حق سنوات چیست؟

کد خبر: 1224899

 

حق سنوات یا سنوات آخر خدمت یکی از پرداخت های اجباری کارفرمایان است که باید به کارگران و کارکنان پرداخت کند. حق سنوات که به عنوان مزایای پایان خدمت نیز شناخته می شود مبلغی است معادل یک ماه اخرین دستمزدی که در ازای هر یک سال یک ماه محاسبه می شود و در زمان اتمام کار به او تعلق می گیرد.

مثلا فردی که سه سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده، بعد پایان سه سال و اتمام کارش باید مبلغی که در آخرین ماه کاری اش به عنوان حقوق دریافت کرده را به ازای هر یک سال باید دریافت کند، یعنی سه برابر آخرین حقوقش.

فرمول محاسبه حق سنوات

سنوات = تعداد روز های کاری * 365 روز / حقوق پایه

نحوه محاسبه حقوق کارمندان

در سازمان ها، شرکت ها و کارگاه هایی که تعداد کارمندان آنها زیاد است، محاسبه حقوق کارکنان بسیار سخت است و احتمال خطای بالایی دارد. چنین مجموعه هایی از نرم افزار حقوق و دستمزد رایگان برای محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد کارگران و کارمندانشان استفاده می کنند تا میزان کارکرد آنها را دقیق محاسبه کنند و در محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان دچار خطا نشوند. این نرم افزار با یکپارچه بودن با سامانه حضور و غیاب که به طور دقیق ساعات کاری کارمندان را ثبت می کند حقوق را محاسبه می کند و نیازی به محاسبه به شیوه های سنتی ندارد.

شرایط دریافت حق سنوات چیست؟

هر کارگر و کارمندی که کمتر از یک سال به فعالیت مشغول است، با توجه به مدیت زمان کاری خود باید از این نوع سنوات استفاده کند. پرداخت حق سنوات اجباری است و کارفرما را ملزم می کند در هر شرایطی این مبلغ را به کارگران و کارمندان خود بپردازد.

پایه سنوات چیست و چه تفاوتی با حق سنوات دارد؟

برخی افراد حق سنوات را با پایه سنوات اشتباه می گیرند. در صورتی که این دو مقوله کاملا با هم متفاوت اند. پاداش پایان کار به عنوان حق کارگر و کارمند درنظر گرفته می شود و افراد باید یک سال سابقه کار داشته باشند. در مجموعه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل وجود دارد حقی تحت عنوان پایه سنوات پرداخت می شود.

شورای عالی کار پایه سنوات را به عنوان بخش حمایتی دستمزد و برای جبران حداقل دستمزد کارگران و کارمندان این حق را در نظر گرفته. پایه سنوات به حداقل حقوق ماهیانه کارگر اضافه می شود و نقش حمایتی دارد.

زمان پرداخت حق سنوات

این سوال برای کارفرمایان و کارگران مطرح است که در چه زمان کارگر می تواند از حق سنوات خود استفاده کند و کارفرما چه زمان ملزم به پرداخت آن است.

در زمان اخراج یا خروج کارمند از مجموعه که دلیل موجه دارد، کارفرما باید نسبت به پرداخت پاداش پایان کار اقدام کند. همچنین در زمان پایان کار قراردادی، بازنشستگی یا از کار افتادگی نیز کارفرما موظف به پرداخت است که در آین موارد به صورت مشخص بیان شده که سنوات پرداخت می شود.

حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

دانش آموزان و دانشجویانی که تنها در تابستان مشغول به کار می شوند با توجه به بخش نامه شورای عالی کار، نمی توانند سنوات دریافت کنند و این مورد از استثنائات در نظر گرفته شده.

در صورت عدم پرداخت سنوات چه کار کنیم؟

در صورت عدم پرداخت پایه سنوات از جانب کارفرما، کارگران و کارمندان می توانند برای دریافت حق خود از کارفرما به اداره کار شکایت کنند. البته همانطور که گفته شد طبق شورای عالی کار این قانون شامل دانش آموزان و دانشجویانی که مشاغل تابستانی دارند نمی شود.

قوانین دریافت سنوات چیست؟

به طور کلی شورای عای کار در رابطه با پایه سنوات پرداختی یک بیانیه کامل صادر کرده که مهم ترین بخش های آن عبارتند از:

  • تعویض کارفرما در یک مجموعه تاثیری در پرداخت سنوات نخواهد داشت و کارفرمای جدید باید سنوات مشخص شده را به تمام کارگران و کارمندان پرداخت کند.
  • سنوات به کارگران فصلی نیز تعلق می گیرد و این افراد با توجه به زمان کارکردشان باید حق سنوات دریافت کنند.
  • به دانش آموزان و دانشجویانی که در مشاغل تابستانی مشغول هستند سنوات تعلق نمی گیرد.
  • تمامی سازمان ها، شرکت ها و کارگاه ها باید به تمام کارمندان و کارگران خود که به صورت رسمی یا غیر رسمی مشغول به کار هستند سنوات پرداخت کنند.
  • به کسانی که استعفا می دهند و شغلشان را ترک می کنند هم سنوات تعلق می گیرد.
  • پرداخت سنوات به مدت زمان قرارداد افراد ربطی ندارد و کارگران و کارمندان بر اساس سابقه کاری خود سنوات می گیرند.
  • اگر سابقه کاری کارمند یا کارگر کمتر از یک سال باشد، میزان سنوات پرداختی بر اساس میران کارکرد او و روز های فعالیتش محاسبه و پرداخت می شود.
  • پرداخت سنوات برای کارگران و کارمندان پاره وقت و ساعتی به میزان کارکرد آنها خواهد بود. میزان سنوات برای این افراد با محاسبه میانگین دریافتی در 90 روز کاری است.

به عنوان کارفرما برای چه افرادی حق سنوات می پردازید؟

اگر مدیر یک سازمان با تعداد بالایی کارمند هستید، حتما به این موضوع آگاهی دارید هر کدام از کارمندان شما چقدر برای شرکت شما هزینه دارد که تنها یکی از این هزینه ها حق سنوات است. اکثر شرکت ها برای اینکه پی ببرند آیا به تمام کارمند هایی که استخدام کرده اند نیاز دارند یا خیر، از سامانه های هوشمندی همچون ارزیابی عملکرد کارکنان، سامانه حضور و غیاب و رهگیری آنلاین کارمندان استفاده می کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها