افتخار آفرینی مخترع ایرانی در مسابقات ۲۰۲۳ ژنو سوئیس

کد خبر: 1224048

آقای دکتر سینا جان نثار و خانم دکتر مائده پورنصیر مخترعین جوان کشور موفق به اخذ مدال نقره جهانی در رشته ایمپلنت های فک و دندان شده اند که علاوه بر این با توجه به توافقات تجاری جایزه ویزه کشور کرواسی را نیز دریافت کردند.

افتخار آفرینی مخترع ایرانی در مسابقات ۲۰۲۳ ژنو سوئیس

 

 

به گزارش فردا نیوز، آقای دکتر سینا جان نثار و خانم دکتر مائده پورنصیر مخترعین جوان کشور موفق به اخذ مدال نقره جهانی در رشته ایمپلنت های فک و دندان شده اند که علاوه بر این با توجه به توافقات تجاری جایزه ویزه کشور کرواسی را نیز دریافت کردند.

با هر دو مخترع و پژوهشگر عزیز گپ و گفت طولانی داشتیم که این ذوج دوس داشتنی با انرژی زیاد در رابطه با ایده ها و برنامه های آینده بیشتر به ما توضیح دادند.

1. لطفا مختصری از خودتون توضیح بدید ؟

سینا جان نثار هستم متولد سال 1353. در سال 1378 در مقطع دکترا دندانپزشکی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و در سال 1384 بورد تخصصی پروتز از دانشگاه تهران گرفتم و سپس در سال 93 فلوشیپ ایمپلنت از دانشگاه شهید بهشتی گرفتم. از سال 78 که بعنوان دندانپزشک عمومی فارغ التحصیل شدم وارد بازار کار شدم و مشغول دندانپزشکی هستم و از سال های 1380 که دوره تخصصی را در دانشگاه تهران شروع کردم بطور حرفه ای در زمینه ایمپلنت فعالیت داشتم. همچنین همسر بنده سرکار خانم دکتر مائده پور نصیر متخصص جراحی لثه و ایمپلنت هستند و ایشان هم دوره فلوشیپ ایمپلنت را در دانشگاه شهید بهشتی در سال 92 به اتمام رساندند و از همان سال بطور حرفه ای در زمینه جراحی های ایمپلنت فعالیت می کنند و در حال حاضر در بخش پریو دانشگاه تهران واحد بین الملل تدریس می کنند.

 

2. لطفا در رابطه با نوآوری و اختراعتون هم برامون توضیح بدید؟

همانطور که می دانید درمان ایمپلنت در دندانپزشکی را می توان نقطه عطفی در علم دندانپزشکی نامید طرح درمان های دندانپزشکی را تغییر بسیاری داد و طبیعتا کار با آن نیاز به مهارت و علم زیادی داره و در حین کار چون شروع درمان با پروسه جراحی هست عوارض متععدی ممکن است اتفاق بیفته . یکی از مشکلات بسیار ناراحت کننده ورود ایمپلنت یا فرز جراحی به اعصاب درون استخوان فک هست که تشخیص واجتناب از اون در حین جراحی خیلی سخت و بعضا نشدنی است. همین موضوع باعث شد که به فکر روشی باشم که بتوانم حین جراحی وقتی فرز یا ایمپلنت جراح به عصب فکی نزدیک می شود آلارم داده شود تا با این کار جراح به عصب آسیب نزند و وارد عصب نشود . همین موضوع شروع این اختراع بود. چون من و همسرم شاهد این موضوع و گرفتاری بیماران بعد از جراحی بودیم و لذا به فکر راه حلی افتادیم.

23

 

3. چی شد که به سمت اختراع کردن و ثبت اختراع رفتید ؟

دنبال راهی بودم که بدانم قبلا چنین کاری انجام شده یا به این موضوع فکر شده ؟ حتی در سطح جهانی. شاید همین فکر قبلا انجام شده ولی بنا به دلایلی شکست خورده و نیازی نیست دوباره وارد این مسیر شد یا استفاده از تجارب دیگران در این موضوع و اجتناب از تکرار تجربه های قبلی و یا اصلاح مسیر فکری . برای همین وارد مسیر ثبت اختراع شدم. همچنین دوست داشتم در صورت موفق بودن طرح ، همه بتوانند از این وسیله فکر استفاده کنند تا آسیب به بیماران به حداقل برسد. در صورت عملی شدن و اجرایی شدن این فکر واقعا معضل بزرگی از عوارض حین جراحی ایمپلنت از بین می رود و یکی از بزرگترین مشکلات و عوارض جراحی ایمپلنت که ورود به عصب فکی است به حداقل میرسد و امیدوار بودم از منافع معنوی و کاری این اختراع، همه مردم بهره مند شوند.

4.  با چه هدفی در مسابقات و نمایشگاه بین المللی اختراعات شرکت کردید؟

پیرو همان سوال قبلی شما چند هدف را دنبال می کردم .آیا قبلا این کار انجام شده یا نه و دلایل شکست و یا موفقیت چی بوده .دوم اگر این فکر موفق و درست هست خیلی میتونه به بیماران و دندانپزشکان کمک کننده باشه و اینکه وقتی این فکر در جمعی که از همه جای دنیا اومدن مطرح میشه حتما خیلی سریعتر میتونه به بهره برداری برسه یعنی به شکل تجاری دربیاد و بتونه در سطح جهانی پخش بشه. طبیعتا در صورت بهره برداری منافع مالی هم خواهد داشت و احتمال پیدا شدن سرمایه گذار در این مقوله وجود دارد.

5. نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو رو چطور بود ؟

فکر میکنم این نمایشگاه بهترین ، بزرگترین و قدیمی ترین همایش مخترعین جهان هست و به همین دلیل رقابتی سخت و سنگین هستش و چندین مرحله گزینش توسط هیات ژوری چندین نفره انجام میشه . رقابت در این سطح بسیار سخت و جذاب هست و آشنایی با سایر مخترعین و سایر ایده ها و افکار بسیار آموزنده و جذاب. گرچه شرکت در این نمایشگاه هم از بعد مالی هم زمانی هزینه بر هست ولی با توجه به گستردگی شرکت کننده ها و کشورهای زیادی که شرکت می کنند حائز اهمیت است.

6. در آینده چه اهدافی رو دنبال خواهید کرد؟

ایده های دیگری دارم که در حین این مدت فعالیت حرفه ای که بیش از دو دهه می باشد می خواهم به اجرا نزدیک کنم. برای ایده فعلی با چند سرمایه گذار که علاقمند شدند صحبت کردم ولی با توجه به کم بودن تجربه تجاری خودم فعلا وارد این مذاکره نشدم ولی به فکر سرمایه گذار قابل اطمینان هستم . در دورنمای کارم اگر بتوانم ایده فعلی رو به عمل تبدیل کنم واقعا اتفاق بسیار خوبی در زمینه جراحی های داخل فک خواهد افتاد و مطمئنا همه جراح ها و بیمارانشان از ایمن بودن در سایه این اختراع بهره مند خواهند شد.

7. برای کسانی میخوان این مسیر رو طی کنن و تازه اول راه هستند سخنی دارید؟

فتح هر قله ای با اولین قدمها شروع میشه . یک ایده یا تفکر رو که از زمان مواجهه با مشکلی اگر به ذهنمان می رسد نباید به فراموشی بسپریم یا دست نیافتنی بدانیم. من توصیه می کنم که تمام ایده ها و راه حل مشکلی که بدنبال تجربه زیاد کاری ایجاد میشه واقعا قابل پرورش هست. حتی اگر برامون فرصت این کار نیست بهتره با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند صحبت بشه تا اونها راهنمایی کنند و این ایده هارو به ثمر برسونند.

به نظر من فکر و استعداد قابل پرورش هست و این پرورش نیازمند مربی و راهنماهای مخصوص خودش می باشد ولی حتما نتیجه کار خیلی حرفه ای و عالی خواهد بود. هر زمان که ایده ای به ذهنمان برسد ابتدا باید بررسی کنیم که آیا قبلا این ایده وجود داشته و اگر بوده نقاط مثبت و منفی اون چی بوده و سپس به تکمیل ایده و تفکرات خودمون بپردازیم. توصیه می کنم حتما از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند استفاده بشه که وقت و انرژی صاحب طرح هدر نشه.

8. آیا انتظارات حمایتی دارید ؟

اگر طرح و ایده در حدی باشه که بنحوی توسط خودمون قابل پیش بردن باشه بهتره که تا انتها توسط صاحب ایده اجرا بشه و به نمونه عملی برسه و تجاری بشه . واقعیتش اینه که کمک خواستن از کسی محدودیت هایی رو برای صاحب فکر ایجاد می کنه و شاید حتی منجر به از دست دادن امتیاز اختراعش بشه . بنده هم انتظار حمایتی از هیچ نهاد و ارگان دولتی یا خصوصی ندارم و امیدوارم که بتونم این فکرم رو تجاری کنم و به بهره برداری برسانم تا از منافع اون همه انشالله بهره مند بشن. 

4

9. حرفی سخنی دارید که خود ما نپرسیده باشیم ؟

من توی یه راه ناشناخته ای پا گذاشتم و هیچ اطلاعی از چگونگی و روش کار نداشتم ولی طی این فرآیند ثبت اختراع و طرح ایده با مجموعه نیکان آشنا شدم که برای چندمین بار برام ثابت شد که هر کاری واقعا مهارتی هست و تخصص نیاز داره و بهتره که حتما به قول معروف کار رو به کاردان سپرد. خداروشکر من آدم خوش شانسی بودم و با مجموعه علمی و قدرتمندی آشنا شدم و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشه جهت ثبت سایر ایده ها بتونم از مهارت و تخصص این مجموعه استفاده کنم. درسته که خیلی از کارها ممکنه که توسط خود فرد هم قابل انجام باشه ولی یادمون باشه مهارت و تخصص و کار بلد بودن واقعا اصول بسیار با ارزش و محترمی هستند که بسیار در تعیین سرنوشت یک اختراع ، یک ایده و یک فرد مهم و حیاتی هستش . به دنیا آمدن یک طرح و ایده مثل زایمان می مونه در طبیعت هر فردی هست و هزاران هزار سال است که بشر ایده و افکارش رو به مرحله اجرا درمیاره ولی همانطور که در زایمان یک تیم قوی و متبحر چند نفره شامل ماما و پرستار و دکتر متخصص کار رو خیلی مطمئن و ایمن می کنه و با امنیت بالا ، به دنیا آمدن یک طرح و ایده هم با یک تیم قوی خیلی با ارزش و مطمئن هست.

افق نیکان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها