بیمه تامین اجتماعی اختیاری چیست؟

کد خبر: 1207766
بیمه تامین اجتماعی اختیاری چیست؟

در دورانی که هیچ چیز قابل‌پیش‌بینی نیست، داشتن بیمه آرامش خاطر درباره آینده را به همراه دارد. با پرداخت حق بیمه، علاوه‌بر بهره‌مند شدن از مزایایی چون پوشش‌های درمانی، اندوخته‌ای را برای دوران بازنشستگی خود کنار می‌گذارید. سازمان تامین اجتماعی با هدف کمک به اقشار مختلف جامعه طرح‌های بیمه‌ای متفاوتی را ارائه می‌دهد. بیمه تامین اجتماعی اختیاری یکی از طرح‌های سودمند این سازمان است که سالانه افراد بسیاری برای ثبت نام در آن اقدام می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق این طرح، شرایط و روش‌ ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌پردازیم. در پایان این مطلب همه سوالات شما درباره بیمه اختیاری برطرف خواهد شد.

بیمه اختیاری چیست؟ یکی از طرح‌های محبوب بیمه خویش فرما

برای آشنایی با بیمه تامین اجتماعی اختیاری بهتر است ابتدا با انواع بیمه‌های ارائه شده در سازمان تامین اجتماعی آشنا شوید. به‌طورکلی، انواع طرح‌های بیمه‌ای ارائه شده در تامین اجتماعی به دو دسته اجباری و خویش فرما تقسیم می‌شوند. در بیمه اجباری، کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه کارکنان و کارگران است. میزان حق بیمه پرداختی توسط کارفرما در بیمه اجباری، بر اساس حقوق و دستمزد در حسابداری محاسبه خواهد شد.

دسته‌بندی دیگر بیمه‌های تامین اجتماعی، یعنی بیمه خویش فرما، خود به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود. افرادی که در طرح بیمه اختیاری ثبت نام می‌کنند، به بیانی ساده وظیفه پرداخت حق بیمه خود را بر عهده می‌گیرند.

بیمه اختیاری برای چه کسانی مناسب است؟

به‌طورکلی، بیمه اختیاری تامین اجتماعی برای افرادی مناسب است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. از جمله افرادی با شرایط زیر:

  • کسانی که دورکار هستند.
  • کسانی که شغل آزاد دارند.
  • کسانی که شغل ثابت و مشخصی ندارند.
  • افرادی که خانه‌دار هستند.
  • افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری نیستند یا به‌عبارتی در کارگاه‌های مشمول قانون کار فعالیت نمی‌کنند.

در شرایط کلی، افرادی که تحت پوشش بیمه خاصی نبوده، ولی تمایل به استفاده از پوشش‌ها و مزایای بیمه تامین اجتماعی دارند، در طرح بیمه اختیاری تامین اجتماعی ثبت نام می‌کنند. با وجود این که حسابرسی تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی اختیاری انجام نمی‌شود، ولی افراد برای حفظ بیمه خود ملزم به پرداخت حق بیمه به‌صورت ماهیانه هستند. بیمه‌شدگان اختیاری موظف هستند حق بیمه خود را نهایتا تا آخرین روز دو ماه بعد از موعد مقرر پرداخت حق بیمه، پرداخت کنند؛ در غیر این صورت، قرارداد بیمه آن‌ها لغو شده و باید مجددا درخواست خود را برای ثبت نام به شعب تامین اجتماعی اعلام کنند.

20

مزایا و معایب بیمه اختیاری را بیشتر بشناسید

بیمه اختیاری مزایای بسیاری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؛ به همین دلیل، سالانه افراد بسیاری نسبت به ثبت نام بیمه اختیاری اقدام می‌کنند. از جمله مزایای این بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از انواع پوشش درمانی تامین اجتماعی
  • دریافت حقوق مستمری بعد از بازنشستگی
  • امکان دریافت حقوق مستمری توسط خانواده بیمه‌شده بعد از فوت او
  • ارائه وسایل کمک پزشکی
  • دفترچه بیمه درمانی برای بیمه‌شده و افراد تحت‌تکفل او

در کنار این مزایا، بیمه تامین اجتماعی اختیاری معایبی نیز دارد. از جمله معایب بیمه اختیاری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تعلق نگرفتن بیمه بیکاری به فرد بیمه‌شده
  • تعلق نگرفتن غرامت بارداری
  • عدم برخورداری از مزیت کمک هزینه از کارافتادگی ناشی از کار
  • عدم تعلق کمک هزینه ازدواج
  • پرداخت همه مبلغ حق بیمه توسط خود شخص

میزان حق بیمه قابل‌پرداخت به‌صورت اتوماتیک با نرم افزار حسابداری محاسبه شده و به بیمه‌شده اعلام می‌شود. مبلغ حق بیمه متناسب با حقوق اعلام شده توسط فرد، محاسبه خواهد شد و برای هر فرد متفاوت است.

بررسی دقیق شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی اختیاری

افراد متقاضی برای ثبت نام در بیمه اختیاری تامین اجتماعی باید شرایط خاصی داشته باشند. سازمان تامین اجتماعی شروط لازم برای ثبت نام بیمه اختیاری را به صورت زیر اعلام کرده است:

  • داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال سن؛ در‌صورتی‌که فردی بیشتر از ۵۵ سال سن داشته باشد، باید معادل با همان مقدار مازاد سنی، سابقه پرداخت حق بیمه را در پرونده بیمه‌ای خود داشته باشد. برای مثال، اگر متقاضی بیمه ۵۶ ساله است، داشتن ۱ سال سابقه پرداخت حق بیمه از شروط ثبت نام او در طرح بیمه اختیاری خواهد بود؛ البته فرد می‌تواند هنگام ثبت نام جمع مبلغ حق بیمه ۱ سال را به تامین اجتماعی پرداخت کند.
  • قانون محدودیت سنی شامل حال افراد با سابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه نخواهد شد. این افراد با هر سنی می‌توانند نسبت به ثبت نام بیمه اختیاری اقدام کنند.
  • متقاضی ثبت نام بیمه اختیاری نباید تحت پوشش بیمه اجباری باشد.

آگاهی داشتن از این شروط پیش از ثبت نام برای بیمه اختیاری ضروری است. درصورتی‌که متقاضی همه این شرایط را داشته باشد، می‌تواند نسبت به ثبت نام در طرح بیمه اختیاری اقدام کند. در ادامه روش ثبت نام بیمه اختیاری را توضیح خواهیم داد.

بررسی روش و مدارک لازم برای بیمه تامین اجتماعی اختیاری

برای ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی، فرد متقاضی باید به‌صورت حضوری به تامین اجتماعی مراجعه کند. برای این کار باید شعبه‌ای را انتخاب کنید که سوابق بیمه‌ای شما در آن به‌صورت متمرکز جمع‌آوری شده است. بعد از مراجعه حضوری به شعبه، فرم مربوط به بیمه اختیاری را دریافت و پر کنید؛ سپس، یک قطعه عکس و رسید دریافتی از شعبه را به مسئول ثبت نام تحویل دهید. نتیجه درخواست ثبت شده بعد از حداکثر ۲ ماه به شما اعلام خواهد شد.

روش پرداخت بیمه تامین اجتماعی اختیاری بر اساس نرخ حق بیمه

هزینه بیمه اختیاری ۲۷ درصد حقوق اعلام شده توسط فرد در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت ماهیانه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود؛ ۳ درصد از حق بیمه را نیز دولت پرداخت خواهد کرد. برای پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌توانید به سامانه یکپارچه تامین اجتماعی با آدرس اینترنتی samt.tamin.ir سر بزنید و از قسمت عملیات بیمه شدگان خاص، فرایند پرداخت حق بیمه را انجام دهید. متقاضیان می‌توانند هزینه بیمه اختیاری را بر اساس حداقل یا حداکثر دستمزد در هر سال تعیین کنند و هر دو سال یکبار، امکان افزایش ۱۰ درصدی حق بیمه خود را خواهند داشت؛ با این کار مبلغ مستمری دریافتی در زمان بازنشستگی بیشتر خواهد بود. میزان مبلغ حق بیمه بر اساس حقوق و میزان مستمری دریافتی، توسط بهترین نرم افزارهای حسابداری قابل‌محاسبه خواهند بود.

21

سپیدار سیستم؛ بهترین نرم افزار محاسبه حق بیمه و حقوق مستمری

در این مقاله درباره بیمه تامین اجتماعی اختیاری صحبت کردیم. با ثبت نام در این بیمه از مزایایی چون پوشش‌های درمانی و حقوق مستمری بهره‌مند خواهید شد. میزان مبلغ مستمری دریافتی در زمان بازنشستگی، با استفاده از بهترین نرم افزارهای حسابداری مانند نرم افزار سپیدار سیستم قابل‌محاسبه خواهند بود.

شما نیز می‌توانید برای محاسبه حقوق، دستمزد و مبلغ مستمری از امکانات نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم بهره ببرید. برای آشنایی با امکانات این نرم افزار حرفه‌ای به سایت این مجموعه با آدرس sepidarsystem.com سر بزنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها