چرا ۶۰ هزار تن فولاد خوزستان به فولاد ایران رسید؟

کد خبر: 1010565

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص دلایل تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولادی تولیدی شرکت ملی فولاد خوزستان به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران توضیحاتی ارائه کرد.

چرا ۶۰ هزار تن فولاد خوزستان به فولاد ایران رسید؟

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی با تاکید بر اینکه موضوع تخصیص ۶۰ هزار تن فولاد در پی تصویب این موضوع از سوی شورای تامین استان خوزستان در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت، تاکید کرد: این موضوع پس از تصویب در شورای تامین استان خوزستان برای اجرا به معاونت امور معادن و صنایع معدنی ابلاغ شد و پس از آن به منظور اجرایی شدن به ستاد تنظیم بازار ارائه گردید.

وی با اشاره به اینکه در ستاد تنظیم بازار ۱۴ دستگاه و سازمان حضور دارند، گفت: شورای تامین استان بنا به ملاحظاتی با هدف حل بحران موجود در این شرکت چنین مصوبه‌ای را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه اجرای این مصوبه مشروط به کسر مقدار مذکور از سهمیه کف عرضه ماهانه آن شرکت است، گفت: این شرکت مکلف است محصولات تولیدی از شمش فولادی مذکور را در بورس کالا عرضه کند.

وی گفت: البته پیش بینی شده است اگر شرکت ملی فولاد نسبت به صادرات محصولات تولیدی حاصل از این شمش اقدام نماید، مطابق ضوابط بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از محصولات خود اقدام نماید.

کلامی تاکید کرد: بر اساس آمار‌های ارائه شده ظرفیت تولید محصولات نوردی این شرکت ۱۱۹ هزار تن در ماه است و نقطه سر به سر ۸۰ هزار تن اعلام شده، اما عملا این شرکت ماهیانه ۲۰ هزار تن از طریق بورس خریداری می‌کرد. این میزان خرید شرایط زیان دهی برای این شرکت ایجاد کرده بود و شورای تامین استان با توجه به مشکلات عدیده این شرکت و به منظور حل بحران‌های رخ داده برای کارگران چنین درخواستی را برای تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در نشست نمایندگان استان خوزستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع از سوی نمایندگان پیگیری شد.

گفتنی است ۶۸ درصد سهام شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران متعلق به بانک ملی و ۲۷ درصد سهام آن متعلق به اموال تملیکی بانک‌هاست. از سال ۱۳۹۰ روند تولید این شرکت از یک میلیون و ۳۱۴ هزار تن به ۹۸ هزار تن در سال ۹۷ کاهش یافت که این میزان تولید ۷ درصد ظرفیت اسمی این شرکت است. این وضعیت زیانی معادل ۳۰ میلیارد تومان را در ماه به این شرکت تحمیل نمود و همین امر سبب شد این شرکت توانایی پرداخت حقوق ماهیانه ۳ هزار نفر پرسنلش را که بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است، نداشته باشد.

اعتراضات کارگری در استان خوزستان سبب شد سهمیه این شرکت در اسفند ماه سال گذشته به ۶۰ هزار تن به شرط خرید از بورس افزایش یابد، اما به نظر می‌رسد با هدف تسریع در حل بحران این شرکت شورای تامین استان خواستار تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولادی به این شرکت شده است. این اقدام مشروط به کسر سهمیه ماهانه خرید از بورس از سوی ستاد تنظیم بازار صورت می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها