4 روش طبقه بندی روغن هیدرولیک که مصرف کنندگان باید بداند

کد خبر: 1293305

روغن هیدرولیک یکی از مهم ترین و پرفروش ترین روغن های صنعتی است که با کاهش اصطکاک میان تجهیزات باعث حرکت روان و جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات ماشین آلات و سیستم های هیدرولیکی و در نتیجه افزایش عمر مفید تجهیزات می شود. استفاده از روغن هیدرولیک باعث عملکرد کاملا روان و بدون مشکل دستگاه در طول شبانه روز می شود. روش های مختلفی برای طبقه بندی روغن های هیدرولیک وجود دارد که در ادامه رایج ترین آنها آورده شده است.

4 روش طبقه بندی روغن هیدرولیک که مصرف کنندگان باید بداند

 

طبقه بندی براساس مواد تشکیل دهنده

روغن هیدرولیک از یک ماده معدنی به عنوان پایه روغن و افزودنی های مختلف تشکیل شده است. پایه روغن ممکن است معدنی، سنتتیک (مصنوعی) و نیمه سنتتیک باشد. در واقع نود درصد حجم روغن هیدرولیک را روغن پایه و ده درصد دیگر را افزودنی ها تشکیل داده اند. همین امر موجب مقاومت بالای روغن در شرایط سخت می شود. افزودنی ها را می توان به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر در تولید روغن استفاده کرد.

پایه روغن

روغن های پایه معدنی از نفت خام تصفیه شده به دست می آیند. خواص عملکردی آنها نسبت به روغن های پایه مصنوعی که از مواد شیمیایی ساخته شده اند کمتر است. قیمت روغن هیدرولیک با پایه مصنوعی گران تر و خواص عملکردی آنها نسبت به سایر روغن ها بهتر است.

افزودنی ها

بسته به اینکه از روغن هیدرولیک در چه تجهیزات و برای چه منظوری استفاده می شود، افزودنی های مختلفی به آن اضافه می گردد. مواد افزودنی عبارتند از:

  • افزودنی های ضد کف: با کاهش تشکیل کف در روغن منجر به کاهش آسیب به ماشین آلات و بهبود روانکاری روغن می شوند.
  • آنتی اکسیدان: با جلوگیری از تشکیل لجن، امکان استفاده بیشتر از روغن را فراهم می کند.
  • افزودنی های ضد زنگ: این افزودنی ها با ایجاد یک پوشش محافظ، آسیب ناشی از زنگ زدگی را کاهش می دهند.
  • افزودنی های ضد سایش: با کاهش اصطکاک بین قطعات و جلوگیری از سایش آنها به افزایش طول عمر تجهیزات کمک می کند.

براساس نوع پایه و افزودنی ها، روغن های هیدرولیک در گروهای زیر قرار می گیرند.

  • گروه HL: این روغن ها از روغن معدنی تصفیه شده و ترکیبات ضد زنگ و ضد اکسیداسیون تشکیل شده اند.
  • گروه HM: دارای روغن معدنی تصفیه شده و ترکیبات ضد زنگ، ضد اکسیداسیون و ضد سایش است.
  • گروه HH: روغن های این گروه از روغن معدنی تصفیه شده مهار نشده تشکیل شده اند.
  • گروه HR: مشابه گروه HL هستند و به آنها بهبود دهنده های VI اضافه شده است.

امروزه بسیاری از روغن های هیدرولیک هنوز بر پایه روغن معدنی هستند. با این حال، با افزایش تمایل به استفاده از محصولات پایدار، بسیاری از روغن های طبیعی مانند کلزا (روغن کانولا) اکنون به عنوان روغن پایه برای تولید روانکارهای زیست تخریب پذیر و تجدید پذیر استفاده می شوند.

طبقه بندی روغن های هیدرولیک براساس ویسکوزیته

8

ویسکوزیته یکی از ویژگی های کلیدی روغن های هیدرولیک است و مقاومت روغن در برابر جریان را اندازه گیری می کند. ویسکوزیته با استفاده از دستگاه ویسکومتر در دمای 40 درجه سانتی گراد یا 100 درجه سانتی گراد در محیط آزمایشگاهی اندازه گیری می شود. اندازه گیری دقیق ویسکوزیته از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا خرید روغن هیدرولیک با ویسکوزیته نامناسب می تواند باعث عملکرد ضعیف تجهیزات شود.

ویسکوزیته و دمای روغن های هیدرولیک ارتباط نزدیکی با هم دارند. با افزایش دما، ویسکوزیته کاهش می یابد و روغن روان تر می شود و به همین ترتیب، با کاهش دما، روغن چسبناک تر می گردد.

طبقه بندی براساس گریدهای متداول ISO

  • روغن های هیدرولیکISO 15: در فرمان برقی و سیستم های ترمز هیدرولیک استفاده می شوند.
  • روغن های هیدرولیکISO 22 : عموماً در خطوط هوایی برای ابزارهای هوایی استفاده می شوند.
  • روغن های هیدرولیک ISO 32: برای استفاده در ماشین ابزارهای پرقدرت ایده آل هستند.
  • روغن های هیدرولیک ISO 46: معمولاً در کارخانه های صنعتی که تحت فشار بالا کار می کنند مورد نیاز هستند.
  • روغن های هیدرولیک ISO 68 : برای استفاده در سیستم هایی طراحی شده اند که به توانایی حمل بار زیادی نیاز دارند.
  • روغن های هیدرولیک ٰ ISO 100: در ماشین آلات صنعتی با بارهای سنگین استفاده می شوند.

طبقه بندی روغن هیدرولیک براساس نقطه اشتعال

نقطه اشتعال یکی دیگر از روش های دسته بندی انواع روغن هیدرولیک است. نقطه اشتعال به پایین ترین دمایی که در آن بخارات قابل اشتعال از سیال آزاد می شود، اطلاق می گردد. این دما معمولاً بین 260 تا 399 درجه سانتی گراد است. هر چه نقطه اشتعال کمتر باشد، مشتعل شدن آسان تر است.

روغن های هیدرولیک مختلف بسته به کاربرد، گستره دمایی مختلفی دارند. برخی ازاین روغن ها توانایی عملکرد در دماهای بسیار بالا و بسیار پایین را دارند. روغن های هیدرولیک در دمای عملکردی خود دارای ثبات دما هستند، به این معنی که خواص خود را در آن محدوده دمایی حفظ می کنند و خروج از این محدوده دمایی تأثیر منفی بر پایداری دمای آن ها خواهد داشت و باعث یخ زدن روغن در دماهای پایین و نشت روغن در دماهای بالا می شود.

با توجه به نقش و اهمیت روغن های هیدرولیک در بهبود عملکرد تجهیزات، پیدا نمودن روغن با کیفیت و اقتصادی بسیار مشکل است. برای اطمینان از خرید روغن هیدرولیک اصل با بهترین قیمت می توانید به فروشگاه فیدار اویل مراجعه نمایید.

وب سایت فیدار اویل به نشانی fidaroil.com انواع روغن هیدرولیک از برند های ایرانی و خارجی معتبر را ارائه داده تا مصرف کنندگان با هر بودجه ای بهترین قیمت روغن هیدرولیک را مشاهده و انواع روغن های صنعتی، گیریس، انواع ضد یخ و ضد جوش را تهیه نمایند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها