پروتز سینه بعد از سرطان

کد خبر: 1261217

پروتز سینه بعد از سرطان یکی از روش‌‌های بازسازی پستان می‌باشد. به‌ دلیل عوارض روانی منفی ماستکتومی برای اکثر خانم‌ها، درخواست بازسازی پستان از سمت بیماران بسیار زیاد می‌باشد. در واقع باید گفت که هدف از بازسازی پستان بعد از ماستکتومی، بهبود شرایط ظاهری پستان می‌باشد. در ادامه با پروتز سینه بعد از سرطان و نکات مربوط به آن بیشتر آشنا خواهید ‌شد.

پروتز سینه بعد از سرطان

 

 

چگونگی بازسازی پستان با پروتز سینه

 پروتز سینه بعد از سرطان به دو روش انجام می‌شود. روش اول برای افرادی به‌کار می‌رود که بعد از تخلیه سینه رادیو‌تراپی انجام نداده ‌‌باشند و پوست کافی در آن قسمت وجود داشته‌ باشد. در این گونه افراد پروتز سینه به صورت نرمال و در یک مرحله انجام‌ می‌‌شود.

روش دوم برای افرادیست که بعد از انجام ماستکتومی بافت زیادی را از دست داده‌باشند. در این دسته افراد نمی‌توان پروتز سینه را به‌شکل عادی در فضای سینه‌ای قرارداد و انجام پروتز سینه بعد از سرطان در چند مرحله انجام ‌می‌گیرد.

 

چه زمانی برای انجام پروتز سینه بعد از سرطان مناسب است؟

 افرادی که قصد انجام پروتز سینه بعد از سرطان پستان را دارند می‌توانند به صورت همزمان یا بعد از مدتی پس از عمل تخلیه سینه آن را انجام‌دهند. طبق نظر پزشکان در صورتی که تخلیه سینه جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه انجام می‌شود، بهتر است همزمان با آن پروتز سینه جهت بازسازی سینه نیزانجام‌گردد. 

در افراد مبتلا به سرطان زمان بازسازی سینه به تصمیم  جراح پروتز سینه بستگی دارد. گاها پروتز سینه در سرطان اولیه همراه با ماستکتومی انجام می‌شود. گاهی هم ممکن است طبق صلاح‌دید پزشک پروتز سینه چندین سال بعد از ماستکتومی انجام‌گردد. بازسازی پستان تحت هیچ شرایطی به سن و مرحله خاصی از بیماری مربوط نبوده و فقط به تصمیم جراح با توجه به‌ شرایط بیمار بستگی‌دارد.

9

آمادگی‌های لازم قبل از پروتز سینه جهت بازسازی پستان

انجام عمل پروتز سینه بعد از سرطان سینه نیازمند آمادگی‌هایی است که باید توسط جراح به‌ بیمار اعلام‌ گردد. به طور کلی دستورالعمل‌ها و آمادگی‌های لازم قبل از انجام پروتز سینه شامل داروهای مصرفی بیمار، آدرس محل انجام عمل، بازه زمانی مورد نیاز برای نقاهت، عوارض درمان و روند درمان می‌باشد. تمامی موارد گفته‌شده بستگی به شرایط بیمار و مرحله بیماری داشته و به همین دلیل باید توسط جراح اعلام‌گردد. در هر صورت بیمار باید بداند که قبل از جراحی پروتز سینه باید مصرف سیگار، قلیون و مشروبات الکلی را متوقف‌کند. همچنین بیمار باید در صورت مصرف دار‌وهای خاص و متداخل با عمل، با پزشک خود جهت قطع داروها مشورت‌ کند.

نکات مهم در ارتباط با پروتز سینه بعد از سرطان

بیمارمی‌تواند با بررسی نکات در ارتباط با عمل پروتز سینه بعد از سرطان احساس بهتری نسبت به این عمل داشته باشد. چکیده‌ای از این نکات عبارتند از:

·       عمل‌های مربوط به پروتز سینه در بیشتر موارد با درد همراه می‌باشند و لازم است بیمار تا چند روز بستری و تحت مراقبت باشد.

·       پس از انجام جراحی پروتز سینه احتیاج به هیچ نوع رژیم غذایی خاصی نیست.

·          بیمار باید نسبت به نتیجه عمل صبور باشد.

·       درن‌هایی که پس از انجام عمل پروتز سینه بعد از سرطان به بیمار متصل می‌شود، غالبا باید تا چند روز بمانند.

·       بیمار باید برای استحمام طبق نظر پزشک عمل نماید.

·       اکثر بیماران ۶ الی ۸ هفته پس از عمل بازسازی پستان قادر به انجام فعالیت‌های روزمره می‌باشند.

·       گاها بیماران به معاینات منظم توسط پزشک تا چندین هفته بعد از جراحی بازسازی پستان نیازمندند.

·       جراحی بازسازی پستان به علت ایجاد برش روی سطح پوست همراه با اسکار می‌باشد که این اسکار‌ها به مرور زمان کمرنگ خواهد ‌شد.

·       روند بهبود این جراحی تا حد زیادی به مواردی مثل سابقه عمل جراحی، شیمی درمانی، بیماری‌های زمینه‌ای بیمار، مصرف سیگار و مشروبات الکلی همراه است.

10

عارضه‌های جانبی احتمالی پس از بازسازی سینه با پروتز

پروتز سینه بعد از سرطان یک عمل جراحی بوده و مانند تمامی عمل‌های جراحی ممکن است عوارضی را در پی داشته‌ باشد. عوارض احتمالی ناشی از این عمل عبارتند از:

1.    عفونت در محل جراحی: به‌دلیل برش روی سطح پوست در این عمل خطر ابتلا به عفونت وجود دارد که معمولا با مصرف آنتی بیوتیک این خطر به کمترین میزان خود می‌رسد.

2.     احساس درد: برش‌های ایجاد شده روی پوست در این عمل و قرار دادن یک جسم خارجی در بدن ممکن است کمی دردناک باشد که با داروها و مسکن‌ها قابل کنترل خواهد‌ بود.

3.    خارش: زمانی که بخیه‌ها در حال جوش‌خوردن باشند ممکن است بیمار احساس خارش داشته‌ باشد. بیماران باید توجه داشته‌باشند که در صورت داشتن خارش به هیچ عنوان نمی‌توانند محل زخم را دستکاری کنند. معمولا پزشک برای جلوگیری از احساس خارش پماد یا کرم تجویز می‌‌نماید.

4.    بی حسی: تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب طی عمل جراحی بازسازی پستان از دلایل احساس بی حسی توسط بیمارمی‌باشد. بیمار باید بداند که این احساس پس از مدتی بهبود پیدا‌کرده و به زمان نیاز‌دارد.

5.    جمع شدن مایع زیر زخم: زمانی که درن‌ها پس از چند روز از بدن بیمار خارج می‌شود ممکن است مایعاتی در زیر زخم حاصل از برش جراحی جمع شود. اگر این مایع کم باشد مشکل‌ساز نخواهد بود ولی در صورتی که مایع‌ زیر زخم زیاد باشد شاید پزشک مجبور به تخلیه مایع با سرنگ شود. همچنین بیمار باید هوشیار باشد و در صورت داشتن تب بالای ۳۸ درجه، خروج ترشحات از محل زخم، تغییر رنگ در قسمت جای برش و افزایش درد و تورم به پزشک مراجعه نماید. (مشاوره با دکتر اعظم صلاتی )

نتیجه گیری:

پروتز سینه بعد از سرطان یک روش درمانی جهت بازسازی پستان بوده و می‌تواند تا حد زیادی روی اعتماد به نفس بیمار تاثیرداشته‌باشد. بیمار قبل از این عمل باید مصرف هرگونه سیگار و مشروبات الکلی را متوقف‌‌کرده و داروهای مصرفی خود را به پزشک اعلام‌کند. همچنین بیمار باید بداند که جهت دریافت نتیجه مطلوب پس از این عمل نیاز به زمان داشته و باید صبور باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها