فاصله تهران تا ترکیه چقدر است؟ از چه شهرهایی عبور می‌کنید - زمینی و هوایی

کد خبر: 1279851

استانبول به دلیل وجود مجموعه‌ای از جاذبه‌های باشکوه و نزدیکی به تهران، همواره به‌عنوان یک مقصد خارجی مورد علاقه برای گردشگران ایرانی شناخته می‌شود. ترکیه در شمال غربی کشورمان قرار دارد و با ایران هم‌مرز است، به همین دلیل دسترسی مسافران ایرانی به این کشور راحت است و آنها می‌توانند از روش‌های مختلف زمینی و هوایی به این کشور سفر کنند. در این مقاله مسیرهای مختلف و مدت زمان رسیدن به استانبول جذاب از تهران را بررسی می‌کنیم.

فاصله تهران تا ترکیه چقدر است؟ از چه شهرهایی عبور می‌کنید - زمینی و هوایی

 

سفر از تهران به استانبول با هواپیما

اگر سفر زمینی برای شما خسته‌کننده است، پرواز و رزرو بلیط هواپیما یک گزینه راحت و سریع برای رسیدن به استانبول از تهران است. با رزرو پرواز شما  2.5 تا 3 ساعت در راه هستید. خطوط هوایی مسیر تهران استانبول عبارت‌اند از ایران‌ایر، زاگرس، ماهان، ترکیش‌ایرلاین، آسترین ایرلاینز، اطلس گلوبال، بوتا ایرویز، قطرایرویز و خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین. به غیر از زاگرس که دو بار در هفته به استانبول پرواز دارد، سایر خطوط هوایی روزانه به این شهر پرواز دارند.

فاصله هوایی بین تهران و استانبول 2041 کیلومتر است. هواپیماها در فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی استانبول یا فرودگاه سابیها در بخش آسیایی فرود می‌آیند. در فصول اوج توریستی، قیمت بلیط ممکن است بالاتر باشد.

 

سفر زمینی به استانبول

سفر زمینی از تهران به استانبول تقریباً یک روز و سه ساعت طول می‌کشد. اگر اتوبوس را برای سفر زمینی انتخاب کنید، زمان سفر شما حدود 34 ساعت و بیشتر از یک روز می‌شود و 2457 کیلومتر از تهران تا استانبول را باید طی کنید. در سفر زمینی از تهران به استانبول از مناطق مهمی مانند مرز بازرگان، داغوبا‌زید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو عبور می‌کنید و به شهر مسحورکننده استانبول می‌رسید.

 

سفر از تهران به استانبول با اتوبوس

سفر به استانبول با اتوبوس یک روش حمل‌ونقل اقتصادی است و تقریباً 2000 کیلومتر طول می‌کشد. بلیط اتوبوس تهران به استانبول را می‌توان در ترمینال بیهقی یا غرب با قیمتی در حدود 300 تا 360 هزار تومان تهیه کرد. اکثر خدمات اتوبوسرانی به‌دلیل شرایط بهتر جاده، خروجی مرز بازرگان را انتخاب می‌کنند. این اتوبوس‌ها معمولاً VIP هستند و برای یک سفر راحت مجهز هستند. در سفر با اتوبوس شما می‌توانید تا 20 کیلوگرم بار حمل کنید. برای حمل هر کیلوگرم بار اضافی باید 2.5٪  بیشتر از قیمت بلیط بپردازید.

سفر با اتوبوس از تهران به استانبول تقریباً 30 تا 40 ساعت طول می‌کشد. اتوبوس از شهرهایی مانند تهران، قزوین، زنجان، میانه، تبریز، مرند و ماکو عبور می‌کند و در نهایت به مرز بازرگان می‌رسد. در مرز بازرگان ممکن است کمی معطلی داشته باشید، سپس از مناطقی مانند گوربولاغ، داغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو و ایزمیت عبور می‌کنید و در نهایت به استانبول می‌رسید. توصیه می‌شود هنگام ورود به استانبول بلیط برگشت خود را تهیه کنید تا سفر برگشت به تهران راحت‌تر شود. اتوبوس‌ها معمولاً بین ساعت 9 صبح تا 12 بعد از ظهر حرکت می‌کنند، اگرچه ممکن است تاخیرهایی بین 45 دقیقه تا دو ساعت نیز رخ دهد.

 

سفر از تهران به استانبول با ماشین شخصی

اگر با ماشین شخصی به استانبول بروید، می‌توانید در هر نقطه از مسیر توقف کنید. معمولاً رانندگان ترجیح می‌دهند از مرز بازرگان به دسترسی به کشور ترکیه عبور می‌کنند. بعد از تبریز 290 کیلومتر دیگر را باید با عبور از شهرهایی مانند مرند و ماکو قبل از رسیدن به مرز بازرگان طی کنید. از مرز، یک سفر 1540 کیلومتری تا استانبول را باید طی کنید که حدود 26 ساعت طول می‌کشد. در مسیر تهران تا استانبول با ماشین شخصی از شهرهایی چون زنجان، تبریز، بازرگان، گوربولاغ، داغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو و ازمیت عبور خواهید کرد.

اگر می‌خواهید در وان ترکیه توقف داشته باشید، باید مرز رازی را انتخاب کنید که در نزدیکی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد. با این حال، در طول زمستان، این مسیر ممکن است ایده‌آل نباشد. هنگام رانندگی با خودروی شخصی خود، از داشتن مدارک لازم مانند گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، برچسب CD و IR، کاپوتاژ و مجوز خروج مطمئن شوید.

 

سفر از استانبول به تهران با قطار

سفر با قطار به استانبول به ویژه برای علاقه‌مندان به سفرهای گروهی ایده‌آل است. سفر با قطار از تهران به استانبول، یک سفر سه روزه است که 70 ساعت طول می‌کشد. علاقه‌مندانی که در کوپه‌های قطار از تماشای مناظر زیبا لذت می‌برند بهتر است این روش حمل‌ونقل را انتخاب کنند. خرید بلیط قطار روشی مقرون‌به‌صرفه و ایمن برای رسیدن به استانبول است. در این سفر شما از ایستگاه‌هایی مانند قزوین، زنجان، میانه، تبریز، مرند، ماکو و غیره توقف می‌کنید؛ پس از عبور از مرز بازرگان، از شهرهایی چون گوربولاغ، دغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو و ایزمیت عبور خواهید کرد و در نهایت به ایستگاه دیدنی استانبول خواهید رسید.

8

 

مرزهای سفر زمینی از تهران به استانبول و عبور از مرز بازرگان

برای سفر از تهران به استانبول از ۳ مرز می‌توانید عبور کنید. این مرزها شامل مرز بازرگان، مرز سرو و مرز رازی هستند. مرز بازرگان که به صورت شبانه‌روزی باز است و بیشتر این مرز را برای سفر از تهران به استانبول انتخاب می‌کنند. برای عبور از مرز بازرگان، از تبریز تا مرز 290 کیلومتر فاصله دارید و باید از شهرهایی مانند صوفیان، مرند و ماکو بگذرید. بعد از عبور از این مرز که در میان ساکنان ترکیه به گوربولاغ معروف است، باید 1540 کیلومتر طی کنید تا به استانبول برسید. جاده‌های تبریز به مرز بازرگان وضعیت مناسبی دارند و آسفالته و هموار هستند. پس از رسیدن به مرز، تشریفات گمرکی در آستارا و جلفا ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد.

پس از عبور از مرز، در 45 کیلومتری مرز به شهر دغوبایزید می‌رسید. اقامتگاه‌های مناسبی در این شهر وجود ندارد، از اینجا به بعد مسیر چالش‌برانگیزتر می‌شود.

انتخاب مرز بازرگان به دلیل 24 ساعته فعال‌بودن آن، جاده‌های هموارتر نسبت به سایر مسیرها و چندبانده‌بودن، مناسب‌تر است. از سوی دیگر مرز رازی جاده‌های پر پیچ‌وخم و کوهستانی دارد که بهتر است توسط رانندگان حرفه‌ای طی شود.

9

 

کلام آخر

سفر به استانبول، همواره یک سفر خارجی محبوب بین گردشگران ایرانی است. روش‌های مختلفی برای سفر به این شهر دیدنی وجود دارد. در این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد مسافت‌ها، مسیرها و روش‌های حمل‌ونقل بین تهران و استانبول از طریق هوایی، ریلی، ماشین شخصی و اتوبوس به شما ارائه کردیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها