بررسی مشکل تأمین نهاده‌های دامی در کمیسیون اصل نود

کد خبر: 1014417

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی مشکل تأمین نهاده‌های دامی در کمیته اقتصادی این کمیسیون خبر داد.

بررسی مشکل تأمین نهاده‌های دامی در کمیسیون اصل نود

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی مشکل تأمین نهاده‌های دامی در کمیته اقتصادی این کمیسیون خبر داد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز(دوشنبه، 27 مرداد 99) کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس، گفت: در جلسه امروز با توجه به شکایاتی که در زمینه تأمین نهاده‌های دام و طیور واصل شده بود، موضوع در کمیته اقتصادی کمیسیون با حضور نمایندگان و مسئولین دستگاه از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، بانک مرکزی، گمرک نمایندگان اتحادیه‌های و تولیدکنندگان صنعت طیور و خوراک دام و طیور مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: نحوه عملکرد سازمانه بازارگاه بررسی شد، این سامانه مسئول توزیع نهاده‌های دامی و تأمین‌کننده ارز مرجع و دولتی است، در ادامه نیز به موضوع وجود بازار آزاد یا همان واسطه‌ها پرداخته شد که بر هزینه تمام شده و ایجاد مشکلات برای تولیدکنندگان صنعت طیور تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید

دلایل اصلی گران شدن نهاده‌های دامی/انحصار واردات در اختیار 9 شرکت است

ابلاغ الگوی کشت از مهرماه /سامانه هوشمند نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: براساس اظهارات سازمان‌های اجرایی و اتحادیه‌های تولیدی تعلیق قانون تمرکز موجب عدم شفافیت‌ها و مسئولیت‌ها بین دستگاه‌های اجرایی شده و زمینه فرافکنی و گریز از مسئولیت را فراهم کرده است.

خضریان تصریح کرد: همچنین تولیدکنندگان از هزینه‌های بالای تولید متأثر از عدم تأمین نهاده‌ها به قیمت دولتی در شرایطی که قیمت‌گذاری محصول نهایی به شدت تحت کنترل بوده گلایه‌مند هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که حدودا یک سوم نهاده‌های تولید به قیمت ارز مرجع تأمین می‌شود فشار زیادی روی تولیدکنندگان است که تمام محصول را به نرخ تولید عرضه کنند و این مانع صرفه اقتصادی و زمین‌گیر شدن امر تولید شده است. در شرایطی که نظارت کافی و اثرگذاری بر تولید کالای نهایی تا مرحله مصرف وجود ندارد.

وی گفت: یکی دیگر از موارد مطروحه وجود انحصار در واردات نهاده‌های دامی بود، سهم قابل ملاحظه‌ای از واردات در دست تعداد محدودی واردکننده است که تأثیر آن بر قیمت و شرایط توزیع نهاده‌های دامی مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: در پایان جلسه مقرر شد سازمان‌های اجرایی به سوال‌های طرح شده و سوالات کتبی که از سوی کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود درباره عملکرد آنها و مطالبی که در جلسه مطرح کردند، در اسرع وقت و به طور مستند پاسخ دهند، همچنین کمیسیون اصل نود گزارش این پرونده در دو محور اساسی تعیین متخلفین و پیشنهاد برای اصلاح رویه‌ها را با همکاری دیگر نهادهای پژوهشی و نظارتی پیگیری و آماده می‌کند تا مشکل نهاده‌های دام و طیور رفع شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها