نگاهی به برخی از انواع هوش مصنوعی

کد خبر: 1238289
نگاهی به برخی از انواع هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش یک ماشین یا کامپیوتر است که به آن امکان تقلید از توانایی های انسان را می دهد.

هوش مصنوعی از فناوری ‌های متعددی استفاده می‌ کند که ماشین ‌ها را برای حس کردن، درک، برنامه‌ ریزی، عمل و یادگیری با سطح هوشی مشابه انسان تجهیز می ‌کند. اساسا سیستم‌ های هوش مصنوعی محیط‌ های مختلف را درک می‌ کنند، اشیا را تشخیص می ‌دهند، در تصمیم‌ گیری کمک می‌ کنند، مشکلات پیچیده را حل می ‌کنند، از تجربیات گذشته درس می ‌گیرند و الگو ها را تقلید می ‌کنند. این توانایی ‌ها برای انجام کار هایی مثل رانندگی ماشین یا تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه ‌نمایش دستگاه با هم ترکیب می ‌شوند.

گستره هوش مصنوعی در مجموعه ای از فناوری ها مثل یادگیری ماشینی ، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری و غیره توسعه یافته است. چنین فناوری ‌های پیشرفته ‌ای به سیستم‌ های کامپیوتری اجازه می ‌دهند تا زبان انسان را بفهمند، از نمونه ها یاد بگیرند و پیش ‌بینی کنند.

با این که هر فناوری به طور مستقل در حال تکامل است، اما زمانی که در ترکیب با سایر فناوری ‌ها، داده‌ ها، تجزیه و تحلیل و اتوماسیون استفاده شود، می ‌تواند کسب ‌و کار ها را متحول کند و به آن ها کمک کند تا به اهداف شان چه بهینه ‌سازی زنجیره ‌های تامین و چه افزایش خدمات مشتری باشد، دست یابند.

انواع هوش مصنوعی بر اساس قابلیت:

8

1-هوش مصنوعی محدود

هوش مصنوعی محدود یا Narrow AI یک هوش مصنوعی هدف گرا است که برای انجام یک کار خاص آموزش دیده است. هوش ماشینی که امروزه در اطرافمان شاهدش هستیم، نوعی هوش مصنوعی محدود است. نمونه هایی از هوش مصنوعی محدود عبارتند از سیری اپل و ابر کامپیوتر واتسون آی بی ام.

هوش مصنوعی محدود به عنوان هوش مصنوعی ضعیف هم شناخته می شود؛ زیرا در مجموعه ای محدود و از پیش تعریف شده از پارامتر ها، محدودیت ها و زمینه ها عمل می کند . به طور مثال مواردی مثل پیشنهادات نتفلیکس ، پیشنهادات خرید در سایت ‌های تجارت الکترونیک، اتومبیل ‌های خودران و تشخیص گفتار و تصویر در دسته هوش مصنوعی محدود قرار می ‌گیرند.

2- هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی عمومی یا General AI یک نسخه از هوش مصنوعی است که هر کار عقلانی را به شیوه ای مشابه انسان انجام می دهد. هدف هوش مصنوعی عمومی طراحی سیستمی است که بتواند مثل انسان ها برای خودش فکر کند. در حال حاضر هنوز روی هوش مصنوعی عمومی تحقیق می شود و تلاش‌ هایی برای توسعه ماشین ‌هایی انجام می ‌شود تا قابلیت‌ های شناختی را افزایش ‌دهند.

3- فراهوش

فراهوش یا Super AI نسخه ای از هوش مصنوعی است که از هوش انسان پیشی می گیرد و می تواند هر کاری را بهتر از او انجام بدهد. قابلیت ‌های یک ماشین با هوش مصنوعی فراهوش شامل تفکر، استدلال، حل پازل، نظر دادن، یادگیری و برقراری ارتباط به تنهایی است . امروزه ابر هوش مصنوعی یک مفهوم فرضی است اما آینده هوش مصنوعی را نشان می دهد.

هوش مصنوعی خود آگاه چیست؟

 

این مرحله نهایی توسعه هوش مصنوعی است که هم اکنون به صورت نظری وجود دارد که اگر علاقه به داشتن اطلاعات بیشتری از آن هستید می توانید به وبسایت ایرانی متا مراجعه و دانستنی های بیشتری در این حوزه کسب کنید.

این مرحله شکل توسعه یافته ای از هوش مصنوعی است که بسیار شبیه به مغز انسان عمل می کند و به درجه خودآگاهی رسیده است. توسعه این شکل از هوش مصنوعی که به چندین دهه (اگر نگوییم چند قرن) نیاز دارد همواره هدف نهایی تمامی تحقیقات صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی بوده و خواهد بود. این نوع هوش مصنوعی نتنها می تواند احساسات را درک کرده و برانگیزد بلکه احساسات، نیازها، باورها و علایق خود را دارد. و این همان شکلی از هوش مصنوعی است که بسیاری نگران پیامدهایش هستند. گرچه توسعه هوش مصنوی خود آگاه میتواند به میزان چشمیگری باعث پیشرفت تمدن بشری شود اما این پتانسیل را هم دارد که فاجعه آفرین باشد. علت هم این است که وقتی هوش مصنوعی خودآگاه تفکراتی نظیر حفظ خویشتن پیدا کند ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم رای بر نابودی بشر بدهد.

یک روش متفاوت

در یکی از روش ها هوش مصنوعی و ماشین های مبتنی بر آن براساس شباهتشان به ذهن انسان و توانایی شان در تفکر و شاید حس انسان گونه بودنشان طبقه بندی می شوند. بر اساس این سیستم طبقه بندی چهار نوع هوش مصنوعی یا سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی داریم: ماشین های انفعالی، ماشین های دارای حافظه محدود، نظریه ذهن و هوش مصنوعی خودآگاه.

هوش مصنوعی از نوع ماشین واکنشی

9

ماشین واکنشی که به آن ماشین انفعالی یا منفعل هم می‌گویند، شکل اولیه‌ای از انواع هوش مصنوعی است که از تجربیات و سوابق گذشته برای پیشبینی استفاده نمی‌کند و تنها از داده‌های حاضر استفاده می‌کند. ماشین واکنشی دنیای پیرامون را درک می‌کند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. کارکردهای خاصی در ماشین‌های واکنشی تعریف شده‌اند و امکان فعالیت فراتر از آن برای این نوع از ماشین‌ها امکان‌پذیر نیست.

هوش مصنوعی Deep Blue (متعلق به شرکت IBM) که استاد بزرگ شطرنج، گری کاسپاروف، را شکست داد، یک ماشین واکنشی است که با دیدن محل مهره‌های صفحه شطرنج نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. ماشین Deep Blue نمی‌تواند سوابق و تجربیات قبلی خود را در نظر بگیرد و با یادگیری از عملیات قبلی، خود را بهبود بدهد. این ماشین صرفا مهره‌های شطرنج را شناسایی می‌‌کند، نحوه حرکت آن‌ها را می‌داند و پیش‌بینی می‌کند حرکت‌های بعدی او و رقیبش چه خواهند بود. دیپ‌بلو هیچ یک از داده‌های قبل از لحظه حاضر را در نظر نمی‌گیرد و با نگاه به صفحه شطرنج از بین حرکت‌های ممکن، یک حرکت را انتخاب و اجرا می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها