راه اندازی و تجهیز آشپزخانه صنعتی

کد خبر: 1249310

برای راه اندازی و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیادی توجه کرد. یکی از بخش های مهم هر هتل، آشپزخانه و رستوران آن است؛ چرا که علاوه بر مهمانان و مسافران هتل، باید پاسخگوی مراسم های رسمی و رویدادهای مختلف مثل همایش ها، مهمانی ها، مراسم های ازدواج و جلسات مهم کاری و…. باشند. به جرات می توان گفت که راه اندازی هتل، یک فرآیند پیچیده است که حتما باید برای آن، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

راه اندازی و تجهیز آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه هتل

هر چقدر تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل بهتر باشد، کیفیت خدمات هتل هم بالاتر می رود و در نهایت، بی شک رضایت مسافران، مشتریان و مهمانان هم بالاتر می رود و باعث افزایش چشمگیر درآمد و رونق اقتصادی بیشتری می شود. حالا چرا می گوییم تجهیزات آشپزخانه صنعتی هتل مهم است؟ زیرا با رعایت استانداردهای مناسب و بازدهی بالا، در کمترین زمان ممکن نتیجه مطلوب حاصل می شود و از اتلاف وقت، هزینه و انرژی جلوگیری می شود.

موفقیت نیاز به دانش نسبی، پشتکار و تلاش، علاقه، داشتن مهارت های لازم و همچنین سرمایه است. اگر قبل از وارد شدن به این مسیر، اطلاعات کافی را کسب کرده باشید و آگاهانه آن را انتخاب کرده باشید، می توانید موفق شوید.

مطبخ آرا با تجربه موفقی که در طی این سال ها در زمینه تولید و تجهیز آشپزخانه های صنعتی (رستوران – هتل – بیمارستان و…) داشته، به عنوان مشاور مطمئن در طی این مراحل، در کنار شماست تا در رسیدن به اهدافتان کمک کند. برای اطلاعات بیشتر از محصولات، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

نکات مهم برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مجوزها و گواهینامه های لازم را اخذ کنید و از قوانین وزارت بهداشت مطلع باشید.
  • موقعیت مکانی یک هتل بسیار حائز اهمیت است و نقش اساسی در موفقیت یا شکست سرمایه گذاری شما دارد.
  • به طراحی داخل اتاق ها توجه داشته باشید که مسافرین در اتاق ها، احساس راحتی داشته باشند.
  • ایمنی هتل را با قرار دادن کپسول های آتش نشانی، دوربین و سیستم های امنیتی بالا ببرید.
  • تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر، پرینتر، صندوق، تلفن، پیجر و بی سیم ارتباطی، سیستم های صوتی و تصویری را جدی بگیرید.
  • آشپزخانه باید در بخشی قرار بگیرد که سر و صدا، بو، دود و گرمای حاصل از پخت و پز به داخل رستورانِ هتل وارد نشود.
  • تجهیزات و هواکش های مخصوص آشپزخانه های صنعتی را فراموش نکنید.
  • آشپزخانه باید فضای کافی داشته باشد که طراحی آشپزخانه صنعتی، به صورت ارگونومیک وجود داشته باشد؛ ارگونومیک یعنی تجهیزات به بهترین نحو چیدمان شوند و دسترسی پرسنل به آن ها راحت باشد.
  • معرفی و آموزش صفر تا صد کلیه پرسنل از واجبات است.
  • پارکینگ هتل هم باید در جایی باشد که مزاحمتی برای مسافرین ساکن در هتل نداشته باشد.

 

اجاق گاز صنعتی

یکی از صنایع مهم و ضروری در هر جامعه‌ای، صنعت آشپزی و رستوران‌داری است. از اصلی‌ترین کالاهای به کار رفته در تجهیز آشپزخانه‌ صنعتی، می‌توان از اجاق گازهای صنعتی به عنوان شاخص اصلی نام برد که در آشپزخانه صنعتی هتل، آشپزخانه صنعتی بیمارستان و آشپزخانه صنعتی رستوران و… کاربرد دارد. اجاق گاز صنعتی دامنه وسیعی از تجهیزات را شامل می‌شود و می‌توان با کمک آن‌ها هر آنچه که در پخت‌های ایرانی و فرنگی وجود دارد را طبخ نمود.

اجاق گازهای صنعتی، یکی از وسایل رایج پخت و پز در آشپزخانه و رستوران‌های تجاری هستند. این اجاق‌ها از دوام بیشتری نسبت به اجاق گازهای خانگی برخوردار هستند و بیشتر از مواد مرغوب ساخته شدند.

این اجاق‌ها تماما گازسوز بوده و نیازمند به کارگیری سیستم لوله کشی ایمن و تایید شده، هستند. در هر آشپزخانه صنعتی و حتی غیر صنعتی که سیستم تولید انرژی آن گازسوز است، ضرورت تخلیه دی اکسید کربن امری حیاتی است و باید برای آن تمهیدی جهت نصب هود در نظر گرفت.

از آن جا که این اجاق‌ها در گرمترین نقطه آشپزخانه صنعتی مستقر هستند، لذا در هنگام طراحی و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی باید به موضوع گردش هوا و سیستم‌هایی که کاربران را در محیط‌های هوایی مطلوب قرار می‌دهد، توجه ویژه‌ای داشت و همواره معادلات میزان گردش هوا را خصوصا در این محیط‌ها رعایت نمود.

هنگام پخت انواع غذاها، حفظ دمای مناسب برای اجاق گازهای صنعتی بسیار مهم است. در این اجاق‌ها می‌توان غذاهای عالی و با کیفیت درست کرد. اجاق گازهای صنعتی دارای ویژگی‌هایی مانند کنترل دما، تایمرهای دقیق و سایر ویژگی‌های هوشمند هستند که برای صاحبان مشاغل مفید است.

در بازار، انواع اجاق گازهای پلکانی، خطی، ایستاده و فردار با شعله‌های ۲، ۳ و ۴ شعله عرضه می‌شوند؛ برخی اجاق‌ها دارای فر و برخی از مدل‌ها بدون فر هستند. نوع تقاضا، حجم کاری و فضای آشپزخانه باید در هنگام انتخاب اجاق در نظر گرفته شود.

انواع اجاق گاز صنعتی

به طور کلی اجاق گازهای صنعتی در شرکت مطبخ آرا به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • اجاق گاز زمینی صنعتی
  • اجاق گاز رومیزی صنعتی
  • اجاق گاز مبله صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

هنگام طراحی آشپزخانه‌های صنعتی یا تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها که به صورت کامل در صفحه تجهیزات آشپزخانه بیمارستان به آن پرداختیم و مکان‌هایی که انزوای محیطی و بهداشت عمومی در آن ها بسیار مهم است مانند شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز باید به رعایت استانداردهای بین المللی برای کیفیت تجهیزات و تمیزی آشپزخانه توجه شود. چیدمان و طراحی آشپزخانه صنعتی از نکات ضروری و قابل توجه است که در این مقاله، قصد داریم به صورت کامل آن را بررسی کنیم؛ بنابراین همراه مطبخ آرا باشید تا این نکات را برایتان بازگو کنیم.

تکنیک‌های کنترل سلامت، فرآیند تولید، تجزیه و تحلیل ریسک و روش های کنترل نقاط بحرانی با استاندارد HACCP که اولین بار توسط ناسا و ارتش ایالات متحده آمریکا برای حفاظت از غذای فضانوردان استفاده شد و اصول عملیاتی از جمله الزاماتی هستند که طراحان تجهیزات اشپزخانه صنعتی موظف به رعایت آن هستند. توجه فرمایید که این قوانین توسط سازمان WHO و FAO تنظیم می‌شود.

آشپزخانه صنعتی

براساس قوانین و استانداردها، آشپزخانه صنعتی شامل واحدهای مختلفی است که با همکاری هم روند آماده سازی غذا را از تهیه مواد اولیه تا تولید، ارسال و توزیع میسر می کنند. این همکاری براساس یک سیستم اصولی که مبتنی بر پیشگیری و ردیابی مخاطرات احتمالی است، انجام می شود.

نیل به اهداف در یک آشپزخانه در نتیجه عملکرد صحیح کاربران حاصل می شود. به منظور بهره وری در زمان، تفکیک فضایی براساس نیاز کاربران ضروری است.

دستورالعمل‌های طراحی آشپزخانه صنعتی

  • انتخاب مکان ایده آل برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی و مشخص کردن نوع آشپزخانه مورد استفاده (فست فود یا رستوران سنتی و…)
  • انتخاب نوع منو غذا مانند سرد یا گرم، غذای آماده، پیش غذا، دسر و…؛ حتی تعداد افرادی که در طول شیفت‌های آشپزخانه غذا مصرف می‌کنند نیز بسیار مهم است
  • زمان مناسب برای آماده سازی و سرو غذا
  • گردش کار منطقی در آشپزخانه و اجتناب از تداخل فعالیت پرسنل موجود در آشپزخانه
  • شناسایی مکان مناسب برای ورود و خروج مواد اولیه و خام و پیش بینی زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین و توزیع مواد اولیه و خام؛ توجه فرمایید که این دو نکته بسیار مهم هستند

 

منبع مقاله: وب سایت مطبخ آرا

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها