علائم عفونت کلیه چیست و چگونه از تشدید عفونت جلوگیری کنیم؟

کد خبر: 1226736

طبق آخرین آمارها در ایالات متحده، سالیانه حدود یک میلیون نفر با مراجعه به اورژانس از دردهای ناشی از کلیه شکایت می‌کنند. یکی از بیماری‌های مربوط به کلیه، عفونت کلیه (پیلونفریت) است. عفونت کلیه معمولاً افرادی را که قبلاً عفونت مثانه داشتند، زنان، مردان و افراد باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که علائم عفونت کلیه را تجربه می‌کنند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. آیا برای شما نیز سوال است که «عفونت کلیه چه علائمی دارد و چگونه می‌توان از تشدید این عفونت جلوگیری کرد؟» برای دریافت پاسخ این سوال و تشخیص هر چه سریع‌تر پیلونفریت، بهتر است به مطالعه این مقاله بپردازید.

علائم عفونت کلیه چیست و چگونه از تشدید عفونت جلوگیری کنیم؟

 

 

آشنایی با علائم عفونت کلیه سمت چپ و راست

عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کلیه محسوب می‌شود که ناشی از عفونت ادراری است. عفونت کلیه ممکن است یک یا هر دو کلیه را درگیر کند. این بیماری اگر به موقع درمان نشود، ممکن است مشکلات و خطرات جدی برای فرد در پی داشته باشد. برای تشخیص عفونت کلیه باید علائم این بیماری را بشناسید. علائم عفونت کلیه در زنان و مردان عبارت‌اند از: 

  •  درد شدید در ناحیه پشتی بالای شکم یا در ناحیه کمر
  •  سوزش و درد هنگام ادرار
  •  تغییرات در نحوه ادرار (ادرار زیاد، ادرار تیره یا ادرار خونی)
  •  ادرار ترش یا بوی بد ادرار
  • علائم عمومی مانند تب، خستگی، لرزش بدن، سردرد و تهوع

معمولا حدود 2 روز پس از ابتلا به عفونت کلیه، علائم و نشانه‌های فوق بروز می‌کند. این علائم ممکن است بسته به سن و هم‌چنین جنسیت شخص متفاوت باشد. پس از مشاهده علائم عفونت کلیه باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از انجام معاینات و بررسی نتایج آزمایش‌های شما، داروهایی را برای درمان عفونت کلیه تجویز می‌کند. داروهای گوناگونی برای بیماری‌های کلیوی تولید شده و توسط شرکت‌های پخش دارو به داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. پزشک با‌توجه‌به سطح عفونت و شرایط جسمی بیمار، مناسب‌ترین دارو را برای هر شخص تجویز خواهد کرد. 

7

راه‌های جلوگیری از تشدید عفونت کلیه؛ تضمین سلامت دستگاه مجاری ادرار

با انجام اقدامات پیشگیری‌کننده از عفونت ادراری می‌توانیم خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش دهیم. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، طبق صلاح دید پزشک، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند. پزشک متخصص ممکن است با‌توجه‌به شرایط هر فرد، انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک هم‌چون قرص تاوانکس را برای بیمار تجویز می‌کند. 

نکته مهمی که درباره این عفونت باید ذکر کنیم، خطر بالای ابتلا به عفونت ادراری در زنان است. در زنان دستگاه ادراری به واژن و مقعد نزدیک‌تر است که احتمال آلودگی باکتریایی مجرای ادراری را بالاتر می‌برد؛ بنابراین به خانم‌ها و هم‌چنین آقایان توصیه می‌شود حتما از طریق مواردی که در ادامه ذکر شده است برای پیشگیری از عفونت کلیه اقدام کنند. 

افزایش مصرف آب و مایعات؛ راهی برای پیشگیری از عفونت کلیه

به‌طورکلی پزشکان توصیه می‌کنند در طول روز 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کافی باعث خروج باکتری از ادرار شده و در‌نتیجه فرد کمتر به عفونت‌های کلیوی دچار می‌شود. علاوه‌بر این، نوشیدن آب باعث رقیق شدن ادرار نیز می‌شود و از رسوب و تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند. نکته مهم در نوشیدن آب این است که باید از آب تصفیه شده استفاده کنید تا املاح موجود در آب وارد کلیه‌های‌تان نشوند.

برای اینکه بدانید مقدار آب مصرفی شما کافی است یا خیر، به رنگ ادرار خود توجه کنید. هرچه‌ رنگ ادرار شما زرد تیره‌ باشد آب بدن شما نیز کمتر است. در این هنگام لازم است مصرف آب یا نوشیدنی‌های مفید را افزایش دهید. در‌صورتی‌که آب بدن شما در حد قابل‌توجهی کاهش یابد، ممکن است به عفونت کلیه مبتلا شوید. دراین‌صورت با مراجعه و مشورت با پزشک احتمال دارد نیاز به مصرف انواع داروهای اورولوژی داشته باشید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت کلیه با کاهش مصرف نمک 

عضوی از بدن که بیشترین صدمه را از مصرف زیاد نمک می‌بیند، کلیه است. هرچه نمک بیشتری مصرف کنید، کلیه‌های شما مجبور هستند عملکرد بیشتری داشته باشند تا بدن به‌طورکامل سم‌زدایی شود. در‌نتیجه مصرف کم آب نیز این شرایط را تشدید می‌کند و در نهایت کلیه‌های شما زودتر از زمان موعد پیر می‌شوند. در پی همه این اتفاقات فرد ممکن است دچار عفونت کلیه شده و عملکرد کلیه‌ها وی نیز دچار اختلال شود. 

برای جلوگیری از عفونت کلیه، نگهداری بیش از حد از ادرار ممنوع! 

آیا می‌دانستید یکی از عوارض نگه داشتن ادرار، عفونت کلیه است؟ آب به پاک‌سازی کلیه‌ها کمک می‌کند، اما زمانی که ادرار برای مدت طولانی نگه داشته شود، به‌طورجدی روی کلیه تاثیر می‌گذارد و به سنگ کلیه، عفونت و درد منجر می‌شود. در‌نتیجه سعی کنید ادرار را به محض احساس نیاز تخلیه کنید و آن را در مثانه نگه ندارید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌ها زمانی کمتر برای رشد و تکثیر در دستگاه ادراری داشته باشند.

8

درمان عفونت کلیه با مصرف آنتی‌بیوتیک تحت نظر پزشک

در این مقاله شما را با علائم عفونت کلیه خفیف و شدید آشنا کردیم. هم‌چنین در‌مورد پیشگیری از تشدید علائم عفونت کلیه راست و چپ روش‌هایی را پیشنهاد دادیم. به‌عنوان توصیه نهایی باید بگوییم که در‌صورت مشاهده هرگونه از علائم فوق برای انجام آزمایش‌های لازم در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. برخی از افراد مانند افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، خانم‌های باردار و افراد مبتلا سنگ کلیه، در‌صورت مشاهده علائم عفونت خفیف کلیه، باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. پزشک با معاینه، تجویز آزمایش و در نهایت بررسی نتایج آزمایشات شما داروهایی مناسب را برای‌تان تجویز می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها