مقایسه مراقبت از سالمند بعد از جراحی سنگین در خانه با خانه سالمندان

کد خبر: 1245372

معمولاً مراقبت از فرد سالمندی که جراحی سنگین داشته است چالش‌برانگیز است. در چنین شرایطی خانواده و یاشخصی که مسئولیت نگهداری از او را برعهده دارد باید از قبل برای انجام چنین کاری خود را آماده نماید. اما آیا همه می‌توانند از فرد مسنی که جراحی سنگین داشته است به‌خوبی مراقبت نمایند؟

مقایسه مراقبت از سالمند بعد از جراحی سنگین در خانه با خانه سالمندان

 

 غالباً روند بهبودی بعد از جراحی سنگین بیمار سالمند، طولانی است و در برخی موارد فرد سالخورده و خانواده او احساس خستگی و ناامیدی خواهند داشت. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. به‌ویژه اینکه بسیاری از مردم از دانش، تخصص و تجربه کافی در زمینه نحوه صحیح پرستاری و مراقبت از سالمندان پس از جراحی‌های سنگین را ندارند.

 

 یکی از روش‌های ایده‌آل برای مراقبت از سالمند بعد از جراحی و سپری کردن دوران نقاهت، استفاده از خدمات خانه سالمندان است. در این محتوا به مقایسه مراقبت از سالمند بعد از جراحی سنگین در خانه با خانه سالمندان می‌پردازیم و شرایط مورد نیاز برای مراقبت از سالمند بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراقبت از سالمند بعد از جراحی سنگین

 به گزارش (CDC) مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، معمولاً جراحی‌هایی که بر روی افراد بالاتر از 65 سال انجام می‌شود، نیاز به مراقبت‌های ویژه و حمایت‌های خاص دارد. زیرا افراد مسن در حین بهبودی پس از عمل جراحی سنگین، احتمالاً با خطرات خاصی روبرو می‌شوند. مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی آنان در باید به‌درستی انجام شود تا بیمار سالمند بهبود یابد.

 در چنین شرایطی محدودیت‌های فیزیکی و روانی همچنین خستگی ناشی از طولانی‌شدن روند بهبود و سختی‌های مراقبت، بیمار مسن و خانواده را دستخوش فرسودگی و یاس بیشتری خواهد کرد و کیفیت زندگی روزانه فرد مسن مختل می‌شود و اثرات نامطلوبی  به همراه دارد.

از همه مهم‌تر مواقعی که سالمند مستقل زندگی می‌کند؛ ممکن است مسائل او چندبرابر بیشتر شود. با این اوصاف، شخص سالخورده می‌تواند با اقامت در خانه سالمندان از کمک متخصصین بهداشت و سلامت بهره‌مند شود. زیرا کادر متخصص مستقر در مرکز سالمندان بسیار حرفه‌ای و باتجربه عمل می‌کنند و فرایند بهبود در مدت‌زمان کوتاه‌تری امکان‌پذیر است.

  • تمرین‌های توان‌بخشی
  • سبک تغذیه سالم
  • مراقبت‌های ویژه 
  • فعالیت‌های نشاط‌بخش مانند یوگا

همگی از جمله مواردی هستند که تأثیر بسزایی در درمان سریع‌تر سالمند خواهند گذاشت.

تغذیه مناسب سالمند بعد از عمل جراحی

5 دلیل مهم برای مراقبت از سالمند بعد جراحی در خانه سالمندان

 ویزیت پزشک

 سالمندان پس از عمل جراحی نیاز به ویزیت‌های مکرر و منظم پزشکی دارند. در صورتی که از فرد سالمند در خانه مراقبت می‌کنید لازم است که او را هر چند وقت یکبار برای چکاپ دوره‌ای نزد پزشک ببرید. جابه‌جایی و تحرک بیمار پس از جراحی باتوجه‌به شلوغی شهر و مطب پزشک طاقت‌فرسا و خطرناک است. درحالی‌که در خانه سالمندان پزشک به طور منظم فرد سالمند را ویزیت می‌کند.

 پرستار

 برای مراقبت‌های بعد از عمل جراحی سنگین، یک پرستار به‌صورت شبانه‌روزی باید از بیمار سالمند شما مراقبت و نگهداری کند. پرستاران حرفه‌ای مقیم در مراکز مراقبت از سالمندان بسیار دلسوز هستند به‌طوری‌که فرد مسن با آنها احساس راحتی می‌کند. مراقبین آموزش‌دیده برای پرستاری از بیمار بهتر عمل می‌کنند. اما افراد خانواده زود خسته می‌شوند و کیفیت کار آنها به خوبی پرستاران حاذق نخواهد بود.

 دستیار حرفه‌ای و آموزش‌دیده

 معمولاً سالمند عزیز شما پس از جراحی امورات روزانه خود مانند غذاخوردن، دستشویی‌کردن، لباس پوشیدن و سایر کارهای عادی را نمی‌تواند انجام دهد؛ بنابراین یک دستیار حرفه‌ای برای انجام چنین کارهایی به او کمک می‌کند و نیازهای روزانه او را رفع می‌کند. از طرفی دستیاران باتجربه در خانه سالمندان به طور منظم علائم حیاتی فرد مسن مانند فشارخون و ضربان قلب و. ..بررسی می‌کند.

خدمات خانه سالمندان بعد از جراحی سنگین

 تجهیزات پزشکی

 بعد از جراحی سخت، تعداد زیادی از تجهیزات و وسایل پزشکی برای مراقبت از فرد مسن لازم است. تهیه چنین تجهیزاتی برای همه خانواده‌ها وجود ندارد یا اینکه هزینه‌های کلانی به همراه دارد. تجهیزات مربوط به تنفس، قلب، کاردرمانی، ارتوپدی، فیزیوتراپی، خواب‌درمانی، وسایل کمکی برای تحرک سالمند و... از جمله موارد ضروری برای مراقبت از سالمند است. درحالی‌که امکانات و تجهیزات مذکور در خانه سالمندان با بهترین کیفیت و خدمات به سالمند عزیز شما ارائه می‌شود.

 فیزیوتراپی

 فیزیوتراپی سالمندان قسمتی از فرایند توان‌بخشی فرد بعد از جراحی است. تمرین‌های ورزشی، الکترو تراپی، بیومکانیک ورزشی، آموزش‌های حرکت‌شناسی و سایر برنامه‌های توان‌بخشی برای کمک به بازیابی، حفظ و بهبود توانایی حرکتی و فیزیکی سالمند لازم است و باعث افزایش انعطاف‌پذیری جسمی، استقامتی و عملکرد بدن فرد مسن خواهد شد.

 احتمالاً شخص سالخورده‌ای که در خانه‌نگهداری می‌شود برای دریافت خدمات فیزیوتراپی به‌زحمت می‌افتد. هزینه‌های زیاد جلسات فیزیوتراپی و همچنین انتخاب فیزیوتراپیست ماهر و کاربلد چالش‌های خودش را دارد درحالی‌که خانه سالمندان امکانات و خدمات مطلوبی در این زمینه دارد و فیزیوتراپیست‌های کارکشته را به خدمت خود گرفته است.

فیزیوتراپی مخصوص سالمندان

  فواید مراقبت از سالمند بعد از جراحی سنگین در خانه سالمندان

 مراقبت‌های بعد از عمل جراحی سنگین، توسط پرستاران و مراقبین مجرب تأثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی فرد سالخورده می‌گذارد. بازیابی، حفظ و کنترل مجدد عملکرد فعالیت‌های جسمی و روزمره فرد مسن به طور مستقل، پس از جراحی سنگین، مساله بسیارمهمی است. بدین‌گونه آنها دوباره خوشبختی و سعادتمندی خود را به دست می‌آورند.

 اما فرد مراقبی که تخصص و مهارت کافی در این زمینه را ندارد نمی‌تواند به خوبی افراد حاذق عمل کند؛ بنابراین حتی ممکن است باعث بدتر شدن شرایط فیزیکی و روانی شخص سالخورده نیز بشود.

 فواید مراقب‌های بعد از عمل در خانه سالمندان عبارت‌اند از:

  • بهبودی سریع بیماری سالمند
  • بهینه‌سازی کیفیت زندگی
  • کاهش احتمالی تأثیرات منفی و مشکلات پزشکی
  • به‌دست‌آوردن کنترل مجدد فعالیت‌های روزانه

 عوارض احتمالی بعد از عمل جراحی سنگین در سالمندان

 معمولاً چند روز اول پس از عمل جراحی، سالمند نیاز به نظارت و کنترل مستمر پزشکی دارد. اگر سالمند از بیمارستان ترخیص شود احتمالاً چند مورد نگرانی درباره او وجود دارد که باید برطرف شود؛ بنابراین اگر عارضه‌ای در شرایط جسمی بیمار سالمند مشاهده شد، در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه نمایید.

 برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • عفونت زخم
  • نارسایی ریوی مانند انسداد مجاری تنفسی، اسپاسم حنجره، پنومونی
  • احتباس ادراری
  • عوارض و خطرات مرتبط با بیهوشی
  • شوک
  • لخته‌شدن خون یا خون‌ریزی
  • هیپوترمی
  • عوارض قلبی عروقی
  • افت فشارخون یا فشارخون بالا

مراقبت از سالمند بعد از عمل

 چه زمانی از خدمات خانه سالمندان بعد از عمل جراحی سنگین سالمند استفاده کنیم؟

 قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از خدمات خانه سالمندان دررابطه‌با مراقبت‌های بعد از عمل جراحی سالمند عزیز خود بهتر است که با پزشک جراح مشورت کنید.

 از او سؤال کنید که آیا مراقبت از سالمند پس از جراحی توسط شما یا سایر افراد خانواده کافی است یا سالمند نیاز به مراقبت‌های ویژه و تخصصی دارد؟

 اگر طبق نظر پزشک سالمند شما نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشت در این صورت می‌توانید از خدمات خانه سالمندان استفاده نمایید.

شرایطی که پزشک برای مراقبت تخصصی از سالمند در نظر می‌گیرد عبارتند از:

  1. زمانی که فرد مسن اظهار می‌کند که تمایل دارد از خدمات مراقبت‌های تخصصی در خانه سالمندان بهره‌مند شود.
  2.  زمانی که ممکن است شما برای حرکت‌دادن یا بلندکردن سالمند عزیز خود به او آسیب وارد کنید.
  3. هنگامی که مسئولیت‌های دیگر شما بسیار زیاد است و امکان نگهداری از سالمند عزیز خود را ندارید.
  4. در صورتی که پزشک دستور می‌دهد فرد سالمند نیاز به مراقبت‌های 24 ساعته دارد.
  5. در مواقعی که سالمند بیمار نیاز به خدمات پزشکی تخصصی دارد.
  6. مواقعی سالمند عزیز شما نیاز دارد با ویلچر جابه‌جا شود.
  7. در شرایطی که هزینه‌های نگهداری از سالمند به دلیل دریافت خدمات از متخصصین بهداشت و سلامت و همچنین تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است.

با توجه به موارد فوق‌الذکر توصیه می‌شود شرایط سالمند عزیز خود را بعد از جراحی سنگین به دقت بررسی کنید. با پزشک جراح او مشورت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برای بهبودی او تصمیم‌گیری نمایید.

خانه سالمندان پارسیان بالاترین نرخ ترخیص موفق را در میان خانه‌های سالمندان کل کشور دارد و همچنین  بهترین مرکز توانبخشی و مراقبتی سالمند در ایران به شمار می‌رود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها