چگونه فیزیک بخوانیم و در امتحان فیزیک نمره بالا بگیریم؟

کد خبر: 1215327

در این مقاله به صورت مفصل و به بیان ساده در رابطه با نحوه مطالعه درست فیزیک برای موفقیت در امتحان و کنکور فیزیک توضیحات بسیار خوبی ارائه شده است.

چگونه فیزیک بخوانیم و در امتحان فیزیک نمره بالا بگیریم؟

 

در این مقاله در رابطه با نحوه مطالعه و درست خواندن درس فیزیک و چگونگی گرفتن نمره بالا در امتحان فیزیک و یا کسب درصد بالا در فیزیک کنکور توضیحات مفیدی ارائه می گردد.

در کلاس های فیزیک مدرسه و دانشگاه به صورت کامل شرکت کنید

برای گرفتن نمره بالا در امتحان فیزیک و یا کسب درصد عالی در فیزیک کنکور در مرحله اول سعی کنید در کلاس های مدرسه یا دانشگاه حضور کامل و فعالی داشته باشید. اگر بتوانید در همان کلاس فیزیک مطالب را کامل یا حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد یاد بگیرید بسیار عالی است. در کلاس های فیزیک حاضر باشید و غیبت نکنید. نکته مهمتر اینکه فقط حضور در کلاس کافی نیست بلکه باید حضور فعالی داشته باشید. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان فقط در کلاس حاضر هستند و در واقع بودن یا نبودن ایشان در کلاس درس تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. در کلاس فیزیک در ردیف‌های جلوی کلاس بشینید و به مطالب گوش دهید. به هر حال شما در کلاس حاضر هستید و به مطالب گوش دهید یا گوش ندهید و درس را یاد بگیرید یا نگیرید وقت شما از دست می رود. بنابراین بهتر است از وقت خودتان مفید استفاده کنید و درس را یاد بگیرید. با دانش آموزان و دانشجویان زرنگ و درس خوان نشست و برخاست داشته باشید و معاشرت با این افراد شما را هم به سمت موفقیت تحصیلی هدایت می کند.

در کلاس فیزیک فعال باشید، سوال بپرسید و جزوه یادداشت نمائید

در کلاس فیزیک هر سوالی که برای شما پیش آمد را بپرسید یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. بسیار خوب است که اشکالات شما در کلاس برطرف شود. از سوال پرسیدن نترسید و فکر نکنید که دیگران ممکن است شما را مسخره کنند. با دقت گوش دهید اما اگر نکته مبهمی وجود دارد حتما بپرسید. نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که در کلاس فیزیک جزوه یادداشت کنید. نوشتن جزوه باعث می شود تمرکز شما بیشتر شود. تمام دانشجویان و دانش آموزان زرنگ و معدل بالا جزوات بسیار خوبی می نویسند. نوشتن مطالب باعث می شود حواس شما کمتر پرت شود و درس را بهتر یاد بگیرید. البته باید سرعت و دقت را با هم داشته باشید. مهمترین نکات را بنویسید و آنقدر درگیر نوشتن نشوید که به کلاس نرسید و توضیحات را متوجه نگردید.

برای موفقیت در امتحان فیزیک عملکرد درست داشته باشید

این نکات را رعایت کنید. باید خودتان به یادگیری فیزیک علاقه نشان دهید و سعی کنید در طول ترم عملکرد درستی داشته باشید. اگر خودتان نخواهید و درست عمل نکنید بهترین مدرسین فیزیک تهران و کل ایران هم نمی توانند به شما کمک نماید. بنابراین به عنوان یک نکته مهم و کلیدی کلاس های فیزیک را جدی بگیرید، تا جایی که ممکن است غیبت نداشته باشید و در کلاس هم حضور فعالی داشته باشید و جزوه بنویسید.

کلیک کنید: مطالعه بیشتر در رابطه با فیزیک در ویکی پدیا

حتما فیزیک را در طول ترم بخوانید و به ایام امتحانات موکول نکنید

دقت کنید که فیزیک درسی است که برای یادگیری به مطالعه زیاد و حل تمرین و مسئله نیاز دارد. فیزیک درسی است که باید در طول ترم مطالعه شود. اگر اشکالات جزئی داشته باشید می توانید در ایام امتحانات برطرف کنید و یا اگر تمرین کم حل کرده باشید باز در ایام امتحانات می توان با حل تمرینات بیشتر تسلط را افزایش داد، اما نباید اینطور باشد که در طول ترم اصلا مطالعه نکرده باشید. خصوصا برای فیزیک عمومی ۱ و ۲ دانشگاه و فیزیک هالیدی بخش های مکانیک و الکتریسیته این نکته بسیار مهم است چرا که فیزیک دانشگاه از فیزیک متوسطه و دبیرستان سنگین تر است و برای یادگیری به زمان بیشتری نیاز دارد.

در طول ترم درس را مرور نمائید و تمرین حل کنید

بهترین حالت این است که بعد از کلاس های مدرسه یا دانشگاه همان روز درس را مرور کنید. اگر همان روز هم وقت نشد همان هفته مطالب را مرور نموده و تمرینات را حل کنید. خصوصا برای یادگیری بهتر فیزیک حل تمرین بسیار مهم است.

برای درس فیزیک درست تمرین حل کردن هم بسیار اهمیت دارد

برای گرفتن نمره بالا در امتحان فیزیک باید تمرینات را هم درست حل کنید. ابتدا متن درس را بخوانید. از جزوه کلاسی خودتان استفاده کنید. در ادامه مثالهای حل شده در کلاس را مرور نموده و راه حل ها را تحلیل نمایید. به روش حل مسائل و فرمول های مورد استفاده دقت کنید و برای خودتان توضیح دهید که در هر مرحله چرا فلان فرمول استفاده شده است.

سپس، سراغ حل مسائل کتاب بروید. از حل المسائل درست استفاده کنید. برای هر مسئله بلافاصله سراغ جواب نروید. سعی کنید روی مسائل فکر کنید و راه حل ارائه دهید. به ارائه راه حل عادت کنید. باید ذهن شما تحلیل درست ارائه دهد و آن را طوری تربیت کنید که برای هر مسئله جدید راه حلی ارائه دهد. اگر در ابتدای کار جواب شما زیاد درست نبود ایرادی ندارد. ولی برای هر سوال ۵ تا ۱۰ دقیقه فکر کنید و راه حلی بنویسید. سپس راه حل خودتان را با جواب درست مقایسه کنید و آن را اصلاح کنید.

استفاده از کلاس های تدریس خصوصی فیزیک هم مفید است

مجموع این مطالب را اگر مد نظر داشته باشید می توانید در امتحان فیزیک نمره بالا و حتی ۲۰ بگیرید. اگر اشکالات زیادی دارید از کلاس های خصوصی فیزیک استفاده کنید. در سایت  تدریس خصوصی ایران مدرس https://teaching.iranmodares.com کاملترین لیست معلم های خصوصی فیزیک خانم و آقا فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر مانند دانشکده فیزیک دانشگاه تهران https://physics.ut.ac.ir/، دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر https://phee.aut.ac.ir/، علم و صنعت، شریف و ... ارائه شده است.

اگر در درس فیزیک اشکالات اساسی و پایه ای دارید می توانید از کلاس های تدریس خصوصی هم استفاده کنید. همانطور که گفته شد در سایت تدریس خصوصی ایران مدرس کاملترین لیست مدرسین فیزیک ارائه شده است. اگر در فیزیک اشکالات زیادی دارید یا ناخواسته و به دلیل مشکلات پیش آمده در کلاس های اصلی خودتان غیبت داشته اید در طول ترم از کلاس های خصوصی استفاده کنید. اما اگر خودتان درس را خوانده اید و اشکالات جزئی دارید در ایام امتحانات از این کلاس ها استفاده نمایید. در ایران مدرس بهترین مدرسین فیزیک خانم و آقا حضور دارند و در تهران، کرج، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، ارومیه و کل ایران به صورت آنلاین و مجازی یا تدریس خصوصی در منزل فیزیک را تدریس می نمایند.

فیزیک را مفهومی بخوانید و روابط و فرمول ها را خوب درک نمائید

در کنار موارد ذکر شده در بالا باید به نکته مهم دیگری هم دقت نمایید. فیزیک یک درس مفهومی است و روابط و فرمول های ارائه شده در فیزیک انتزاعی و دور از واقعیت نیست. به هر میزان درک بهتری از فرمول ها و روابط داشته باشید و رابطه درست تری بین روابط فیزیکی و اتفاقات واقعی برقرار نمایید در نهایت در حل مسائل فیزیک و در امتحان فیزیک موفق تر خواهید بود.

در کلاس های فیزیک اگر فرمول یا رابطه ای را درک نمی کنید و متوجه نمی شوید از معلم خودتان بپرسید. حین مطالعه کتاب درسی و حل تمرینات و مسائل هم به معنی فیزیکی فرمول ها و ارتباط آنها با واقعیات بیرون فکر کنید. فرق نمی کند در حال مطالعه مبحث حرکت پرتابه هستید یا فرمول های مقاومت و خازن را بررسی‌ می نمایید. در هر صورت برای عالی نتیجه گرفتن در امتحان فیزیک و فیزیک کنکور باید مطالب را خوب درک کنید و به صورت مفهومی مطالعه نمایید. فقط حفظ کردن فرمول ها برای موفقیت در درس فیزیک کفایت نمی کند.

برای درک درست و عمیق فیزیک یک روند درست را اتخاذ نمائید

برای اینکه به درک درستی از درس برسید در مرحله اول در کلاس های خودتان حضور کامل و فعالی داشته باشید. همانطور که گفته شد کلاس را فرصتی برای یادگیری ببینید. به هر میزان از وقت کلاس استفاده مفیدتری داشته باشید در منزل برای یادگیری کاملتر درس انرژی کمتری لازم خواهید داشت.

در مرحله بعد کتاب درسی را عالی بخوانید. مهمترین منبع مطالعه برای درس فیزیک و سایر دروس کتاب درسی است. باید کتاب را خط به خط بخوانید و اصطلاحا آن را شخم بزنید. به این ترتیب درس را درک می کنید. از جزوه کلاسی خودتان هم استفاده نمایید. در نهایت سراغ حل تمرین و مسئله بروید. بسیاری از روابط و فرمول های مهم فیزیک را ممکن است حین مطالعه خوب درک نکنید اما وقتی چند تمرین برای آن حل می کنید به درک بسیار بهتری می رسید.

بنابراین در نظر داشته باشید اگر می خواهید یک فیزیکدان شوید و در درس و تحصیل موفق باشید باید فرمول ها را درک کنید و مفهومی درس بخوانید. برای خودتان مطالب را توضیح دهید و تشریح کنید. خبر خوب اینکه اگر به درک درستی از روابط فیزیکی برسید بسیاری از اوقات برای حل یک مسئله یا تمرین چند راه حل به نظر شما می رسد و از روش های مختلفی می توانید یک مسئله را حل نمایید.

تست ها و آزمایش های ساده فیزیک را خودتان هم انجام دهید.

می توانید در منزل گلوله ای را با یک نخ آویزان کنید و به حالت نوسان در آورید و دوره تناوب آن را اندازه بگیرید و با فرمول های فیزیک مقایسه نمائید. از یک سطح شیبدار گلوله ای را به سمت پایین رها کنید و زمان رسیدن آن به پایین را اندازه بگیرید و با فرمول های فیزیک مقایسه کنید. یک مدار الکتریکی ساده با باتری و لامپ کوچک بسازید و با مبحث الکتریسیته آزمایشاتی را طراحی کنید. جسمی را روی سطح صاف قرار دهید و آن را هل بدهید و بحث اصطکاک ایستایی و دینامیکی را برای خودتان تشریح نمائید.

مطالعه کنید: چگونه درس فیزیک را مفهومی یاد بگیریم؟

توصیه های برای موفقیت در فیزیک کنکور

در ابتدای کار برای خودتان مشخص کنید که چه درصدی را می خواهید در فیزیک کنکور بدست آورید. همین تعیین هدف و داشتن هدف مشخص خودش بسیار کمک کننده است. ممکن است بخواهید فیزیک کنکور را 50 درصد بزنید، شاید کسب درصد بالای 80 برای شما هدف باشد و ممکن است شخصی بخواهد 100 درصد بزند. این هدف را برای خودتان به وضوح مشخص کنید. برای نحوه برنامه ریزی با افراد مختلف مشورت کنید ولی در نهایت برنامه خودتان را داشته باشید. سعی کنید ساعت مطالعه خودتان را به تدریج افزایش دهید. البته کیفیت مطالعه هم مهم است و سعی کنید فیزیک را در مرحله اول عمقی یاد بگیرید و در ادامه با تمرین حل کردن و زدن تست های استاندارد تسلط خودتان را افزایش دهید.

جمع بندی در رابطه با راهکارهای مفید برای موفقیت در امتحان فیزیک

در ادامه به عنوان جمع بندی مهمترین نکات را تیتر وار ارائه می نمائیم.

1- در کلاس های فیزیک به صورت مرتب حاضر باشید.

2- حضور شما در کلاس های فیزیک حضور فعالی باشد.

3- قبل از کلاس پیش مطالعه و بعد از آن مرور درس را فراموش نکنید.

4- متن کتاب درسی را خوب بخوانید و مثال های آن را حل کنید.

5- در طول ترم برای یادگیری درس فیزیک وقت بگذارید.

6- تمرینات را با پدیده های فیزیکی مقایسه کنید و روی آنها تامل نمائید.

7- در صورت لزوم از مدرسین خصوصی فیزیک کمک بگیرید.

8- فیزیک را عمقی و مفهومی یاد بگیرید و فقط فرمول حفظ نکنید.

9- در ایام امتحانات نمونه سوال امتحانی حل کنید.

روش صحیح مطالعه درس فیزیک این است که اولا متن کتاب درسی را خیلی خوب بخوانید و مثال های حل شده را بررسی کنید. البته فرض می کنیم قبلا مرتب در کلاس ها شرکت کرده اید و در کلاس بخش زیادی از درس را متوجه شده اید و جزوه خوبی هم نوشته اید. بعد از بررسی مثال های حل شده سعی کنید تمرینات دیگر را خودتان حل کنید و روی آنها فکر کنید و برای هر تمرین راه حلی بنویسید. درست هم نباشد ایرادی ندارد. ولی راه حلی را باید بنویسید. بعد از آن جواب درست را ببینید و راه حل ها خودتان را اصلاح کنید. در طول ترم درس بخوانید. در ایام امتحانات فرصت کافی برای مطالعه صحیح و درست فیزیک در اختیار نخواهید داشت. در این صفحه هم می توانید 6 راهکار برای یادگیری فیزیک را مطالعه کنید.

منبع: ایران مدرس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها