چرا باید از ورمی کمپوست استفاده کرد

کد خبر: 1250472

خاک به عنوان بستر رشد گیاه برای آنکه از لحاظ مواد غذایی دچار کمبود نشود، برخی مواد افزودنی را با آن ترکیب می کنند که بسیار سودمند خواهد بود.

چرا باید از ورمی کمپوست استفاده کرد

کود و کمپوست افزودنی هایی رایج هستند که به ترکیب خاک اضافه می گردد. به صورت کلی کود هرگونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی را شامل می شود که به خاک اضافه شده و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه را تأمین کند. کمپوست ها خود نیز نوعی کود هستند که از پسماندهای آلی پوسیده شده که شامل بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری و ... است به دست می آید و برخی از مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه را تأمین می کند.

خواص ورمی کمپوست

از میان کودهای رایج، ورمی کمپوست حائز ویژگی های خاصی است که آن را تبدیل به یک افزودنی محبوب به خاک کرده است. وجود عناصر مفید میکرو (آهن، مس، روی و منگنز) و ماکرو (ازت، فسفر، پتاسیم) و انواع ریز مغذی ها سبب شده که بسته غذایی کاملی به خاک اضافه شود که برای گیاه بسیار مفید و حیاتی هستند. این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است.

 

ویژگی های مهم ورمی کمپوست

بهتر است بپرسیم که چرا باید از ورمی کمپوست به جای کودهای فله دامی استفاده کرد؟ در زیر برخی از مهمترین ویژگی های این کود را بررسی می کنیم:

-نداشتن علف هرز: یکی از بهترین خصوصیت های کود ورمی نداشتن تخم علف هرز است به طوری که بعد از کود دهی شاهد رشد گیاهان هرز نخواهیم بود. از نکات منفی کودهای دامی نظیر گاوی و گوسفندی وجود تخم علف هرز است، به طوری که حدود 3 روز بعد از کود دهی شاهد رشد بی رویه علف های هرز و مضر برای درختان خواهیم بود. طبیعتا هزینه های ناشی از هرس و سمپاشی به منظور مبارزه با علف های هرز خود رو با کود دهی به کمک ورمی کمپوست از بین خواهد رفت.

-فاقد بو: کود ورمی بر خلاف کود گوسفندی و فضولات گاوی محصولی بدون بو است، به همین دلیل گزینه خوبی برای افزودن به گیاهان آپارتمانی و مکان های بسته محسوب می شود.

-محصولی بهداشتی: ورمی بسیار سبک بوده و درون آن آفات و موجوداتی نظیر حشرات وجود ندارد. حساسیت زا نیست و با دست زدن به محصول نهایی انتقال بیماری های حاد وجود ندارد.

-محصول ارگانیک: برجسته ترین خصوصیت ورمی کمپوست طبیعی بودن آن است. بر خلاف کودهای شیمایی که تاثیرات مخرب بر خاک و محصول دارند، ورمی کاملا سازگار با محیط زیست بوده و ترکیبات آن کاملا آلی است. میوه و سبزیجاتی که به کمک این محصول به دست می آید ارزش غذایی بیشتری دارد و سلامت انسان را ضمانت می کند.

-بهبود و اصلاح خاک: عناصر موجود در کمپوست ورمی به گونه ای است که نیازهای خاک را برطرف کرده و باعث شوری آن نمی شود. خاک را پوک و سبک می کند و به راحتی گردش هوا در آن ایجاد می شود، یا به عبارتی تهویه و زهکشی خاک را بیشتر می کند. وجود این کود در خاک سبب می شود که آب را درون خود نگه داشته و از هدر رفت آن جلوگیری می کند.

بهترین روش استفاده از کود ورمی کمپوست

بهترین روش برای استفاده از ورمی کمپوست، چالکود می باشد که یکی از قدیمی ترین و موثر ترین روش های کوددهی محسوب می شود.

در فصل زمستان و با کم شدن فعالیت گیاه خصوصا در ریشه، زمان کود فرا می رسد. روش کار بدین ترتیب است که، در انتهای سایه درخت روی زمین، چاله ای به اندازه 40×50 سانتی متر حفر می کنیم. البته می بایست توجه کرد که عمق چاله با سن و میزان فواصل درختان با یکدیگر نیز مرتبط است. معمولا گیاهان 5 ساله به بالا را به روش چالکود، کود دهی می کنند. 1 تا 4 عدد چاله در اطراف درخت با توجه به جثه و بزرگی گیاه حفر می شود که به صورت سالیانه چاله ها را در نقاط مختلف درخت جابجا می کنند.

تمام خاک داخل چاله را بیرون ریخته و ته آن با ورمی کمپوست پر می شود. سپس بلافاصله چالکود را آبیاری می کنیم. اگر چاله ای نشست کرده بود بایستی مجدد آن را با کود پر نمود.

6

مقدار مجاز استفاده از ورمی کمپوست

-گیاهان گلدانی (آپارتمانی): حدود 20 تا 30 درصد حجم گلدان را از ورمی  پر می کنیم.

-چمن کاری: برای هر متر مربع چمن، 10 تا 15 کیلوگرم کود نیاز است.

-درختان (مثمر یا غیر مثمر) : به اندازه سن درخت تا دو برابر آن به کیلوگرم. مثلا برای درخت 7 ساله بین 7 تا 14 کیلوگرم ورمی کمپوست نیاز دارد.

راه اندازی فارم تولید ورمی کمپوست

تولید کود ورمی یکی از راه های اشتغال زایی محسوب می شود که در صورت اجرای اصولی آن موفقیت زیادی برای فرد به همراه دارد. سود دهی این کار بسیار عالی ست به شرطه آنکه مشاوره درستی دریافت شود و صبر را چاشنی کار قرارداد. اگر نیاز به راهنمایی برای راه اندازی کارگاه تولید ورمی کمپوست دارید می توانید با مجموعه ورمی کمپوستینگ با شماره 09122687542 تماس و از اطلاعات کارشناسان بهره مند شوید. ما برای برآورد شروع کار، جانمایی، هزینه ها، مواد اولیه، ادوات و آموزش کار برای یک دوره کامل تا به ثمر نشستن اولین محصول، در کنار شما هستیم.

7

خرید ورمی کمپوست

این محصول برای چمن کاری، محوطه سازی، درختان میوه، گیاهان خاص، گلخانه داران، فضاهای سبز شهری بسیار توصیه شده است. مجموعه ورمی کمپوستینگ (آرویج کود البرز) با ثبت رسمی 5094 آماده خدمت رسانی به تمامی شرکت های دولتی و خصوصی و ارسال کود با کیفیت و سرند شده به سراسر ایران از 1 تا 500 تن است. لطفا در صورت نیاز به استعلام قیمت ورمی کمپوست با شماره های مندرج در وبسایت https://vermicomposting.ir تماس حاصل نمایید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها