هزینه های ترخیص کالا از گمرک

کد خبر: 1242259
هزینه های ترخیص کالا از گمرک

 

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک با توجه به نوع کالای وارداتی متغیر است، این هزینه شامل موارد مختلفی همچون هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی، کارشناسی کالا و موارد دیگر است که باید وارد کننده در پروسه واردات کالا به کشور این هزینه را پرداخت کند تا کالا به صورت قانونی از گمرک ترخیص شود. البته باید توجه داشته باشید که این هزینه‌ها علاوه بر تعرفه و مالیات گمرکی است و بازرگانان باید هزینه مربوط به عوارض گمرکی را هم در حین محاسبه هزینه‌های واردات کالا در نظر بگیرند. ترخیص انواع کالا از گمرک پس از پرداخت تعرفه گمرکی و هزینه‌های جانبی امکان پذیر است، اطلاع از هزینه‌ها در این مرحله جز وظایف ترخیص کار و یا مشاور گمرکی محسوب می‌شود. برای کسب سود بیشتر از واردات انواع کالاها به کشور می‌توانید از مجموعه بازرگانی میرترابی (hmirtorabi.com) در این زمینه مشاوره دریافت کنید.

هزینه های ترخیص کالا از گمرک در سال 1402

محاسبه هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک در سال 1402 مبتنی بر چندین عامل است، به صورت کلی در سال جاری حقوق گمرکی کالا به نسبت 4 درصد ارزش گمرکی آن محاسبه می‌شود. عوارض هلال احمر، مالیات صادرات و واردات به میزان و مالیات ارزش افزوده با نرخ 9 درصد را هم باید در زمان محاسبه هزینه‌های ترخیص کالا در نظر گرفت. سازمان امور مالیاتی و گمرک در سال جاری با هدف تشویق بازرگانان به واردات بیشتر کالا به کشور، قانون معافیت از پرداخت مالیات را در نظر گرفته‌‌اند. البته در حال حاضر واردات کالاهای آسیب ‌رسان به سلامت همچون سیگار و تنباکو مالیات بسیار سنگینی دارد. علاوه بر تعرفه و مالیات گمرکی واردات کالا، بازرگانان باید برای ترخیص کالای خود از گمرک هزینه‌های مربوط به بیمه کالا، حمل و نقل و ترانزیت را هم متناسب با نوع کالا و شرکت ارائه‌ دهنده خدمات محاسبه و پرداخت نمایند.

چه عواملی بر هزینه های ترخیص کالا از گمرک تاثیر دارد؟

7

عوامل مختلفی بر افزایش و یا کاهش هزینه های ترخیص کالا از گمرک تاثیرگذار است، بازرگانان با اطلاع از این هزینه‌ها باید برای واردات کالا اقدام کنند. به صورت کلی عوامل موثر عبارتند از:

  • نوع محصول: هزینه واردات و تعرفه گمرکی براساس نوع کالا مشخص می‌شود و برخی کالاها به دلیل سیاست‌های کشور معاف از مالیات هستند به همین دلیل نوع کالا بر افزایش و یا کاهش هزینه‌های ترخیص کالا تاثیرگذار است.
  • تعرفه کالا: تعرفه یا نرخ حقوقی اعمال شده بر کالا توسط کشور وارد کننده جز عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالای مورد نظر از گمرک است.
  • ارزش گمرکی: ارزش اظهاری کالا مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی است و بازرگانان باید در زمان ارزش گذاری دقت لازم را به خرج دهند تا کالای آنها مشمول مالیات‌ها و عوارض سنگین گمرکی نشود.
  • عوارض: هر گونه پیچیدگی که در فرآیند ترخیص کالا از گمرک وجود دارد، همچون مجوزهای خاص، گواهینامه‌ها یا الزامات انطباق ممکن است منجربه هزینه‌های اضافی برای بازرگانان شود.
  • نوع بسته: بسته ‌بندی مورد استفاده برای حمل و نقل کالا هم می‌تواند با توجه به آسیب پذیر بودن برخی کالاها بر افزایش هزینه‌های گمرکی تاثیر گذار باشد.
  • وزن خالص و حجم کالا: وزن محموله بر جنبه‌های مختلفی از جمله هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های جابه‌جایی و برخی وظایف بر اساس آستانه وزنی تاثیر می‌گذارد.
  • مدت زمان ترخیص: هر چقدر فرآیند نگهداری یک کالای وارداتی در انبارهای گمرک بیشتر شود، هزینه ترخیص کالا افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید فرایند ترخیص کالا از گمرک در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

چگونه هزینه های ترخیص کالا از گمرک را کاهش دهیم؟

8یکی از مهمترین اهداف بازرگانان از واردات کالا به کشور بدون شک کسب سود حاصل از فروش کالای وارداتی است ولی در این بین واردکننده باید قبل از محاسبه مبلغ سود خود، مبلغی را هم به عنوان هزینه های ترخیص کالا از گمرک در نظر بگیرد. در واقع سود خالص بازرگان از واردات انواع کالا به کشور زمانی مشخص می‌شود که هزینه‌های واردات و ترخیص کالا از گمرک را از آن کم کنیم. در این صورت می‌توان مبلغ باقی مانده را به عنوان سود خالص در نظر گرفت، هزینه‌های واردات برخی کالاها بسیار زیاد است و بازرگانان با راهکارهای مختلفی به دنبال کاهش هزینه‌ها خود در این فرآیند هستند تا سود بیشتری به دست آورند. به صورت کلی اما می‌توان با رعایت برخی نکات در هزینه های ترخیص کالا از گمرک صرفه جویی کرد، این موارد عبارتند از:

  • طبقه ‌بندی تعرفه‌ای صحیح کالا
  • تعیین نظام تعرفه‌ای صحیح
  • تعیین ارزش صحیح برای حقوق گمرکی
  • انتخاب کارگزار گمرکی باتجربه و مطمئن
  • کاهش هزینه‌های کارگزاری

سخن پایانی

از آن جایی که مراحل برآورد هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک امری پیچیده و مهم است، بهترین راهکار برای محاسبه دقیق هزینه‌های کالای وارداتی مراجعه به افراد حرفه‌ای و کاربلد در این زمینه است. کارشناسان مجموعه بازرگانی میرترابی با سال‌ها تجربه در زمینه واردات انواع کالاها به کشور بهترین افراد برای مشورت در این زمینه هستند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها