تأثیر طراحی و بسته محصولات در برندینگ!

کد خبر: 1211513
تأثیر طراحی و بسته محصولات در برندینگ!

 

 

تأثیر طراحی و بسته محصولات در برندینگ!

یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که می‌تواند محصول یا کالای شما را از رقبا متمایز کند، طراحی بسته ‌بندی است. بسته ‌بندی همواره جایگاه مهمی در زنجیره ارزش کسب و کارها داشته است. بسته ‌بندی محصولات فراتر از هدف مرسوم خود که صرفاً محافظت از محصولات است، به یک تکنیک بازاریابی و تبلیغات، ارائه اطلاعات محصول، ایجاد تصویری جذاب از محصول و آگاهی از برند تبدیل شده‌ است.

ظاهر یا جذابیت‌های بصری یک محصول با توجه به طراحی بسته ‌بندی آن نقشی مهمی در برندینگ کالا دارد. بنابراین ضروری است که تأثیر طراحی و بسته ‌بندی خوب محصول بر برندینگ کسب و کار شما و ارزش بازار آن بررسی شود. در این مقاله قصد داریم درباره تأثیر طراحی بسته ‌بندی خوب محصول بر ارزش بازار و برندینگ یک کسب و کار صحبت کنیم.

 

 

 

تعریف طراحی و بسته ‌بندی محصول

مفهوم طراحی و بسته ‌بندی محصولات در بازارهای مختلف متفاوت است، ولی به ‌طور کلی بسته ‌بندی برای نگهداری، محافظت، حمل و نقل، شناسایی، نمایش، توصیف و تبلیغ محصولات استفاده می‌شود. مهم‌ترین مرحله بسته ‌بندی هر محصولی، مربوط به طراحی و دیزاین است. طراحی جعبه بسته ‌بندی هنر آماده سازی جعبه یک کالا برای حمل و نقل امن، نگهداری و فروش راحت تعریف می‌شود. در واقع بسته ‌بندی به‌ عنوان یک ظرف فیزیکی باید بتواند:

  1. به ‌طور مناسب از محتویات محصول محافظت کند

  2. تمام اطلاعات حیاتی در مورد محصول را ارائه کند

  3. جذاب به نظر برسد و نسبت به بقیه متمایز باشد

  4. تبلیغات و پیام برند شما را به بهترین شکل انتقال دهد

 

 

اهمیت طراحی و بسته ‌بندی در برندینگ

طراحی بسته ‌بندی یک عنصر استراتژیک در توسعه برندینگ و بازاریابی یک محصول است و البته یک ابزار مهم و حیاتی برای فروش. برای برندی که فروش فعال و رو به رشدی دارد، با افزایش رقابت، افزایش هزینه‌ها و کاهش اثربخشی تبلیغات، بسته ‌بندی به ‌عنوان کانال اصلی تبلیغات و بازاریابی مطرح می‌شود. بسته ‌بندی می‌تواند نقش مؤثری در تشویق به خرید داشته ‌باشند، زیرا:

  1. مصرف کنندگان محصولات یک برند، تصویر جذاب بسته ‌بندی آن را به ذهن می‌سپارند و این موضوع بر ادراک مصرف کنندگان از آن برند تأثیر می‌گذارد.

  2. بسته ‌بندی توجه مصرف کنندگان را از سایر برندها به ‌سمت برند ما جلب می‌کند و به ‌طور قابل ملاحظه‌ای درک آنها را درباره محصول افزایش می‌دهد.

  3. بسته ‌بندی رابط بین محصول، هویت برند محصول و مصرف کننده است و ویژگی‌های ذاتی و «فلسفه» آن را بیان می‌کند. در واقع بسته ‌بندی صدای محصول شماست.

  4. فرم، رنگ و بافت بسته ‌بندی باعث تحریک احساسات در مصرف کننده و تمایل او به خرید یا کنار گذاشتن یک محصول می‌شود.

 

 

مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته ‌بندی خوب

مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته ‌بندی خوب المان‌هایی مانند رنگ، اندازه، شکل، طراحی گرافیکی، تصاویر، ارائه اصولی اطلاعات محصول و دستورالعمل‌های کاربر است. نتایج جدیدترین مطالعه‌ای که در مورد تأثیر عناصر بسته ‌بندی بر تصمیم خرید مصرف‌ کنندگان انجام ‌شده، نشان‌ می‌دهد که طراحی گرافیکی و رنگ بسته ‌بندی بیشترین تأثیرگذاری را در تصمیم به خرید مصرف‌کنندگان داشته است. تجزیه و تحلیل این نتیجه نشان می‌هد که عناصر بصری بسته ‌بندی بسیار ارزشمند هستند!

اما کم نیستند محصولاتی که در ضمن داشتن بسته ‌بندی خلاقانه و خوش رنگ و لعاب، پس از مدتی از دور رقابت‌ها حذف شدند و تأثیر منفی در برندینگ تولید کننده داشته‌اند. به‌ طور کلی طراحی گرافیکی و رنگ بخشی از پازل یک بسته ‌بندی خوب هستند. چاپ انواع بسته ‌بندی و جعبه جذاب و مشتری ‌پسند باید در ابتدا مبتنی بر اصول اولیه طراحی جعبه و سپس مطابق ذائقه گروه مصرف کنندگان آن محصول باشد. این اصول اولیه عبارتند از:

  1. انتخاب جنس مقوا مناسب برای ساخته جعبه

  2. دقت در اندازه گیری ابعاد جعبه محصول

  3. استفاده از قابلیت‌های آسان باز شدن در جعبه

  4. درج نکات مهم و دستورالعمل استفاده از محصول با زبانی جذاب و گیرا

  5. انتخاب بهترین فونت برای اضافه کردن نوشته روی جعبه محصول

  6. استفاده از تصاویر واقعی محصول

  7. حل و نقل آسان محصول

تأثیر طراحی و بسته ‌بندی بر تصمیم خرید مشتریان

طراحی و بسته ‌بندی می‌تواند روی رفتار خرید و جذب مشتریان تأثیرگذار باشد. کلیه اصولی که در بخش قبل به توضیح آنها پرداختیم، می‌تواند به طرق مختلف روی رفتار خرید مصرف کنندگان اثر داشته‌ باشد. بسته ‌بندی محصول از ضروری‌ترین عناصر ارتباطات بازاریابی است. بسته ‌بندی به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند و متمایز عمل می‌کند؛ این ابزار مصرف کنندگان را قادر می‌سازد تا از بین انواع محصولات مشابه، محصول یا کالای برند شما را انتخاب کند.

مثال ساده اثبات این موضع، تأثیر برچسب‌های زیست محیطی بر روی بسته ‌بندی محصول است!

پژوهشی که توسط تیم امریکایی Hysen انجام شده ‌است، نشان‌ می‌دهد که مشتریان خرید کالاهایی که روی بسته ‌بندی آنها علائم دوستدار طبیعت یا قابل بازیافت درج شده ‌است، به کالاهای فاقد این برچسب ترجیح می‌دهند. سایر فاکتورها مانند رنگ، اندازه، فرم، متریال، متن و نام تجاری در قدم بعدی می‌توانند روی میل به خرید مشتریان و بالا رفتن آگاهی از برند شما تأثیر گذار باشند.

7 نکته طلایی برای برندینگ موفق با طراحی جعبه بسته ‌بندی

بسته بندی اولین چیزی است که مشتری در مورد محصول یا کالای ما می‌بیند. اگر بخواهیم از ظرفیت‌های جعبه محصول برای برندینگ کسب و کارمان استفاده کنیم، لازم است به چند نکته طلایی و مهم توجه کنیم. این نکات عبارتند از:

  1. از بسته بندی چند بار مصرف و قابل بازیافت استفاده‌ کنید

  2. طراحی ساده و خلاقانه را جایگزین طرح‌های گرافیکی شلوغ و پر زرق و برق کنید

  3. به‌ دنبال رنگی باشید که در ویترین فروشگاه شما را از رقبا متمایز کند

  4. برای مقوا جعبه از بهترین جنس متناسب با محصول خود استفاده ‌کنید

  5. شعار تبلیغاتی خود را فراموش نکنید

  6. به جزییات بسته بندی بیشتر توجه کنید

  7. در طراحی هندسی جعبه محصول خلاق باشید

نتیجه گیری

با نگاهی دقیق و فنی به آثار بسته ‌بندی محصول در برندینگ و فروش آن، می‌توان دریافت که اغلب مصرف کنندگان کالایی را خریداری می‌کنند که بسته ‌بندی آن جذاب باشد. این موضوع به ‌سادگی نشان می‌دهد، تا زمانی که طراحی و دیزاین بسته ‌بندی یک محصول نتواند ارتباط خوبی با بازار برقرار کند، نمی‌تواند تأثیر مثبتی روی برندینگ کسب و کار شما داشته‌ باشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید برای محصولات یا کالاهای خود یک بسته ‌بندی تهیه و تدارک ببینید، حتماً از تیم‌های متخصص و حرفه‌ای مانند افرا گرافیک کمک بگیرید. تیم طراحی و چاپ افرا گرافیک http://afragraphic.com/ آماده است تا در یکایک مراحل دیزاین بسته ‌بندی جمعه یک محصول با شما همراه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید همین حالا به سایت افرا گرافیک مراجعه کنید و با کارشناسان گروه طراحی این شرکت گفتگو کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها