ابعاد میز بیلیارد و میز اسنوکر چه تفاوتی دارند؟

کد خبر: 1263594
ابعاد میز بیلیارد و میز اسنوکر چه تفاوتی دارند؟

 

میز بیلیارد و میز اسنوکر، محیطی مناسب برای چنین بازی‌هایی ایجاد می‌کنند. این میزهای چهارگوش رنگی، در عین سادگی، تفاوت‌های فراوانی هم دارند و انتخاب ویژگی‌های آن‌ها در زمان خرید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اندازه و ابعاد میز بیلیارد و اسنوکر از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین این دو محصول به شمار می‌رود و با توجه به ابعاد محل قراردهی را تعیین خواهید کرد.

تصور میزی که اصلا در مکان مد نظر شما جای نمی‌گیرد، مصداق بارز هدردادن زمان و هزینه است. با این اوصاف اگر برای منزل خود به‌دنبال میز بیلیارد و اسنوکر هستید یا قرار است تجهیزات باشگاه و سالن بازی خود را تکمیل کنید، باید ویژگی‌های خاص این میزها را بدانید. برای درک بهتر این موضوع در ادامه با ما همراه شوید.  

 

میز بیلیارد و اسنوکر چه تفاوت‌هایی دارند؟

برای بسیاری از افراد تمام میزها از بیلیارد گرفته تا اسنوکر، میز بیلیارد نام دارند. آن‌ها فقط می‌دانند که با این بازی می‌توانند در کنار یکدیگر اوقات خوبی را تجربه کنند؛ اما واقعیت کمی پیچیده‌تر از این است. بیایید با هم نگاهی به تفاوت‌های این دو میز بیندازیم.

 

تفاوت ابعاد میز اسنوکر و بیلیارد چیست؟ 

ابعاد میز بیلیارد از ابعاد میز اسنوکر کوچک‌تر است. با این اوصاف امکان تفاوت بین بازی‌هایی هم وجود دارد که روی آن‌ها انجام می‌شود. میزهای بیلیارد در اندازه‌های 6 تا 10 فوت ارائه می‌شوند؛ ولی ابعاد میز اسنوکر بین 9 تا 12 فوت است. با درنظرگیری شکل مستطیلی این میزها، ضلع دیگر کوچک‌تر از طول و چیزی حدود نصف این میزان خواهد بود.

 

تفاوت پاکت‌ها و توپ‌ها

برخلاف ابعاد میز بیلیارد و اسنوکر، برخی ویژگی‌ها مانند تعداد پاکت‌ها برابر هستند. البته با وجود بزرگی بیشتر ابعاد میز اسنوکر، پاکت‌ها در این میز کوچک‌تر در نظر گرفته شده‌اند و اندازه‌های متفاوتی با پاکت‌های میز بیلیارد دارند.

8

با توجه به کوچک‌بودن پاکت‌های میز اسنوکر، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که توپ‌ها هم در این بازی باید کوچک‌تر تهیه شوند. به همین دلیل است که بازی اسنوکر سخت‌تر از بازی بیلیارد به نظر می‌رسد و افرادی که به‌دنبال چالش‌های بیشتری هستند، آن را انتخاب می‌کنند.

 

 

 

تفاوت‌های میز بیلیارد و اسنوکر

ویژگی‌ها

میز بیلیارد

میز اسنوکر

شکل

مستطیل

مستطیل

ابعاد

6 تا 10 فوت

9 تا 12 فوت

نسبت طول به عرض

2 به 1

2 به 1

تعداد سوراخ‌ها یا پاکت‌ها

6

6

اندازه‌ی نسبی پاکت‌ها

بزرگ‌تر

کوچک‌تر

اندازه‌ی پاکت‌ها

12.7 تا 13 سانتی‌متر

9 سانتی‌متر

تعداد توپ‌ها

16

22

اندازه‌ی توپ‌ها

بزرگ‌تر

کوچک‌تر

قطر توپ

5.7 تا 6 سانتی‌متر

5.3 سانتی‌متر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میز بیلیارد یا اسنوکر؟ انتخاب بهتر کدام است؟

از دید مقایسه‌ای، بین بازیکنانی که در سراسر جهان به بازی بیلیارد، اسنوکر و بازی‌های مشابه آن‌ها روی می‌آورند، قطعا تعداد دوستداران بیلیارد در صدر قرار می‌گیرد. برای این میزان از قطعیت هم دلایل متعددی داریم:

 

  1. میزهای اسنوکر قیمت بیشتری دارند. در بسیاری مواقع، توان خرید شما برای یک وسیله نسبتا کم است و البته در بسیاری مواقع، یک وسیله در لیست اولویت‌های شما نیست. حال تصور کنید که بخواهید برای تفریح بازی کنید. در این صورت هم پرداخت هزینه‌ی کمتر، خود نوعی اولویت خواهد بود. این موارد نه‌تنها ذهن شما، بلکه ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند تا میز بیلیارد محبوب‌تر شود.

 

  1. جدای از هزینه‌های اضافه‌ای که برای میزهای اسنوکر باید بپردازید، آن‌ها به مکان بزرگ‌تری هم نیاز دارند. با این وجود انتخاب میز بیلیارد می‌تواند با وجود ارائه‌ی امکانات مشابه، فضای کمتری نیز طلب کند.

 

  1. بازی اسنوکر به مهارت بیشتری نسبت به بازی بیلیارد نیاز دارد و صبر بیشتری می‌طلبد. طول بازی اسنوکر طولانی‌تر است و با این اوصاف، بیشتر مردم، بیلیارد را ترجیح می‌دهند. بازیکنان بیلیارد با هر سطح مهارتی می‌توانند آن را بازی کنند و همین باعث می‌شود تا این بازی به چالشی خانوادگی تبدیل شود. البته که بازی‌های بیلیارد فراوانی هم وجود دارند که مهارت بیشتری می‌طلبند؛ اما چالش‌های بزرگ‌تر همیشه در بازی اسنوکر و برای دوستداران آن خواهد بود.

 

آیا مکان قرارگیری باید به همان اندازه و ابعاد میز اسنوکر و بیلیارد در نظر گرفته شود؟

حین بررسی ابعاد در میزهای بیلیارد و اسنوکر و البته انتخاب اینکه کدام میز را خواهید خرید، نکته‌ی مهمی را نیز نباید فراموش کنید. ابعاد میز بیلیارد فقط از اندازه‌های خود میز می‌گوید و شما باید میزانی که دورتادور میز را می‌گیرد نیز محاسبه کنید. همچنین حین بازی به فضایی برای جای‌گرفتن بازیکنان و چوب‌های آن‌ها نیاز دارید. با این اوصاف می‌توانید حداقلی را در نظر بگیرید که در جدول زیر برای هر میز مشخص شده است.

 

سایز میز

حداقل طول اتاق (متر)

حداقل عرض اتاق (متر)

7 فوت

4.9

3.8

8 فوت

5.4

4.3

9 فوت

5.7

4.5

10 فوت

6.1

4.9

12 فوت

6.8

5.3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البته همچنان برای راحتی بیشتر و حرکت آزادانه در اطراف میز، توصیه می‌کنیم ابعاد اتاق را تا حدی بزرگ‌تر از این مقادیر انتخاب کنید. همچنین، برای نصب و حمل میز، نباید ابعاد درب و راهروها را نیز به فراموشی بسپارید. به‌بیان دیگر برای انتقال میز به محل تعیین‌شده، نیاز به فضایی دارید که در صورت فراموش‌کردن بررسی میزان آن، ممکن است اصلا نتوانید میز خود را به محل دلخواه ببرید.

 

لذت خرید میز بیلیارد و اسنوکر

بازی روی میز بیلیارد چنان محبوب و پرطرفدار است که در محیط‌های مختلف از ورزشی گرفته تا تفریحی رد پای آن را می‌بینیم. دوستداران این بازی در رده‌های سنی مختلف میز بیلیارد را در مکان‌های گوناگون از باشگاه‌ها و سالن‌های بازی گرفته تا خانه‌ها و مکان‌های تفریحی می‌یابند تا ساعت‌ها لذت و سکوت را تجربه کنند. اما نباید فراموش کنیم که انتخاب چنین تجهیزاتی، مخصوصا با توجه به هزینه، به بررسی ویژگی‌هایشان نیاز دارد.

در این بین ابعاد از مهم‌ترین موارد است. در این مطلب تلاش کردیم تا قبل از انتخاب و خرید میز بیلیارد و اسنوکر به شما از ابعاد میز اسنوکر و بیلیارد و روش تعیین اندازه‌ی مورد نیازتان بگوییم.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها