تفاوت سیم با کابل برق

کد خبر: 1281598

سیم و کابل کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و در بخش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. اما بر خلاف آن چه که شاید برخی از افراد گمان می کنند، این دو با هم دیگر از نظر ساختار، جنس، عایق و ... متفاوت هستند و یک سری کارایی مشخص دارند. در ادامه به بررسی تفاوت سیم با کابل برق می پردازیم.

تفاوت سیم با کابل برق

 

 

سیم چیست؟

سیم نوعی رشته محسوب می شود که از یک هادی و یا رسانا ساخته شده است و این وظیفه را بر عهده دارد تا جریان برق را از یک منطقه به منطقه دیگر ارسال کند. همین طور سیم ها عموما از دو جنس هادی آلومینیومی و مسی طراحی و تولید می شوند و می توانند به شکل روکش دار و یا بدون روکش عرضه گردند. سیم هایی که روکش ندارند از یک هادی ساخته می شوند و معمولا برای تجهیزات صنعتی به کار می روند؛ اما سیم های روکش دار در بیشتر صنایع استفاده می شوند.

کابل چیست؟

کابل به نوعی رشته گفته می شود که از یک یا چندین رشته های به هم تنیده شده تولید می گردد. این رشته ها معمولا با استفاده از یک یا چند عایق پوشانده می شوند. مهم ترین وظیفه کابل های برق این است که جریان الکتریکی را عبور دهند. کابل ها در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که بعضی از آن ها دارای زره یا آمور می باشند که از کیفیت بیشتری در مقابل شرایط و عوامل بیرونی برخوردار است. همین طور یک سری کابل ها هم شیلد دارند که سبب می شود تا میزان نویز آن ها کم تر شده و دوام شان بیشتر گردد.

انواع سیم برق

سیم های برق با توجه به کاربردی که دارند در تجهیزات الکتریکی به وفور استفاده می شوند. سیم های برق انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

 سیم برق افشان

سیم برق افشان به تعدادی از رشته های نازک فلزی که معمولا از جنس مس هستند تولید می شود که به وسیله نوعی لایه عایق از پی وی سی ( PVC) پوشیده می شود. بارز ترین ویژگی سیم افشان انعطاف پذیری بالای آن می باشد که باعث شده تا به آن ها سیم نرم هم گفته شود. از سیم برق افشان معمولا در سیم کشی ساختمان ها بهره می گیرند.

 سیم مفتول

نوع دیگری از انواع سیم ها، سیم مفتول است که دلرای یک رشته فلز ضخیم است که دارای یک عایق می باشد. سیم مفتول به نام سیم خشک هم شناخته می شود، چرا که برخلاف سیم افشان انعطاف خیلی کمی دارد. این سیم دارای دوام و استقامت بالایی می باشد و از طول عمر زیادی برخوردار است.

 سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان دارای ویژگی هایی بین سیم مفتول و سیم افشان است. سیم نیمه افشان از چندین رشته اما با ضخامت بالاتر به نسبت سیم های افشان ساخته شده است که دارای یک عایق می باشند. ضخامت بیشتر رشته های فلزی در این مدل سیم ها سبب شده تا میزان انعطاف آن ها به نسبت سیم افشان کم تر بوده اما در مقابل سیم مفتولی هم بیشتر است.

انواع کابل برق

کابل های برق هم با توجه به میزان ولتاژ، نوع کاربرد و جنس هادی به انواع مختلفی در بازار دسته بندی می شوند که عبارتند از:

• انواع کابل با توجه به جنس هادی

کابل ها نیز دارای هادی از دو جنس مس و آلومینیوم است. نوع هادی موجود داخل کابل ها می تواند به دو صورت کابل افشان و کابل مفتولی باشد. اما لازم به ذکر است که آلومینیوم از آن جایی که فرم پذیری کم تری نسبه به مس دارد، معمولا از کابل های آلومینیومی به شکل نیمه افشان یا مفتول استفاده می کنند. از طرفی در کابل هایی که هادی آن ها افشان است معمولا از مس برای تولید آن ها استفاده می شود، چرا که انعطاف بالاتری دارد.

• ولتاژ

یکی دیگر از دسته بندی انواع کابل برق با توجه به ولتاژ است که به 4 نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

1) کابل قدرت یا فشار قوی

2) کابل فشار متوسط

3) کابل فشار ضعیف

4) کابل فوق فشار قوی

• کاربری

آخرین فاکتوری که انواع کابل های برق با توجه به آن ها طبقه بندی می شوند، کاربرد آن هاست که عبارتند از:

 کابل مخابرات

 کابل کنترل

 کابل کواکسیال

 کابل فیبر نوری

 کابل شبکه

 کابل مونتاژ

 کابل ابزار دقیق

تفاوت های سیم و کابل

با توجه به شباهت هایی که سیم و کابل دارند؛ می توانند تفاوت هایی هم داشته باشند که از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند.

1) ضخامت

کابل ها از آن جایی که روکش و عایق بیشتری دارد، ضخامت آن ها به نسبت سیم ها بالاتر است، چون که کابل دارای چند سیم است.

2) وزن

وزن سیم و کابل ها با هم دیگر فرق دارد. با توجه به رشته ها و عایق هایی که داخل کابل به کار می رود، معمولا وزن بیشتری به نسبت سیم ها دارد.

3) میزان تحمل ولتاژ

تفاوت بعدی که سیم و کابل باهم دیگر دارند از نظر میزان تحمل ولتاژ است. سیم ها نمی توانند ولتاژ های خیلی زیاد را تحمل کنند و تنها می توانند برای ولتاژ های کم به کار برود، در صورتی که کابل ها برای ولتاژهای بالاتر مناسب هستند.

4) سطح مقطع

کابل ها با توجه به سطح مقطع دارای تنوع زیادی هستند و می تواند در بعضی نمونه ها به 240 میلی متر مربع باشد. در بررسی و مقایسه کابل و سیم ها، سیم دارای سطح مقطع کم تری است و تنها سیم های ارت می باشند که سطح مقطع آن ها بزرگ است.

5) مقاومت

مقاومت کابل ها با توجه به استفاده از شیلد، آرمور، زره و ژاکتی که داخل آن ها به کار می رود، بیشتر از سیم ها می باشد که معمولا این روکش ها را ندارند.

6) عایق

عایق یکی از عوامل مهم برای بررسی سیم و کابل است. در سیم ها برای هر یک از هسته ها عایق مجزا وجود نداشته؛ اما در ساخار کابل ها برای هر کدام از هادی ها دارای یک جریان عایق مخصوص می باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها