer) است. فروشگاه نانوایی نان (Naan Bakeshop) نیز در این منطقه آسیایی است که نان‌های تازه فوق‌العاده‌ای (و ساندویچ‌های با نان خوشمزه) می‌پزد. بستنی فروشی علی اوستا Ali Usta هم در همین محله قرار دارد. کادیکوی بالیک پازاری (بازار ماهی کادیکوی) نیز در این محله استانبول واقع شده است. کادیکوی بالیک پازاری چیزی بیشتر از یک بازار ماهی تازه است. شما در اینجا همه چیز پیدا خواهید کرد؛ از محصولات تازه گرفته تا پنیر، روغن، قهوه، آجیل، دسرهای ترکی و عسل. قدم‌زدن در این بازار طولانی در فضای باز است. اگر احساس گرسنگی کردید حتما در رستوران چیا (Çiya) توقف کنید؛ رستورانی که بهترین کباب‌ها و همچنین، غذاهای لذیذ آناتولی را در این کوچه مشهور کادیکوی به مشتریانش ارائه می‌دهد. این محله استانبول به‌خاطر امکان قایق‌سواری نیز برای گردشگران جذاب است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه، بازدید محله و پارک ساحلی مودا استانبول را در لیست برنامه سفرتان قرار دهید.

کافه های محله مودا استانبول

محله فنرباغچه استانبول، سرزمین فوتبالی ها و محلی برای پیاده روی

محله فنرباغچه یا فنرباهچه از جنوب با ساحل زیبای دریای مرمره و از شرق با محله معروف جاده بستان از شمال با فنریولو و از غرب با محله زوهتو پاشا همسایه است. تیم فوتبال فنرباغچه از مشهورترین باشگاه های ورزشی مطرح کشور ترکیه نیز متعلق به این ناحیه از منطقه کادیکوی است که استادیوم معروف آن نیز درون خود جای داده است. این محله بی‌نظیر استانبول خاستگاه بسیاری از رستوران‌های لاکچری و بوتیک‌های عالی در این شهر است. کوچه های دنج این محله که از جنوب با خیابان بغداد به سمت ساحل امتداد یافته اند جلوه بسیار زیبایی به این محله از کادیکوی بخشیده اند و همواره درخواست برای سکونت در این قسمت به نسبت سایر محلات کادیکوی بالاترارزیابی شده است. پارک زیبای فنرباغچه مهم‌ترین جاذبه دیدنی محله فنرباهچه استانبول است. فضای دوست‌داشتنی پارک و چشم‌انداز رویایی‌اش به دریای مرمره باعث شده که این پارک یک سروگردن از تمام پارک‌های استانبول بالاتر باشد.

منطقه مال تپه استانبول

منطقه مال تپه یکی از بهترین محله های استانبول در قسمت آسیایی است و دلیلِ این منحصربه‌فرد بودن هم وجودِ مرز مشترک طولانی با دریای مرمره است. این محله قدیمی و اصیل برای داشتنِ مراکز خرید، هتل‌ها، دانشگاه و دسترسی خوبش از فرودگاه صبیحا، بین گردشگران، دانشجویان بین‌المللی و مهاجرین محبوب شده است. پارک ساحلی، عمارت رمزی پاشا و مسجد جمهوریت از مهمترین جاهای دیدنی مال تپه استانبول است.

در پایان...

خوشحالیم که تا پایان معرفی محله های استانبول همراه ما بودید. در این مقاله سعی کردیم جاهای دیدنی و محله های استانبول را به شما معرفی کنیم. محله هایی نیاز شما را برای خرید سوغاتی، دیدن جاهای تاریخی، خانه های رنگارنگ، شکم گردی و کافه گردی تامین می کند. اگر برنامه های سفر خود را چیده اید، می توانید برای خرید بلیط هواپیما به سایت یوتراوز مراجعه کنید. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها