کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود؟

کد خبر: 1230652

آمارها نشان می‌دهند که نزدیک به 85 درصد مردم جهان از کمبود حداقل یک ویتامین در بدن خود رنج می‌برند. نشانه‌های کمبود ویتامین را می‌توان در ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، افزایش استرس و اضطراب، بروز انواع بیماری‌ها و حتی مشکلات به‌ظاهر پیش‌پا افتاده‌تری مانند دردهای عضلانی و صدا دادن مفاصل مشاهده کرد. در مقاله پیش رو قرار است به این سوال که «کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود» پاسخ دهیم. اگر شما هم مدتی است با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید و می‌خواهید بدانید که با مصرف کدام ویتامین مشکلات مفاصل و استخوان‌هایتان کاهش می‌یابد، اطلاعات این مقاله برایتان کاربردی خواهد بود.

کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود؟

 

کمبود ویتامین C؛ عامل اصلی صدا دادن مفاصل

ویتامین C نه‌تنها در کاهش التهابات استخوانی تاثیر دارد، بلکه با تولید کلاژن و تقویت بافت استخوانی، نقش مهمی در ساخت استخوان و کاهش سروصدای ناشی از تحرک مفاصل ایفا می‌کند. کمبود ویتامین سی در بدن حتی عامل درد مفاصل و در مواقعی خون‌ریزی از آن‌ها نیز محسوب می‌شود. بی‌جهت نیست که شربت افزایش قد کودکان سرشار از ویتامین C است.  

حداقل دوز موردنیاز بدن به ویتامین C حدود 90 میلی‌گرم برای مردان و 75 میلی‌گرم برای زنان است. دقت کنید که این مقدار کمترین دوز لازم دریافت ویتامین سی است، اما در برخی موارد مقدار آن ممکن است تغییر کند؛ مثلا زنان باردار یا افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به مقادیر بیشتری از این ویتامین نیاز دارند که باید با مشورت پزشک خود اقدام به مصرف ویتامین سی کنند. همه ما با منابع غنی ویتامین سی آشنا هستیم؛ مرکبات، توت فرنگی، گوجه و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند و به هزار و یک دلیل، مصرف به‌اندازه آن‌ها ضروری است که سلامت مفاصل یکی از آن‌هاست.

کمبود ویتامین D؛ عمده‌ترین دلیل صدا دادن زانو در بین ایرانیان

کمبود ویتامین D مخصوصا در کشور ما موضوع شایعی است. علی‌رغم آن‌که 15 تا 30 دقیقه آفتاب گرفتن در طول روز می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را پاسخ دهد، بسیاری از خانم‌ها و آقایان ویتامین D کافی را در طول روز دریافت نمی‌کنند و بعدا با مشکلات ناشی از کمبود آن روبه‌رو می‌شوند. کمبود ویتامین D موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود و فرایند استخوان‌سازی را مختل می‌کند. این مسئله به‌طور بالقوه ممکن است باعث ضعف استخوان‌ها و صدا دادن مفاصل شود؛ بنابراین در پاسخ به سوال «کمبود کدام ویتامین باعث درد مفاصل می شود» باید به ویتامین دی اشاره کنیم.

کسانی که روزانه از نور خورشید بهره زیادی نمی‌برند، معمولا در تلاش‌اند تا به کمک قرص کلسیم خارجی یا ایرانی این کمبود را جبران می‌کنند. بااین‌حال در کنار مصرف قرص کلسیم، باید مصرف هفتگی یا ماهانه قرص ویتامین D را هم در برنامه خود قرار دهید؛ زیرا بدن روزانه به حدود 600 واحد ویتامین D نیاز دارد که البته مصرف آن حتما باید تحت‌نظر پزشک انجام شود. بااین‌حال از طریق مصرف محصولات غذایی حاوی ویتامین D مثل ماهی، صنوبر تابستانه و محصولات لبنی می‌توانید بخش قابل‌توجهی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کنید.

2

ارتباط کمبود ویتامین K با آسیب‌های مفصلی

کمبود ویتامین K به‌طورغیرمستقیم بر عملکرد استخوان‌ها تاثیر داشته و موجب صدا دادن مفاصل شود. علت این امر در نقش مهمی نهفته است که ویتامین K در تولید و جذب پروتئین‌های مرتبط با فرایند ترمیم بافت استخوانی و مفاصل بدن بر عهده دارد؛ مثلا استئوکلسین یک پروتئین است که در تولید بافت استخوانی در بدن نقش ایفا می‌کند. کارکرد استئوکلسین به‌واسطه ویتامین K امکان‌پذیر می‌شود؛ یعنی در صورت نبود ویتامین K  کافی در بدن، این پروتئین‌ها نیز نمی‌توانند به درستی کار خود را انجام دهند.

بااین‌تفاسیر، اگر سروصدای مفاصل زیاد باشد، حتما باید احتمال کمبود ویتامین K را در نظر گرفت. خون‌ریزی بیش از حد درصورت بریدگی و زخم، خستگی مفرط و کبودی قسمت‌های مختلف بدن از جمله علائم کمبود ویتامین K در بدن هستند.

میزان دوز موردنیاز بدن به ویتامین K بسته به سن، جنسیت و شرایط خاص هر فرد متفاوت است؛ مثلا یک کودک 6 یا 7 ساله روزانه به حدود 55 میلی‌گرم ویتامین K نیاز دارد، اما نیاز یک آقای 35 ساله به این ویتامین در حدود 120 میلی‌گرم در روز است. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم انتخاب بهترین قرص مولتی ویتامین برای مردان و زنان که حاوی مقادیر مشخصی از ویتامین K است را با مشورت پزشک انجام دهید. در کنار آن، به‌عنوان منابع طبیعی سرشار از ویتامین K می‌توانید از سبزیجاتی مثل کلم، گشنیز، اسفناج و گوجه فرنگی بهره ببرید. 

کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود؟ ویتامین B12

ویتامین B12 مستقیما بر کارایی هرچه بهتر مفاصل و افزایش قدرت عضلات تاثیر دارد. همین مسئله باعث می‌شود که در پاسخ به سوال «کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود»، ویتامین B12 را نام ببریم. این ویتامین همچنین باعث تسکین التهابات عضلانی می‌شود و نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. 

کمبود ویتامین ب خود را به اشکال مختلفی نشان می‌دهد؛ خستگی، کم‌خونی، بثورات پوستی و ضعف در سیستم ایمنی بدن از جمله مهم‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین B12 به شمار می‌روند. یک انسان بالغ به‌طورمعمول روزانه حدود 50 تا 100 میلی گرم ویتامین B نیاز دارد که از طریق مصرف به‌اندازه گوشت قرمز تازه، ماهی و محصولات لبنی می‌تواند به دست آورد. بااین‌حال مصرف قرص ویتامین B12 نیز به‌صورت روزانه توصیه می‌شود.

3

درمان خانگی صدا دادن مفاصل با مصرف مکمل‌های تقویتی مکمل شاپ

پزشک متخصص ضمن بررسی این مسئله در بدن شما که کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود، روش درمانی مناسب را تجویز می‌کند. فیزیوتراپی دوره‌ای، الکتروتراپی و استفاده از داروهای مخصوص از جمله این درمان‌ها هستند. راه‌های خانگی مثل کاهش وزن، تغییر روتین روزانه و ماساژ درمانی نیز از جمله روش‌هایی‌اند که خود ما می‌توانیم تحت نظر پزشک انجام دهیم. استفاده از قرص مولتی ویتامین و مصرف به‌اندازه آن نیز یکی دیگر از روش‌های مقابله با این مشکل است.

فقط در نظر داشته باشید که تهیه مولتی ویتامین و نحوه مصرف آن نیاز به تخصص دارد. از این رو توصیه می‌کنیم که مکمل‌های غذایی و قرص‌های تقویت‌کننده را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید. داروخانه مکمل شاپ به‌عنوان باسابقه‌ترین مرکز فروش مکمل‌های تقویتی، آماده است تا شما را در انتخاب بهترین مولتی‎ویتامین‌ها یاری کرده و مشاوره‌های لازم را در این مسیر به شما ارائه دهد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها