آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

کد خبر: 1017460

آیا می دانید هزینه های سنگین رعایت نکردن مسائل ایمنی چندین برابر خرید تجهیزات ایمنی مورد نیاز است!!!

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

آیا می‌دانید برای ایمن بودن در کار توجه به چه نکاتی لازم است؟ آیا تجهیزات ایمنی افراد در شغل‌های مختلف را می‌شناسید؟ آیا از اصول خرید لباس کار مناسب آگاهی دارید؟ برای پاسخ به تمام این سوالات، در ادامه همراه ما باشید.

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

همه چیز را درباره لباس ‌کار بدانید!

برای کار در شرکت، کارخانه یا هر اداره‌ای باید لباس کار مخصوص به همان مکان را پوشید. لباس کار، به لباسی می‌گویند که با توجه به فعالیت شغلی و سلیقه‌ی شرکت مورد نظر دوخته می‌شود. علاوه بر عامل هماهنگی با محیط، حفظ امنیت جانی افراد در حین فعالیت از عوامل ضروری برای پوشیدن لباس کار است. چرا که باید از جان کارگران در هنگام کار محافظت شود.

امروزه اکثریت کارخانه‌ها و سازمان‌ها با کمک صنعت چاپ از فضای خالی پشت لباس برای معرفی خدمات و محصولات خود بهره می‌برند. با توجه به پیشرفت‌های صنعت نساجی و چاپ، طراحان لباس توانسته‌اند لباس‌های کار را بسته به نوع شغل با تنوع بالایی طراحی و تولید کنند.

آیا می‌دانید لباس کار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • پارچه‌ای که برای دوخت لباس‌های فرم استفاده می‌شود باید باکیفیت باشد و حداقل پلی‌استر را داشته‌باشد.
  • سایز لباس حتما باید استاندارد باشد، تا در حین کار محل دوخت لباس براثر فشار باز نشود و یا در اثر گشادی لباس، ایجاد مزاحمت نکند. لازم به ذکراست که هرچقدر درجه دوخت لباس ریزتر باشد به زیبایی و استحکام لباس می‌افزاید.
  • دکمه‌ها یا زیپ لباس کار باید استحکام و کیفیت بالایی داشته باشد، تا به راحتی خراب نشده یا نشکند.

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

انواع لباس کار را بشناسید

لباس کار در انواع مختلف و گوناگونی طراحی و تولید می‌شود. شاید بتوان گفت به تعداد انواع شغلی که در جامعه وجود دارد، لباس کار داریم. اما مهمترین و پرکاربردترین لباس‌های کار در سه گروه زیر هسستند:

  • لباس کار یکبارمصرف: مدلی از لباس‌ کار است که معمولا یکسره بوده و به طور کلی قسمت‌های کفش، اندام و سر و گردن را نیز می‌پوشاند. این‌ مدل از لباس‌ها برای افرادی که در کار ارتباط مستقیم با چسب، رنگ و... دارند مثل نقاش‌ها بسیار مناسب است. پارچه‌ی مورد استفاده در این لباس باید از نفوذ رنگ و مواد جلوگیری کند. رنگ این‌ لباس فرم معمولا سفید و اندازه آن فری سایز بوده و از قیمت مناسبی برخوردار است.
  • لباس کار خدماتی: از معمولی‌ترین مدل‌های لباس فرم است؛ چراکه تنوع رنگ بالایی نداشته و در آن از دوخت خاصی استفاده نمی‌شود. این لباس کار که معمولا مورد توجه کارفرمایان زیادی نیز هست، یا به صورت بلوز و شلوار دکمه‌ای بوده و یا کاپشن و شلوار زیپ‌دار هستند.
  • لباس کار نسوز: لباسی است که درصد نخ بیشتری نسبت به سایر لباس کارها در آن به کاررفته و برای شغل جوشکاری بسیار مناسب است. جنس پارچه این لباس معمولا لی یا کتان بوده تا مقاومت بالاتری داشته باشد.

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

دست‌های خود را از خطر حفظ کنید!

دست‌ها درگیرترین عضو بدن درهنگام کار هستند و در معرض خطر شدید قرار دارند. لذا می‌بایست به حفظ ایمنی دست‌ها ضمن کار توجه شود. برای این امر دستکش کار که به آن دستکش ایمنی نیز می‌گویند، مناسب‌ترین گزینه است. برای فعالیت‌های مختلف شغلی، دستکش‌های متفاوتی نیز تولید می‌شود.

برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی، جراحت و سوختگی ازجمله شایع‌ترین خطرات تهدید کننده جان انسان در حین کار است. بنابراین دستکش کار باید با مواد مناسب مثل پنبه، الیاف پلیمری، چرم گاو، کتان و... دوخته شود. همچنین باید رسته شغلی و خطرات آن نیز در نظر گرفته شود. دستکش‌ایمنی به صورت ساق‌کوتاه یا بلند تولید شوند. برای خرید دستکش کار نیاز است که ابتدا انواع آنرا بشناسید :

  • دستکش ضد برش: از انواع پرکاربرد دستکش کار است که برای جابه‌جایی مواد اولیه خام، باغبانی، تعمیرات یا بسته بندی محصولات کاربرد دارد.
  • دستکش زره دار: این دستکش با بافت زنجیری شکل و ریزی که دارد برای کار در قصابی و کشتارگاه‌ها مناسب است.
  • دستکش چرمی: همانطور که از نام این دستکش کار پیداست از چرم ساخته شده و مقاومت بالایی دارد. دستکش چرمی مناسب جوشکاری، تراشکاری، نجاری و... می‌باشد.
  • دستکش ضد اسید: این دستکش از جنس مواد پلیمری ولاستیک است که آن را برای کار در محیط‌هایی که با مواد شیمیایی سروکار دارند مناسب کرده است. دستکش ضد اسید در پالایشگاه‌ها، تولیدات دارو، صنایع غذایی، آزمایشگاه‌های صنعتی و شیمیایی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
  • دستکش آتشنشانی: از آنجا که آتشنشانی از پرخطرترین کارهای دنیاست، دستکش مخصوص این شغل ویژگی‌های خاص خود را دارد. از جمله آستر حفاظتی که مانع تعریق دست شده و به کمک آن دستکش راحت پوشیده و کنده می‌شود.

بارزترین ویژگی‌های دستکش کار کدامند؟

  • دستکش کار باید عایق قوی دربرابر جریان برق باشد.
  • نباید مزاحم فرد درحین کارشود.
  • باید دربرابر ضربه مقاوم باشد.
  • پارچه مصرفی آن باید از جنسی باشد که باعث تعریق دست یا حساسیت پوستی نشود.
  • دستکش کار خوب باید در برابر دمای بالا یا خیلی پایین و همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشد.
  • دستکش کار باید جراحات ناشی از کارهای مکانیکی را کم کند.

با پوشیدن کفش کار، از قلب دوم خود محافظت کنید!

برای جلوگیری از عوارض ناشی از راه رفتن، فعالیت زیاد و یا ضربات احتمالی، می‌بایست در هنگام کار کفش مناسب بپوشید. خرید کفش کار یا کفش ایمنی، یکی از مهمترین تجهیزات ضروری راه اندازی هر کاری است. کفش کار معمولا از جنس چرم با سرپنجه فولادی یا کامپوزیت بوده تا مقاومت بالایی داشته باشد. به این ترتیب از آسیب‌دیدگی و قطع احتمالی انگشتان پا نیز جلوگیری می‌کند. از آنجا که پا، قلب دوم انسان است بنابراین پوشیدن کفش کار مناسب از اولین ملزومات ایمنی به شمار می‌رود.

استفاده از کفش نامناسب علاوه بر خطرات فیزیکی موجب ایجاد مشکلات مزمن ستون فقرات، سردرد‌های مزمن، زانو و کمردرد و... نیز می‌شود. کفش کار باید ظاهر مناسبی نیز داشته باشد تا فرد با رغبت آن را بپوشد.

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

کلاه کار ، مهم‌ترین ابزار ایمنی در کار

طبق آمارهای جهانی سالانه دو میلیون صدمه به سر و گردن در میان کارگران رخ می‌دهد که بعضاً موجب مرگ افراد نیز شده است. بنابراین حفاظت از سر در حین کار ضروری خواهد بود. به خصوص کارهایی که خطر سقوط اشیا از بالا به پایین در آن وجود دارد. متخصصان در حوزه تجهیزات ایمنی، برای جلوگیری از آسیب دیدن سر کلاه کار مخصوص به هرشغلی را تولید کرده‌اند. به طور کلی کلاه کار به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • Class A : این‌ دسته از کلاه‌ها مناسب مصارف عمومی هستند؛ دربرابر ضربه مقاوم و محافظ بوده اما درمقابل جریانات الکتریکی ضعیف هستند. از این‌کلاه‌ها در معدن، ساختمان‌سازی، کارخانه و فضاهای مشابه استفاده می‌شود.
  • Class B : این مدل کلاه کار مقاوم دربرابر جریان الکتریکی بوده و در برابر ضربات ناشی از سقوط اشیا، ولتاژ بالا، سوختگی نیز مقاومت بالایی دارد.
  • Class C : این‌ دسته وزن سبکی دارند ودر برابر سقوط اشیا ثابت مقاوم‌اند؛ اما دربرابر شوک الکتریکی مقاومتی ندارند.

آیا می دانید برای ایمن بودن در کار چه چیزی لازم است؟

مناسب‌ترین تجهیزات ایمنی در کار را از کجا بخریم؟

مجموع کلاه‌های کار، لباس کار و تجهیزات ایمنی باید استاندارد بوده و از نظر وزن و مقاومت‌سنجی مناسب سر و بدن افراد باشند تا آن‌ها را در برابر ضربات شدید محافظت کنند. استانداردهای هر کلاه یا لباس کار بسته به نوع و موارد استفاده‌ی آن تعیین می‌شود.

اگر بخواهیم لباس کار، دستکش کار وکلاه کار استاندارد با رسته شغلی خود را بخریم، می‌بایست به متخصصین این رشته رجوع کنیم. مجموعه‌ی ایمن ترافیک کالا یکی از زبده‌ترین گروه‌ها در حوزه‌ی فروش تجهیزات ایمنی کار است که می‌توان با خیال راحت و به صورت آنلاین از آن خرید کرد. امکان دریافت مشاوره، تنوع محصولات، قیمت مقرون به صرفه و ضمانت اصالت کالا از امتیازاتی است که این مجموعه را به فروشنده‌ی برتر تجهیزات ایمنی کار تبدیل کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها