آشنایی با انواع مواد آب بندی و چسب بتن شیمی ساختمان

کد خبر: 1210779
آشنایی با انواع مواد آب بندی و چسب بتن شیمی ساختمان

 

بتن ماده ای است که پایه آن از سیمان، سنگدانه و آب تشکیل شده است. برای تولید بتن جهت کاربری ها و مصارف گوناگون نیاز به مواد مکملی وجود دارد که بدان اضافه می شود. این مواد شامل مواد آب بندی و چسب بتن، آنی گیر بتن ، آب گریزها و ... است.

یکی از دغدغه‌های مهم سازندگان و مجریان سازه‌های بتنی، داشتن بتنی با حداکثر کارایی لازم است. یک بتن خوب و ایده آل بایستی ویژگی هایی متناسب با سازه بتنی مورد نیاز داشته باشد. یک دسته از محصولات صنعت ساختمان برای تولید بتن می باشد که شامل مواد آب بندی بتنف چسب های بتن و ... است. کارکرد اصلی مواد آب بندی بتن، ممانعت از نفوذ آب به داخل بتن برای جلوگیری از فرسایش و خوردگی آن است.

تولید کنندگان بسیاری در این زمینه مشغول فعالیت و تولید این محصولات هستند. یکی از تولیدکنندگان به نام در این زمینه شرکت شیمی ساختمان است که با قدمت بیش از 50 ساله طیف وسیعی از محصولات آب بندی بتن را تولید می کنند. ما در این مقاله سعی داریم تا با معرفی مواد آب بندی بتن و ویزگی ها و مزایای آن، محصولات این شرکت را معرفی نمایید.

معرفی انواع مواد آب بندی بتن

مواد آب بندی بتن دسته ای از محصولات صنعت شیمی ساختمان است برای تولید بتن بهینه و یا تعمیرات بتن استفاده می شود. این دسته از محصولات شامل موارد زیر است:

  1. چسب های بتن
  2. ملات های تعمیراتی
  3. مواد آب بندی بتن
  4. آنی گیر بتن
  5. چسب و پوشش های سطحی فوم
  6. آبگریزها

هر کدام از محصولات بالا کاربری های مختلفی را دارند که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

 

چسب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

یک از افزودنی های مهم در تولید بتن، چسب بتن است. چسب های بتن در دو دسته عمده اپوکسی و پلیمری تولید می شوند که هر کدام کاربردهای مختص به خود را دارد. به طور کلی از چسب های بتن برای آب بندی، ترمیم بتن های آسیب دیده وقدیمی، بالا بردن مقاومت مکانیکی و شیمیایی بتن و جلوگیری از بروز ترک خوردگی بتن استفاده می شود. شرکت شیمی ساختمان تولید کننده 5 نوع چسب بتن در بازار ایران است که با نام تجاری فرکوتاپ تولید و عرضه می شود.

چسب بتن SA12 و SA12F

چسب SA12 یک چسب واسطه بتن و ملات و آب بندکننده سطوح سیمانی و بتنی است که بر پایه پلیمرهای اصلاح شده تولید شده است. چسب SA12F با کمی تغییرات در ترکیب مواد، دارای خواص انعطاف پذیری بالاتری است. این دو محصول برای ساخت ملات های چسبنده جهت سطوح بتنی مناسب بوده و بعنوان ماده آب بند کننده و واسطه چسبنده ای قوی برای تعمیرات سطوح بتنی و سیمانی تولید گردیده است. رنگ محصول اصل شیمی ساختمان شیری است. شما می توانید برای مشاهده بسته بندی و مشخصات فنی دقیق تر به وب سایت این شرکت به نشانی https://shimisakhteman.net مراجعه نمایید.

موارد استفاده چسب بتن SA12

SA12 یک چسب بتن کامل با حداکثر کارایی است و می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • برای تهیه ملات و اندودهای آب بندی جهت استفاده در سطوح بتنی دیوارها و کف منابع آب، استخر های شنا و طرح های فاضلاب و تصفیه خانه ها و...
  • برای تعمیر و بازسازی بتن های پر تخلخل فونداسیون ها و بتن های آسیب دیده قدیمی
  • استفاده در سطوح بتنی اکسپوزی به عنوان عامل چسبندگی در پودر بتونه کاسماتیک
  •  استفاده در زیرسازی رنگ های اپوکسی – اکریلیک – پلی اورتان
  • تولید ملات های چسبنده با ماسه و سیمان و خاک سنگ برای چسباندن کاشی و سنگ و صافکاری کلی سطح بتن
  • استفاده به عنوان ماده ترکیبی با چسب کاشی BK1 (یک چسب کاشی و سرامیک شیمی ساختمان) برای تقویت چسب ساخته شده و ملات بندکشی.

ویژگی ها و مزایای SA12 برای استفاده

  • افزایش مقاومت چسبندگی ملات به بتن قدیم بدون نیاز به توری های فلزی
  • کاهش ترک ناشی از عدم جمع شدگی
  • انعطاف پذیری مناسب و افزایش مقاومت در مقابل سیکل های یخبندان
  • مقاوم در برابر نمک های یخ زدا در زمستان

چسب بتن SA12 بی شک معروفترین محصول بازار ایران است که تولیدی شرکت شیمی ساختمان است. محبوبیت این محصول به اندازه ای است که بعضی از رقبا و یا سودجویان همواره در صدد جعل و عرضه محصول تقلبی آن می باشند. با این حال شما می توانید این محصول را از واحد فروش شرکت و یا نمایندگی های مجاز تهیه نمایید.

چسب بتن SA46

چسب SA46 یک چسب واسطه ، آب بند کننده و اصلاح کننده ملاتها و ترکیبات سیمانی است که بر پایه کوپلیمر استایرین بوتادین رابر تولید شده است. این ماده یک ترکیب شیمیایی مناسب برای ساخت بتن و ملاتهای اصلاح شده است که خواص ملات ها از جمله مقاومت در برابر نفوذ آب، یون کلر و مواد شیمیایی دیگر را افزایش می دهد.

شیمی ساختمان دو چسب بتن دیگر به نام های فرکوتاپ SA6 و فرتکس  333 را تولید می کنند که جزو محصولات با کارایی خاص هستند. SA6  یک چسب بتن برای چسبندگی و اصلاح ملات سیمانی در تعمیرات و نصب سرامیک و سنگ بر روی سطوح بتنی است.

فرتکس 333  یک پرایمر و واسطه چسبنده بین ملات و بتن جدید به قدیم، بتن جدید به فلز است که در شرایط خشک و مرطوب می توان از آن استفاده کرد. این محصول دوجزئی بوده و بر پایه پایه اپوکسی سالونت فری اصلاح شده تولید شده است.

ملات تعمیری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ملات های تعمیری محصولاتی هستند که برای بازسازی بتن های آسیب دیده طراحی شده اند. این ملات ها برای تعمیر و ترمیم بتن های آسیب دیده و معیوب، بهبود ظاهری بتن و بازیابی یکپارچگی سازه و افزایش عمر و دوام آن تولید شده اند. این ملات ها برای ترمیم تمامی سطوح بتنی افقی، عمودی و ... مناسب هستند.

18

معرفی انواع ملات تعمیری شیمی ساختمان

شرکت شیمی ساختمان در راستای پاسخگویی به نیازهای بازار مصرف 6 نوع ملات تعمیراتی بتن را تولید کرده است که به اختصار معرفی میکنیم.

ملات تعمیری فرتکس 544

ملات تعمیراتی تک جزئی تولید شده پلیمری اصلاح شده که برای تعمیر مواضع بتنی مناسب است. این محصول بر پایه رزین های امولسیونی پودری و افزودنی های ضد انقباض و سیمان اصلاح شده با الیاف است.

ملات آماده v2500

یک ملات آماده دو جزئی برای تعمیر مواضع بتنی است. این ملات آماده بر پایه رزینهای امولسیونی و مواد افزودنی ، سیمان و پودرهای معدنی تولید شده است و برای ترک های عمیق مناسب است.

بتونه سه جزئی E303 و EP1,2

این محصول سه جزئی بر پایه اپوکسی سالونت فری سه جزئی با خواص ضد انقباض و بدون افت تولید شده است. این بتونه برای صافکاری سطوح بتنی مناسب است. از این بتونه می توان برای ترمیم تمامی سطوح عمودی و سقف استفاده کرد. ضخامت های اجرا شده برای هر جزء تفاوت دارد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه این محصول در وب سایت شیمی ساختمان مراجعه نمایید. محصول مشابه دیگر شیمی ساختمان ملات تعمیراتی EP300 است که کارکرد و کاربری نزدیک و تفاوت های مختصری با این محصول دارد.

پودر کاسماتیک فرکوتاپ 50

پودر کاسماتیک یک محصول برای ساخت بتونه می باشد که مناسب سطوح بتنی و سیمانی است. این محصول بر پایه پودرهای معدنی و مواد روانساز و ضد انقباض تولید شده است. این محصول را می توان به همراه چسب های بتن SA12 و SA6 استفاده کرد که در بالا معرفی کردیم.

فرکوفایبر

فرکوفایبر محصولی از شیمی ساختمان است که برای بهبود خواص بتن و مسلح کردن اندودهای سیمانی و گچی تولید شده است. این محصول الیاف پلیمری است که بر پایه پلی پروپیلن تولید شده است.

انواع مواد آب بندی بتن شیمی ساختمان

مواد آب بندی کننده بتن شیمی ساختمان یک سری محصولاتی هستند که برای ضد آب کردن سطوح بتنی، پر کردن ترک بسترهای سنگی و سخت کنندگی و نفوذناپذیری سطح بتن تولید شده اند.

ضد آب کننده سطوح بتنی شیمی ساختمان

محصولات زیر به عنوان ضد آب کننده سطوح بتنی شیمی ساختمان شناخته می شوند.

  • فرکوتاپ 111: پوشش ضد آب کننده سطوح بتنی سرویس های بهداشتی، سطوح شیب دار و صاف و محوطه های بتنی با خواص الاستیکی بالا، بر پایه رزین های امولسیونی با پودرهای معدنی، سیمان، مواد افزودنی بصورت دو جزء A,B.
  • فرکوتاپ 110: اندود ضد آب کننده سطوح بتنی منابع آب و فاضلاب، سطوح شیب دار ( با استفاده از مش اکریلیک یا بصورت خالص)T برپایه رزین های امولسیونی ، پودر های معدنی ، سیمان ، مواد افزودنی بصورت دو جزء (A,B)
  • فرتکس 2000: پوشش ضد آب کننده سطوح بتنی با خواص نفوذپذیری، بر پایه سیمان مخصوص و فیلر های شیمیایی و معدنی میکرونیزه.
  • فرکوتاپ 105: پوشش ضد آب کننده سطوح بتنی سرویس های بهداشتی باخواص الاستیکی (تک جزئی بصورت پودر)،  بر پایه رزین های مصنوعی با پودرهای معدنی، سیمان، مواد افزودنی بصورت تک جزء.
  • فرکوتاب 200: اندود آب بندی امولسیونی در رنگهای متنوع ساخته شده بر پایه رزین های امولسیونی و مواد کمکی بعنوان پوشش آب بند رنگی جهت سطوح شیب دار، گنبد و قوص های سیمانی و بتنی و دیوارهای گچی –  بازسازی ایزگام.
  • فرتکس SI30: ماده کمکی دوغاب های سیمانی جهت تزریق در ترک بسترهای سنگی و حفره های بتنی. تولید شده برپایه سیلیکات سدیم اصلاح شده.
  • فرتکس SI40: پوشش سخت کننده و کاهش دهنده نفوذپذیری سطح، تولید شده بر پایه املاح اصلاح شده سیلیکاتی.

19

آنی گیر بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی دیگر از محصولات شیمی ساختمان آنی گیر بتن فرکوپلاگ است. این محصول یک ملات آنی گیر برای آب بندی و ترمیم مواضع درحال نشت است. شاید فک کردن به ترمیم محل در حال نشت سرعت گیرایش این ملات را توضیح دهد که با چه سرعت و مکانیزمی عمل می کند. فرکوپلاگ یک پودر آماده تک جزئی بر پایه سیمان، انواع افزودنیهای زودگیر، زود سخت شونده و  ضد آب کننده است که پس از اختلاط با آب، ملاتی با خواص آنی گیری بالا و بدون انقباض به دست می آید.

آبگریز چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت شیمی ساختمان دو محصول آبگریز را تولید کرده است که هر کدام استفاده ای مجزا از دیگری دارد. پوشش های آب گریز کننده نوعی از مواد آب بندی هستند که برای ضد آب کردن سطوح مختلفی نمای ساختمان همچون بتن، آجر و یا سنگی استفاده می شوند.

فرسیل 2002: یک آب بندکننده سطوح نما بصورت جذبی است که بر پایه مواد سیلیکونی تولید شده است. فرسیل 2002 بصورت مایع محلول در آب یا بصورت حلالی با خواص جذب به مصالح ساختمانی است. این محصول خاصیت جذب بصورت عمقی به انواع آجر، سنگ و بتن را دارد، بدون اینکه فیلم تشکیل شده و یا سطح دچار تغییر رنگ شود.

فرسیل 2007: این محصول علاوه بر داشتن خواص فرسیل 2002 خاصیت ضد روغن کنندگی سطوح بصورت جذبی را دارد.

آب بندی بتن و شیوه‌های آن

روش‌های گوناگونی جهت آب بندی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آنها بهره‌گیری از مواد لازم در این زمینه است. ولی پیش از آن لازم است شیوه‌هایی را به کار برد تا بتن به صورت کامل مقاوم گردد. به صورت کلی آب بندی بتن به دو شیوه صورت می‌پذیرد:

  1. نخستین شیوه آب بندی اولیه است که در زمان اجرا و ساخت سازه انجام می‌‌پذیرد.
  2. شیوه دوم هم آب بندی ثانویه بوده که از طریق پوشش‌های سطحی و مواد موردنظر صورت می‌پذیرد.

آب بندی اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شیوه باید در زمان ساخت یک سازه انجام گردد. این شیوه به طور معمول با بهره‌گیری از روش اجرا و مواد باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر اندازه مواد به کار رفته از کیفیت بهتری برخوردار باشد، آب بندی بهتر انجام می‌شود. مواد آب بندی هم به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به کار بردن آنها موجب آب بندی قوی مصالح و بتن می‌گردد.

عوامل بسیاری را باید در زمان استفاده از این مواد در نظر داشت. از جمله مهم‌ترین آنها توجه به میزان استفاده از مواد آب بندی است. چنانچه مواد به کار رفته بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، آب بندی به خوبی صورت نمی‌پذیرد و در نتیجه باعث می‌شود جذب سطحی آب کاهش ‌یابد. ناگفته نماند که استفاده از مواد آب بندی بتن مانع از رشد جلبک در این نواحی نیز می‌گردد. یک‌سری از این مواد نیز مانع از خوردگی آرماتور در مقابل مواد کلردار می‌گردد.

شیمی ساختمان نامی آشنا برای اهالی صنعت ساختمان

شرکت شیمی ساختمان با تجربه بالای نیم قرن نامی آشنا برای اهالی صنعت ساختمان است. محصولات این شرکت علاوه بر بازار مصرف داخل به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود. این شرکت تولید کننده تمامی محصولات مصرفی صنعت می باشد. شما می توانید برای سفارش خرید محصولات به وب سایت این شرکت مراجعه کنید و با شماره 02127427 تماس بگیرید. کارخانه مجموعه در سیمین دشت کرج بوده و دفتر مرکزی در بلوار میرداماد تهران می باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها