نگرانی آمریکایی‌ها از توسعه اقتصاد غیرنفتی ایران

کد خبر: 1012711

سرپرست وزارت صمت گفت: آمریکایی‌ها براساس تحلیل و بررسی‌های که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که باید تحریم نفت ایران را برداشت، زیرا براساس گزارش کنکره آمریکا، با وجود تحریم‌های نفتی ایران در حال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است.

نگرانی آمریکایی‌ها از توسعه اقتصاد غیرنفتی ایران

خبرگزاری فارس:حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در بازدید که به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار داشت با مدیرعامل خبرگزاری دیدار و سپس از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

مدرس خیابانی برای تصدی کرسی وزارت صمت از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شده و قرار است روز چهارشنبه ۲۲ مرداد برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور پیدا کند. مدرس خیابانی پیش از برکناری رحمانی از وزارت صمت، قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی بود و پیش از آن هم به مدت ۱۷ سال مسئولیت‌های مختلفی در وزارت بازرگانی سابق و بخش بازرگانی وزارت صمت همچون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا و مدیر کل دفتر تنظیم بازار را بر عهده داشته است.

در کارنامه مدرس خیابانی همچنین مدیریت تعدادی از واحد‌های صنعتی به خصوص در حوزه‌های فولاد و سیمان نیز مشاهده می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع خبرنگاران فارس به پرسش‌های آن‌ها در دو بخش صنعت و بازرگانی پاسخ داد که بخش اول این مصاحبه در ادامه آمده است:

* توسعه صادرات غیر نفتی نقطه اتکای جایگزینی درآمد‌های نفتی است

فارس: جناب آقای مدرس خیابانی، فاصله گرفتن از نفت و درآمد‌های نفتی در شرایط تحریم امری ضروری است و در سال‌های اخیر دولت و وزارت صمت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته است. بطوری که به همت سازمان توسعه تجارت ایران مدتی است که در راستای توسعه صادرات غیرنفتی جلساتی با حضور مسئولان بخش‌های خصوصی و دولتی به صورت هفتگی برگزار می‌شود، اما علیرغم تاکیدات فراوان به مقوله توسعه صادرات اتفاق خاصی در بخش صادرات بجز انعقاد قرارداد با اتحادیه اوراسیا صورت نگرفته است و با توجه به تاکیدات فراوان به امر صادرات در سال‌های اخیر نه تنها شاهد جهش صادراتی نبوده ایم بلکه امسال و در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش شدید صادرات مواجه شده ایم. دلیل کاهش صادرات چیست؟

مدرس خیابانی: ما از تحریم برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی استفاده کردیم و اکنون این آرزوی دیرینه که زمانی دست نیافتنی بنظر می‌رسید رخ داده است.

‌نقطه اتکای فاصله گرفتن از درآمد‌های نفتی، توسعه صادرات غیرنفتی است بنابراین حتما به آن توجه ویژه می‌شود و اگر صادرات در سال گذشته بیشتر از جنس منابع ارزی و درآمدی بود امسال صادرات به تامین مواد اولیه کارخانجات گره خورده است و بخش اعظمی از ارز حاصل از صادرات صرف خرید مواد اولیه کارخانجات مختلف خودرو، لوازم خانگی و امثال آن می‌شود.

اما در پاسخ به این سوال که چرا طی سال‌های اخیر علیرغم تاکید بر امر صادرات، جهشی در صادرات مشاهده نشده است باید پرسید که چه چیز ما با بقیه کشور‌ها قابل مقایسه است؟ ما تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم، کشتیرانی، سیستم بانکی، سوئیف، تجار و تجارت ما تحریم است و لذا هیچ کشوری را در جهان نخواهید یافت که به اندازه ایران تحت تحریم باشد.

بنابراین؛ اگر کشوری مانند ترکیه سالانه ۱۸۷ میلیارد دلار صادرات دارد با توجه به امکاناتی است که در زمینه تجارت در اختیار دارد که اصلا قابل مقایسه با امکانات ما نیست، تجار این کشور هیچگونه محدودیتی در مراودات تجاری با سایر کشور‌ها ندارند و به راحتی ویزای تمامی کشور‌ها را دریافت می‌کنند و هر جا که بخواهند کشتی می‌برند هر جا که بخواهند بانک تاسیس می‌کنند و از امکانات بانکی مختلف مانند باز کردن ال سی برخوردارند.

ما برای تجارت از ابزار‌هایی مانند تهاتر استفاده می‌کنیم که برای بسیاری از تجار در سراسر دنیا باورکردنی و قابل تصور نیست، تهاتر در دنیا منسوخ شده، اما ما از این حربه‌ها برای مبارزه با نقشه‌های دشمنان استفاده می‌کنیم و موفقیت‌هایی نیز بدست آورده ایم.

ما نمی‌توانیم دستمان را جلوی دشمنان بالا ببریم و قرار هم نیست که در مقابل دشمنان زانو بزنیم بنابراین باید تمام تلاش خود را برای مبارزه با تحریم‌ها بکار گیریم و تحت شدیدترین تحریم‌ها راهکار‌هایی را برای سنگ اندازی‌های متعدد آن‌ها پیدا کنیم؛ لذا مقایسه ما با سایر کشور‌ها در امر تجارت یک قیاس مع الفارق است.

فارس: اگرچه بر روی توسعه صادرات با کشور‌های همسایه تاکید می‌شود، اما تمرکز مطلق بر صادرات به کشور‌های همسایه به نوعی محدودیت صادراتی محسوب می‌شود و این محدودیت بر اثر یک اتفاق ممکن است منجر به کاهش شدید صادرات ما شود، به عنوان مثال در این مورد می‌توان به بسته شدن مرز‌های کشور‌های همسایه در ایام ابتدای امسال و پس از شیوع کرونا اشاره کرد که منجر به کاهش شدید صادرات ما طی دو ماهه ابتدای سال شد؛ لذا با توجه به جمیع مسائل و مشکلاتی که در امر صادرات وجود دارد و اینکه برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند درآمد‌های صادراتی امسال به شدت افت خواهد کرد، بفرمایید که برنامه شما در این بخش چیست و آیا می‌توان امسال حداقل به میزان سال گذشته از درآمد صادراتی برخوردار بود؟

مدرس خیابانی: کرونا باعث شد که یک مقایسه برابر در خصوص تجارت بین همه کشور‌ها انجام شود، با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که در امر تجارت بین کشور‌ها بوجود آمد تجارت کشور‌های مختلف بین ۱۳ تا ۳۳ درصد کاهش یافت.

تجارت کشور‌هایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا ۴۵ درصد کاهش یافت و بعد از سال ۱۹۴۲ برای اولین بار رشد اقتصادی کشور آلمان منفی شد و ۷ درصد کاهش یافت و این اتفاقات در این کشور‌ها فقط ناشی از تاثیرات کرونا بر اقتصاد آن‌ها بود. در حالی که ما هم مانند این کشور‌ها با کرونا مواجه شدیم و هم از قبل با موضوع تحریم‌ها روبرو بودیم؛ لذا اگر اثر کرونا را بر اقتصاد و تجارت این کشور‌ها با اثر تحریم‌ها بر اقتصاد و تجارت کشورمان مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که اثر کرونا بر ما بسیار رقیق‌تر است.

کرونا به تنهایی صنعت این کشور‌ها را دستخوش چنین آسیب‌های بزرگی کرده بنابراین باید پرسید که اگر این کشور‌ها دچار تحریم بودند با چه مشکلاتی مواجه می‌شدند؟ در حالی رشد اقتصادی آلمان ۷ درصد بر اثر تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافته که این کشور بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا است.

اگرچه تعدادی از مرز‌های کشور‌های در ابتدای شیوع ویروس کرونا یکی پس از دیگری بر روی تجارت خارجی ما بسته می‌شد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اتفاقا یکی از نقاط قوت ما در بحث کرونا همین مرز‌های کشور‌های همسایه بود، زیرا اولا برخی کشور‌ها از جمله افغانستان و اقلیم کردستان حتی در سخت‌ترین شرایط شیوع ویروس کرونا مرز‌های خود را به روی کالا‌های صادراتی ایران نبستند و برخی از کشور‌ها از جمله آذربایجان سریعا مرز‌های بسته خود را بر روی کالا‌های ایرانی بازکردند.

اکنون هم شرایط مرز‌ها بسیار به حالت عادی نزدیک است و اگر در ۲ ماهه ابتدای امسال حدود ۴۹ درصد شاهد کاهش صادرات بودیم این کاهش با باز شدن مرز‌ها و عادی شدن شرایط تجاری در حال بهبود است.

* به کسب درآمد ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خوشبین هستیم

فارس: امسال درآمد‌های صادراتی ما چقدر خواهد بود؟

مدرس خیابانی: اکنون نمی‌خواهم عددی را در این زمینه اعلام کنم، اما برنامه و چشم انداز وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص دستیابی به درآمد‌های صادراتی تا پایان سال همان رقم ۴۱ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته است و ما به عنوان متولی بخش تجارت به دستیابی به این رقم صادراتی بسیار خوشبین هستیم ضمن اینکه افزایش نرخ ارز نیز به تحقق این میزان صادرات کمک خواهد کرد.

با توجه به افزایش نرخ ارز به کسب درآمد ۴۱ میلیارد دلاری صادراتی غیرنفتی خوشبین هستم.

البته این خوشبینی براساس بررسی‌ها و مشاهدات عینی حاصل شده است، زیرا در بازدید از استان‌های مختلف و واحد‌های تولیدی آن استان‌ها گزارشاتی از توسعه صادرات به ما ارائه می‌شود که بسیار برای ما امیدوار کننده است. به عنوان مثال در بازدیدی که از واحد‌های تولیدی استان مازندران داشتم استاندار مازندران اعلام کرد که صادرات این استان در سال جاری به سه برابر سال گذشته رسیده است و در یک بازدید از یک واحد تولیدی مسئول آن کارخانه اعلام کرد صادراتش نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافت است. البته منکر این موضوع نیز نیستیم که ممکن است صادرات در برخی استان‌ها نیز کاهش یافته باشد.

* کاهش قیمت اقلام صادراتی عامل موثر بر کاهش ارزش صادرات

ذکر این نکته نیز ضروری است که بخشی از کاهش صادرات کشور در سال جاری مرتبط به کاهش تناژ یا حجم کالای صادراتی نیست بلکه به دلیل کاهش قیمت کالا‌های صادراتی است بطوری که در حال حاضر قیمت فلزات مختلف، مواد پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی کاهش یافته است و این موضوع بر کاهش آمار‌های صادراتی ما موثر است.

براساس آمار منتشر شده صادرات غیرنفتی ما در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشته، اما اگر صادرات گاز در سال گذشته را حذف کنیم مقایسه ارقام صادراتی افت ۲۷ درصدی صادرات غیرنفتی در ۴ ماهه سال را نشان خواهد دارد.

به هر حال صادرکنندگان ما در شرایط فعلی جنگ اقتصادی به عنوان خط شکنان این جنگ اقتصادی، خوب مقاومت کرده اند و تاکنون به خوبی پیش رفته اند و اگرچه تحریم تجارت ما را نشانه گرفته است، اما موجب انسجام داخلی شده است.

باید به این نکته تاکید کرد که با توجه به رکود اقتصادی حاکم و کاهش قدرت خرید اگر مسیر صادرات را باز نکنیم امکان جهش تولید وجود ندارد.

ماموریت صادرات هموار کردن مسیر جهش تولید است و در این راستا برخی صادرکنندگان خوب اقدام کرده اند و با بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات ارزنده‌ای ارائه داده اند، اما برخی از صادرکنندگان از شرایط سوء استفاده کرده اند و ارز را به کشور باز نگردانده اند که وزارت صمت نیز تمهیداتی را برای محدود کردن کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و اجاره‌ای در نظر دارد.

* رشد ۶۳ درصدی تجارت با اوراسیا

اگرچه با توجه به محدودیت‌های صادراتی صادرات کشور متمرکز بر ۱۵ کشور همسایه و شریک‌های مثل هند و چین است، اما تاکنون با توجه به شرایط وضعیت قابل قبولی داشته ایم ضمن اینکه در تجارت با اوراسیا ۶۳ درصد رشد صادراتی را تجربه کردیم.

فارس: یکی از بخش‌های اقتصادی کشور بازار لوازم خانگی است، که این بازار در سال ۹۷ پس از جهش شدید ارزی و همچنین خروج دو سازنده برزرگ لوازم خانگی کره‌ای از کشور دستخوش تغییرات و مشکلات فراوانی شد. شوک خروج این دو سازنده خارجی لوزام خانگی در کشوربرای مدتی این بازار را در رکود شدید فرو برد و کالا‌های مورد نیاز مردم در بخش لوازم خانگی نایاب، کمیاب و بسیار گران شد. اما علیرغم اینکه دو سال از آن شرایط بحرانی می‌گذرد و اقداماتی نیز برای جایگزینی تولید انجام شده همچنان اوضاع مساعدی را در این بازار شاهد نیستیم و همچنان این بازار با گرانی مواجه است و اجناس نایاب است و اگر هم کالایی در بازار عرضه می‌شد اغلب کالا‌های موسوم به بانه‌ای و قاچاق است. چرا طی مدت دو سال در وضعیت این بازار تغییری حاصل نشد؟ وضعیت این بازار در آینده چگونه خواهد شد؟

مدرس خیابانی: بازار لوازم خانگی ما در حال پوست اندازی است، یکی از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی داخلی در حال راه اندازی خط تولید یخچال و فریزر است و یکی دیگر از کارخانه‌های ما در حال راه اندازی خط تولید ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون با پنل داخلی است. همچنین کارخانه دیگر تولید کننده لوزم خانگی، امسال در سه ماهه اول سال سه برابر کل تولید سال گذشته کولر گازی تولید کرده است و بنابراین تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی ما در حال داخلی سازی هستند بطوری که بخش قابل توجهی از کولر‌های گازی موجود در بازار داخلی سازی شده است.

تولید لوازم خانگی در کشور دستخوش تغییرات اساسی شده و لوازم خانگی کاملا وابسته ما به کره، چین و اروپا در حال داخلی سازی است.

در مجموع با توجه به اقدامات انجام شده باید گفت تولید لوازم خانگی در کشور دستخوش تغییرات اساسی شده و لوازم خانگی کاملا وابسته ما به کره، چین و اروپا در حال داخلی سازی است.

بازار دارای دو فضا است یکی فضای واقعی است که شاهد افزایش تولید هستیم و دیگری فضای روانی است که در آن ممکن است سوء استفاده‌هایی هم صورت گیرد و بعضا برخی افراد به دلیل کسب سود بیشتر ممکن است از عرضه کالا امتناع کنند.

* افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری

در سال جاری ۷۰ درصد تولید ماشین لباس شویی ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و حدود ۶۰ درصد تولید تلویزیون افزایش یافته ضمن اینکه عمق داخلی سازی کالا‌هایی مثل کولر گازی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

در مورد تولید تلویزیون بسیاری معتقدند بودند که ما در زمینه صنایع الکترونیک از مزیت اقتصادی برخوردار نیستیم و لذا نباید وارد مقوله تولید تلویزیون شویم.

خط تولید ۳۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر امسال در قم در هفته دولت راه اندازی می‌شود و علاوه بر آن در نیشابور نیز تولید یخچال و فریزر با قطعات داخلی انجام می‌شود در مورد تولید این اقلام مشکلی برای تولید فن کمپرسور وجود دارد که در حال مطالعه و بررسی‌های لازم برای تولید داخلی آن نیز هستیم.

* عدم نظارت کافی بر بازار لوازم خانگی بخش عرضه را با مشکل مواجه کرده است

فارس: علیرغم توضیحاتی که در مورد تولید لوازم خانگی داخلی ارائه شد، اما همچنان بازار لوازم خانگی با کمبود مواجه است و اجناس در این بازار بسیار گران است. ضمن اینکه با مراجعه به فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر مشاهده می‌شود که اغلب کالا‌ها ناموجود است؟ دلیل این اتفاق چیست؟

مدرس خیابانی: در مورد گرانی باید به این نکته توجه کرد که اگر چندین کالا همزمان در یک بازار گران شود حاکی از آن است که عواملی بر این مقوله موثر بوده است، زیرا وقتی هم تولید اضافه می‌شود و هم گرانی صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید افزایش یافته است بنابراین پیرو این مساله بیان می‌کنم که گرانی ماحصل کمبود لوازم خانگی وجود ندارد.

الان در تمام مغازه‌ها کالا وجود دارد، اما ممکن است نظارت نباشد و عده‌ای به دلیل عدم نظات کافی سوء استفاده کنند و اجناس خود را در بازار عرضه نکنند.

با توجه به انتظارات تورمی و سوء استفاده برخی برای کسب سود بیشتر لذا امسال سیاست بازرسی وزارت صمت نظارت بر انبار‌ها و مراکز نگهداری است. در حال حاضر حتی ممکن است به مغازه‌ای برای خرید مراجعه کنید و فروشنده‌ای که تا پیش از این اصرار داشت از وی خرید کنید شما را برای خرید به مغازه دیگری هدایت کند و هدف از این کار این است که کالای خود را نگهداری تا بعد از افزایش قیمت، گران‌تر بفروشد و سود بیشتری کسب کند.

اما در مجموع باید گفت موجود بودن کالا و گرانی آن ماحصل افزایش هزینه‌های تولید است و مادامی که تولید ما بر مبنای نهاده با ارز ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی است، هر چقدر قیمت ارز افزایش یابد باید نگران بود. زیرا در این شرایط هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد. اما اگر بتوانیم نهاده‌ها را با نرخ داخلی و مواد داخلی تولید کنیم هزینه تولید نیز کاهش می‌یابد بنابراین اولین نکته در بحث جهش تولید و کاهش هزینه‌های تولید داخلی سازی قطعات و تولیدات است و اگرداخلی سازی صورت نگیرد نوسانات قیمت با نوسانات قیمت ارز را همچنان شاهد خواهیم بود.

اذعان تولید کنندگان به فرصت بی بدیل تولید لوازم خانگی

در زمینه لوازم خانگی ظرفیت‌های فراوان خالی وجود دارد که اکنون زمان بهره برداری از این ظرفیت هاست و حتی تولیدکنندگان داخلی ما نیز صراحتا به این موضوع اذعان دارند که اکنون فرصت بی بدیلی برای کشور است که در زمینه تولید لوازم خانگی گام‌های موثرتری برداریم.

هرچند تحریم‌ها فرصت‌هایی را در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث تولید بوجود آورده، اما در زمینه تامین مواد اولیه و نهاد‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما علیرغم این وضعیت بخش تولید کشور تاکنون تاب آوری خوبی داشته و با استفاده از ظرفیت‌های خالی خوب مقاومت کرده است بطوری که در تمام رسته‌ها تولید افزایشی بوده است.

واردات را به مواد اولیه کارخانجات، کالا‌های اساسی و واسطه‌ای محدود کرده ایم و باید گفت که تنها مسیر عبور از تحریم‌ها و حتی تنها مسیر عبور از کرونا تولید است، زیرا با تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا به وضعیت کشور‌هایی که برای تامین اقلام بهداشتی بعد از شیوع ویروس کروناگرفتار شدند، گرفتار نشدیم.

به همان اندازه که افزایش نرخ ارز برای صادرات مزیت رقابتی دارد به همان اندازه نیز هزینه‌های تولید بخاطر واردات نهاد‌ها افزایش یافته است لذا تولید کنندگان اکنون به این فکر افتاده اند که داخلی سازی کنند و داخلی سازی نیز اقتصادی‌تر شد و در حالی که در گذشته تولید کنندگان در مورد داخلی سازی معتقد بودند که با تیراژ کم داخلی سازی صرفه اقتصادی ندارد، اما اکنون حتی با دلار ۱۷ هزار تومان و با تیراژ کم داخلی سازی به صرفه‌تر شده است.

* عجز آمریکایی‌ها در خصوص توسعه صنایع داخلی ایران علیرغم تحریم‌ها

در زمینه داخلی سازی و توسعه تولید داخلی آنقدر اقدامات خوبی انجام شده است که آمریکایی‌ها براساس تحلیل و بررسی‌های که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که باید تحریم نفت ایران را برداشت، زیرا براساس گزارش کنکره آمریکا، با وجود تحریم‌های نفتی ایران در حال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است و تولیداتش در حال تقویت است. حتی در این گزارش‌ها اعلام شده برای جلوگیری از توسعه صنعت خودرو اجازه صادرات قطعات تولید خودرو به این کشور را ندهید، اما اجازه صادرات خودرو‌های لوکس را بدهید و هدف آن‌ها از این مسائل آن است که صنایع ما را زمین گیر کنند که تاکنون نتوانسته اند و اتفاقا نتایج عکسی حاصل شده است.

فارس: با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم آیا شما با اجرای طرح کالا برگ در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر موافق هستید؟

مدرس خیابانی: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، اقشار حقوق بگیر ثابت، تاب ادامه مسیر با این شرایط اقتصاد و افزایش نرخ ارز را ندارند لذا باید از آن‌ها حمایت شود.

در مورد حمایت از اقشار آسیب پذیر تاکید بر استفاده از کالا برگ ندارم، اما با هر روشی که که بتوان از اقشار آسیب پذیر حمایت کرد موافق هستم.

* باید از فرصت پیوستگی بخش بازرگانی و صنعت به خوبی استفاده کرد

* فارس: نظر شما در خصوص یکپارچگی وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست؟ آیا این یکپارچه‌ای به نفع تولید و تجارت است یا به ضرر آن است؟

مدرس خیابانی: ماجرای تفکیک وزارتخانه از دستورکار مجلس خارج شد و در این مورد در مقدمه برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کرده ام نوشته ام که هر چند یکی از مباحث مطروحه برای جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گستردگی وظایف در این وزارتخانه است، اما باید از این فرصت پیوستگی به صورت تاریخی استفاده کرد.

با توجه به تجربه ایی که از حضور در وزارت بازرگانی سابق دارم باید به این نکته اشاره کنم که همیشه بین دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر وجود داشت و با ادغام دو وزارتخانه اختلاف نظر‌ها رفع شد؛ لذا امروز من وقتی به عنوان مسئول وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم می‌گیرم که واردات کالا‌های مشابه تولید داخل ممنوع شود، به دلیل اختیاری است که از آن برخوردارم در حالی که اگر دو بخش صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا باشد این اقدامات به آسانی صورت نمی‌گیرد و برای اتخاذ چنین تصمیمات باید رایزنی‌های فراوانی انجام داد ضمن اینکه نتیجه آن نیز معلوم نیست.

در شرایط فعلی و با وجود یک مسئول واحد در بخش صنعت و بازرگانی اختیار تصمیم گیری درباره تعرفه گذاری و ثبت سفارش برعهده یک نفر است تا جایی که در حال حاضر واردات ۲۵۰۰ ردیف تعرفه ممنوع شده و به عبارتی واردات تمام کالا‌های غیر ضروری و مشابه تولید داخل ممنوع است و به عبارتی چیزی تحت عنوان واردات رسمی کالا‌های مشابه تولید داخل و غیر ضرور وجود ندارد.

* واردات کالای مشابه تولید داخلی از منافذ غیر رسمی

بنابراین اگر کالایی مشابه تولیدات داخلی وارد شود قطعا از منافذ دیگری مثل مناطق آزاد و یا از طریق واردات کوله بری، پیله وری و ته لنجی وارد شده است.

در راستای جلوگیری از واردات کالای قاچاق برای واردات رسمی اتوبان ۴ باند باز نمی‌کنم بلکه هر مسئولی بر حسب وظیفه خود باید جلوی واردات کالای قاچاق را بگیرد.

در یکی از جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یک از مسئولین نسبت به ممنوعیت‌های واردات انواع کالا به دلیل اینکه این ممنوعیت‌ها ممکن است به واردات کالای قاچاق منجر شود انتقاد داشت که در پاسخ به وی اعلام کردم به اعتبار اینکه ممنوعیت واردات رسمی کالا‌های مشابه تولید داخل، ممکن است باعث واردات قاچاق شود نمی‌توان اتوبان ۴ باند برای واردات باز کرد.

معمولا در گذشته هر گاه مقرر می‌شد که تعرفه واردات یک کالا افزایش یابد و یا جلوی واردات یک کالای غیر ضرور یا مشابه تولید داخل گرفته شود عده‌ای با طرح این موضوع که ممنوعیت واردات موجب افزایش واردات قاچاق می‌شد مانع این اقدام می‌شدند.

وقتی جلوی واردات کالا‌های غیر ضروری گرفته نشود و واردات کالا‌های مشابه تولید داخل نیز انجام شود آنگاه حتی اگر واردات کالای قاچاق به صفر هم برسد چه سودی دارد؟ من به عنوان مسئول تجارت رسمی کشور با استفاده از وظایف و اختیارات خود جلوی واردات کالا‌های غیر ضروری را می‌گیرم و مسئولان دیگر در بخش‌های دیگر نیز باید براساس وظایف باید جلوی واردات قاچاق را بگیرند.

به هر حال واردات یک کالای مشابه تولید داخل چه از طریق واردات رسمی و چه از طریق واردات برای تولید داخلی سم است و باید جلوی آن را گرفت.

* استفاده از تکنولوژی بخش‌های نظامی برای توسعه صنعت خودروسازی

درحال حاضر از تکنولوژی بخش‌های نظامی برای توسعه صنعت خودروسازی کشور استفاده می‌کنم و کاملا نیز طبیعی است که این اقدام انجام شود، زیرا وقتی برای توسعه یک صنعت امکان بهره گیری از تکنولوژی داخلی وجود دارد قطعا شایسته نیست که هزاران کیلومتر آن طرف‌تر در کشور‌های دیگر به دنبال آن تکنولوژی باشیم.

قطعا استفاده از توان تکنولوژی بخش دفاعی کشور در توسعه صنعت خودروسازی اولویت اول ما است، اما اگر به مرحله‌ای برسیم که از فناوری و تکنولوژی مورد نظر برای توسعه این صنعت برخوردار نباشیم آنگاه به سراغ تکنولوژی سایر کشور‌ها خواهیم رفت.

در خصوص اقدامات تولیدی با وزارت دفاع و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام اقداماتی را آغاز کرده ایم ضمن اینکه برای تولید چادر مشکی نیز با استان قدس رضوی اقدامات مشترکی صورت گرفته است.

در مجموع هر جایی که سه بخش حکومت، نهاد‌ها و مردم کنار یکدیگر قرار داشته اند اتفاق خوبی افتاده است در حماسه اربعین این سه بخش در کنار هم بودند و در اقداماتی نیز که برای مبارزه با شیوع کرونا و تولیدات انجام شد باز هم این سه نهاد در کنار یکدیگر قرار داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها