وزیر نفت: تولید نفت را حفظ کرده‌ایم

کد خبر: 1016297

زنگنه گفت: موافق عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس هستیم و همه هماهنگی‌ها در این خصوص انجام شده است.

وزیر نفت: تولید نفت را حفظ کرده‌ایم

باشگاه خبرنگاران جوان: بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه رادیویی رهیافت رادیو اقتصاد اظهار داشت: حدود ۲۷ ماه است که جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم هاست، تحریم‌هایی که بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: ملت ما با این تحریم‌ها مقابله کرده‌اند، هیچ کس باور نمی‌کرد در این دو سال مردم مقاومت کنند. این تحریم‌ها اصلا شباهت به تحریم‌های سال ۹۰و ۹۱ ندارد.

وزیر نفت اظهار داشت: ما گرانی داریم، ولی قحطی نداریم که افتخار دولت است، البته نه وزارت نفت و نه دولت را بی عیب نمی‌دانم، ولی اقدامات خوب هم نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: همه چیز در کشور تحریم است مثل صادرات نفت مواد پتروشیمی. حتی کالا‌های اساسی هم نمی‌توانیم وارد کنیم. حتی در شرایط کرونا هم تحریم بوده ایم، ولی هنوز سرپا ایستاده ایم. درست است که همه چیز گران است و این قابل انکار نیست، ولی توانسته ایم زندگی مردم را هرچند تحت فشار تامین کنیم. تولید نفت و اشتغال این بخش حفظ شده است

وزیر نفت گفت: تولید نفت را حفظ کرده ایم و آن را کم نکردیم بلکه تولید بیشتر شده و اشتغال ما هم حفظ شده است. تولید گاز و پتروشیمی هم حفظ شده است. اگر تحریم‌ها نبود ما جهش خوبی به جلو می‌کردیم در حال حاضر ما جهش نکرده ایم، ولی تولید را ادامه داده ایم.

زنگنه گفت: یک ثانیه هم بنزین رسانی مختل نشده است و یا حتی در گازرسانی اختلالی نداشته ایم که این کار بزرگی است.

وزیر نفت اظهار داشت: برای توسعه صنعت نفت ما به بازار سرمایه متکی هستیم و سرمایه مان را از بازار سرمایه تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح خوبی برای گازرسانی از سال ۹۲ شروع کرده ایم. تعداد روستا‌های تحت پوشش گاز از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار رسیده است و ۹۹ درصد مجموعه شهری نیز تحت پوشش گاز هستند . در مجموع می‌توان گفت حدود ۹۵ درصد کل کشور را تحت پوشش گاز قرار داده ایم.

زنگنه اظهار داشت: اقداماتی که تاکنون انجام شده است باعث شده آلودگی زیست محیطی هم کم شود که آثار زیست محیطی آن را چند سال آینده مشاهده خواهیم کرد . همچنین توزیع بنزین یورو ۴ باعث کاهش آلودگی هوا شده است در کنار این بنزین گازوئیل بدون گوگرد هم عرضه می‌شود. جزئیات پیشرفت میادین مشترک

زنگنه در خصوص میادین مشترک هم گفت: ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا از تولید ۲۸۰ میلیون مترمکعب متوسط گاز در روز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که اکثر آن‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده و فقط فاز ۱۴ توسط توتال انجام شده است. توتال بعد تحریم‌ها کنار کشید و بعد از یک سال چینی‌ها هم کنار رفتند و بعد از آن‌ها ما کار را به پتروپارس سپرده ایم. در دریا نیاز به تکنولوژی بیشتری داریم و به زودی قراردادی با دانشگاه‌ها برای توسعه میدان‌ها منعقد خواهیم کرد. البته اعتقاد بنده این است که اگر روابط با خارجی‌ها خوب شود باید باز هم با آن‌ها کار کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های کشور بهتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات توسط داخلی‌ها ساخته می شود و ما هم امیدواریم این عدد به ۸۰ درصد برسد.

زنگنه گفت: پایه‌های سکو‌ها در گذشته توسط خارجی‌ها ساخته می‌شد، ولی الان در کشور ساخته می‌شود حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که در حال حاضر ایرانی‌ها آن را می‌سازند. در سال ۷۶ که بنده وزیر بودم روزی یک متر هم نمی‌توانستیم لوله گذاری کنیم، ولی الان روزی یک کیلومتر لوله گذاری می‌کنیم و علاوه بر ساخت تولید کننده‌ها تجهیزات را نصب هم می کنند.

زنگنه گفت: یکی از مهمترین کالا‌هایی که داخلی سازی شده مته است که بیشتر آن داخلی سازی شده و از ۱۰ قلم کالا‌های مهم مورد استفاده در صنعت نفت اکثر آن‌ها توسط داخلی‌ها ساخته شده اند مثل لوله‌های بدون درز و انواع پمپ‌ها که پمپ‌ها در کشور توسط ۳ کارخانه بزرگ تولید می‌شوند. صادرات ۷۸۰ میلیون مترمکعب گاز

زنگنه در خصوص بخش گاز هم گفت: صادرات گاز نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ دو برابر شده است که امسال ۷۸۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کنیم. ما با پاکستانی‌ها مشکلی نداریم و مشکل از طرف آنهاست و همه کار کرده ایم، ولی باز هم نمی‌توانیم به پاکستان صادرات گاز داشته باشیم. در خصوص ترکیه هم مشکلی برای صادرات نیست، اما در خصوص امارات بی‌تدبیری شده است.

وی ادامه داد: اگر در خصوص نفت به صورت فرآورش عمل می کنیم در گاز هم باید به صورت فرآورش صادرات داشته باشیم. سال ۹۸ نسبت به سال ۹۱ صادرات فرآورده‌های گازی چهار برابر شده است.

وی اظهار داشت: ما برای هر فاز پارس جنوبی یک میلیارد دلار خرج می‌کنیم تا بتوانیم تولید را در همین سطح حفظ کنیم.

زنگنه گفت: نزدیک به ۵ میلیارد دلار واحد‌های پتروشیمی خوراک به صنایع پایین دستی می‌فروشند همچنین تولید پتروشیمی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. صنایع پتروشیمی تمایل دارند به شرکت‌های داخلی خوراک بدهند چرا که پولشان را همان روز می فروشند.

وزیر نفت ادامه داد: ما دو سند تهیه کرده‌ایم برای مصرف حمل و نقل تا سال ۱۴۲۰ که همه جزئیات خودرو‌های شخصی و عمومی و مصرف سوخت در آن آورده شده است به طور مثال در این سند برنامه‌ریزی شده است که خودرو‌ها باید به چه میزان مصرف سوخت برسند و سند دومی تهیه کرده‌ایم برای مصرف گاز که اجرای این سند‌ها بدون بهینه‌سازی مصرف سوخت شدنی نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم این سند‌ها در دولت فعلی تصویب شود که می‌تواند نقشه راهی باشد برای دولت‌های آینده. بازار نفت بعد از کرونا

زنگنه در خصوص وضعیت بازار نفت بعد از کرونا هم گفت: اوپک کار مهمی کرده است که نفت برنت را از ۱۳ یا ۱۴ دلار به ۴۵ دلار رسانده است، اما معلوم نیست که کرونا چه زمانی تمام شود و پیش بینی برای بعد از آن دشوار است. در حال حاضر تقاضا برای نفت کم است، ولی برای بازار فرآورده تقاضا بیشتر شده است. به طور مثال در بازار داخل مشاهده می‌کنیم که مصرف بنزین در سیزده به در ۳۰ میلیون لیتر بود که در سال گذشته در همین روز صد میلیون لیتر مصرف کرده ایم.

زنگنه در خصوص عرضه سهام پالایشگاه‌ها هم گفت: همه هماهنگی‌ها در این خصوص انجام شده است و یکسری اطلاعات باید جمع‌آوری شود که مردم بتوانند زود معامله کند ما کاملاً موافق عرضه این سهام‌ها هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها