سفری متفاوت به پایتخت ایران؛ تهران گردی در نوروز

کد خبر: 1266896

تهران، بزرگ‌ترین کلان شهر و پایتخت ایران است که در دامنه کوه‌های البرز واقع شده است. بسیاری از مردم ایران برای انجام کارهای اداری یا پزشکی خود سفرهای کوتاه و اقامت موقتی در تهران داشته‌اند. اما نکته قابل توجه درباره تهران این است که این شهر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری نیز دارد که ممکن است از وجود آنها بی اطلاع باشید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم قبل از برنامه ریزی برای سفرهای خود درباره جاذبه‌های گردشگری تهران نیز تحقیق کنید.

سفری متفاوت به پایتخت ایران؛ تهران گردی در نوروز

 

 

تاریخ گردی در پایتخت

تهران به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد از دوره قاجاریه تا به امروز پایتخت ایران بوده و بناهای زیادی در آن ساخته شده‌اند که چندین مورد از آنها عبارتند از:

  • کاخ گلستان

کاخ گلستان زیباترین بنای تاریخی تهران است و تنها مکان تهران است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کاخ اولین بار در دوره صفویه بنا شده اما در دوران قاجار توسعه پیدا کرده است. چندین بخش مختلف در کاخ گلستان وجود دارند که مهم ترین آنها شامل شمس العماره، تالار سلام، ایوان و تخت مرمر، تالار آیینه، عمارت بادگیر و کاخ ابیض می‌شود. حیاط این کاخ نیز بسیار زیبا است و کاج‌های بلند آن مکانی فوق العاده برای قدم زدن به وجود آورده‌اند. تاج گذاری احمد شاه قاجار، تاسیس مجلس یکم، تاج گذاری رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی و... از جمله مهم ترین اتفاقات و رویدادهایی هستند که در کاخ گلستان به وقوع پیوسته‌اند. این کاخ هم اکنون در خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تهران واقع شده است.

  • مجموعه سعد آباد

کاخ موزه سعد آباد، مجموعه‌ای از چندین کاخ و عمارت است که در زمان‌های قاجاریه و سپس پهلوی از آن استفاده می‌شد. وسعت کلی این کاخ به 300 هکتار می‌رسد که 180 هکتار آن به جنگلی طبیعی اختصاص دارد و مابقی وسعت آن شامل چندین کاخ و عمارت، باغ، خیابان، گلخانه و قنات است. کاخ سفید( که در گذشته موزه ملت نام داشته است.)، کاخ سبز، موزه برادران امیدوار( که در گذشته کالسکه خانه قجری بوده است.)، موزه خط و کتابت میرعماد( که در زمان پهلوی کاخ محل زندگی فرحناز و علیرضا بوده است.)، موزه مردم شناسی( که در زمان پهلوی کاخی متعلق به شمس پهلوی بوده است.)، موزه آب( در زمان پهلوی دفتر رئیس تشریفات کاخ در آن قرار داشته است.)، کتابخانه(کاخی متعلق به احمدرضا پهلوی بوده است.)، موزه ظروف سلطنتی( در زمان پهلوی این کاخ به اشرف پهلوی تعلق داشته است.) از جمله مهم ترین و معروف ترین بخش‌های مجموعه دیدنی سعد آباد هستند.

21

بی تردید دیدن همه این بخش‌ها در یک روز ممکن نخواهد بود به همین دلیل به گردشگران توصیه می‌شود موقع خرید بلیط،  قسمت‌هایی که قصد بازدید از آنها را دارید مشخص کرده و تنها بلیط آنها را تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید طی چند روز از تمام‌های بخش‌های این مجموعه فوق العاده دیدن کنید. این مجموعه در بخش‌های شمالی تهران و به طور دقیق تر در خیابان ولیعصر واقع شده است.

  • مجموعه کاخ موزه نیاوران

یکی از مکان‌های تاریخی تهران، مجموعه نیاوران است که در زمان فتحعلی شاه قاجار نیزاری که در آنجا را بوده را از بین برده و کاخی در آنجا بنا کرده‌اند. پس از آن در زمان پهلوی و به طور دقیق تر زمان محمدرضا پهلوی به دستور او این بنا را تخریب کرده و بنای بزرگ‌تری را جایگزین آن کرده‌اند که به عنوان اقامتگاه تابستانه خانواده سلطنتی از آن استفاده می‌شده است. این کاخ زیبا که هم اکنون در میدان نیاوران واقع شده است، حدودا 11 هکتار مساحت دارد.

  • خیابان سی تیر

خیابان سی تیر که به آن خیابان قوام السلطنه نیز می‌گویند، یکی از قدیمی ترین خیابان‌های شهر تهران است که به خاطر قدمت زیاد، بناهای تاریخی زیادی نیز در خود جای داده است. کلیسای پطروس مقدس، موزه ملی، موزه آبگینه، کنیسه حییم، موزه سفال و آتش کده زرتشتیان آدریان از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی هستند که در این خیابان قرار گرفته‌اند. حتی بعضی‌ها به خاطر وجود مکان‌های مذهبی از چندین دین متفاوت در این خیابان که چندی پیش آنها را نام بردیم، به این خیابان خیابان ادیان نیز می‌گویند. در این خیابان زیبا علاوه بر مکان‌های تاریخی، گردشگران می‌توانند از غذاهای خیابانی و خوشمزه آن نیز لذت ببرند. خیابان سی تیر که در خیابان جمهوری تهران قرار دارد عنوان اولین استریت فود ایران را نیز برای خود ثبت کرده است.

طبیعت گردی در تهران و اطراف آن

  • دریاچه چیتگر: دریاچه چیتگر که به آن دریاچه شهدای خلیج فارس هم گفته می‌شود، دریاچه‌ای مصنوعی در غرب تهران است که مقصدی بسیار مناسب برای قدم زدن مخصوصا در شب و پیک نیک‌های خانوادگی است. این دریاچه در تمامی فصول سال زیبایی خاص خود را دارد و لوکس ترین مرکز خرید تهران که باملند نام دارد در کنار آن ساخته شده است. مجموعه تفریحی چیتگر به طور کلی 250 هکتار وسعت دارد و چون 130 هکتار آن به دریاچه اختصاص دارد، دریاچه چیتگر را بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران نامیده‌اند.
  • پارک ملی نخجیر: این پارک از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده جهان و پارک‌های ملی ایران است که جزو مهم ترین جاذبه‌های طبیعی تهران به حساب می‌آید. گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری زیادی در این پارک زندگی می‌کنند که اهمیت بالایی نیز در حیات وحش ایران دارند. این پارک با وسعت 9970 هکتار در کنار پارک ملی سرخه حصار بخش کوچکی از منطقه حفاظت شده جاجرود به شمار می‌روند. در این پارک نمی‌توانید پیک نیک کنید چرا که ممکن است محیط زندگی جانوران آلوده شود.
  • درکه: درکه منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی در شمال شهر تهران است که به مکانی محبوب و پرطرفدار برای کوهنوردی تبدیل شده است. با حضور در درکه می‌تواند علاوه بر مسیر زیبا و آرامش بخش کوهنوردی از غذاهای خوشمزه دکه‌ها و رستوران‌های آنجا لذت ببرید.

بهترین و ارزان ترین هتل‌های تهران

هتل‌های بسیار زیادی در تهران وجود دارد که با توجه به کیفیت خدمات خود قیمت‌های متفاوتی برای اتاق‌های خود تعیین کرده‌اند. رزرو آنلاین هتل در تهران پیش از شروع سفر بهترین کار برای رزرو هتل است. گشتن در اینترنت و سایت‌های مختلف مقایسه قیمت را ساده تر می‌کند و راحت تر می‌توانید ارزان ترین و مناسب ترین هتل‌ها را برای خود رزرو کنید. برای خرید بلیط هواپیما تهران و همچنین رزرو بلیط هواپیما مشهد به تهران رفت و برگشت می‌توانید از طریق سایت‌های اینترنتی فروش بلیط اقدام نمایید.

مکان‌های تاریخی و طبیعی و دیدنی زیادی در تهران وجود دارند که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. مکان‌های معرفی شده در این مقاله، تنها بخش کوچکی از مکان‌های دیدنی شهر زیبای تهران هستند و مکان‌های زیادی هستند که در این مقاله معرفی نشده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها